شهروند زاهدانی بر اثر سقوط تجهیزات پزشکی در اتاق عمل درگذشت

شهروند زاهدانی بر اثر سقوط تجهیزات پزشکی در اتاق عمل درگذشت

یک شهروند زاهدانی برای عمل آب مروارید به کلینیک پزشکی مراجعه می کند؛ غافل از آن که این جراجی به مرگش ختم خواهد شد. ظاهرا هنگام عمل چراغ سقفی بر روی او سقوط می کند و بیمار بر اثر جراحات وارده و عدم درمان به موقع، جانش را از دست می دهد.

بعد از سقوط چراغ از ارتفاع سه متری، بیمار از حال می رود، اما تلاش های پرسنل اتاق عمل باعث می شود که وی دوباره هوشیاری خود را به دست آورد. جالب اینجاست که بر اساس ادعاهای مطرح شده از سوی فرزند مرحوم، پزشک در کمال ناباوری باز هم بیمار را بیهوش کرده و روند جراحی چشم را ادامه می دهد. عمل های آب مروارید معمولا ۳۰ دقیقه به طول می انجامند. این در حالی است که فرد یاد شده ۴ ساعت و نیم در اتاق حضور داشته است.

بیمار از ناحیه شکم احساس درد داشته و پزشکان را در جریان قرار می دهد، اما آن ها اهمیت چندانی به حرف های او نمی دهند. به هر حال سونوگرافی انجام گرفته بر روی او چیز خاصی نشان نمی دهد و بیمار همان شب مرخص می شود. این پایان ماجرا نبود و چند روز بعد، باز هم درد در ناحیه شکم باز می گردد. پزشکان با معاینه وی، به ضربه های وارد شده به روده و عفونت شکم پی می برند و با توجه به وخیم بودن حال بیمار، اقدام به جراحی فوری می کنند.

شدت عفونت و صدمه خوردن سایر بخش های بدن مانند کلیه و ریه، علائم حیاتی وی را ضعیف می کند و کار به جایی کشیده می شود که او به توصیه پزشکان، عازم بیمارستان های تهران می گردد. این کار هم موثر واقع نمی شود و بیمار چند ساعت پس از رسیدن به تهران، جان به جان آفرین تسلیم می کند.

بر اساس گفته های شرکت وارد کننده این نوع چراغ اتاق عمل، لوستر از قسمت پرسی که در آلمان انجام گرفته جدا شده و نصب آن هیچ گونه مشکلی نداشته است. گزارش ها نشان می دهند که ۸۰ عدد از این نوع چراغ ها در دیگر مراکز درمانی کشور نصب شده اند که آن ها نیز در صورت دارا بودن مشکل، جان هموطنان را تهدید می کنند.

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از این حادثه تلخ اظهار بی اطلاعی کرده و دانشگاه علوم پزشکی را مرجع پیگیری دانسته است. مسئولان این نهاد نیز مقصر بودن در ماجرا را نپذیرفته اند و با اشاره به خصوصی بودن کلینیک، پزشک معالج و شرکت نصب کننده تجهیزات پزشکی را مسئول دانسته اند.

بررسی ها در دانشگاه علوم پزشکی آغاز شده و شواهد حاکی از آن هستند که سقوط چراغ قبل از آغاز جراحی رخ داده و پس از آن نیز بیمار تحت ویزیت متخصص جراحی عمومی حاضر در اتاق قرار می گیرد تا از سلامت وی اطمینان حاصل شود. معاینات بعدی نیز علائم غیر عادی در بدن فرد نشان نداده اند و به همین دلیل، وی مرخص شده است.

قرار است این پرونده به هیئت انتظامی زاهدان منتقل شود و پیگیری های قانونی و بررسی های لازم انجام گیرد. فرزند بیمار سهل انگاری مسئولان کلینیک را عامل فوت پدرش می داند و از دانشگاه علوم پزشکی درخواست کرده که با بررسی دقیق پرونده، از بروز حوادث مشابه جلوگیری کنند.

منبع: tasnimnews
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود