آسیب‌های روانی در کودکی، زمینه‌ساز مصرف مواد مخدر در نوجوانی

آسیب‌های روانی در کودکی، زمینه‌ساز مصرف مواد مخدر در نوجوانی

نتایج تحقیقات یک موسسه وابسته به دانشگاه کلمبیا که به روی یک‌صد هزار نوجوان آمریکایی انجام‌شده، نشان می‌دهد که آسیب‌های روانی، به‌ویژه بدرفتاری و خشونت قبل از سن ۱۱ سالگی باعث شود تا آن‌ها در دوران جوانی به استفاده از مواد مخدر روی بیاورند.

بد نیست بدانید که تحقیق یادشده در مجله روان‌پزشکی کودک و نوجوان آمریکا به چاپ رسیده است.

بر اساس این یافته‌ها، کودکانی که تا سن ۱۱ سالگی آسیب‌های روانی را تجربه می‌کنند، در دوران نوجوانی به استفاده از ماری‌جوانا، کوکائین، داروهای مخدر بدون تجویز پزشک و دیگر داروهای ترکیبی تمایل بیشتری خواهند داشت.

دکتر «کارلینر» رئیس موسسه تحقیقاتی یادشده دراین‌باره بیان داشته که: «بدرفتاری و خشونت‌های خانگی برای کودکان مضر است و این موضوع باعث می‌شود تا احتمال استفاده از مواد مخدر در آن‌ها به‌شدت افزایش یابد. وی افزود، حوادثی نظیر تصادف خودرو، بلایای طبیعی، بیماری‌های سخت نیز می‌توانند از دیگر عوامل روی آوردن کودکان به مصرف مواد مخدر به‌شمار آیند.»

نوجوانانی که والدین آن‌ها مواد مخدر یا الکل مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض آسیب روانی و درنتیجه خطر استفاده از مواد مخدر قرار دارند.

بر اساس این تحقیق، استعمال مواد مخدر یا الکل از سوی والدین این امکان را برای نوجوانان فراهم می‌کند تا به شکل راحت‌تری بتوانند از این مواد استفاده نمایند. همچنین مصرف مواد مخدر از سوی والدین باعث می‌شود تا کودکان آن‌ها را الگوی خود قرار داده و در مواقع پرتنش به این مواد پناه ببرند.

استفاده از مواد مخدر در دوران نوجوانی باعث می‌شود تا آن فرد در دوران میان‌سالی دچار بیمارهای ذهنی و سایر رفتارهای بهداشتی بد ناشی از مصرف مواد مخدر بشود. بنابراین، جلوگیری از تغییر رفتارهای بهداشتی در دوران نوجوانی می‌تواند از بروز مشکلات و ازدیاد آن‌ها در دوران جوانی و میان‌سالی  جلوگیری کند.

این تحقیق همچنین مشخص نموده که با روش‌های بالینی می‌توان از بروز آسیب‌های بیشتر در بین نوجوانان جلوگیری کرد. کارشناسان بر این باورند که با استفاده  از این روش‌ها ممکن است نوجوانانی که براثر آسیب‌های روانی به استفاده از مواد مخدر روی آورده‌اند را نجات داد تا در بزرگ‌سالی افراد مفیدی برای جامعه باشند.

بدون نظر

ورود