اتفاقاتی که در بدن و بر اثر مصرف ناکافی میوه ها و سبزیجات روی می دهند

اتفاقاتی که در بدن و بر اثر مصرف ناکافی میوه ها و سبزیجات روی می دهند

همواره بر خوردن میوه و سبزیجات تاکید شده. بر هیچ کس پنهان نیست که مصرف این مواد می تواند بسیار مفید باشد. اما شاید بسیاری از ما از دلایل این مصرف آنها آگاهی نداشته باشیم و به خوبی ندانیم که اگر این کار را انجام ندهیم چه اتفاقی خواهد افتاد.

در ادامه این نوشته به بررسی اتفاقاتی پرداخته خواهد شد که نخوردن به اندازه کافی میوه و سبزیجات می تواند به دنبال داشته باشد.

احتمال دارد با کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن مواجه شوید

1

میوه و سبزیجات دربرگیرنده مواد معدنی بسیار حیاتی برای سلامتی بدن هستند اما در پژوهش انجام شده در دانشگاه «جان هاپکینز» نشان داده شده که تنها ۱۱ درصد از بزرگسالان آمریکایی، از مصرف سه بار سبزیجات و دو بار میوه توصیه شده در روز تبعیت می کنند.

عدم مصرف کافی میوه و سبزیجات می تواند سبب کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن شوند. حتما شنیده اید که سربازانی که به مدت طولانی سفرهای دریایی می کنند، با کمبود «ویتامین ث» مواجه می شوند.

این بیماری که اکنون بسیار بعید است که اتفاق بیفتد با خونریزی در لثه ها و آسیب ها و پاره شدگی های عروقی همراه است.

بر اساس یافته های انجمن تغذیه دانشگاه تکزاس کمبود سایر ویتامین ها نیز می تواند اثرات جانبی نامطلوبی داشته باشد. به عنوان مثال بیماری آنمی بر اثر کمبود اسید فولیک در بدن به وجود می آید و سبب افسردگی می شود.

کمبود «ویتامین ب ۶» هم می تواند سبب گیجی در فرد شود و از نشانه های کمبود «ویتامین آ» نیز سبب شب کوری می شود. کمبود میزان منیزیم هم می تواند خستگی عمومی را در فرد به همراه داشته باشد. کمبود «ویتامین کا» هم به همراه خونریزی خواهد بود و کمبود پتاسیم نیز با تپش قلب همراه است.

این امر می تواند دلیل بسیار خوبی برای استفاده بیشتر بروکلی باشد. بهترین راه دریافت ویتامین های فوق الذکر از طریق مصرف انواع میوه ها و سبزیجات است.

می تواند سبب مشکلاتی در هضم شود

بدون میوه ها و سبزیجات این امکان وجود دارد که در معرض یبوست، خونریزی و یا دیورتیکولوز قرار گیرید. دکتر مور در این باره می گوید: “میوه ها و سبزیجات محتوی «سلولز» هستند که باعث افزایش وزن مدفوع می شود و زمان خروج آن را کاهش می دهد.”

وی ادامه می دهد: “همچنین می تواند در برطرف کردن یبوست موثر باشد و در وضعیت عضلات و عدم ابتلا به «دیورتیکولوز» نیز نقش داشته باشد. باعث کاهش فشار به روده زیرین نیز می شود و از تورم رگ های روده و خونریزی نیز جلوگیری به عمل می آورد.”

در مطالعه علمی انجام شده در دانشکده پزشکی دانشگاه هارواد نشان داده که رژیم های غذایی ای که محتوی مقادیر فراوانی فیبر یعنی سبزیجات و میوه ها هستند خطر ابتلا به بیماری «دیورتیکولوز» را کاهش می دهند.

خطر ابتلا به سرطان افزایش پیدا می کند

3

بر اساس نتایج بدست آمده از انجمن سرطان آمریکا، مصرف هیچ ماده غذایی نمی تواند فرد را در مقابل سرطان مصون نگه دارد اما رژیم های غذایی گیاهی می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

دکتر مور در این باره می گوید: “وجود آنتی اکسیدان هایی چون «ویتامین ای»، «ویتامین سی» و «کارتوئین ها» احتمال دارد خطر ابتلا به سرطان را با محافظت از سلول ها کاهش دهد.»

وی در مورد «کارتوئین ها» می گوید: “کارتوئین ها، ترکیباتی شامل «بتا کاروتن» هستند که در موادی چون اسفناج و سایر برگ های سبز گیاهان، میوه های بسیار نارنجی، سیب زمینی شیرین و هویج یافت می شود.”

برخی از مطالعات علمی انجام شده نشان داده اند که انواعی از ویتامین ها می توانند از برخی از سرطان ها جلوگیری به عمل آورند. که البته کافی هم نیستند. به همین دلیل هم رژیم های غذایی ترکیبی توصیه می شوند. به علاوه مصرف بیش از اندازه چربی هم می تواند در ابتلا به سرطان نقش داشته باشد.

رژیم های غذایی محتوی میوه ها و سبزیجات بیشتر می توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.

ممکن است اضافه وزن پیدا کنید

4

به احتمال فراوان اگر در رژیم غذایی خود سبزیجات و میوه کمی مصرف می کنید احتمالا بیشتر غذاهایی با کالری های کمتر و چربی بیشتری مصرف می کنید.

در مطالعه انجام شده در مرکز تحقیقی «آلبرت انشتین» یکی از دلایل چاقی بزرگسالان در آمریکا را به دلیل مصرف ناکافی سبزیجات و میوه دانسته است.

دکتر مور می گوید: “معمولا مصرف غذاهایی با میزان کمتر میوه و سبزیجات سبب افزایش وزن و چاقی می شود.” بنابراین با مصرف این مواد کالری و چربی های اشباع شده کمتری را نیز دریافت خواهید کرد.

در خطر بیشتر ابتلا به دیابت قرار خواهید گرفت

5

از آنجایی که افزایش وزن و ابتلا به دیابت در ارتباط تنگاتنگی با هم قرار دارند به همین دلیل نیز، مصرف میوه و سبزیجات بیشتر می تواند این خطر را کاهش دهد.

دکتر مور در این باره می گوید: “از آنجایی که چاقی و اضافه وزن یکی از ریسک فاکتورهای ابتلا به دیابت نوع دوم است، باید مصرف سبزیجات و میوه در رژیم غذایی افراد افزایش پیدا کند.

در مطالعه علمی که در دانشگاه Tulane انجام پذیرفت نشان داده شد، مصرف سبزیجات سبز رنگ و میوه ها می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

مور می افزاید: “در میان بیماران مبتلا به دیابت هم مصرف نان، برنج، پاستا و فرآورده های غذایی فرآوری شده می تواند باعث افزایش قند خون شود. جایگزینی این مواد با سبزیجات سبزرنگی چون بروکلی، گل کلم، گوجه فرنگی، بادمجان و تمامی میوه ها و سبزیجات دیگر می تواند باعث تنظیم سطح قند خون شود.”

امکان دارد که فشار خون افزایش پیدا کند

6

در رژیم غذایی ای که در آن مقادیر فراوان سدیم و میوه و سبزیجات کمتری وجود دارد می تواند به افزایش فشار خون بیانجامد. در رژیم غذایی ای که به DASH معروف و برای کاهش میزان فشار خون توصیه می شود، بیشتر مواد غذایی مصرفی را سبزیجات و میوه ها تشکیل می دهند.

در ارتباط با رژیم فوق الذکر می توانید مقاله از دیدگاه متخصصان تغذیه بهترین رژیم غذایی حال حاضر جهان که به سلامت آسیبی نمی رساند چیست؟ را نیز مطالعه بفرمایید.

مور می افزاید: “با این رژیم، میزان موادی چون منیزیم، پتاسیم و کلسیم افزایش و میزان سدیم نیز کاهش می یابد که نقش موثری در کاهش میزان فشار خون دارد.”

خطر ابتلا به بیماری های قلبی افزایش می یابد

7

کنترل فشار خون می تواند از خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته جلوگیری به عمل آورد.

در مطالعه گسترده انجام شده در دانشگاه هارواد نشان داده شده که افرادی که در رژیم غذایی آنها میزان بیشتری میوه و سبزیجات وجود دارد تا ۳۰ درصد کمتر به بیماری های قلبی و سکته مبتلا می شوند.

دکتر مور می گوید: “از آنجا که در میوه ها و سبزیجات کلسترول وجود ندارد می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.”

ممکن است در معرض افسردگی قرار گیرید

8

تحقیقات ابتدایی در این زمینه در حال انجام است تا رابطه میان رژیم غذایی و افسردگی در آن مورد مطالعه قرار گیرد.

در مطالعه گسترده ای که در این زمینه در اسپانیا انجام پذیرفته نشان داده شده، رژیم های غذایی محتوی میوه و سبزیجات می توانند وضعیت افسردگی را بهبود بخشد.

اگرچه هنوز دلیل اصلی این ارتباط به طور کامل یافته نشده اما نقش «اسید پانتوتنیک» و «ویتامین ب ۶» موجود در میوه ها و سبزیجات می توانند بسیار موثر باشد.

برای اینکه بتوانید خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهید، بهتر است از نوشیدنی های محتوی سبزیجات و میوه های طبیعی، سوپ و سالادهای میوه و سس های محتوی پوره سیب زمینی استفاده کنید.

اگرچه مکمل های دارویی می توانند موثر واقع شوند با این حال، نمی توانند به اندازه مصرف خود میوه ها و سبزیجات موثر باشند.

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود