۱۰ خوراکی رایج در جهان که مصرف اشتباه آنها منجر به مرگ خواهد شد

۱۰ خوراکی رایج در جهان که مصرف اشتباه آنها منجر به مرگ خواهد شد

همه ما از اهمیت آماده کردن مواد غذایی آگاهی داریم. اینکه باید به خوبی میوه و سبزی ها را بشوییم و سموم احتمالی را که روی آنها وجود دارند را با شستشوی کامل از بین ببریم از جمله مواردی است که به آنها توجه کافی می کنیم.

همچنین به خوبی می دانیم که موادی همچون گوشت را باید پیش از مصرف به صورت کامل بپزیم و از خوردن خام آن خودداری کنیم. اما باید بدانیم که در جهان خوراکی هایی وجود دارند که بر خلاف تصور ما می توانند کشنده باشند. البته این اتفاق زمانی می افتد که از نحوه صحیح مصرف آنها آگاهی نداشته باشیم.

از جمله این خوراکی ها می توان به «بادکنک ماهی» اشاره داشت، خوردنی که در ژاپن بسیار محبوبیت دارد و جزو غذاهای دریایی بسیار سمی به شمار می آید. متاسفانه سالانه صدها نفر بر اثر خوردن بادکنک ماهی جان خود را از دست می دهند. علت اصلی این مرگ و میر هم روش نادرست طبخ آن است.

از آنجایی که سال نو نزدیک است و بسیاری قصد مسافرت به نواحی مختلف جهان را دارند و احتمال می رود که دوست داشته باشند غذاها و خوراکی های جدید را امتحان کنند، در این نوشته به برخی از خوراکی هایی اشاره خواهد شد که در صورت درست فراهم نشدن آنها می توانند سبب مرگ افراد شوند.

بد نیست شما هم با این خوراکی ها که خوشبختانه برخی از آنها در کشور ما اصلا در میان مواد غذایی روزانه جایی ندارند و برخی نیز بسیار فراوان مورد استفاده قرار می گیرند آشنا شوید. با ما همراه باشید:

عسل

1

ممکن است بسیار عجیب به نظر برسد، اما عسل می تواند ماده خوراکی بسیار سمی به شمار آید. زمانی که عسل مراحل پاستوریزه شدن خود را طی می کند، مواد سمی ذکر شده را از دست می دهد.

مصرف حتی یک قاشق از عسلی که هنوز پاستوریزه نشده می تواند، باعث سردرد، احساس گیجی، ضعف و تهوع شود و این روند می تواند تا ۲۴ ساعت ادامه پیدا کند. در برخی موارد مصرف بیش از یک قاشق آن می تواند سبب مرگ نیز بشود.

بادام هندی

2

زمانی که در مغازه ای وارد می شوید که بادام هندی خام را می فروشند، بدانید که فروشنده در مورد خام بودن آن به شما دروغ می گوید. آن بادام هندی ها، در واقع برای از بین بردن نوعی ماده شیمیایی به نام «اوروشیول» بخار داده شده اند.

این سم همان نمونه ای است که در پیچک سمی آمریکایی نیز یافت می شود و گفتنی است در میان افرادی که سابقه آلرژی به چنین پیچک هایی را دارند می تواند کشنده باشد. بنابراین، زمانی که بادام زمینی خام را ملاحظه کردید آن را میل نکنید. بسته به میزان آلرژی و عکس العمل بدن مصرف مقداری از بادام زمینی خام می تواند بسیار خطرناک باشد.

ریواس

3

برگ های ریواس که قرار هم نیست پخته یا سرخ شوند، دارای «اسید اگزالیک» هستند که سبب ایجاد سنگ کلیه می شود. حدود ۵ هزار گرم از آن می تواند باعث مرگ شود و مصرف کمتر از این میزان هم می تواند سبب بیماری شدید گردد.

سیب زمینی

9

حتما شنیده اید که اگر سیب زمانی در زمان درستی مصرف نشود می تواند بسیار خطرناک باشد. برگ، ریشه و ساقه سیب زمینی حاوی ماده ای به نام «گلیکو آلکالوئید» است. اگر سیب زمینی را در مکان نامناسبی همچون جاهای مرطوب و در معرض نور خصوصا به مدت طولانی قرار دهید، می تواند ماده فوق الذکر را در خود شکل دهد.

بهتر است از نگهداری سیب زمینی به مدت طولانی پرهیز کنید. مطالعات علمی انجام پذیرفته در این زمینه نشان داده اگر فردی با وزن تقریبی ۴۶ کیلوگرم حدود ۴۰۰ گرم از سیب زمینی آلوده به ماده مذکور را مصرف کند، عوارض شدیدی را تجربه خواهد نمود و احتمال دارد جانش را از دست بدهد.

لوبیای قرمز

4

خوردن برخی از مواد غذایی آن هم به صورت خام می تواند بسیار خطرناک باشد. یکی از این مواد غذایی لوبیای قرمز است، چرا که نوعی اسید به نام «لکتین» را داراست که عمدتاً باعث از بین رفتن سلول های معده می شود.

تنها راهی که باعث می گردد از ورود چنین سمی به بدن جلوگیری به عمل آید این است که ابتدا لوبیا را به مدت ۵ ساعت خیسانده و سپس مراحل پخت آن را انجام دهید. در غیر این صورت خوردن نصف فنجان از آن می تواند سبب بیماری شدید در شما شود.

نوعی ماهی به نام The Silver Stripe Blaasop

8

عمدتا ماهی هایی که از دریای مدیترانه گرفته می شوند باید با احتیاط فراوانی مصرف شوند.

آشپزهایی که می خواهند ماهی Silver Stripe Blaasop را تهیه کنند، باید کاملاً مراقب مواد سمی موجود در برخی از ارگان های آن باشند، چرا که خوردن تنها اندکی از سموم موجود در این ماهی می تواند سبب فلج شدن برخی از ماهیچه های بدن و مشکلات تنفسی گردد.

تا کنون ده نفر از مردم جهان بر اثر عدم طبخ صحیح این نوع از ماهی جان خود را از دست داده اند.

آکی (Ackee)

5

یکی از میوه های بومی جامائیکا، آکی است که از خوراکی های محبوب این منطقه به شمار می آید. با همه اینها این میوه محبوب می تواند یکی از کشنده ترین میوه های جهان نیز محسوب گردد. نکته اول این است که تنها بخش های زردرنگ این میوه و آن هم پس از رسیدن قابل خوردن است. بنابراین یکی از مهم ترین نکته های مربوط به این میوه زمان صحیح مصرف آن به حساب می آید.

خوردن حتی یک گاز از میوه مورد بحث زمانی که به خوبی نرسیده می تواند سبب نوعی تهوع شود که این اتفاق آنقدر رواج دارد که به آن «حالت تهوع جامائیکایی» گفته می شود. ابتلا به این بیماری می تواند منجر به تشنج و هیپوگلیسمی کشنده گردد.

قورباغه بزرگ (Giant Bullfrog)

6

این غذا که خصوصا در کشور نامیبیا در آفریقای جنوبی بسیار محبوب است می تواند در عین حال بسیار هم خطرناک باشد. علت این خطر هم آن است که چه نوعی از آن مصرف شود چرا که قورباغه باید کاملا بالغ باشد تا بتوان آن را خورد.

قورباغه های جوان تر نوعی سم را تولید می کنند که باعث از بین رفتن کلیه ها می شود. اگر سرآشپزی از نوع جوان و نابالغ این غورباقه را در غذا استفاده کند می تواند جدا سلامت افراد را به مخاطره بیاندازد. خوشبختانه فرهنگ خوردن قورباغه از هیچ نوع آن در کشور ما رواج ندارد.

نوعی توت به نام Elderberries

10

این نوع از توت که در تهیه مربا و یا درست کردن چای از آن استفاده می شود، می تواند دارای نوعی سم کشنده باشد که تولید «گلیکوزید» می کند. اگر زمانی که از آن در تهیه مربا استفاده می شود بیش از اندازه رسیده باشد، احتمال دارد سبب بیرون روی شدید و حتی رفتن فرد به کما گردد و در مواقعی خطر مرگ هم با آن همراه می شود.

تنها نصف فنجان از آن که به درستی تهیه نشده باشد می تواند منجر به بیماری گردد. اگر فردی نوشیدنی آن را تا ۵ لیوان میل کند سلامتی وی واقعا در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

کاساوا (Cassava)

7

این ریشه که در آمریکای جنوبی کاشته می شود اگر درست تهیه گردد بسیار هم خوشمزه است. اما باید توجه داشت که مصرف خام آن کاملاً خطرناک است.

این خوراکی در دو نوع تلخ و شیرین یافت می شود و مصرف تنها ۲۰ میلی گرم خام آن به دلیل داشتن «سیانید هیدروژن» می تواند سبب مسمومیت گردد. خوردن اندکی از نوع خام آن حتی قادر است یک گاو درشت و سالم را هم  از پا درآورد.

منبع: thisisinsider
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود