با ۲۰ کتاب در زمینه «دوست یابی» آشنا شویم

کتاب های خوب برای پیدا کردن دوستان خوب

با ۲۰ کتاب در زمینه «دوست یابی» آشنا شویم

پایه خیلی از موفقیت انسان های بزرگ چه در طول تاریخ و چه در چند سده اخیر و حتی نیم قرن اخیر، دوستان و همراهان خوب و ارزشمند بوده است.

دوست خوب، یک سرمایه اجتماعی فوق العاده برای هر انسان است و می تواند عاملی فرصت آفرین و ظرفیتی الهام بخش برای ارتقای مهارت های ارتباط اجتماعی، کسب و کار و بستری برای شادکامی و موفقیت های انسان باشد.

در واقع، اهمیت و جایگاه دوست خوب و معتمد در سبک زندگی مدرن روزگار ما، روز به روز دو چندان می شود، چرا که در غوغای شبکه های اجتماعی و دنیای لایک و فالووهای لحظه ای و دوستی های مجازی که بعضا عمرشان، به هفته و روز و ساعت هم بعضا نمی کشد، دوستی های کم عمق و گذرا، چالش جدی برای سبک زندگی دیجیتالی کاربران جامعه اطلاعاتی شده و سلامت آنان را تهدید می کند.

به هر حال، ما امروز به پدیده ای به نام دوستی اینترنتی مواجه هستیم که هم فرصت آفرین و هم تهدید آفرین است و کارکردهای خاص خود را دارد و باید به صورت حرفه ای و علمی به آن نگاه شود. اما چه در دوستی مجازی و چه در دوستی سنتی، اسلوب و آیینی وجود دارد که روانشناسان، جامعه شناسان و اندیشمندان، رعایت این اصول را برای پیدا کردن دوست خوب با معیارهای فاخر که تضمین کننده دوستی پایدار است، توصیه می کنند.

۲۰ کتابی که در مورد دوستی و اصول دوست یابی در ادامه معرفی می شود، از جمله کتاب هایی است که مهارت های ارتباط اجتماعی مورد نیاز در امر دوست یابی را از جنبه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و مخاطبان را با نظریات روان شناسان شهیر، علمای دین و همچنین برخی از محققان علوم رفتاری آشنا می کند.

با ما همراه باشید.

۱۱۰ گام طلایی برای دوست یابی

کتاب ۱۱۰ گام طلایی برای دوست یابی، یکی از کتاب های بازار نشر ایران برای آشنایی با فرآیندهای دوست یابی و شیوه حفظ  و تعامل با دوستان است. این کتاب که توسط داود احمدی نگارش شده است، توسط نشر صلوات قم در سال ۱۳۸۹ منتشر شد.

کتاب در ۹۶ صفحه با نثری روان، تلاش می کند تا با صد و ده گام، مخاطبان جوان خود را با باید ها و نبایدهای دوست یابی آشنا کرده و نکاتی مبتنی بر باورهای ملی و مذهبی را در لابلای موضوعات ۱۱۰ گانه مطرح کند.

اگر در کتابخانه ملی به دنبال این کتاب بودید، شماره ۱۸۶۶۴۳۲ را در نظر داشته باشید.

آیین دوست یابی و تاثیر گذاری بر افراد

D1
تصویر چاپ های مختلف کتاب معروف دوست یابی اثر دیل کارنگی شهیر

کتاب آیین دوست یابی، یکی از کتاب های مطرح از نویسنده شهیر: دیل کارنگی است که بارها ترجمه و تجدید چاپ شده. این کتاب توسط محسن علی مددی ترجمه و توسط نشر آذین منتشر شد.

البته این یکی از چاپ های کتاب است و در دو دهه اخیر، از جمله کتاب های معروف دوست یابی است که به دلیل استقبال گسترده مخاطبان ایرانی، تجدید چاپ و توسط ناشران گوناگون منتشر شده است.

کتاب «آیین دوست‌یابی و تأثیرگذاری بر افراد» نخستین بار در سال ۱۹۳۷ میلادی و در شمارگان ۵ هزار نسخه منتشر شد. نه دیل کارنگی و نه ناشران این کتاب، سیمون و شوستر، پیش‌بینی آن را هم نمی‌کردند که فروش کتاب بیشتر از میزانی باشد که برای آن در نظر گرفته بودند؛

اما در کمال حیرت، یک شبه غلغله‌ای به راه انداخت و بارها تجدید چاپ شد.

D3
یکی از پر فروش ترین کتاب های جهان در زمینه دوست یابی با ۱۵ میلیون جلد فروش

این کتاب یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در تاریخ نشر بین‌المللی است. دیل کارنگی می‌گوید: «یک میلیون دلار پول درآوردن، آسان‌تر از افزودن یک عبارت درست و حسابی به ادبیات انگلیسی است؛

«آیین دوست‌یابی و تأثیرگذاری بر افراد» همان عبارتی است که روی فنون مختلف سیاسی و ادبی تأثیر گذاشت؛ عبارتی که تا الان به تمام زبان‌های نوشتاری معروف دنیا ترجمه شده است و هر نسلی پاسخ مناسب مربوط به نیازهای خود را از آن دریافت کرده است» با استفاده از فنون آیین دوست‌یابی، می‌توانیم به شیوه‌های بهتر زندگی دست یابیم.

درگاه موسسه مرحوم کارنگی در این نشانی در دسترس است.

D2
تصویر ایندکس درگاه آموزشی و اطلاع رسانی موفقیت و کسب و کار دیل کارنگی

در مقوله موفقیت، دوست یابی و حفظ دوست، اهمیت بسیار دارد و بسیاری از بزرگان عرصه موفقیت،‌ بدست آوردن دوست خوب و پایداری در دوستی را یکی از کلیدهای موفقیت چه در زندگی و چه در کسب و کار می دانند.

ویدیو زیر، نصایح دیل کارنگی در دوست یابی را در ۴ دقیقه تشریح می کند.

http://www.aparat.com/v/NAy2o

آقای دیل کارنگی، که در زمینه روانشناسی عملی فعالیت کرده است، در کتاب اصول دوست یابی خود، خواننده را با باید ها و نبایدهایی آشنا می کند که وی را در پیدا کردن دوست خوب یاری کرده و همچنین، شیوه های تقویت مهارت های ارتباط اجتماعی را به وی گوشزد می کند.

ناگفته پیداست که هر اندازه مهارت های ارتباط اجتماعی در افراد قوی باشد، میزان تاثیر گذاری آن ها بر پیرامون افزایش خواهد یافت و این اثربخشی، بستر خوبی برای الهام بخشی به جامعه و بالطبع، پیدا کردن دوستانی در سطوح گوناگون است.

این کتاب با عنوان : HOW TO WIN FRIENDS AND INFLUENCE PEOPLE از جمله کتاب های پر فروش و پر مخاطب در عرصه موفقیت و دوست یابی در جهان است.

در سال ۱۳۹۱، ترجمه ای روان از کتاب دیل کارنگی، روانشناس شهیر نیمه نخست قرن بیستم میلادی توسط انتشارات دنیای دانش، به ترجمه خشایار خطیر نیز وارد بازار شد که چهار بار تجدید چاپ شده است.

اگر در کتابخانه ملی به دنبال این کتاب بودید، نسخه نشر آذین به شماره ۷۴-۵۸۸۱ در نظر داشته باشید.

آیین دوست یابی از نگاه امام علی

کتاب آیین دوست یابی از نگاه امام علی، در سال ۱۳۸۲ توسط انتشارات جلیل مشهد وارد بازار نشر شد. این کتاب که مجموعه گفتارهای نخستین امام شیعیان درباره اصول دوست یابی و ارتباط با دوستان است، توسط محمد علی علاقمند تبریزی گردآوری و تنظیم شده است.

کتاب در هشتاد صفحه، نگاه دین به مقوله مهم دوست یابی و داشتن دوست خوب در یک زندگی خوب را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. این کتاب در طول یک دهه اخیر،‌ چندین بار تجدید چاپ شده است.

کلمات قصار حضرت امیر درباره دوست یابی را در کتابخانه ملی به شماره ۸۰-۲۸۶۶۵ پیدا کنید.

آیین دوست یابی و برادری

کتاب آیین دوست یابی و برادری: با چه کسی دوست شویم؟ عنوان نخستین کتاب دوست یابی است که توسط انتشارات بشارت در استان قم در سال ۱۳۹۰ منتشر شد و تلاش دارد تا از جنبه های مذهبی و با اتکا به احادیث، به مقوله دوست یابی و اهمیت پایدار آن در زندگی انسان اشاره کند.

کتاب در صد و بیست و یک صفحه، به قلم سید جلال محبی، باید ها و نبایدهای دوست یابی در جامعه امروزی را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. در کتابخانه ملی، این کتاب را با شماره ۲۴۷۶۹۲۵ دنبال کنید.

چطور یه دوست خوب باشیم؟

کتاب دیگری که در عرصه دوست یابی در بازار نشر کشور در سال های اخیر منتشر و با استقبال نسبتا خوبی هم همراه شد، کتاب “ چطور یک دوست خوب باشیم” ، نوشته کریستین آدامز  است که توسط زهره استاد میرزا کاشانی ترجمه شده و توسط رابرت دبلیو الی، تصویرگری کتاب صورت گرفت.

این کتاب در ۲۸ صفحه رنگی، اصول دوست یابی و ارتباط با دوستان را به قشر کودک و نوجوانان با تصاویر جذاب آموزش می دهد. این کتاب در سال ۱۳۹۲ توسط انتشارات بهشت در تهران به زیور طبع آراسته شد و در واقع راهنمای بچه ها برای دوستی و دوست یابی به شمار می رود.

d4
سایت کریستین آدامز، نویسنده کتاب های معروف دوست یابی برای کودکان

عنوان اصلی کتاب: LEARNING TO BE A GOOD FRIEND: A GUIDEBOOK FOR KIDS است. به نظر می رسد در دنیای پیچیده امروزی، هر چیزی نیازمند یک راهنما و کتاب راهنما است تا افراد، از طریق یک دستور العمل که از جنبه های مختلف به یک موضوع اشاره کرده باشد، با مقولات مختلف در سبک زندگی خود آشنا شوند.

این کتاب برای دوست یابی بچه ها، توصیه می شود و مهارت های ارتباط اجتماعی آنان را تقویت می کند. در کتابخانه ملی ایران، با شماره ۳۰۱۳۱۶۹ در دسترس است.

چگونه دوست پیدا کنیم؟

d5
تصویر سایت نشر قدیانی، ناشر کتاب چگونه دوست پیدا کنیم

کتاب چگونه دوست پیدا کنیم، نوشته لوری کراستی براون با ترجمه ویدا لشکری، در سال ۱۳۹۱ توسط نشر قدیانی تهران وارد بازار نشر کشور شد. این کتاب که از جمله سری کتابهای بنفشه انتشارات قدیانی است، تلاش کرده تا در ۳۶ صفحه رنگی، اصول دوست یابی را برای بچه ها تشریح کند. این کتاب در سال جاری به چاپ پنجم رسید.

زندگی بهتر و آموزش مهارت های ارتباط اجتماعی، مقوله ای است که کتاب تلاش کرده تا در ۳۶ عکس، آن را به گروه سنی کودک و نوجوان بیاموزد. استقبال به نسبت خوبی از کتاب شده است و تا کنون پنج بار تجدید چاپ شد.

در کتابخانه ملی ایران، این کتاب با شماره ۲۹۲۰۱۶۱ در دسترس است.

دوست یابی اینترنتی

افزایش روند استقبال از شبکه های اجتماعی در سال های اخیر و گسترش پدیده دوست یابی های اینترنتی یا به اصطلاح دوست یابی مجازی، سبب شده تا شاهد افزایش میزان ارتکاب جرایم آنلاین در ۵ سال اخیر باشیم که کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان سایبر، از این بستر جذاب، برای هدایت اعمال مجرمانه خود در سرزمین دیجیتال استفاده می کنند.

برای همین، همواره نیاز به راهنمایی مکتوب برای آگاهی درباره فرصت ها و خطرات فرا روی دوست یابی های اینترنتی متداول امروزی، احساس می شود. در بازار، کتاب های زیادی درباره دوست یابی اینترنتی نیست و هنوز کتاب جامع و اثربخشی در این زمینه تالیف یا ترجمه نشده است.

یکی از کتاب های خوب بازار در عرصه دوست یابی اینترنتی، کتابی با همین مضمون است که در سال ۱۳۹۵، توسط فاطمه پور مولایی تالیف و توسط انتشارات آستان مهر منتشر شد.

کتاب با نثری ساده و در پنجاه و شش صفحه، با ارائه اطلاعاتی درباره گروه های چت الکترونیکی، فرصت ها و تهدید ها، می کوشد تا مخاطبان را درباره دوست یابی های اینترنتی و مخاطراتش آگاه کند. کیس های مطالعاتی که در کتاب ارائه شده است، برای محققان روان شناسی سایبر نیز مطلوب خواهد بود.

این کتاب به شماره ۴۳۲۵۵۹۶ در کتابخانه ملی ایران در دسترس خواهد بود.

دوست یابی در کلام امیر

کتاب دیگر دوست یابی که نگاهی دارد به کلمات قصار حضرت امیر، توسط اسدالله محمدی نیا تالیف شده است و توسط انتشار سبط، وارد بازار نشر کشور گردید. این کتاب از سال ۱۳۸۱ تا کنون، شش بار تجدید چاپ شد و با شماره ۸۱-۴۹۲۴۰ در کتابخانه ملی ایران در دسترس است.

دوستی و آداب دوست یابی

کتاب دوستی و آداب دوست یابی، کتاب دیگری در موضوع دوست یابی و دوستی است که توسط شعبان معین الدین، در سال ۱۳۹۰ به کوشش انتشارات ورای دانش، وارد بازار شد. این کتاب، در شصت صفحه، مهارت های اجتماعی ضروری برای پیدا کردن دوست خوب و اصول حفظ و تعامل آن را به مخاطبان آموزش می دهد.

این کتاب را با شماره ۱۹۲۷۳۹۴ در کتابخانه ملی ایران پیدا کنید.

دوست و دوست یابی از دیدگاه امام حسین

دوست و دوست یابی از کلام قصار سومین امام شیعیان، موضوع کتاب بعدی است که در این گفتار معرفی می کنیم. این کتاب، دوست یابی از نظر امام حسین را مورد بحث و بررسی قرار می دهد و مخاطبش، گروه نوجوانان هستند. امیر حسین علیقی با ویراستاری معصومه بهادری، این کتاب را با همت انتشارات فردابه منتشر کردند.

کتاب در شصت صفحه، جنبه های ضروری در دوستی از نگاه امام را ارائه می کند و با شماره ۸۱-۲۳۸۷ در کتابخانه ملی در دسترس است.

دوستی و دوست یابی در نهج البلاغه

کتاب دوستی و دوست یابی در نهج البلاغه، کتاب دیگری است که در بازار نشر ایران، مقوله دوست یابی را از نگاه اولین امام شیعیان مورد بحث و بررسی قرار می دهد. این کتاب توسط علیرضا افشون گردآوری و در سال ۱۳۹۱ منتشر شد.

راهنمای دوست یابی دایناسورها

d6

کتابی جذاب با نام خاص در زمینه دوست یابی و آموزش مهارت های ارتباط اجتماعی مورد نیاز در این حوزه، نام کتابی است که توسط «لورن کراسنی بروان» نوشته شده است و در یک دهه اخیر، بارها توسط ناشران و مترجمان مختلف، منتشر شد.

این کتاب که توسط نشر هدهد منتشر شده است، با بیانی طنز آلود برای قشر کودکان و نوجوانان، به آن ها در مضمون دایناسورها یاد می دهد که آن ها چگونه دوست پیدا می کنند. با دوستان خود چه رفتاری داشته باشند. اگر بین آن ها بگو مگو یا دعوایی پیش آمد و با یکدیگر قهر کردند، از چه راه هایی می توانند برای آشتی کردن استفاده کنند.

روش دوست یابی

کتاب روش دوست یابی، عنوان کتابی است که سید محمد حیدری در سال ۱۳۸۷ منتشر کرد.

روش های باز کردن سر صحبت و دوست یابی

d7

برای خیلی ها که علاقمندبه پیدا کردن دوست هستند، خجالتی بودن، مانع برای گسترش روابط است. این کتاب، روش های باز کردن سر صحبت و دوست یابی را به قشرهای مختلف سنی یاد داده و ایده های جالبی در اختیار آنان قرار می دهد.

این کتاب توسط «دان گابور» نوشته شده و توسط نشر پیدایش منتشر و توسط شهره نور صالحی ترجمه و در سال ۱۳۹۲ وارد بازار کتاب ایران شد.

روش های دوست یابی و محبوب شدن در جمع

از جمله کتاب های کاربردی دیگر در دوست یابی که نکته های جالبی درباره افزایش اعتماد به نفس افراد در برقراری ارتباط با دیگران مطرح می کند، کتاب روش های دوست یابی و محبوب شدن در جمع است که توسط «محمد جواد آزمون» در سال ۱۳۸۸ تالیف و منتشر شد.

شناسنامه دوست: پیرامون دوست شناسی و دوست یابی

کتاب شناسنامه دوست، کتابی است که توسط «عباس خدایی» در سال ۱۳۷۸ منتشر شد.

کلید پرورش مهارت دوست یابی در کودکان و نوجوانان

کتاب کلیدهای پرورش مهارت دوست یابی در کودکان و نوجوانان، از جمله کتاب های جدیدی است که در مقوله آشنایی کودکان و نوجوانان با مقوله دوست یابی و شیوه های ارتقای مهارت های ارتباط اجتماعی در این عرصه، در سال ۱۳۹۳ منتشر شد.

من و جمع دوستانه

من و جمع دوستانه، عنوان یکی از کتاب های جدید در زمینه دوستی و دوست یابی است که توسط «حمید رضا کاظمی» در سال ۱۳۹۳ منتشر شد.

مهارت های دوست یابی

کتاب دیگری که معرفی می کنیم، کتاب مهارت های دوست یابی، توسط نخسرو امیر حسینی» است که در سال ۱۳۹۳، وارد بازار نشر کشور شد.

هفت خوان دوست یابی

گر چه دوست یابی، سخت تر از ان چیزی که تصور می شود نیست، اما «دیل ادواردز» تلاش کرده تا در اثر خود با نام هفت خوان دوست یابی که توسط محمود جواد انتظاری ترجمه شده است و به کوشش انتشارات علم  در سال ۱۳۸۳ منتشر شد، باید ها و نبایدهایی را در این عرصه به اطلاع مخاطبان جوان خود قرار دهد.

دوستی های مجاز

کتاب دوستی های مجاز، از جمله جدید ترین کتاب هایی است که در زمینه دوستی و دوست یابی وارد بازار نشر کشور شده است. این کتاب توسط «رسول حق شناس» تالیف و در سال ۱۳۹۳ منتشر شد.

آیا تا کنون کتاب های دوستی یابی را مطالعه کرده اید؟

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۵ نظر

ورود

  • راحله اسفند ۸, ۱۳۹۵

    من اون کتاب دوست یابی دایناسورها رو قبلا خریده بودم برای یکی از بچه های فامیل. خیلی جالب بود. اما متاسفانه خودم کتاب دوست یابی تا حالا نخوندم.
    این همه کتاب دوست یابی جالبه اون هم در ایران 🙂

  • لادن اسفند ۸, ۱۳۹۵

    کتاب کارنگی رو سال پیش خوندم. بهترین کتاب روانشناسی بود که تا حالا خوندم. مخصوصا تحلیل رفتار متقابل رو خوب توضیح میده. البته در دوره امروز، اینقدر همه چی پیچیدیه شده مخصوصا در وب که خیلی سخته تحلیل هر چی.

  • سعیده اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۷

    کتاب هایی که فهرستی معرفی میکنید خیلی خوبه. از اینا بیشتر بگید. من کتاب فلسفه غرب دوست دارم. لیستی به من بدین. خیلی ممنونم

    • علی زمانی اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۷

      مرسی از توجه شما.بله معرفی لیستی کتاب مد نظر است.
      کتاب فلسفه غرب برتد اند راسل
      گتاب فلسفه خلیل مشتاق
      کتاب تاریخ فلسفه غرب آذرنگ
      کتاب تاریخ تحلیل فلسفه غرب از دیهمی
      غرب چگونه غرب شد صادق زیبا کلام و مجموعه آثار نشر اختران و افق و چشمه را توصیه میکنیم

  • اوکراین اسفند ۱۴, ۱۳۹۹