از “بن آپتی تا “گورمت” ؛ همراه با دنیای جذاب آشپزی

گزارش روزیاتو از ۱۳ مجله معروف جهان رنگارنگ پخت و پز

از “بن آپتی تا “گورمت” ؛ همراه با دنیای جذاب آشپزی

آشپزی، یکی از جذاب ترین فعالیت های روزانه میلیاردها شهروند کره زمین است که در یک قرن اخیر، با توسعه فناوری ها و روش های طبخ انواع نان و غذا و همچنین ساخت نوشیدنی های گوناگون، به صنعتی پر مخاطب و پر سود تبدیل شده است.

امروزه ده ها میلیون نفر در سراسر دنیا به طور مستقیم و غیر مستقیم در صنعت غذا (food industry) و تغذیه مشغول به فعالیت هستند و به نظر می رسد که عرصه رنگارنگ آشپزی نیز همچون دنیای هیجانی استیج و مد و لباس، در فهرست اولویت هایی باشد که در سبک زندگی دیجیتالی مردمان روزگار ما در شبکه های اجتماعی دنبال می شود.

برای بررسی شماری از معروف ترین و پر مخاطب ترین نشریات فعال در عرصه آشپزی و دنیای رنگارنگ خوردنی ها و نوشیدنی ها، گفتار امروز روزیاتو شما را با سیزده نام مشهور دنیای هیجانی خوردنی ها آشنا می کند.

با گزارش شکم گردی ما همراه باشید.

چند واقعیت جالب

دنیای اینترنت به خصوص شبکه های اجتماعی، نقش زیادی در معرفی رسپی های مختلف به خصوص دستور غذای ملل به ساکنان کره زمین داشته و امروز در بستر دهکده جهانی، می توان در هر نقطه کره زمین، به غذای ملت هایی که هزاران کیلومتر دورتر زندگی می کنند، دسترسی داشت.

حتی ادویه و گوشت و سبزیجات و گیاهانی که در آفریقا و قطب و آمریکا و جنوب آسیا تولید می شود، از طریق فروشگاه های بزرگ غذای ملل امکان سفارش و خرید بوده و طعم لذیذ غذاهای مختلف را که تا حدودی منعکس کننده سبک زندگی آن ها هستند را می توان تجربه کرد.

کلید واژه FOOD، یکی از محبوب ترین کلید واژه ها نه فقط برای شکم گردها بلکه برای اکثریت کاربران اینترنت است که به دنبال رسپی، شیوه پخت، تصاویر تزیین یا حتی ویدئوهایی برای آموزش آشپزی و فروش و بازاریابی و تبلیغات در عرصه غذا هستند. بیش از ۳.۵ میلیارد صفحه وب برای کلمه غذا و ۲۰۱ میلیون عکس روی هشتگ #food در اینستاگرام، خود نشان دهنده اهمیت دنیای غذا در صفحات تور جهان گستر است.

درگاه FOOD.COM را باید یکی از گران ترین و پر مخاطب ترین سایت های اینترنت دانست که دنیایی از اطلاعات را در عرصه غذا در اختیار مخاطبان قرار می دهد. هزاران رسپی که توسط سرآشپز های معروف میلان، پاریس و نیویورک در برترین رستوران های جهان سرو می شود، در این درگاه در اختیار علاقمندان به دنیای آشپزی است.

C3
تصویر ایندکس درگاه معروف آشپزی FOOD.COM

قریب به ۸۰۰ میلیون صفحه ایندکس شده درباره کلید واژه COOKING هم نشان می دهد که خیلی ها حتی کسانی که آشپزی نمی دانند، قصد دارند از جادوی وب به خصوص شبکه های اجتماعی عکس محور و ویدئو محور، دنیای جذاب و هیجانی آشپزی و پخت و پز را آزمایش کنند. اکنون بیش از ۸.۵ میلیون ویدئو درباره پخت و پز هزاران غذای مربوط به صدها کشور دنیا به رایگان در دسترس است.

این فرصت فوق العاده، هر فرد صبور و خوش ذوقی را می تواند از صفر تا تبدیل شدن به یک سرآشپز معتبر بین المللی یاری دهد و این تنها یک ادعا نیست و مثال های بسیاری وجود دارد (مثل Tim Malzer، سوپراستار  شبکه تلویزیونی VOX آلمان) از آشپزهایی که با جادوی پرسه زدن در وب و آموزش های آشپزی، سرآشپز های معروف شده و استارت آپ های هیجانی را راه اندازی کردند.

بعضی ها هم از دنیای وب استفاده کردند و با انتشار کتاب ها و نوشته های خود در زمینه اشپزی، اسم و رسمی برای خود رقم زدند که مارک بیتمن (نویسنده کتاب چگونه هر چیزی را بپزیم!)، یکی از آن ها است.

C4
تصویر ایندکس درگاه مارک بیتمن، نویسنده کتاب های معروف آشپزی

همانطور که دنیای فشن بلاگر (FASHION BLOGGER) امروزه موجی از عاشقان مد و لباس را با جدید ترین ترندها آشنا می کند، دنیای کوکینگ بلاگر (COOKING BLOGGER) که در واقع دنیای آشپزهای بلاگر را تشکیل می دهد، مخاطب  بسیاری دارد که برخی از شخصیت های ورزشی جهان نیز به این حوزه علاقمند هستند که دختر محمد علی کلی (لیلا علی)، از جمله آن ها به شمار می رود.

C5
هزاران بلاگر آشپز در اینترنت، دنیای آشپزی ملل را معرفی می کنند

لیلا علی، از بوکسورهای معروف آمریکا، اکنون در برنامه های تلویزیونی این کشور، درس آشپزی می دهد و از طریق اینستاگرام پر مخاطبش نیز، اصول آشپزی و رسپی های هیجانی خود را در اختیار صد ها هزار مخاطبش قرار می دهد.

C2
آموزش آشپزی به روش لیلا علی

اگر علاقمند به دنیای فود بلاگر شدید، روش کار را از طریق این سایت یاد بگیرید. برای ارتباط با فود بلاگر ها، این درگاه روش های خوبی را پیشنهاد می کند. هزاران فود بلاگر امروز دنیا را می توانید از طریق این موتور جستجو پیدا کنید.

C6
دنیای کوکنیگ بلاگرها همچون فشن بلاگرها، مخاطبان بسیاری دارد

با این مقدمه بد نیست که با شماری از معروف ترین نشریات آشپزی جهان آشنا شویم.

نشریه Taste of Home

c7

نشریه Taste of Home که مفهوم طعم خانه یا طعم خانگی دارد، یکی از پر مخاطب ترین و پر شمارترین نشریات دنیای آشپزی بود که در آمریکای شمالی، مخاطبان بسیار دارد. درگاه آن، برای علاقمندان دنیای آشپزی نیز، رسپی ها و ویدئوهای آموزشی متنوعی را ارائه می کند که میتواند الگوی خوبی برای استارت آپ های آشپزی در کشورمان باشد.

c8
نشریه طعم خانگی مملو از ایده های وسوسه انگیز برای آشپزی آسان است

طبق گزارش cision در سال ۲۰۱۳ میلادی، این نشریه بیش از ۳ میلیون تیراژ را ثبت کرده است که نشانگر اهمیت آن در دنیای آشپزی آمریکا به شمار می رود.

c9
تصویر روی جلد نشریه Taste of Home در سال ۲۰۱۵ میلادی

نشریه Cooking Light

c10

این نشریه در فهرست پر مخاطب ترین نشریه های آشپزی جهان به شمار می رود که از نظر تیراژ، دومین نشریه دنیای خوراکی ها در آمریکا نیز معرفی شده است. بیش از ۱.۸ میلیون نسخه، در کنار درگاه اطلاع رسانی چند رسانه ای، کوکینگ لایت را در زمره منابع قابل اطمینان در دنیای آشپزی وب قرار داده است.

c11

نشریه Every Day with Rachael Ray

c12

هر روز با راشل ری، عنوان نشریه آشپزی معروفی است که در چند سال اخیر نیز توانسته با رسپی های هیجانی و معرفی غذای ملل و نوشیدنی های مختلف، مخاطبانی از سراسر جهان جلب کند. درگاه این نشریه را در این لینک مشاهده کنید که بخشی از شماره های این مجله در دسترس است.

c13

در سال ۲۰۱۳ میلادی، بیش از ۱.۶ میلیون نسخه از مجله آشپزی هر روز با راشل ری به فروش رفته است. اینستاگرام خانم راشل را در این نشانی دنبال کرده که مملو از اطلاعات جالب برای آشپزی هیجانی است و  مخاطبان بسیار دارد.

c14
تصویر ایندکس درگاه آشپزی خانم راشل ری که سایت آموزش آشپزی جذابی است

ویدئو های آشپزی خانم راشل را می توانید در این نشانی تماشا کنید.

نشریه Food Network Magazine

c15

مجله شبکه غذا، یکی دیگر از ماهنامه های معروف دنیای آشپزی به خصوص در آمریکای شمالی بوده که در سال ۲۰۱۳ میلادی بیش از ۱.۵ میلیون نسخه آن به فروش رفته است. درگاه این مجله معروف آشپزی را در این آدرس دنبال کنید که شبکه ای از فعالان آشپزی، سر آشپزها، غذای ملل و رسپی های هیجانی به خصوص، اطلاعاتی درباره گیاه خواران و علاقمندان به سبک زندگی سالم است.

c16
تصویر ایندکس مجله معروف شبکه غذا

سایت این نشریه، اطلاعات متنی، تصویری و ویدیویی متنوعی دارد که برای ذائقه های مختلف، پیشنهادات وسوسه انگیز دارد. از پخت انواع دسر تا نان و شیرینی های ملل و غذاهایی از مناطق مختلف جهان، در شبکه غذا، می توان نمونه هایی پیدا کرد. معرفی رستوران ها و رسپی های پر مخاطب هفتگی و ماهانه، از جمله قسمت های جذاب این سایت آشپزی به شمار می رود.

برای آشنایی با شبکه اطلاع رسانی غذایی این مجله، از درگاه های زیر استفاده کنید:

 Cooking Channel
Food.com
HGTV
DIY Network
HGTVRemodels.com
HGTVGardens.com
Travel Channel
GAC
uLive.com

نشریه Bon Appetit

c17

نشریه معروف بن آپتی را باید یکی از پر مخاطب های دنیای رنگارنگ و هیجانی آشپزی امروز جهان دانست که با وجود فضای مجازی، همچنان نسخه مکتوب آن که با کاغذ خوب و کیفیت چاپ مطلوب منتشر می شود، یکی از انتخاب  های مهم عاشقان آشپزی با مجلات است. طبق گزارش سیسیون، در سال ۲۰۱۳ میلادی بیش از ۱.۵ میلیون نسخه از این نشریه در سراسر جهان به فروش رفت.

c18

درگاه بن آپتی را باید یکی از مطرح ترین لینک های آشپزی دنیای وب دانست که البته بخشی از موفقیت آن را باید در انتخاب جالب نام دامنه فرانسوی آن دانست.

نشریه Everyday Food

c20

غذای هر روز، نام نشریه مطرح آشپزی شمال آمریکا بوده که بیش از ۱ میلیون تیراژ ماهانه را در کارنامه خود دارد. درگاه این مجله مشهور را در این لینک دنبال کنید.

نشریه Kraft Food & Family

c21

نشریه غذا و خانواده کرافت، در فهرست نشریات معروف آشپزی بوده و شمارگان بیش از یک میلیون در ماه را در کارنامه خود دارد. این نشریه که دنیای آشپزی را با تغذیه و سبک زندگی در خانواده تلفیق کرده، می کوشد تا عرضه جذاب آشپزی و خوردنی و نوشیدنی ها را در بستر زندگی اجتماعی و نه انفرادی، به مخاطبان شکم گرد خود معرفی کند.

درگاه این نشریه را در این لینک دنبال کنید.

نشریه Food & wine

c22

این نشریه، با شمارگانی حدود یک میلیون نسخه در ماه، از جمله مطرح ترین نشریات دنیای آشپزی و نوشیدنی ها بوده که مخاطبان بسیار دارد. درگاه نشریه را در این لینک دنبال کنید.

نشریه Cook’s Illustrated

c23

آشپزی را نمی توان بدون عکس و تصاویر با کیفیت رنگی، به خوبی معرفی و آموزش داد. برای همین، نشریه Cook’s Illustrated کوشیده تا با تصاویر وسوسه انگیز از غذاهای خوشمزه که بر روی کاغذهای گلاسه با کیفیت چاپ می شود، دنیای هیجان انگیز آشپزی را به خانه عاشقان این هنر بیاورد که به همین خاطر، قریب به ۹۰۰ هزار تیراژ ماهانه دارد.

درگاه این نشریه را در این نشانی دنبال کنید.

نشریه EatingWell Magazine

c24

این نشریه که میتوان مفهوم خوب خوردن را از آن استنباط کرد، یکی از ده نشریه پر مخاطب آشپزی در آمریکای شمالی بوده که قریب به ۶۲۰ هزار تیراژ ماهانه دارد. درگاه آن را در این نشانی دنبال کنید که پیشنهادهای خوبی برای انواع و اقسام سلیقه و ذائقه ارائه می کند.

EatingWell با یک تعادل خوشمزه بین آشپزی و ویژگی های مواد مغذی ضروری، مجله ای است که در هر صفحه ی آن مزه ی خوب با سلامت خوب به هم می پیوندند. هر شماره با ده ها دستور العمل خوشمزه و مغذی، راهنمای خرید هوشمند، منوهای سریع و سالم و موارد بیشتر پر شده است. عکس های رنگی زیبا دستورالعمل های پر طعم برای غذا خوردن  و سرگرمی سالم در هر روز را به تصویر می کشد.

نشریه Savour

c25

نشریه دیگری که در دنیا با استقبال مخاطبان دنیای هیجانی آشپزی قرار دارد، ساوور نام دارد که همچون نشریاتی که در بالا به آن اشاره شد، درگاه پر بیننده ای دارد.

مجله ی Saveur برای افرادی که به غذا علاقمند هستند چاپ می شود. این مجله غذاهای معتبر دنیا را بررسی می کند و به دنبال دستورالعمل و مواد تشکیل دهنده به مبدأ پیدایش آنها می رود و تاریخچه ی و سنت و طعم دهنه های محلی آن ها را آشکار می سازد.

این مجله شامل تمام جنبه های دنیای غذا از جمله غذا خوردن، پخت و پز و خواندن است. علاوه بر این،حاوی اخبار آموزنده درباره تازه ترین گرایش های آشپزی، نکته های آشپزخانه و تکنیک ها و یک تقویم رویدادهای آشپزی است.

نشریه Gurmet

C26

نشریه آشپزی گورمت، از جمله پر مخاطب ترین نشریه های آشپزی جهان است که به صورت ماهانه منتشر می شود و نخستین نشریه آشپزی آمریکا بوده که به طور اختصاصی به دنیای خوردنی ها و نوشیدنی ها می پردازد. این نشریه توسط مک آسلند در اوایل قرن بیستم میلادی راه اندازی شد و نخستین شماره آن در ژانویه ۱۹۴۱ میلادی منتشر شد.

بنابراین گورمت را می توان از قدیمی ترین نشریات آشپزی جهان دانست. برند گورمت توسط کتاب ها و برنامه های تلویزیونی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد که سایت Epicurious از آن جمله است.

از سال ۲۰۰۹ میلادی، انتشار این مجله آشپزی متوقف شد.

نشریه Gastronomica

c27

از سال ۲۰۰۱ میلادی، نسخه جدید این نشریه آشپزی در اختیار مخاطبان قرار گرفت و تلاش می کند نگاهی حرفه ای و چند بعدی به مقوله آشپزی و تغذیه در سبک زندگی امروز مردمان آمریکای شمالی داشته باشد.

این نشریه آشپزی، اهمیت زیادی به دنیای تغذیه به خصوص عالم تغذیه سالم می دهد که این روزها، با استقبال مخاطبان در سراسر جهان مواجه شده و جنبش های تغذیه سالم و سبک زندگی سالم را ترویج می کند.

به همین خاطر، این نشریه تلاش دارد تا فرهنگ تغذیه سالم مبتنی بر محصولات کشاورزی ارگانیک را تبلیغ و معرفی کند که به نظر می رسد در این زمینه، موفق عمل کرده و مطالبش در سایت ها و بعضا نشریات آشپزی بازتاب های زیادی پیدا کرده است.

c28
تصویر ایندکس نشریه گاسترونومیکا

این نشریه به صورت تخصصی مقولات مربوطه به غذا و آشپزی را تحلیل می کند و بیش از آنکه دنیای رسپی ها باشد، مقولات تخصصی دنیای تغذیه و سبک زندگی را مورد بحث و بررسی از طریق مقالات آکادمیک خود قرار می دهد.

توصیه های استارت آپ  آشپزی و تغذیه

ایده های خیلی خوبی می توان از ۱۳ نشریه معروف دنیای رنگارنگ آشپزی که در بالا اشاره شد، به علاقمندان عرصه کارآفرینی دیجیتالی پیشنهاد کرد تا استارت آپی در این عرصه طراحی و راه اندازی کنند که شماری از آن ها را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱- آشپزی سالم. مقصد مهمی برای کسانی است که به دنبال رسپی ها و روش های برای پخت غذاهای کم حجم، ارزان و مقوی هستند که در پخت آنها، نمک و روغن و گوشت قرمز کم مصرف شده باشد. گر چه چنین درگاه هایی به فارسی و غیر فارسی وجود دارد، اما همچنان ایده های جذابی برای استارت آپ هایی هستند که به دنبال تلفیق آشپزی با فناوری و اقتصاد مشارکتی با دیگر صنایع وابسته هستند.

۲- مجله ساوور نشان داد که گرایش های جدید دنیای آشپزی، برای علاقمندان این عرصه، نکته ها و مطالب جالب و جذابی دارد که مخاطبان زیادی را به سمت خود می کشد. این ترندها که در کشورهای مختلف دنیا، سالانه تغییر پیدا می کند، مقوله جذابی برای درگاه های اطلاع رسانی مصور حوزه آشپزی خواهد بود که در فضای استارت آپ قابل بررسی است.

۳- ایده خوبی که از نشریه آشپزی شبکه غذا می توان گرفت، توجه به اقتصاد مشارکتی در عرصه آشپزی و صنعت غذا بوده که می تواند برای علاقمندان به استارت آپ های دیجیتالی، رهیافت ارزشمندی باشد. مقوله آشپزی، هم به سرآشپز مرتبط است هم به تولید کننده مولد اولیه غذا هم به توزیع کننده و رستوران دار و چرخه های دیگری در تولید و بازاریابی. چنین بستری در درگاه های فارسی در دسترس نیست و ایده جذاب برای علاقمندان به فعالیت در این عرصه خواهد بود.

۴- شکم گردی، بخشی از سبک زندگی علاقمندان به غذا و تفریح در بستر گردشگری شهری در ایران و اقصی نقاط جهان است. برخی از این نشریات، مقصدهای شکم گردی هم در شهر و دیارهای مختلف معرفی می کنند که می تواند ایده جذابی برای راه اندازی استارت آپ شکم گردی که به معرفی مقصدهای کافی شاپ و رستوران و دریافت نظرات مخاطبان می پردازد، اختصاص پیدا کند.

۵- همه مجلات معروف آشپزی، در اکثر شبکه های اجتماعی معروف عکس محور و ویدئو محور حضور فعال دارند. حتی آنهایی که سالانه میلیون ها مشتری برای نشریه چاپی خود دارند، از کانال های اطلاع رسانی دیجیتالی برای معرفی بهتر و گسترده تر مطالب استفاده می کنند. چنین رهیافتی را باید مجلات آشپزی داخل دنبال کنند تا سبک غذای اقوام ایرانی و همچنین بخشی از سبک زندگی غذایی ایرانیان به اطلاع کاربران جامعه اطلاعاتی امروز برسد.

۶- دنیای واقعیت افزوده (AR)  و واقعیت مجازی (VR)، بزودی به ترند جدیدی در دنیای استارت آپ های آشپزی و تغذیه اضافه خواهد شد. این مقوله را افرادی که به دنبال استارت آپ های دیجیتالی در عرصه آشپزی و خوردنی و نوشیدنی هستند، در نظر داشته باشند.

تغذیه سالم، راهکاری برای دوری از بیماری خاموش قرن (دیابت) است.

منبع: food ، cision ، Gastronomica
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • ثیامی اسفند ۱۹, ۱۳۹۵

    وای 🙂 خیلی اینا خوووووب بود. عالی بود. من لینکهاشو رفتم. چقدر غذاهای جدید و رنگارنگ اومده و ما اصلا خبر نداریم 🙂 به به . شب عیدی گزارش خوشمزه ای بود. من با اون شماره ۶ که گفتید خیلی خیلی خیلی موافقم. ترندهای آشپزی هم داره مالتی مدیا میشه.
    تشکر دو قبضه بنده را پذیرا باشید

  • تهرانی اسفند ۱۹, ۱۳۹۵

    بن آپتی از نشریه های بین المللی آشپزی هست که سرآشپزهای بزرگ دنیا توش یادداشت می نویسن. از معرفی این دسته جذاب و موفق خوشم اومد. اگر از این ها بیشتر بگید عالیه. دوستم لینک رو فرستاد و خواستم تشکر کنم. جاش خالیه

  • بختیاری اسفند ۱۹, ۱۳۹۵

    موسیو زمانی
    مقسی بوکو. . .
    مثل همیشه پرفکتوووو