با به کارگیری چه راهکارهای هوشمندانه ای می توان از پرخوری جلوگیری کرد؟

با به کارگیری چه راهکارهای هوشمندانه ای می توان از پرخوری جلوگیری کرد؟

کم کردن وزن تنها به اینکه چه می خورید وابستگی ندارد بلکه می تواند به میزان خوردن شما هم مربوط باشد. پرخوری یکی از عاداتی است که در میان بسیاری از افراد رواج دارد و همه ما تا کنون تجربه آن را داشته ایم.

اما جای نگرانی وجود ندارد چرا که همچون هر عادات نادرست دیگری با به کارگیری روش های صحیح می توانید میزان خوردن را در کنترل خود داشته باشید و از پرخوری پرهیز کنید و مهم تر از همه این عادت را نیز ترک کنید.

در ادامه ای نوشته فردی که خود را «لیزا لیلینِ» همیشه گرسنه نام نهاده، ۸ راهکار را که می توانند در جلوگیری از پرخوری به شما کمک کنند را در مقابل تان  قرار داده. این راهکارها را با هم مرور می کنیم:

تمام وعده های غذایی خود را با نوشیدن آب آغاز کنید

این ماده با عدم دارا بودن کالری می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. در بسیاری از مواقع تشنگی با گرسنگی اشتباه گرفته می شود. اگر به مقدار لازم آب بنوشید به شما کمک خواهد که احساس سیری بیشتری کنید.

در طول روز برای اینکه بتوانید اشتهای خود را تنظیم کنید حتما به دفعات آب بنوشید. اگر برای تان دشوار است که آب ساده، بی مزه و سرد میل کنید، می توانید کمی هم خلاقیت از خودتان نشان دهید.مثلا تکه هایی از مرکبات به آن اضافه و آب را مزه دار کنید.

1

۵ دقیقه قبل از اینکه بشقاب دوم را میل کنید صبر کنید

کمی طول می کشد تا پیام سیری از معده به مغز برسد. بنابراین بسیار خوب است که وقفه ای میان کشیدن غذا وجود داشته باشد. این موضوع خصوصا زمانی که به بوفه ها و مهمانی ها می روید می تواند بسیار برای تان مفید باشد.

یک بار هم که شده امتحان کنید. ممکن است متعجب شوید زمانی که متوجه شوید قبل از آنکه دوباره اقدام به خوردن کنید سیر شده بودید.

از منوهایی که اندازه غذاها در آن کنترل شده است استفاده کنید 

کسی وجود ندارد که بخواهد یک غذای خوشمزه را در ته بشقاب خود باقی گذارد. می توانید با منوهایی که اندازه غذاها در آن کنترل شده است از این روند جلوگیری به عمل آورید.

ممکن است دوست داشته باشید، نوشیدنی صبحانه را در بزرگ ترین اندازه یا بزرگ ترین تکه شیرینی را میل کنید و سالادی هم که می خورید به ابعاد یک پارچ باشد.

به همین دلایل خوب است که از منوهای کنترل شده استفاده کنید. این بدان معنا نیست که ظرف غذا باید کوچک باشد بلکه کالری های موجود در غذاها هم باید کم و کنترل شده باشند. می توانید بشقاب خود را با غذاهای کم کالری چون برنج ترکیب شده با گل کلم، همراه کنید.

تغذیه هوشمندانه را تمرین کنید

اگر بخواهیم به ساده ترین شکل معنای این نوع تغذیه را بیان کنیم باید بگوییم که باید به آنچه می خورید توجه داشته باشید. در دنیای امروز و زمانی که در شبکه های مجازی سیر می کنید امکان دارد که حواس تان پرت باشد و به خوبی درک نکنید که مشغول خوردن چه چیزی هستید.

همین روند هم به راحتی می تواند شما را به سمت پرخوری بکشاند. تلاش کنید توجه تان تنها به خوردن غذا باشد. آرام بنشینید و متوجه لقمه هایی که میل می کنید باشید. این یکی از راهکارهایی است که به کمک آن می توانید وزن کم کنید.

غذا را با خوردن سوپ، آش یا سالاد کنار آن آغاز کنید

پیش غذاهایی چون آش و سوپ، به دلیل آبکی بودن می توانند همانند نوشیدن آب در شما ایجاد سیری را به وجود آورند.

مطالعات فراوان نشان داده که این کار می تواند سبب کاهش وزن بشود چرا که بخشی از گرسنگی خود را برطرف خواهید کرد بنابراین احتمال پرخوری کاهش پیدا می کند.

به غذاها ادویه اضافه کنید

پژوهش های فراوانی نشان داده که فلفل ها و ادویه های تند می توانند از پرخوری جلوگیری به عمل آوردند. کاملا واضح است زمانی که غذا تند باشد نمی توانید آن را به سرعت خوردن غذاهای عادی میل کنید.

3

میان وعده میل کنید

زمانی که با میل کردن میان وعده های سالم احساس گرسنگی و ولع غذا خوردن را از خود دور کنید این کار باعث خواهد شد که پرخوری هم نکنید.

با این کار می توانید قند خون را در طول روز در تعادل قرار داده و با استفاده صحیح از میان وعده ها به این توفیق دست یابید. در این ارتباط مقاله ۲۲ میان وعده سالم برای محل کار می تواند به شما کمک کند.

خوراکی های پرکالری و گول زننده را از دسترس دور نگه دارید

ما انسان ها موجوداتی هستیم که با چشم تحریک می شویم. ما آنچه را می بینیم دلمان می خواهد که بخوریم و گاهی هم در خوردن آنها زیاده روی می کنیم.

اگر خوراکی را دور از دسترس خود قرار دهید، می توانید تا اندازه ای میزان خوردن خود را در کنترل داشته باشید. در عوض غذاهای سالمی چون میوه ها و سبزیجات را در مقابل خود بگذارید.

مسلم است زمانی که گرسنه شویم احتمالا سیبی را که در مقابل مان است میل می خوریم تا اینکه در قفسه های کابینت به دنبال شیرینی و شکلات باشید.

منبع: verywell
دیجیاتو
بدون نظر

ورود