پنجشنبه یا شنبه؟ مساله این است !

این یک سو تیتر است

پنجشنبه یا شنبه؟ مساله این است !

دیگر برای انجام تجارت و برقراری ارتباط از کشوری به کشور دیگر، نیاز به سفر، روزها و ماه‌ها دور ماندن از مکان زندگی فعلی وجود ندارد. پیشرفت علم و تکنولوژی، مراودات بازرگانی، فرهنگی و سیاسی، کشورها را از دورترین نقاط در شرق به دورترین نقاط در غرب متصل کرده است . در چند ماه اخیر در پی رفع تدریجی تحریم‌های اقتصادی ، انبوهی از بازرگانان و شرکت‌های خصوصاً اروپایی روانه ایران شده‌اند و همین موضوع باعث شده است بحث انتقال تعطیلی نیم روزه پنجشنبه به شنبه، پررنگ‌تر از گذشته مطرح شود. چنین تغییر احتمالی‌ای همچون هر تغییری ، موافقان و مخالفان خاص خود را دارد که با نگاهی  به نظرات مردم در شبکه‌های اجتماعی به نظر می‌رسد که موافقان بیشتری دارد.

ایران با داشتن ۲۷ روز تعطیلی رسمی، پس از سریلانکا بیشترین تعداد روزهای تعطیل را میان کشورهای جهان دارد . این تعطیلات در امریکا به ۷، در برزیل به ۸، در کانادا، آلمان و انگلستان به ۹ روز کاهش پیدا می‌کند. اما دلیل مطرح شدن طرح انتقال تعطیلی روز پنجشنبه به روز شنبه چیست ؟

در حال حاضر با توجه به اینکه که در بسیاری از کشورها روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است  و در ایران روزهای پنجشنبه و جمعه ، عملاً ۴ روز مراوده اقتصادی با بسیاری از کشورها را از دست می‌دهیم که این روند با برداشته شدن تحریم‌ها و افزایش مبادلات، خلأ بیشتری را به وجود آورده است . طرح تغییر تعطیلی به‌روز شنبه و احتمالاً تمام‌وقت شدن کار در روزهای پنجشنبه سبب می‌شود که دستکم یک روز از روزهای قطع ارتباط با جهان خارج ، کاهش یابد .  علاوه بر آنچه گفته شد که دلیل اصلی مطرح شدن این طرح است  چنین نظری نیز وجود دارد که با به وجود آوردن دو روز متوالی تعطیلی، سفرهای کوتاه اطراف شهری تا حد فراوانی افزایش پیدا می‌کند و این می‌تواند برای بالا بردن روحیه کاری مردم و نیز رونق صنعت گردشگری کمک بزرگی باشد.

عمدتاً در بسیاری از مواقع آنچه ما هراس اتفاق افتادنش راداریم، بیش از خود آن اتفاق، بزرگ و استرس‌آور است. همچون مساله تغییر ساعت ها در آخرین روز شهریور و اولین روز فروردین که زمانیکه برای نخستین بار طرح آن مطرح شد با مخالفت های زیادی مواجه گردید اما به مرور زمان همگان به فواید این امر ازجمله کاهش مصرف انرژی، برنامه ریزی بهتر برای فعالیت های اقتصادی و اجتماعی و غیره …  پی بردند . شاید اگر این بار هم بیاموزیم که تغییر ملی جدید ، که قرار است به‌منظور همراه شدن با جریان جهانی صورت گیرد نه‌تنها برای ما ناراحت‌کننده و سخت نخواهد بود بلکه شاید برایمان لحظات بسیار خوبی را هم به وجود آورد ، دیگر مخالفت نکنیم . شاید بد نباشد که به این فکر کنیم  که با تعطیل شدن شبنه ها دیگر  غروب های جمعه برایمان دلگیر نخواهد بود  و دیگر صبح های شبنه آزار دهنده نخواهد بود .

گفتنی است طرح انتقال تعطیلی پنجشنبه به روز شنبه از چندی پیش در کشور افغانستان کلید خورده است که شاید این هم فرصتی باشد برای ما تا بتوانیم معایت و مزایای این طرح را پیش از اجرا بیشتر بررسی کنیم .

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود