نکاتی در ارتباط با دیابت نوع ۲ که تا کنون از آنها آگاه نبوده اید

نکاتی در ارتباط با دیابت نوع ۲ که تا کنون از آنها آگاه نبوده اید

چاقی یکی از معضلاتی است که در سراسر جهان دیده می شود. دیابت نوع دوم نیز از عواقب بسیار شایع چاقی به شمار می رود.

لازم است که در مورد این نوع از دیابت اطلاعت بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم ریسک فاکتورهای آن را کاهش داده و به مراقبت بیشتر از خود مبادرت کنیم.

در ادامه این نوشته نکاتی را درباره دیابت نوع دوم برخواهیم شمرد که با دستاوردهای اخیر علمی در ارتباط با این بیماری دریافته شده اند که دانستن آنها خالی از لطف نیست. این موارد را با هم مرور می کنیم:

خطر ابتلا در نوزادانی که با وزن هایی بالاتر از نرمال متولد می شوند بیشتر است

1

مطالعات انجام شده در مرکز دیابت «جاسلین» نشان داده کودکانی که با وزن های بالا و در حدود ۴ و نیم کیلو متولد می شوند خطر ابتلای آنها به دیابت نوع دوم به مراتب نسبت به سایر کودکان افزایش می یابد.

عمدتا زنانی که در دوران بارداری بسیار چاق می شوند و تحت درمان های مرتبط با دیابت قرار می گیرند نوزادان سنگین تری را به دنیا می آورند.

با این حال نوزادانی که با وزن های بالاتر از وزن طبیعی متولد می شوند، حتی اگر مادرشان به دیابت دوران بارداری مبتلا نباشند، باز هم ریسک ابتلای بیشتری به نوع دوم دیابت را دارند.

در بسیاری از موارد دیابت نوع دوم می تواند برگشت پذیر باشد

نکاتی در مورد دیابت نوع 2 که نمی دانستید

دانستن نکاتی در مورد این بیماری می تواند در روند درمان آن موثر واقع شود. دکتر «جوئل کاهن» در این مورد می گوید: “بزرگ ترین تصور رایج در مورد این بیماری باید برطرف شود.”

وی ادامه می دهد: “یکی از اهداف اصلی من در درمان بیمارانی که به دیابت نوع دوم مبتلا هستند وضعیت رژیم غذایی آنهاست. با مصرف همه نوع مواد غذایی خصوصا آنهایی که پایه های گیاهی دارند، غذاهایی با میزان چربی کمتر، ورزش و مصرف مکمل های دارویی می توان وزن را کنترل کرد.”

وی بر این باور است با آگاهی هر چه بیشتر در مورد این بیماری، می توان آن را بهتر در کنترل درآورد.

ژنتیک می تواند نقش مهمی داشته باشد

نکاتی در مورد دیابت نوع 2 که نمی دانستید

همچون هر بیماری دیگری در نوع دوم دیابت نیز ژنتیک می تواند نقش مهمی را ایفا کند. البته این لزوما بدان معنا نیست که فردی که سابقه خانوادگی و ژنتیکی دارد حتما خود نیز چنین سرنوشتی را تجربه خواهد کرد.

اگرچه داشتن خواهر، برادر یا والدینی مبتلا می تواند نقش داشته باشد اما این بیماری بیش از آنکه وابسته به ژنتیک فرد باشد، با رژیم غذایی و سبک زندگی افراد در ارتباط است.

قند تنها رعایت غذایی به شمار نمی آید

نکاتی در مورد دیابت نوع 2 که نمی دانستید

در نوع اول دیابت اینکه بدن چه مقدار انسولین تولید و چه میزان گلوکز را جذب می کند مستقیما تاثیر دارد بنابراین افراد مبتلا به دیابت نوع اول باید احتیاط کافی در دریافت میزان قند را داشته باشند.

بر خلاف نوع اول دیابت، افراد مبتلا به نوع دوم آن به دلیل کنترل وزن خود لازم است این دریافت قند را تحت کنترل داشته باشند چرا که وزن بالا باید در این گروه باید حتما مدیریت شود.

دکتر کاهن در این باره می گوید: “اینکه افراد بتوانند میزان شکری را که از طریق مصرف نوشابه ها یا سایر نوشیدنی ها و خوراکی ها دریافت می کنند را در نظرداشته باشند باید رعایت هایی را نیز در مورد چربی های موجود در محصولات فرآوری شده نیز داشته باشند.”

در مورد نوع دوم همان طور که باید میزان قند موجود در مواد غذایی در نظر گرفته شود باید میزان مواد غذایی که مصرف می شود نیز به اندازه و مدیریت شده باشد.

دیابت نوع دوم می تواند خطر ابتلا به سایر بیماری ها را نیز افرایش دهد

نکاتی در مورد دیابت نوع 2 که نمی دانستید

چاقی و ابتلا به نوع دوم دیابت در ارتباط تنگاتنگی با هم قرار دارند اما دکتر کاهن بر این باور است که پیشرفت نوع دوم دیابت می تواند به ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نیز بیانجامد. وی می گوید این بیماری ها نخستین عامل کشنده در جوامع غربی به شمار می روند.

در واقع در میان بیماران مبتلا به دیابت خطر سکته و حملات قلبی بین دو تا چهار برابر افزایش دارد چرا که میزان بالای قند باعث تخریب رگ های خونی شده و اختلالاتی را نیز در میزان کلسترول خون به وجود آورده و سبب افزایش فشار خون و تورم نیز می شود.

درمان دیابت نوع دوم به معنای حذف بسیاری از خوراکی ها از رژیم غذایی نیست

نکاتی در مورد دیابت نوع 2 که نمی دانستید

شاید برای تان عجیب به نظر اما اگر به دیابت نوع دوم مبتلا باشید، می توانید بیشتر خوراکی هایی که به خوردن آنها علاقه دارید میل کنید.

دکتر کاهن می گوید زمانی که بیماران مبتلا به دیابت من متوجه می شوند که می توانند بسیاری از میوه ها حتی انبه و پاپایا را مصرف کنند متعجب می شوند. آنها در صورتی که میزان روغن های اضافه و چربی را رعایت کنند می توانند این میوه ها را نیز مصرف کنند.

وی اذعان می دارد که این گروه از بیماران در صورت رعایت میزان چربی های اضافه شده به خوراکی ها می توانند همه نوع مواد غذایی حتی انواع رنگی آن را نیز میل کنند.

این بیماری می تواند به عمکلرد هورمون ها وابستگی فراوانی داشته باشد

7

زمانی که فردی به بلوغ می رسد و خصوصا در مورد خانم ها، زندگی فرد تحت تاثیر وضعیت هورمون های وی قرار می گیرد. این روند چه در مورد افراد مبتلا به دیابت نوع دوم و چه در مورد سایرین صدق می کند.

بر اساس یافته های مرکز دیابت «جاسلین» زنانی که به سندروم تخمدان PCOS مبتلا هستند، به دلیل وضعیت تورم و افزایش میزان انسولین بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع دوم قرار دارند.

بهداشت دهان و دندان می تواند بسیار موثر باشد

8

با رعایت بهداشت دهان و دندان می توانید از پیشرفت بیماری دیابت نوع دوم، جلوگیری به عمل آورید. هر نوع تورمی حتی تورم لثه می تواند در تورم سایر مناطق بدن نقش داشته باشد.

به همین دلیل هم انجمن دیابت آمریکا، به رعایت بهداشت دهان و دندان تاکید دارد. این انجمن در مورد مراقبت از دندان ها و لثه با تمیز کردن آنها با نخ دندان و از بین بردن پلاکت ها توصیه های فراوانی می کند چرا که بیماری های مرتبط با دندان می تواند سلامت کل بدن را به مخاطره بیاندازد.

تحت کنترل در آوردن دیابت نوع دوم تنها با مدیریت رژیم غذایی و ورزش امکان پذیر نیست

90

رژیم غذایی و ورزش دو بخش مهم از پازلی است که برای حل معضل دیابت نوع دوم موثر است.

دکتر کاهن بر این  باور است که بسیاری از پژوهش های علمی انجام پذیرفته شده در این زمینه نشان داده که بازگشت به سمت رژیم های میدیترانه های و رژیم هایی که پایه گیاهی دارند در کنار ورزش مداوم و البته خواب کافی می توانند بهترین درمان های بیماری دیابت نوه دوم باشند.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود