آیا می دانستید مجسمه آزادی در ابتدا قرار بوده تصویری از یک زن مسلمان ارائه دهد؟

آیا می دانستید مجسمه آزادی در ابتدا قرار بوده تصویری از یک زن مسلمان ارائه دهد؟

مجسمه بلند آزادی که در جزیره آزادی (Liberty Island) قرار دارد نماد تعلق خاطر عمیق آمریکا به آزادی و روشنفکری است. این بنا یکی از اولین سازه هایی بود که مهاجران پس از قدم گذاشتن به این جزیره در بین سال های ۱۸۹۲ تا ۱۹۵۴ با آن روبرو شدند. مجسمه آزادی توسط یک مجسمه ساز فرانسوی به نام فردریک آگوست بارثولدی (Frédéric Auguste Bartholdi) طراحی شده و در واقع تفسیر عینی این هنرمند از الهه آزادی روم باستان به نام لیبرتاس (Libertas) است. با این وجود ایده این مجسمه نه از غرب بلکه از شرق و به ویژه مصر سرچشمه گرفته است.

به گزارش شبکه سی ان بی سی، مجسمه آزادی” یکی از نمادهای اصیل آزادی آمریکا به عنوان یک زن مسلمان طراحی شده بود” و قرار بوده است که “یک زن کشاورز مصری” را به تصویر بکشد. در سال ۱۸۸۵ بارثولدی برای مطالعه در مورد مجسمه های غول پیکر از کشور مصر دیدن کرده است. بعد از چند سال وی تصمیم گرفت که یک مجسمه بزرگ را در بندر پورت سعید (Port Said) در ورودی شمالی کانال سوئز بسازد.

patung liberti islam muslimah

بر طبق این گزارش قرار بوده که این مجسمه به شکل یک زن مسلمان (fellah) پوشیده با مشعلی در دست ساخته شود که نماد روشنفکری مصر در آسیا باشد. به ادعای ادوارد برنسون، نویسنده کتاب “مجسمه آزادی: داستانی از آن طرف اقیانوس”، ابتدا قرار بوده که این مجسمه غول پیکر “زنی کشاورز و مسلمان عرب”را به تصویر بکشد اما بعد از این که اسماعیل پاشا، پادشاه آن زمان به دلیل پرهزینه بودن از ساخت آن سر باز زد مجسمه فوق به یک الهه عظیم الجثه رومی تغییر یافت.

جرج آدام اسمیت در کتاب خود با عنوان ” سوریه و سرزمین مقدس” ادعا می کند که  واژه فلاحین (fellahin) می تواند به معنای زنان کشاورز مسلمان، مسیحی، دَروزی و یا یهودی باشد. با این وجود از آن جا که مصر در قرن نوزدهم میلادی جمعیتی اکثراً مسلمان داشته است می توان استدلال کرد که زنی که در طراحی اولیه مجسمه مد نظر بوده به احتمال زیاد یک زن مسلمان بوده باشد.

منبع: indy100
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • ابولولو آذر ۶, ۱۴۰۱

    با درود.این مجسمه الهه میترا هستش.خارجی ها همه چی دارن مصادره میکنند کوروشم خواستن مصادره کنند..جالبه نماد پرچم انگلیس هم از فروهر گرفته شده و تاج سر ملکه انگلیس صغیر نماد کاویانی معروف هک شده روش یعنی ایرانی هستش

  • کیوان دی ۲۰, ۱۴۰۱

    چرا اطلاعات دروغ. به مردم میدین این نقش میترا خدای عشق باروری که ا نه یک زن کشاورز مسلمان

  • کیوان دی ۲۰, ۱۴۰۱

    نیار بیمار گونه دارین که مجسمه تصویری از میترا هست به مسلمانان ربط بدین