راهکارهای علمی ساده ای که در بهبود روند خواب تاثیر فراوانی دارند

راهکارهای علمی ساده ای که در بهبود روند خواب تاثیر فراوانی دارند

در زندگی مدرن کنونی همواره عواملی وجود دارند که باعث می شوند که در روند خواب ما اختلالاتی را به وجود آید. این جریان منجر به بارها زنگ خوردن ساعت در هنگام صبح می شود که متاسفانه در بسیاری از مواقع نیز اتفاق می افتد.

مشغله های کاری و زندگی باعث می شوند که افراد نتوانند به اندازه کافی بخوابند. خوشبختانه راهکارهای آسان و محدودی وجود دارند که با اندکی تغییر در سبک زندگی منجر به بهبود این وضعیت می شوند.

آنچه در ادامه این نوشته بدان پرداخته خواهد شد بر اساس پژوهش های علمی انجام شده در زمینه خواب است که بر خلاف تصور برخی بر روی موش ها و سایر حیوانات انجام نشده اند بلکه امتحان خود را بر روی انسان ها به خوبی پس داده اند.

khab20

با هم تک تک این راهکارهای ساده را مرور خواهیم کرد:

نور آبی صفحات وسایل الکترونیکی را کاهش دهید

1

نور آبی ای که از وسایل الکترونیکی تان متساطع می شود می تواند روند خواب تان را با اختلال مواجه کند بنابراین تلاش کنید که قبل از خوابیدن به سراغ تلویزیون، کامپیوتر یا تلفن همراه خود نروید.

توصیه می شود که حدود دو ساعت پیش از خوابیدن از چنین وسایلی دوری کنید. این نورهای آبی تولید «ملاتونین» که هورمون مرتبط با خواب است را با اختلال مواجه می کند و روند خوابیدن را تحت تاثیر قرار می دهند.

از نوشیدن آنچه شما را بیدار نگه می دارد پرهیز کنید

2

از آنجایی که حدود ۶ ساعت طول می کشد که اثر کافئین از بین برود توصیه می شود در ساعات پایانی شبانه روز، از مصرف قهوه و نوشابه پرهیز شود.

هر روز در یک ساعت مشخص از خواب بلند شوید

8

اگر صبح ها در ساعات متفاوتی از خواب برخیزید و این فاصله حدود دو ساعت باشد می تواند در افزایش وزن و ایجاد احساس استرس در شما نقش داشته باشد.

 میزان نور را تنظیم کنید

3

اطمینان حاصل کنید که صبح ها با نور طبیعی از خواب بلند می شوید و از شب نوری را روشن نگذاشته اید. این کار می تواند در تنظیم سطح «ملاتونین» موثر باشد.

حدود سه ساعت قبل از خواب چیزی نخورید

4

از آنجایی که بدن برای هضم غذا به زمان نیاز دارد بنابراین خوردن مواد غذایی پیش از خواب می تواند روند خوابیدن تان را با اختلال همراه کند.

صبح ها ورزش کنید

5

اگر تمرین های ورزشی خود را به ساعات پایانی شبانه روز اختصاص دهید، بدن فرصت کافی برای تنظیم حرارت را نخواهد داشت و ممکن است در روند خواب اختلالاتی را به وجود آورد.

تمام موارد ساده ای که به آنها اشاره شد، می توانند در سریع خوابیدن به شما کمک کنند. همچنین باعث خواهند شد که صبح ها سر حال تر از خواب برخیزید و در طول روز نیز پر انرژی تر باشید.

اگر مشکل شما با خوابیدن جدی است و با این راهکارهای ساده برطرف نمی شود حتما به یک متخصص مراجعه کنید. وی بی شک می تواند این مشکل را برای تان برطرف کند.

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود