گردشگری مجازی در ایران با روزیاتو

گردشگری مجازی در ایران با روزیاتو

گردشگری مجازی (virtual tourism) بخش جدایی ناپذیری از دنیای جذاب و پر هیجان گردشگری سنتی به شمار می رود. صنعت گردشگری روز به روز اهمیت بیش تری در میزان تولید ناخالص ملی کشور های جهان پیدا می کند و به نظر می رسد یکی از صنایع پیشرو در قرن بیست و یکم باشد. صنعتی که انتظار می رود در عرصه توسعه پایدار (sustainable development) نیز تاثیر گذار و فرصت آفرین باشد و جهانی امن تر از قرن بیستم را برای ساکنان کره زمین خلق کند.

1-w900-h600

گردشگری مجازی این فرصت را به ما می دهد تا با ظرفیت ها و مقصد های گردشگری در سراسر جهان پیش از عزیمت آشنا شویم. آشنا شدن با امکاناتی که در شهر مقصد،‌انتظار ما را می کشد، ایده آل ترین روش کسب اطلاعات مستند و مستدل از آینده سفر است. وقتی بدانیم که برای دسترسی به فلان موزه، کاخ،‌سینما، تئاتر، فروشگاه و یا حتی هتلی که قصد داریم در شهر مقصد استفاده کنیم، چه روش ها و ابزار هایی وجود دارد، هم در هزینه ها صرفه جویی کردیم، هم با اشراف اطلاعاتی کامل در شهر مقصد گام برخواهیم داشت.

بدون آن که نیاز به مترجم داشته باشیم،‌بدون آن که نیاز به همراه یا راهنمای گردشگری داشته باشیم. بنابراین، گردشگری مجازی این امکان را برای ما فراهم می کند که اطلاعات را در خانه درباره مقصد گردشگری بدست آوریم و این طرز اطلاعات گرفتن،‌متداول ترین شیوه کسب اطلاعات در دهکده جهانی امروز است.

چرا گردشگری مجازی؟

بسیاری از مقاصد گردشگری در ایران و جهان، از طریق متخصصان گردشگری و گردشگران حرفه ای، بهتر معرفی و تبلیغ می شود و شاید شهروندان شهری که قصد عزیمت داریم، در این حد اطلاعات ارزشمند نداشته باشند. چنین سطح از اطلاعات و محتوا را می توان از طریق گردش در فضای مجازی و دریافت اطلاعات از محیط سایبر بدست آورد. پس، باید پذیرفت که گردشگری سنتی،‌ اکنون وام دار گردشگری مجازی است و بسیاری از مقاصد گردشگری،‌ توسط کاربران اینترنت در سایت های معروف فضای مجازی معرفی شده است.

سایت های خوب برای گردشگران خوب

برخی از گردشگران در ایران، از برخی از سایت های  داخلی  و خارجی برای آگاهی از ظرفیت های گردشگری ایران استفاده می کنند که در ادامه به شماری از آن ها اشاره می کنیم.

2-w900-h600

کوچ سرفینگ، پرتالی  است که برای پیدا کردن میزبان های رایگان گردشگری در سراسر ایران و جهان مورد استفاده میلیون ها مخاطب قرار می گیرد. این سایت یکی از پرتال هایی هست که اگر قصد داشتید در شهری در داخل کشور و خارج از کشور، اقامتی رایگان را تجربه کنید، انتخاب خوبی است. میلون ها میزبان رایگان آماده هستند تا اتاقی از خانه خود را در شهری که قصد بازدید دارید ، در اختیار شما قرار دهند. پس couchsurfing.com را فراموش نکنید! یکی از قابلیت های خوب سایت، آشنایی با رویداد های فرهنگی و هنری و اجتماعی است که توسط کاربران سایت، هر از گاهی در شهر های مختلف دنیا برگزار می شود و لذت حضور در میان شهروندان کشور مقصد می تواند جالب توجه باشد.

3-w900-h600

اینترنتیشن، پرتالی برای آشنایی با گردشگران حرفه ای و متخصصان در زمینه های مختلف در کشورهای جهان. این سایت چند سالی است که در تهران نیز مخاطبان زیادی پیدا کرده و هر از گاهی، رویداد هایی برای آشنایی گردشگران خارجی در تهران با یکدیگر برگزار می شود. اگر قصد عزیمت به یکی از کشورهای دنیا را داشتید، حتما پس از عضویت رایگان در سایت، از event هایی که در آن شهر برگزار می شود، کسب اطلاع کرده و در آن شرکت کنید.

4-w900-h600

لونلی پلنت، سایتی که در چند سال اخیر خیلی سر و صدا به پا کرد و بسیاری از مقاصد گردشگری ایران را به مخاطبان بین المللی خود معرفی کرد .لونلی پلنت، میلیون ها گردشگر حرفه ای دارد که لحظه به لحظه فرصت های گردشگری در ایران و جهان را به یکدیگر معرفی می کنند. هر شهری که قصد عزیمت دارید، در این سایت با انبوهی از اطلاعات مستند و مصور همراه است . پس lonelyplanet.com را فراموش نکنید! پیدا کردن هم سفر (Travel Buddies) از دیگر امکانات جالب  این سایت هاست.

5-w900-h600

تریپ ادوایزر، از موفق ترین و معروف ترین فعالان گردشگری مجازی که شاید در فهرست ۵ سایت معتبر گردشگری در اینترنت باشد. در این سایت، خیلی از مقاصد گردشگری توسط کاربران معرفی شده است و درباره آن اطلاعات خوبی در دسترس است. سایت تریپ ادوایزر هراز گاهی درباره مقاصدگردشگری جذاب و جالب در ایران، به ارائه گزارش می پردازد که این گزارش ها تاثیر زیادی در جذب گردشگر خارجی دارد. مشاوره با مشاوران این سایت، یکی از فرصت های خوب برای آگاهی از امکانات مقاصد گردشگری شماست. با trispadvisor.com بیش تر آشنا شوید!

6-w900-h600

هتلز دات کام،‌ از معروف ترین پرتال های اینترنت برای پیدا کردن فرصت های اقامتی با رنج های قیمتی مختلف در سراسر جهان است. حتی برای دریافت ووچر های مورد نیاز سفارت خانه ها نیز، این سایت فرصت هایی را معرفی کرده که می توان از ان استفاده نمود. یکی از سایت های پر بیننیده برای گردشگران امروز دنیا سایت hotels.com یا hostels.com می باشد.

ایر بی ان بی، برای پیدا کردن فرصت های اقامتی در سراسر دنیا در خانه های مردم! ایرانی ها در چند سال اخیر از این سایت خیلی استفاده کردند و فرصت های اقامت خودمانی پیدا کرده اند از airbnb.com بیش تر استفاده کنید.

سی ایران، نام پرتالی برای اگاهی از قابلیت های گردشگری در سراسر کشور است که استارت آپ جوانی به شمار می رود. این سایت را در seeiran.ir دنبال کنید.

7-w900-h600

تهران دات آی آر، نخستین سایت با پسوند ملی ایران است که توسط شهرداری تهران اداره می شود و فرصت های گردشگری زیادی در ان در دسترس است. خیلی ها نمی دانند که بزرگ ترین دریاچه مصنوعی خاورمیانه در تهران است!‌  یا بوستان نهج البلاغه و یا جوانمردان، بزرگ ترین بوستان های ایران است.  این اطلاعات را در Tehran.ir دنبال کنید. تصاویر سه بعدی خیلی خاص از بخش های مختلف پایتخت ایران را در این پرتال ارزشمند نیز می توان مشاهده کرد.

ایران تراولز، یکی از سایت های جدید در عرصه گردشگری ایران است که می کوشد فرصت های گردشگری متنوعی را به زبان ساده دراختیار مخاطبان داخلی و خارجی قرار دهد. Irantravels.ir را در نظر داشته باشید.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سایت ichto.ir مرجع اطلاع رسانی رسمی گردشگری و صنایع دستی در سراسر کشور است. پیوند هایی که در این پرتال رسمی وجود دارد شما را به ظرفیت های گردشگری مختلفی به چند زبان در سراسر ایران می برد.

توریسم ایران، برندی برای پرتال جامع گردشگری مجازی ایران به شمار می رود که گر چه از تنوع اطلاعاتی خیلی تخصصی برخوردار نیست، اما تا حدی پاسخ گوی نیاز های اطلاعاتی کاربران و علاقمندان به گردشگری در ایران می باشد. سایت tourismiran.ir همانند مجله خبری گردشگری در وب فعال هست.

میراث فرهنگی و گردشگری چند سالی است که دارای خبرگزاری جامع شده است. آخرین اطلاعات از دنیای گردشگری ایران را می توان در chn.ir هم مشاهده کرد.

دانش نامه گردشگری ایران در سایت iranpedia.ir اخیرا فعال شده و اطلاعات تخصصی درباره مقاصد گردشگری ایران در فضای اینترنت می دهد.

ایران ویو، یکی دیگر از سایت های گردشگری فعال در عرصه گردشگری مجازی کشورمان که در iranview.ir در دسترس است.

مکان بین تلاش دارد تا شما را با مکان های مختلف گردشگری از کاخ ها و موزه ها گرفته تا آب انبار ها و مراکز باستانی و تاریخی متنوع در صدها شهر ایران آشنا کند. با makanbin.com هم آشنا بشوید خوب است!

گردش گر ها، در سایت gardeshgarha.com در دسترس است و امکانات گردشگری جذاب و جالبی از ظرفیت های گردشگری ایران ارائه می کند. هتل ها و روستا های مختلف گردشگری در کنار سفر نامه های گردشگری از جمله امکانات این پرتال است.

کانون راهنمایان گردشگری ایران، از جمله مراکزیاست که برای متخصصان گردشگری،‌فرصت های اموزشی مختلفی تدارک دیده است. سایت iftga.ir هم مشاهده کنید.

8-w900-h600

 

(تصویر ایندکس پرتال شبکه گردشگری مجازی ایران)

شبکه گردشگری مجازی ایران نیز مدتی است که در میان سایت های فعال گردشگری ایران به معرفی جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری ایران پرداخته که مشاهده ان نیز در سایت http://iranvtn.ir خالی از لطف نیست.

دنیای سفر، سایتی خبری در عرصه گردشگری ایران است که رویکرد اطلاع رسانی تحلیلی در زمینه های میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری دارد و در نشانی donyayesafar.com  در دسترس است.

 

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود