گزارش روزیاتو از متن و حاشیه اکران های طوفانی سینمای ایران در سال ۹۵

گزارش روزیاتو از متن و حاشیه اکران های طوفانی سینمای ایران در سال ۹۵

سال ۹۵،  یکی از پر رونق ترین سال های اکران سینمایی کشور بود. سالی که شروعش با «من سالوادور نیستم» رضا عطاران، شروعی طوفانی را برای اکران فروردین ۹۵ رقم زد و هفته های پایانی سال، با «سلام بمبئی»  که نخستین همکاری مشترک سینمای ایران و هند بود، به اوج رسید.

اکران ۹۵ با این همه فیلم پر مخاطب در ژانر های طنز و اجتماعی و فرهنگی، در نهایت با صدر نشینی «فروشنده» اصغر فرهادی که دومین اسکار سینمای ایران را به ارمغان آورد به اتمام رسید. فیلمی در ژانر اجتماعی که یکی از افتخارهای سینمای ایران در سال ۹۵ به شمار آمد.

برای آگاهی شما خوانندگان گرامی، سرویس هنری روزیاتو در این گزارش، مروری دارد بر ۲۰ فیلم پر فروش سینمای ایران در سالی که گذشت.

2

رتبه اول: فروشنده

رتبه نخست پر فروش ترین فیلم سال ۹۵ را باید به جدیدترین ساخته اصغر فرهادی، کارگردان اسکاری سینمای ایران اختصاص داد. بیش از ۱۵ میلیارد تومان فروش، سینمای فرهادی را رکورد ساز کرد. هم رکورد کسب دومین اسکار و هم رکوردی تاریخی در سینمای ایران.

فروشنده اصغر فرهادی با فروش ۱۵ میلیارد تومانی، در حالی پر فروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران شد که در سال ۹۴، محمد رسول الله، جدید ترین ساخته مجید مجیدی توانست با ۱۴.۴ میلیارد تومان، پر فروش ترین فیلم سال لقب بگیرد. این در حالی بود که در سال ۹۳، شهر موش ها ساخته مرضیه برومند با ۱۲.۵ میلیارد تومان، صدر اکران سینمای ۹۳ را از آن خود کرد.

3

فروشنده را اصغر فرهادی در سال ۹۴ ساخت و قرار بود اسمش: «برسد بدست آهو خانم» باشد. اما بعدا تغییر نام یافت.

در مراسم اختتامیه جشنواره کن جایزه بهترین فیلم‌نامه به اصغر فرهادی داده شد و شهاب حسینی هم برندهٔ جایزه بهترین بازیگر مرد شد. همچنین فروشنده در پایان زمان اکران خود موفق شد رکورد بیشترین فروش که پیش‌تر در دستان فیلم محمد رسول‌الله (فیلم) به کارگردانی مجید مجیدی بود را بشکند و تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بشود.

داستان فیلم از این قرار بود که رعنا و عماد زن و شوهری جوان هستند که به اجرای تئاتری بر اساس نمایشنامه مرگ فروشنده نوشته آرتور میلر مشغولند.

آنها به علت نشست زمین مجبور می‌شوند به اجبار خانه خود را ترک کنند و به اصرار یکی از دوستانشان بنام بابک به خانه‌ای اسباب‌کشی می‌کنند که پیش‌تر زنی بدنام بنام «آهو» در آن ساکن بوده است. ابتدا همه چیز خوب پیش می‌رود ولی وقایع بعدی به بحرانی غیرقابل کنترل ختم می‌شود…

رتبه دوم: من سالوادور نیستم

رتبه دوم پر فروش ترین فیلم سال ۹۵ را باید به طوفان من سالوادور نیستم عطاران اعطا کرد که سه ماهه نخست سال ۹۵ را به یکی از داغ ترین ماه های سینمای سال گذشته تبدیل کرد. فیلمی در ژانر طنز که برای نخستین بار، سینمای ایران را به مهد فوتبال جهان یعنی برزیل می برد.

فیلمی به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه کنندگی منصور سهراب پور، توانست با بازی عطاران، یکتا ناصر و کارول ویدوتی، گیشه موفقی را برای فیلمی که ریوالدو، ستاره سال های نه چندان دور فوتبال برزیل نیز در آن ایفای نقش کرد، رقم بزند.

داستان فیلم اینطور بود که ناصر ایزدی (رضا عطاران) معلمی است که چندی پیش مقدار زیادی پول پیدا کرده و آن را به صاحبش تحویل داده است.

او به برنامه‌های مختلف تلویزیونی دعوت می‌شود تا در مورد این فداکاری توضیح دهد و بسیار مشهور شده است. یک روز با او تماس می‌گیرند و می‌گویند به خاطر کار خیری که کرده برنده سفر به برزیل شده و تمام هزینه‌های سفر او را آژانس تعطیلات رؤیایی می‌پردازد.

ناصر که به ظاهر فردی پایبند به اصول شریعت اسلام است راضی به این سفر نیست و آن را مناسب نمی‌داند اما با اصرار همسرش قبول می‌کند تا به برزیل برود و…

گفته شد که ریوالدو برای بازی چند دقیقه ای در این فیلم، ۱ میلیون دلار دریافت کرد.

رتبه سوم: ۵۰ کیلو آلبالو

رتبه سوم پر فروش ترین فیلم سال ۹۵ را باید به ۵۰ کیلو آلبالو، اثری از مانی حقیقی داد که با فروش ۱۳.۶ میلیارد تومان، یکی از طوفانی ترین اکران های سال قبل را از آن خود کرد. این فیلم را باید یکی از جنجالی ترین فیلم های اکران ۹۵ دانست.

چرا که بارها با مخالفت های وزیر وقت ارشاد و برخی از مسئولان مواجه شد که نسبت به پخش تیزر تبلیغاتی آن از شبکه های ماهواره ای اعتراض می کردند. خرداد ۹۵ بود که وزیر ارشاد، ۵۰ کیلو آلبالو را فیلمی نامناسب دانست. به هر حال این فیلم، چند بار توقیف شد.

ساعد سهیلی در کنار هستی مهدوی فر و پژمان جمشیدی که بعدا با فیلم خوب بد جلف یکی از پر فروش های اکران آخر سال را رقم زد، در این فیلم ایفای نقش نمود. از جمله دیگر بازیگران فیلم می توان به:

آزاده صمدی، افسانه بایگان، فرهاد آییش، علی صادقی، مونا احمدی، امید روحانی، بهنوش بختیاری، داریوش اسدزاده، هادی کاظمی، سیامک انصاری، ویشکا آسایش، سروش صحت، مهران غفوریان، نادر سلیمانی و مانی حقیقی اشاره کرد.

نظرات مردم در برنامه سینمایی هفت شبکه سوم سیما درباره این فیلم را در ویدیو زیر تماشا کنید.

داستان از مجلس عروسی مرجان آغاز می‌شود. در میانه‌های عروسی مأموران برای دستگیری داماد خلافکار وارد می‌شوند و میهمانان هم فرار می‌کنند.

در این میان ریختن آب آلبالو روی پیراهن داوود باعث می‌شود تا دوست داوود که خیال می‌کند او تیر خورده لباس‌های او را در بیاورد و او را به داخل اتاق ببرد آیدا (هستی مهدوی فر) هم تصادفاً به همان اتاق می‌رود و یک مأمور آن‌ها را باهم می‌بیند ….

مرجان در اتاق را قفل می‌کند تا داماد خلافکار نتواند فرار کند داوود (ساعد سهیلی) که نمی‌تواند از اتاق خارج شود تا لباس‌های خود را به تن کند یک مانتو زنانه می‌پوشد و از خانه خارج می‌شود. او سوار ماشین آیدا می‌شود ماشین آن‌ها با ماشین پلیس تصادف می‌کند و مأموران که فکر می‌کنند آن‌ها با هم رابطه داشتند بازداشتشان می‌کنند.

رتبه چهارم: سلام بمبئی

فیلم سلام بمبئی که دومین همکاری مشترک سینمای ایران و هندوستان پس از انقلاب بود، یکی از پر فروش های اکران ۹۵ معرفی شد. فیلمی که با بازی محمد رضا گلزار و دیا میرزا، ستاره سینمای هندوستان همراه شده بود، توانست در ژانر کمیک و اجتماعی خود، مخاطبان بسیاری را در سراسر کشور به سینما کشانده و اکران زمستان را به یکی از داغ ترین ماه های سال تبدیل کند.

این فیلم به کارگردانی و نویسندگی قربان محمد پور و تهیه کنندگی جواد نوروز بیگی در سال ۹۴ ساخته شد و برای ساخت آن، وزارت ارشاد، نماینده ای را برای نظارت در روند فیلمبرداری و تولید، به هندوستان اعزام کرد. این فیلم، رکورد پر فروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عرض ۴۸ ساعت را نیز بدست آورد و توانست طی این مدت، ۱ میلیارد بفروشد.

ملودرام عاشقانه ای که داستان آشنایی یک دختر هندی با یک پسر ایرانی در دانشگاهی در بمبئی است و درگیر اتفاقات پیچیده می شوند. بنیامین بهادری و همسرش شایلی محمودی برای نخستین بار در کنار یکدیگر در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

لحظه استقبال محمد رضا گلزار از دیامیرزا در فرودگاه امام تهران را در ویدیوی زیر تماشا کنید.

رقص و آواز هنرمندان هندی در این فیلم، با استقبال گسترده مخاطبان فارسی زبان همراه شد و شاید یکی از دلایل عمده تماشای فیلم، سکانس حضور دیا میرزا و محمد رضا گلزار در کافه ای باشد که این مراسم چند دقیقه موزیکال در آن اجرا شد و در ویدیوی زیر می توانید آن را مشاهده کنید.

افتتاحیه این فیلم که با فروش بلیط های چند صد هزار تومانی هم همراه شد، لغو شد و بر حاشیه های پر رنگ تر از متن این فیلم افزود. دیا میرزا، هنرپیشه مطرح فیلم نیز در سفر به تهران، با استقبال رسانه ها و علاقمندان سینما همراه شد که گوشه هایی از اظهارات ایشان در سفر به تهران را در ویدیوی زیر مشاهده کنید.

در سینما آزادی نیز در جریان اکران عمومی فیلم، دیا میرزا درباره فیلم گفت که در ویدیوی زیر مشاهده می کنید.

کلکسیون مد و لباس دیا میرزا را در این گفتار مشاهده کنید. پشت صحنه دیدنی فیلم نیز قبلا در گزارشی معرفی گردید.

رتبه پنجم:‌ اید و یک روز

فیلم ابد و یک روز، با بیش از ۱۱.۴ میلیارد تومان فروش در سال ۹۵ توانست عنوان پنجمین فیلم پر فروش اکران ۹۵ را از آن خود کند.

ابد و یک روز فیلمی به کارگردانی و نویسندگی سعید روستایی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان محصول سال ۱۳۹۴ است. ابد و یک روز در طول نمایش مورد توجه عموم مردم و منتقدان قرار گرفت و توانست ۹ سیمرغ بلورین (۶ سیمرغ در بخش اصلی، ۲ سیمرغ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در بخش نگاه نو، و سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران) سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر را به دست آورد.

تعریف واژه «ابد و یک روز» در خود فیلم معلوم می‌شود. مرتضی (پیمان معادی) معنای این واژه قضایی را این‌گونه بیان می‌کند: «وقتی به مجرمی ابد می‌دهند، بعد از ۱۵ سال می‌تواند تقاضای فرجام‌خواهی کند و از مدت حبسش کم کند. اما وقتی قاضی حکم ابد و یک روز می‌دهد دیگر امکانی برای کم کردن مدت حبس نیست. مجرم تا یک روز بعد از مرگش هم باید در زندان بماند.»

این فیلم روایت خانواده‌ای است که درگیر مشکلات مختلفی همچون اعتیاد، تهی‌دستی، بیکاری و از همه مهم‌تر، روابط عاطفی مخدوش میان اعضای خانواده است. به دنبال رهایی از این مشکلات، داستان‌هایی در حین تدارک دیدن مراسم عروسیِ سمیه شکل می‌گیرد که منجر به اتفاقات و تغییراتی در رابطۀ افراد خانواده می‌شود.

پشت صحنه ابد و یک روز را در ویدیوی زیر تماشا کنید.

بازیگران این فیلم: پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، شبنم مقدمی، ریما رامین‌فر، شیرین یزدان‌بخش ، مهدی قربانی و معصومه رحمانی هستند.

رتبه ششم: بارکد

بارکد با فروش ۱۱.۳ میلیارد تومان توانست عنوان ششمین فیلم پر فروش اکران ۹۵ را تصاحب کند.

بارکد فیلمی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مصطفی کیایی و نویسندگی مصطفی کیایی و مهیار شاهرخی محصول سال ۱۳۹۴ است. این فیلم برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد. فیلم در حالی از تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شده که با دستور وزارت فرهنگ و ارشاد ایران مجبور به حذف صدای یاس خوانندهٔ زیر زمینی تیتراژ خود گردید.

بهرام رادان در واکنش به حذف صدای یاس در اینستاگرام پر بیننده اش نوشت:

«تاریخ تکرار می‌شود: حدود ۱۰ سال پیش جناب مهرجویى تماس گرفتند و گفتند: “دارند جلوى اکران سنتورى را می‌گیرند.” بیشتر ایرادشان روی صداى محسن چاوشی بود…

و حالا مصطفی کیایی زنگ زد و گفت نگران اکران چهارشنبه بارکد به خاطر صدای یاس است؛ انگار تماس‌هایی گرفته شده بود. تمام تلاشم این است که بارکد به سرنوشت سنتورى مبتلا نشود. یاسر، رفیق عزیزم هم خوب می‌داند که براى شنیده شدن صدایش در سالن‌های سینما تمام سعى‌مان را کرده‌ایم و می‌کنیم. به امید روزى که همه صداها شنیده شوند… آمین.»

جوانی به نام حامد (بهرام رادان) برای استخدام به دفتر رئیس یک شرکت (رضا کیانیان) مراجعه می‌کند. داستان فیلم، ماجرای چگونگی رسیدن این جوان به این دفتر کار را از زبان خود او روایت می‌کند.

بازیگران فیلم عبارتند از: بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، بهاره کیان‌افشار ، بابک بهشاد، علی کوچکی ،شهرام جمشیدی، آرش تاج، رضا شریف‌نژاد، سحر آربین، مرجان علیزاده ، پژمان بازغی و استاد رضا کیانیان.

صحبت های عوامل فیلم را در ویدیوی ۲۸ دقیقه ای زیر تماشا کنید.

رتبه هفتم: بادیگارد

جدید ترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان سرشناس سینمای دفاع مقدس کشورمان با نام بادیگارد، توانست عنوان هفتمین فیلم موفق اکران ۹۵ را بدست آورد. فیلم با حدود ۸ میلیارد تومان فروش، در بهمن ۹۴ توانسته بود سیمرغ بلورین بهترین هنرپیشه نقش اول مرد (پرویز پرستویی) را بدست آورد که ایشان آن را سیمرغ مصلحتی دانست.

ابراهیم حاتمی‌کیا دربارهٔ خلاصهٔ داستان اینچنین می‌گوید: موضوع دربارهٔ بادیگاردی است به نام «حیدر» که وظیفه حفاظت از مسؤولان بلندپایه کشور را برعهده دارد. نقش او را پرویز پرستویی بازی می‌کند. حیدر شخصیت آرمانگرایی است که مسائلی را در کارش می‌بیند و این مسائل او را نسبت به کارش دچار تضاد و شک و تردید می‌کند.

شکل‌گیری ایده فیلمنامه سینمایی «بادیگارد» که پرویز پرستویی نقش اصلی آن را ایفا می‌کند، به اواخر دهه ۱۳۸۰ بازمی‌گردد. پیش‌تولید این فیلم سینمایی از نیمه اردیبهشت ماه و با برگزاری جلسات فیلم‌نامه خوانی و همزمان بازنویسی نهایی فیلم‌نامه و انتخاب عوامل فیلم آغاز شد و تا پایان خرداد ماه ۹۴ ادامه داشت.

فیلمبرداری فیلم سینمایی «بادیگارد» از تاریخ ۱۰ تیرماه۱۳۹۳ در تهران آغاز شد و در شامگاه پنج‌شنبه ۲ مهرماه ۱۳۹۴ در تهران پایان یافت.

این فیلم در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در شش بخش نامزد سیمرغ بلورین شد. این فیلم دو سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و جلوه‌های ویژه بصری و بهترین بازیگر نقش اول مرد را به خود اختصاص داد.

یکی از سکانس های مبارزه ای فیلم را در ویدیوی زیر تماشا کنید.

پرویز پرستویی، مریلا زارعی، پریوش نظریه، بابک حمیدیان، شیلا خداداد، محمود عزیزی، دیبا زاهدی، امیر آقایی، فرهاد قائمیان، محمد حاتمی، علی یعقوبی  و پدرام شریفی در این فیلم ایفای نقش کردند.

این فیلم در کشورهای مختلف جهان از آسیا تا اروپا و آمریکای شمالی به اکران عمومی در آمد. نامه شدید اللحن تهیه کننده بادیگارn به رییس جمهور نیز بازتاب گسترده ای پیدا کرد. در آبان سال گذشته، از کتاب هنری فیلم بادیگارد نیز رونمایی شد.

رتبه هشتم: لانتوری

اسمی عجیب برای فیلمی موفق در اکران ۹۵ که توانست بیش از ۷ میلیارد تومان فروش کند و طرفداران بسیاری در سطح کشور پیدا کند.

لانتوری فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان محصول سال ۱۳۹۴ است. این فیلم برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد.

این فیلم داستان مردی به نام پاشا است که در گروه تبهکاری به نام لانتوری که متشکل از سه مرد و یک زن دیگر است اقدام به دزدی و زورگیری می‌کند عضویت دارد. پاشا ناخواسته عاشق زنی به نام مریم می‌شود. اما پس از بی‌توجهی وی، اقدام به اسیدپاشی به صورت دختر می‌کند.

نوید محمدزاده در نقش پاشا، مریم پالیزبان در نقش مریم، باران کوثری در نقش باران، رضا بهبودی در نقش دکتر، مهدی کوشکی در نقش ملک، بهرام افشاری، بهناز جعفری در نقش دوست مریم و فعال اجتماعی، فاطمه نقوی در نقش مادر دختر کشته شده، پریوش نظریه در نقش وکیل، نادر فلاح اردشیر رستمی در نقش جامعه‌شناس، حسین پاکدل در نقش قاضی، بهرنگ علوی در نقش خواستگار و دوست مریم، ستاره پسیانی در نقش دوست مریم، سیاوش چراغی‌پور در نقش مدیر مسئول روزنامه، کاظم سیاحی  و سجاد تابش در آن ایفای نقش  کردند.

یکی از تاثیر گذار ترین سکانس های لانتوری را در این ویدیو مشاهده کنید.

در اسفند ۹۵، لانتوری بهترین فیلم جشنواره مستقل استانبول شد و در دی ماه ۹۵ نیز در سینماهای آمریکا اکران عمومی شد.

رتبه نهم: زاپاس

زاپاس فیلمی به کارگردانی و نویسندگی برزو نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی سید امیر پروین حسینی، محصول سال ۱۳۹۴ است. این فیلم برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد.

فیلم زاپاس از ۲ تیر ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شد و داستان یک تیم فوتبال متعلق به اهالی شهر رامیان که در دسته سوم کشور فعالیت می‌کرده است را روایت می کند. این تیم، به دسته دوم صعود می‌کند. سعید با بازی جواد عزتی در نقش اصلی در این راه در آخرین لحظات بازی آخر دچار مصدومیت تاندون پا می‌شود و سلامتی اش به خطر می‌افتد و …

مسعود فراستی، منتقد جنجالی سینمای ایران درباره این فیلم گفته بود که کمدی قابل تحملی است اما پایان خوبی ندارد.

امیر جعفری، ریما رامین‌فر، جواد عزتی، الناز حبیبی، احمد مهران فر، شبنم مقدمی، ماهان نصیری، صفر روحی الله  و قلی نظری در این فیلم ایفای نقش کردند.

رتبه دهم: ناردون

ناردون با فروش حدود ۵ میلیارد تومانی توانست دهمین فیلم پر فروش اکران ۹۵ باشد. فیلمی به کارگردانی و نویسندگی فریدون حسن پور و تهیه کنندگی منصور سهراب پور، روایتگر داستانی جذاب در ژانر طنز اجتماعی است. گروهی در تلاشند با برای جلوگیری از افزایش هزینه ها، مراسم عروسی و عزا را همزمان برگزار کنند.

امین حیایی، لیلا اوتادی، مهران غفوریان، شهرام قائدی، امیر نوری، مهران رجبی، سیروس گرجستانی، پوراندخت مهمین، ترلان پروانه، علیرضا مسعودی و نسرین بابایی در فیلم ایفای نقش کرده اند. نقدی جالب از این فیلم را اینجا بخوانید.

رتبه یازدهم: آس و پاس

آس و پاس، کمیک اجتماعی با حدود ۴ میلیارد تومان فروش، رتبه یازدهم پر فروش های اکران ۹۵ را بدست آورد.

آس و پاس فیلمی به کارگردانی آرش معیریان، نویسندگی اصغر نعیمی و تهیه‌کنندگی محمدحسین فرحبخش و عبدالله علیخانی ساخته سال ۱۳۹۴ است. این فیلم در تاریخ ۲۸ مهر ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شد.

این فیلم داستان رویارویی یک پسرک آس و پاس با شیخی عرب را بازگو می‌کند. محمدرضا شریفی‌نیا، محمدرضا هدایتی، سحر قریشی، حسام نواب صفوی، لیلا بلوکات، میثم رستگاری، شهرام تیموریان، بهاره رهنما، مهران غفوریان و سامیار محمدی در این فیلم ایفای نقش کردند.

رتبه دوازدهم: دراکولا

دراکولا با کارگردانی و بازیگری رضا عطاران، نتوانست بر خلاف انتظارها، موفق ظاهر شود و با ۴ میلیارد تومان فروش،‌ رتبه دوازدهم را بدست آورد. طنز اجتماعی دراکولا گر چه با گریم های خاصی همراه شده بود،‌ اما موفقیت من سالوادور نیستم را نتوانست تکرار کند.

دراکولا با تهیه‌کنندگی علی سرتیپی محصول سال ۱۳۹۴ است. این فیلم در تاریخ ۹ تیر ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شد. لوون هفتوان، رضا عطاران، ویشکا آسایش، سیامک انصاری، ژاله صامتی، لیلا بلوکات، امید روحانی، محمود نظرعلیان، نیما راد عباس، محبوب صادق حسنی، علی دوریش، سوگل محرابی و آرش دوست‌محمدی در این فیلم ایفای نقش کردند.

رتبه سیزدهم؛ خوب بد جلف

یکی دیگر از فیلم های پر فروش اکران ۹۵، فیلم خوب بد جلف بود که در اکران جشنواره نیز حرف و حدیث های بسیاری به همراه داشت. این فیلم که حمید فرخ نژاد نیز در آن ایفای نقش کرده بود و در ژانر کمیک پلیسی ساخته شده بود، نخستین تجربه کارگردانی پیمان قاسم خانی به شمار می رفت.

خوب، بد، جلف با تهیه‌کنندگی محسن چگینی و عبدالله اسکندری محصول سال ۱۳۹۴ است. فیلمبرداری این اثر در زمستان ۱۳۹۴ انجام شد و اولین بار در بهمن ۱۳۹۵ در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر بنمایش درآمد. این فیلم از تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شد اما خیلی زود توانست با بیش از ۴ میلیارد تومان فروش، یکی از پر فروش های سال لقب بگیرد.

 داستان فیلم بر این قرار است که یک کارگردان هنری سینما از طرف تهیه کننده‌اش تحت فشار است تا از دو بازیگر تجاری برای بازی در نقش‌های اصلی فیلمش استفاده کند. از نظر کارگردان آن‌ها بدترین انتخاب‌های ممکن هستند، اما اگر می‌خواهد که فیلم را بسازد مجبور است در مدت کوتاهی آن‌ها را به نقش‌هایشان نزدیک کند و این کار آسانی نیست.

این فیلم ۱۰۷ دقیقه ای که توسط هدایت فیلم عرضه شد، شمار زیادی از هنرپیشه های مطرح سینمای ایران را به دور خود جمع کرد که از آن جمله می توان به: حمید فرخ نژاد، سام درخشانی، ویشکا آسایش، مانی حقیقی، حسین پاکدل، بهاره رهنما، نیوشا ضیغمی، آزاده صمدی، امیر مهدی ژوله، مهراب قاسم خانی و سپند امیر سلیمانی اشاره کرد.

در این فیلم، مجید مظفری در کنار رضا رویگری، در سکانس هایی که در باشگاه اسب سواری فیلمبرداری شده بود، حضور داشتند. پژمان جمشیدی، بازیکن اسبق تیم فوتبال پرسپولیس که سابقه نمایش موفق سریال پژمان در شبکه سوم را در کارنامه دارد، حضور کمیکی در این فیلم دارد.

اگر به دنبال یک فیلم خنده دار در ایام تعطیلات نوروز هستید، این فیلم شاد خانوادگی می تواند انتخاب خوبی باشد. گر چه نتوانست نظر منتقدان و هیات داوران سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را بدست آورد.

نویسنده و کارگردان اثر، این فیلم را یک دستگرمی سنگین برای خودش دانسته بود. قاسم خانی، نویسنده سناریو فیلم پر مخاطب مارمولک بود که با هنرنمایی پرویز پرستویی، یکی از به یاد ماندنی ترین نقش های سینمای ایران را رقم زد.

رتبه چهاردهم: دختر

دختر، عنوان یکی از پر فروش های اکران ۹۵ بود که تا حدودی هم با استقبال مردمی در ایران مواجه شد و هم در برخی از جشنواره های بین المللی توانست نظر داوران را جلب کند. فیلمی با بیش از ۴ میلیارد تومان فروش، رده چهاردهم برترین های ۹۵ را به خود اختصاص داد.

فیلمی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی و نویسندگی مهران کاشانی محصول سال ۱۳۹۴ است. این فیلم برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته گشت و در ۷ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین از سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.

فیلم دختر در تاریخ ۲ تیر ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شد و توانست اکران طوفانی خود را در نیمه نخست سال پیش کسب کند.

این فیلم توانست جایزه گئورگ طلایی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو ۲۰۱۶ را به دست آورد. بخش هایی از پشت صحنه این فیلم را در زیر مشاهده کنید.

داستان این فیلم اجتماعی، قصه احمد عزیزی است که مسئپول بخش تعمیرات و نگهداری پالایشگاه آبادن است. او برای مراسم خواستگاری دخترش سمیرا آماده می‌شود و دختر دیگرش ستاره (ماهور الوند) در همان روز قصد سفر به تهران برای شرکت در جشن خداحافظی یکی از دوستان هم‌دانشگاهی‌ اش را دارد که با مخالفت پدرش روبر‌رو می‌شود.

ستاره تصمیم می‌گیرد بدون اجازهٔ خانواده، صبح با هواپیما به تهران برود و ظهر برگردد. ولی در بازگشت، به‌دلیل کنسل‌شدن پرواز، با مشکلاتی روبرو می‌شود و پدرش برای بازگرداندن او عازم تهران می‌شود.

ستاره نزد عمه‌اش فرزانه (مریلا زارعی) می‌رود و آن‌جا اتفاقاتی رخ می‌دهد که بحث‌هایی را میان افراد ایجاد می‌کند.

دختر، در بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر مکمل زن، بهترین فیلمبرداری، بهترین فیلمنامه و بهترین موسیقی متن در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نامزد شد که تنها سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن را از آن خود کرد. آن هم به طور مشترک با فیلم “امکان مینا”.

رتبه پانزدهم: رسوایی ۲

مسعود ده نمکی در سال ۹۵ نیز توانست اثری در فهرست پر فروش های سینمای ایران تجربه کند. فیلمی با حدود ۳ میلیارد تومان فروش، گر چه نتوانست به اندازه رسوایی ۱ و سه گانه اخراجی ها، نظر طرفداران سینمای ده نمکی را جلب کند،‌ اما به هر حال، با حضور برخی از چهره های سینمایی و جلوه های ویژه و دیالوگ های خاص، جمعی از مخاطبان را به سالن های سینما در ماه های ابتدایی سال ۹۵ کشاند.

رسوایی ۲ فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی مسعود ده نمکی محصول سال ۱۳۹۴ است. این فیلم برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد اما نتوانست در هیچ بخش نامزد شود.

آغاز اکران رسوایی ۲ در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ اتفاق افتاد.

ماجرای فیلم با اعدام دو شخص که مزاحمت برای یک دختر جوان ایجاد کرده بودند شروع می شود که مردی برای نجات آن دختر جوان آمده و نهایت به قتل آن مرد منجر می شود.

آن دو مرد به اعدام محکوم می شوند و اعدام با حضور قاضی (مهران رجبی) و شهردار (محمد صدیق شریف) درملأ عام انجام می شود که حاج یوسف (اکبرعبدی) روحانی معروف شهر با صحبت کردن با مادر مقتول، باعث میشود مادر مقتول قاتل را ببخشد.

پس از بخشش، حاج یوسف گفت که همه ما مجرمیم، فقط اعدام نشدیم. بیایید خودمان را تکان دهیم تا خداوند ما را تکان نداده است.

همین گفتار توسط خبرنگاری (سحر قریشی) رسانه ای می شود و شایعه عذاب الهی و زلزله بین مردم ایجاد می شود و داستانی را شکل می دهد.

۸ دقیقه از این فیلم برای صدور پروانه نمایش کوتاه شده بود. نقد این فیلم را در ویدیوی ۱۰ دقیقه ای زیر تماشا کنید.

رتبه شانزدهم: ۷ ماهگی

فیلمی با حدود ۳ میلیارد تومان فروش که از اواسط دی ماه ۹۵، اکران آن آغاز شد اما با وجود ۱۰ هفته از نمایش آن در تهران و شهرستان ها، توانست رقم قابل ملاحظه ای بفروشد. فیلمی به کارگردانی و نویسندگی هاتف علیمردانی و تهیه کنندگی منصور لشکری قوچانی محصول سال ۹۴ است.

داستان فیلم، داستان سقط جنین است که حواشی زیادی دور آن شکل می گیرد. فیلم، داستان زنی به نام رعنا بوده که با هنرمندی باران کوثری همراه شده است. رعنا در ماه هفتم بارداری خود است و یک بار سابقه سقط جنین دارد. او به شوهرش (حامد بهداد) شک دارد که این باعث مشکلاتی در زندگی آنان می شود. رعنا یا اصرار شوهرش مهرداد، به خانه پدرش در مرزن آباد می رود اما در مسیر، دچار حادثه می شود.

در این فیلم، برخی از چهره های سرشناس سینمای ایران حضور دارد که از آن جمله می توان به:

حامد بهداد در نقش مهرداد، باران کوثری در نقش رعنا، پگاه آهنگرانی در نقش امیر حسین، محمد رضا علیمردانی در نقش شوهر طناز و بهناز جعفری در نقش خواهر رعنا اشاره کرد.

فرشته صدر عرفایی در نقش مادر مهرداد در کنار هانیه توسلی در نقش سالومه در سکانس هایی از فیلم حضور دارند.

نشست خبری فیلم ۷ ماهگی در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را در ویدیوی زیر تماشا کنید.

رتبه هفدهم: سیانور

سیانور، یکی از فیلم های پر سر و صدای اکران ۹۵ بود. بهروز شعیبی و مسعود احمدیان، به ترتیب کارگردان و نویسنده این فیلم بودند. فیلم برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد اما با وجود نامزدی در بخش های مختلف، نتوانست سیمرغی بدست آورد.

داستان فیلم سیانور، در دهه ۵۰ می‌گذرد و محور اصلی آن زندگی عاشقانه یک زوج است که در آن دوره زمانی به تصویر کشیده می‌شود. این فیلم به بخش‌هایی از زندگی مجید شریف واقفی نیز می‌پردازد که دانشگاه صنعتی شریف به نام ایشان نامگذاری شده است.

مهدی هاشمی در نقش بهمنش (مأمور ساواک)، هانیه توسلی، بابک حمیدیان در نقش مرتضی، صمدیه لباف، بهنوش طباطبایی در نقش لیلا زمردیان، پدرام شریفی، رضا مولایی، فرزین صابونی در نقش تقی، شهرام فریدون، سارا توکلی، وحید حبیبیان، وحید رونقی، آتیلا پسیانی، حامد کمیلی در نقش وحید، افراخته بهروز شعیبی در نقش مجید شریف واقفی ایفای نقش کردند.

سیانور را باید یکی از فیلم های پر چهره در اکران موفق ۹۵ دانست.

سیانور تلاش کرد تا اهمیت حضور دانشجویان در بخشی از تاریخ معاصر ایران را به نمایش در آورد. سیانور در جشنواره مونترال کانادا در اواخر سال ۹۵ نیر روی پرده رفت.

رتبه هجدهم: خشکسالی و دروغ

خشکسالی و دروغ، از جمله فیلم هایی بود که کم تر از ۳ میلیارد تومان از گیشه بدست آورد. فیلمی که دو چهره سرشناس سینمای ایران: محمد رضا گلزار و پگاه آهنگرانی را در اختیار داشت و نتوانست به جشنواره ای راه پیدا کند.

خشکسالی و دروغ فیلمی از پدرام علیزاده و بر اساس نمایشنامه خشکسالی و دروغ نوشته محمد یعقوبی و ساخت سال ۱۳۹۴ است.

این فیلم در ۷ مهر ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شد.

خلاصه داستان این فیلم بر این قرار است که شک و تردیدها و دروغ‌ها و پنهانکاری‌های دو مرد و دو زن منجر به اتفاقی می‌شود و طبق گفته های کارگردان، تنها یک قصه خانوادگی است و مضمون سیاسی ندارد.

در این فیلم، محمدرضا گلزار، پگاه آهنگرانی، علی سرابی، آیدا کیخایی، مهدی محرابی، مارال بنی آدم و خاطره اسدی حضور داشتند.

این فیلم برای اکران عمومی، ۴۸ مورد اصلاحیه خورد. تیتراژ فیلم با  ترانه ماه و ماهی حجت اشرف زاده همراه شد که یکی از ترانه های پر استقبال سال ۹۵ بود.

رتبه نوزدهم: من

فیلم «من» به نویسندگی و کارگردانی سهیل بیرقی محصول سال ۹۴ است. این فیلم برای حضور در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب شد و از اواخر مرداد ۹۵ اکران عمومی آن آغاز گردید.

داستان فیلم درباره زنی به نام آذر است که اقدام به کارهای غیر قانونی و خلاف عرف می کند تا از این راه کسب در آمد کند …

بهنوش بختیاری برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن و امیر جدیدی به عنوان بهترین بازیگرد نقش مکمل مرد در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نامزد شد اما نتوانست سیمرغی را تصاحب کند. این فیلم از جمله فیلم های پر چهره اکران ۹۵ بود.

لیلا حاتمی، امیر جدیدی، مانی حقیقی، بهنوش بختیاری، علیرضا استادی، علی منصور، سعید عطاییان، احمد عفوری، داود بخشی خانی و مرتضی آقا حسینی در آن ایفای نقش کردند.

رتبه بیستم: اژدها وارد می شود

یکی از فیلم های پر فروش اکران ۹۵ که توانست بیش از ۲ میلیارد تومان از گیشه بدست آورد، فیلم اژدها وارد می شود بود.

اژدها وارد می‌شود فیلمی به‌کارگردانی و نویسندگی مانی حقیقی محصول سال ۱۳۹۴ است. این فیلم برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی ‌و چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر پذیرفته‌ شد و در ۴ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین گشت.

همچنین این فیلم در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شد. «اژدها وارد می‌شود!» در بخش مسابقهٔ جشنواره فیلم برلین برای کسب جایزهٔ خرس طلایی نامزد شد و در جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم مستقل بوئنوس‌آیرس نیز نامزد دریافت جایزهٔ بهترین فیلم بلند ژانر آوانگارد گردید.

نشست خبری ۲۰ دقیقه ای فیلم را که در بهمن ۹۴ برگزار شد در ویدیو زیر مشاهده کنید.

حضور صادق زیبا کلام (استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران) و سعید حجاریان (نایب رییس اسبق شورای شهر تهران) در فیلم مانی حقیقی یکی از نکات جالب توجه فیلم بود. گر چه صادق زیبا کلام بعدها در مصاحبه ای از حضورش در این فیلم اظهار پشیمانی کرد.

سعید حجاریان درباره حضور ۵ دقیقه ای اش در فیلم گفته بود:

…..من که بازی نکردم. نشستم یک جا و از من فیلم گرفتند. کارگردان فیلم پیش من آمد گفت من فیلمم را ساخته ام و باید به جشنواره فجر برسد، به خاطر پنجه دقیقه ای از فیلم که مسعود بهنود در آن حضور داشته ارشاد به ما مجوز نمی دهد و گفته اند که باید این قسمت از فیلم دربیاید.

به من گفت اگر این تکه را از فیلم دربیاورم، کل فیلمم به هم می ریزد و نمی توانم فیلم را به جشنواره برسانم. تو بیا و کمک کن به ما. من هم برای کمک به یک هنرمند که کار کرده و زحمت کشیده و سرمایه گذاری کرده است و می خواهد فیلمش اکران شود، قبول کردم که در فیلم حضور پیدا کنم.

گفتم موضوع چیست؟ برایم موضوع فیلم را توضیح داد. متوجه شدم که یک موضوع آیرونی است، یعنی بین خیال و واقعیت. توی ایران هم تا به حال چنین ژانری نبوده است. قبلا نمونه های غیرایرانی اش را مثل فیلمی از تارانتینو و وودی آلن دیده بودم. یک نمونه ژاپنی از این نوع پردازش به موضوع از سینمای ژاپن را هم دیده بودم. برای همین هم قبول کردم.

نگاهی به کارنامه اکران ۹۵

علاوه بر ۲۰ فیلمی که در بالا به آن اشاره کردیم، فیلم های دیگری هم بودند که فروش میلیاردی را در اکران ۹۵ از آن خود کردند که در زیر مشاهده می کنید:

  1. عادت نمی کنیم
  2. ایستاده در غبار
  3. یتیم خانه ایران
  4. نیمه شب اتفاق افتاد
  5. خشم و هیاهو
  6. نفس
  7. آبنبات چوبی
  8. یک دزدی عاشقانه
  9. جنجال در عروسی
  10. چهار اصفهانی در بغداد
  11. لاک قرمز
  12. متولد
  13. مشکل گیتی
  14. دزد و پری
  15. خانه ای در خیابان چهل و یکم
  16. وارونگی
  17. مبارک (رئال انیمیشن)
  18. کفشهایم کو؟

فهرست دیگر فروش های اکران ۹۵ که زیر ۱ میلیارد فروش داشتند در زیر آمده است:

  1. مرگ ماهی
  2. شاباش
  3. خنده‌های آتوسا
  4. سایه های موازی٬
  5. ننه نقلی
  6. امکان مینا
  7. گیتا
  8. ما همه گناهکاریم
  9. این زن حقش را می خواهد
  10. افسونگر
  11. اروند
  12. هلن
  13. فرار از اردو
  14. ربوده شده
  15. دلبری
  16. ناسور (انیمیشن)
  17. هیهات
  18. ماحی
  19. سایه
  20. ابوزینب
  21. بچه های جسور
  22. نبرد خلیج فارس (انیمیشن)
  23. رفقای خوب
  24. کربلا جغرافیای یک تاریخ
  25. دوازده صندلی
  26. جشن تولد
  27. حریر
  28. شرفناز

اگر در تعطیلات نوروز فرصتی پیدا کردید، از اکران نوروز ۹۶ سینمای ایران در تهران و شهرستان ها استفاده کنید.

هر هفته با جدیدترین خبرها از سینمای ایران در سرویس هنری روزیاتو، متن و حاشیه سینمای کشور را دنبال کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • فرهاد اسفند ۲۸, ۱۳۹۵

    عالی ترین گزارش سال ۹۵ 🙂 خیلی جذاب بود. نیم ساعت طول کشید خوندمش. لذت بردم. دمتون گرم

  • سحر کریمی اسفند ۲۹, ۱۳۹۵

    چقدر گزارش خوبی بود. جامع با ویدیو های با حال. من فیلم سیانور رو ندیدم.به نظرم سالوادوره طنز جذابی نبود. اما اینکه ۱ میلیون دلار گرفته ریوالدو واقعا عجیبه 🙂

  • سمیرا عباسی اسفند ۳۰, ۱۳۹۵

    جذاب بود
    تشکر