دلایل شکل گیری لکه های سفید روی ناخن چیست؟

دلایل شکل گیری لکه های سفید روی ناخن چیست؟

آیا تا کنون روی ناخن های خود لکه هایی سفید را ملاحظه کرده اید؟ اگر پاسخ شما به این سئوال مثبت است بسیاری از افراد در طول زندگی شان چنین وضعیتی را تجربه کرده اند.

داستانی از قدیم الیام در میان زنان وجود داشت که می گفتند این لکه ها می تواند به کمبود میزان کلسیم وابسته باشد. این بدان معناست که آن فرد باید شیر بیشتری مصرف کند. حتی برخی از افراد از این لکه ها به «لکه شیر» یاد می کنند.

اما بهتر است که با نام علمی این لکه های سفید یعنی punctate leukonychia نیز آشنا شوید. به طور معمول علت ظهور چنین لکه هایی می تواند ضربه به ناخن باشد.

این عارضه نمی تواند چیز چندان پیچیده ای باشد. مثلا اگر دست تان را به در کوبیده باشید، مسلما ناخن های تان آسیب می بیند. گاهی حتی یک برخورد ساده و بدون شدت به میز هم می تواند چنین لکه هایی را به وجود آورد.

این لکه ها چگونه شکل می گیرند؟

4

این لکه ها معمولا در محل رویش ناخن شکل می گیرند و با بلندتر شدن ناخن حرکت می کنند. احتمالا زمانی که چشم تان به این لکه ها می افتد یادتان نمی آید که انگشت تان به کجا برخورد کرده است.

اگرچه بر آن نیستیم که در شما ایجاد هراس و واهمه کنیم، با این حال بد نیست بدانید که گاهی هم می تواند چیزی جدی تر از یک ضربه ساده باشد.

این لکه ها ممکن است بر اثر کمبود کلسیم به وجود نیامده باشند بلکه علت آنها کمبود میزان زینک در بدن باشد. در چنین مواقعی خوردن خوراکی هایی چون اسفناج، لوبیا، بیف و مغزهای گیاهی می توانند برای مبارزه با این روند مفید باشند.

و اما چیزی جدی تر

2

در حالاتی بدتر از آن چیزهایی که به آنها اشاره شد، می تواند نشانه مالاریا، بیماری Hodgkin و یا آنمی باشد. اما چنین مواردی به ندرت اتفاق می افتند و نباید اولین گزینه هایی باشند که با دیدن این لکه ها به سراغ تان می آید.

البته در کنار این نشانه، علائم دیگری نیز وجود دارند که می توانند در تشخیص این روند به شما کمک کنند. اگر تمام سطح ناخن شما سفید شده باشد، می تواند نشانه اتبلا به بیماری leukonychia totalis باشد و باید حتما به پزشک مراجعه شود که می تواند چیزی مشابه دیابت یا بیماری قلبی باشد.

اگر خط هایی هم روی ناخن (Mees lines) به صورت سفیدی شکل گرفته باشند زمانی است که آن لکه های سفید رنگ پراکنده و پیشرفته شده اند و به صورت یک طناب روی ناخن در آمده است.

3

ممکن است دچار مسمومیت شده باشید که احتمال دارد از نوع آرسنیک یا تالیوم باشد. اگر زنده هستید و می توانید آن خطوط را ببینید نشانه آن است که احتمالا با چنین موادی مسموم نشده اید چرا که در غیر این صورت حتی موفق به دیدن آنها هم نمی شدید.

منبع: mirror
دیجیاتو
بدون نظر

ورود