گزارش روزیاتو از جدید ترین رویدادهای دنیای موسیقی ایرانی؛ از رضا صادقی تا مانی رهنما

گزارش روزیاتو از جدید ترین رویدادهای دنیای موسیقی ایرانی؛ از رضا صادقی تا مانی رهنما

از بهمن سال پیش که مصادف بود با برگزاری دوره دیگری از جشنواره بین المللی موسیقی فجر تا به امروز که در آستانه ماه رمضان هستیم، دنیای موسیقی ایران، فضای داغ و فعالی را در استیج های تهران و مراکز استان ها تجربه کرد و ظرف چند ماه اخیر، ده ها آلبوم و ترانه از خوانندگان جوان و پیشکوست در عرصه پاپ و سنتی و تلفیقی منتشر شد.

برای آگاهی از جدید ترین فعالیت گروه های موسیقی کشورمان و آگاهی از آلبوم ها و ترانه های منتشر شده در ادامه این مطلب با روزیاتو همراه باشید.

علیرضا قربانی با «فروغ» می آید

خبر اول اینکه علیرضا قربانی، خواننده موسیقی کشورمان، جدید ترین آلبوم خود با نام فروغ را بزودی وارد بازار ضرب و ریتم کشور می کند. این اثر که با آهنگسازی سامان صمیمی طی روزهای آینده عرضه خواهد شد، توسط شرکت آهنگ اشتیاق تولید و تکثیر می شود و گویا در هفته نخست ماه رمضان در اختیار علاقمندان آثار قربانی قرار خواهد گرفت.

گفتنی است،‌ نام جدید ترین اثر علیرضا قربانی، بر گرفته از قطعه ای به همین نام با شعری از فروغ فرخزاد است. آلبوم دخت پری وار به آهنگسازی مهیار علیزاده و صدای علیرضا قربانی، اسفند ۹۴ منتشر شد که با استقبال اهالی موسیقی کشورمان نیز همراه گردید.

حمله به یک خواننده در بندر عباس

با خبر شدیم که غلامرضا صنعتگر،‌ خواننده موسیقی پاپ کشورمان در نخستین ساعات بامداد روز ۴ شنبه سوم خرداد ماه، از ناحیه سر مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت و راهی بیمارستان شد. این خواننده به یکی از خبرگزاری ها گفته بود که از طریق مراجع قضایی، پیگیر این سوء قصد است و از بیان جزییات این حادثه خودداری کرد.

گفتنی است، این خواننده بندر عباسی موسیقی پاپ ایران، مهر ماه سال ۱۳۹۴، کنسرتی در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار کرد و غیر از خوانندگی، نوازندگی سازهایی همچون پیانو و گیتار و سازهای پوستی را نیز در دستور کار دارد. ترانه های میهنم ایران، میشه ضامنم بشی، دفاع از شط، عطر نرگس از مهم ترین آثار صنعتگر است که بارها از شبکه های مختلف صدا و سیما پخش شده است.

اساتید موسیقی آلمان، هفته آینده در تهران

mu2

به اطلاع علاقمندان حرفه ای موسیقی ملل می رسانیم که انجمن موسیقی ایران با همکاری مرکز موسیقی ملل دانشگاه هیلدسهایم آلمان، کارگاه تخصصی شیوه های نوین پژوهشی موسیقی نواحی در روند شهری شدن را برگزار می کند.

این کارگاه ۲ روزه، با هدف مطالعه موسیقی نواحی در روند شهری شدن و روش های جدید کار میدانی و تلاش برای پویایی و برخورداری موسیقی هویتی از دیدگاه های نو اندیش و تحول گرا و آشنایی با شیوه های نوین پژوهشی در حوزه موسیقی نواحی برگزار می شود.

گفتنی است، کارگاه موسیقی ملل در ۱۲ و ۱۳ تیر ماه با حضور دکتر لیزا کوپ و دکتر لوتز دولردا از اساتید موسیقی دانشگاه های آلمان و با ارائه گواهینامه شرکت در کارگاه پژوهشی موسیقی برپا می شود و از علاقمندان خواسته شده تا در این رویداد پژوهش هنری شرکت کنند.

برای پیش ثبت نام و کسب اطلاعات مربوطه تا ۱۵ خرداد فرصت دارید به این درگاه مراجعه کرده و فرم اینترنتی را تکمیل کنید. همچنین اعلام شده است که با توجه به محدودیت ظرفیت ثبت نام کارگاه شیوه های نوین پژوهشی در حوزه موسیقی نواحی، اولویت با افرادی است که زودتر درخواست خود را ارسال کنند.

۵۰ درصد تخفیف به دانشجویان رشته های موسیقی شناسی قومی اعطا می شود.

خوانندگان تیتراژ ماه عسل مشخص شدند

معروف ترین برنامه تلویزیونی شبکه سوم سیما در ماه رمضان که میلیون ها بیننده را ساعاتی پیش از اذان مغرب پای تلویزیون می کشاند، امسال نیز با اجرای احسان علیخانی و مهمانان گوناگونش، از ساعت ۷ عصر به صورت زنده روی آنتن می رود.

تیتراژ برنامه ماه عسل شبکه سوم، چند سالی است که با استقبال گسترده مخاطبان موسیقی پاپ همراه شده و به همین خاطر، دست اندرکاران برنامه تلاش می کنند تا هر سال، چهره های موسیقی مختلفی را وارد این برنامه کنند. امسال، محمد علیزاده و سینا شعبانخانی، خواننده تیتراژ ماه عسل ۹۶ هستند.

تیزر رسمی ماه عسل امسال را در ویدیوی زیر تماشا کنید.

در سال های گذشته، محسن یگانه، فرزاد فرزین، امیر علی بهادری، بنیامین بهادری، گروه کاکوبند و شماری دیگر از فعالان دنیای موسیقی پاپ کشورمان، اجرای تیتراژ این برنامه پر بیننده را بر عهده داشتند.

چند وقت پیش، احسان علیخانی در پانصدمین برنامه خندوانه رامبد جوان، جزییاتی از تولید برنامه ماه عسل خرداد ۹۶ بیان کرده بود که در زیر مشاهده می کنید.

صحبت از خوانندگان برنامه های ویژه ماه رمضان شد. بد نیست بدانید که حامد همایون، پس از اجرای کنسرت های گوناگون در اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری، خوانندگی تیتراژ برنامه دعوت را بر عهده دارد که در ایام رمضان از آنتن شبکه اول سیما پخش خواهد شد. نیما کرمی و زینب زارع، مجریان این برنامه خواهند بود.

mu3
تصویر جدید ترین پست های اینستاگرامی احسان علیخانی

نظم های تنبور آمد

mu4

خبر بعدی اینکه مجموعه موسیقیایی «نظم‌های تنبور» از جمله جدید ترین آثار موسیقی کشور، با هنرمندی رضا علی آبادی و کلام درویش جوانمیر منهویی گورجویی در دسترس علاقه مندان موسیقی ایران قرار گرفت. این مجموعه با هنرمندی رضا علی آبادی نوازنده، مدرس و پژوهشگر موسیقی و کلام درویش جوانمیر منهویی گورجویی توسط موسسه فرهنگی هنری «ماهور» منتشر شده است.

در توضیح این مجموعه موسیقایی آمده است: «صدای گرم، بی نظیر و بسیار کوک استاد منهویی و همچنین تحریر های درست و به جا، انتخاب بند یا خشت های مناسب هر نظم، لهجه و زبان مادری جناب منهویی که در واقع زبان دفتری یارسان است بسیار این اثر را متمایز می کند.

با اینکه هدف از این مجموعه که شامل چند سی دی است و به تدریج تمام آن به دست مخاطبان خواهد رسید، آموزشی بوده است اما در حین ضبط شور و حس خاصی پیش آمد که این اثر را دارای احوالات خاصی کرد. از پنج مجموعه ضبط شده، سه مجموعه از طرف شرکت ماهور منتشر خواهد شد.»

mu5

گفتنی است، رضا علی آبادی پیش از این کتاب «مقام باستانی تنبور» را با هدف ارائه یک اثر پژوهشی تالیفی پیرامون آوانگاری مقام های تنبور منتشر کرده بود. این کتاب جمع آوری رپرتوار مدون تنبور و آوا نگاری تمامی مقام های مجلسی و مجازی با استفاده همزمان از دو روش «نتاسیون» و «ترنسکریپشن» در آوانگاری و بهرمندی از روش تحلیلی جهت آموزش بهتر و تفهیم دقیق تر مقام هاست.

البته با توجه به محدوده صوتی آلتو در تنبور و استناد به این موضوع که سال ها کتاب های آموزشی به اشتباه تنبور را انتقالی نت نگاری کرده اند، این مجموعه برای اولین بار بر اساس صدادهی طبیعی تنبور با دست باز «سل» آوانگاری شده است تا اختلاف بین صدا دهی و نت نگاری از بین برود و این اقدام باعث سهل شدن آموزش و نگارش در ارکستر و گروه نوازی برای این ساز شود.

آلبوم هجران به یاد استاد محمد رضا لطفی آمد

موسیقی ایرانی در چند وقت اخیر، با انتشار آلبوم های جدید نیز بهار ۹۶ را داغ تر از همیشه کرد. آلبوم موسیقی هجران به آهنگسازی فاطمه فریدی زاده و خوانندگی پارسا حسن دخت، با یاد استاد محمد رضا لطفی، توسط نشر ماهور منتشر شد.

فاطمه فریدی‌ زاده درباره این آلبوم گفته بود که این اثر در سال ۱۳۹۳ پس از درگذشت استاد محمدرضا لطفی، در نهایت اندوه و تأثر شکل گرفت و پس از خلق ملودی‌ ها، اشعار تصانیف متناسب با نغمات و بر اساس آن حال و هوا سروده شد. در این شیوه که امروزه در موسیقی کلاسیک ایرانی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد شاعر یا ترانه‌ سرا می‌بایست علاوه بر ادبیات، در زمینه‌ی موسیقی و تلفیق شعر و موسیقی نیز از دانش و شناخت کافی برخوردار باشد.

mu6

یکی از مزایای این شیوه، عملکرد آزادانه‌تر آهنگساز در پردازش ملودی‌هاست. در اثری که می‌شنوید، مُدگردی‌هایی صورت گرفته است که البته مُد غالب در آن، آواز بیات اصفهان قدیم و الهام‌بخش آن پیش‌درآمد بیات اصفهان اثر استاد محمدرضا لطفی در آلبوم پرواز عشق است.

گفتنی است، «فاطمه فریدی‌زاده»، تحصیل کرده رشته موسیقی از شاگردان استاد «محمدرضا لطفی» است که پیش از این نیز به عنوان نوازنده در گروه بانوان شیدا حضور داشته و در آلبوم «ای عاشقان» به آهنگسازی استاد لطفی هم به نوازندگی پرداخته است.

طوفان بهاری گلزار، این بار در نصف جهان

mu7

مقصد کنسرت گردی محمد رضا گلزار، بازیگر سرشناس سینمای ایران و موسیقی پاپ که در بهار ۹۶ به شهرهای مختلف ایران رفته بود، به نصف جهان رسید و پس از سال های جدایی از گروه موسیقی آریان، پس از اجرای تک آهنگ هایی، وارد استیج بهاری شد و در آخرین مقصد، اصفهانی را به وجد اورد.

تالار رودکی اصفهان، آخرین هفته اردیبهشت ماه که هیاهوی انتخابات ریاست جمهوری نیز بر آن سایه افکنده بود، با حضور چهره ای از جوانان موسیقی پاپ ایران مواجه شد که اکران طوفانی سلام بمبئی در سال گذشته، آن را بیش از هر هنرمندی در کانون توجه رسانه های داخل و خارج از کشور قرار داد.

چه خبر از سالار عقیلی؟

salar
دوران عشق، از جمله جدید ترین آلبوم های سالار عقیلی در سال ۹۶ است

مراسم رونمایی از آلبوم «دوران عشق» به خوانندگی «سالار عقیلی» و همراهی گروه موسیقی «سور» در دستگاه «چهارگاه»، صبح پنجشنبه چهارم خرداد ماه در فروشگاه شهر کتاب ابن سینا در حالی برگزار شد که این خواننده‌ی شناخته‌شده‌ی موسیقی سنتی به این مساله اشاره کرد که اثرِ دیگری نیز با همین گروه آماده‌ی انتشار دارد که به زودی منتشر خواهد شد. او همچنین از بی‌توجهی به «آواز» گلایه و به این ماجرا اشاره کرد که در «دوران عشق»، بیش از ۳۰ دقیقه فقط آواز خوانده است تا فضایی برای آشنایی مخاطب با موسیقی ایرانی ایجاد کند.

«دوران عشق» اثری است به آهنگسازی «جمشید صفرزاده» و آواز «سالار عقیلی». این اثر برای آنسامبل کاملا ایرانی در دستگاه چهارگاه تصنیف شده است. مقدمه طلوع با ریتم ۶تایی، بسیار آرام و همچون بالا آمدن خورشید آلبوم را آغاز می‌کند. تصنیف آشنایی با شعری از حافظ و در ادامه ساز و آواز چهارگاه را با همراهی سنتور می شنویم.
sala2
شعر این ساز و آواز از سعدی است و پیش از این شجریان آن را در نوامرکب‌خوانی اجرا کرده بود. چهارمضراب گروهی تلاطم و در ادامه ساز و آوازی با همراهی تار در حصار می‌ شنویم. تصنیف حماسی صبح آزادی با شعری از سایه قطعه بعدی است. در ادامه ساز و آواز با همراهی کمانچه و در نهایت تصنیف دوران عشق را می‌ شنویم.
salar3
تصویر پشت جلد آلبوم دوران عشق سالار عقیلی با شعر سعدی شیرازی
عناوین این آلبوم عبارتند از:
  • مقدمه طلوع
  • تصنیف آشنایی
  • ساز و آواز
  • چهار مضراب تلاطم
  • ساز و آواز ۲
  • تصنیف صبح آزادی
  •  ساز و آواز ۳

آلبوم دوران عشق سالار عقیلی، خواننده پاپ کشورمان را میتوانید به طور قانونی در سایت بیپ تونز دانلود کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه رجوع کنید. قیمت دانلود هر یک از ترانه های این آلبوم، ۱۲۹۹ تومان و حدود ۵ دقیقه زمان دارد. 

تک آهنگ خواننده ۱۷ ساله

خواننده جوان و مستعد پاپ پس از انتشار تک آهنگ‌ هایی چون وقت سفر، خوشحالم و بی تو جدید ترین اثر خود را چهارشنبه ۱۷ خرداد با اخذ تمام مجو‌ز های لازم منتشر می شود.
matin
متین معزپور که در هفته‌ های گذشته و پس از اخذ تمام مجوزهای نخستین آلبوم رسمی‌اش «قلب آواره»، تعدادی از قطعات این آلبوم را به صورت تک آهنگ در فضای مجازی منتشر کرده است، چهارمین تک آهنگ خود را در حالی منتشر می‌کند که ۳ قطعه قبلی این خواننده ۱۷ ساله در تماشاخانه سایت «موسیقی ما» حدود ۱۵۰ هزاربار دانلود شده‌اند و تک آهنگ وقت سفر نیز با بیش از شصت و هفت هزار بار دانلود در رده‌بندی ۳۰ قطعه محبوب ۱۰۰ روز گذشته سایت «موسیقی ما» توانسته به رتبه بیست و سوم دست پیدا کند.
چهارمین قطعه رسمی این خواننده «عاشق شو» نام دارد که ترانه این اثر را پیام معزپور سروده است و محمد کلهر نیز تنظیم این قطعه را بر عهده داشته است. با این خواننده در این نشانی آشنا شوید. 

میثم مروستی نوازنده ویلن این اثر است و مجتبی تقی‌پور نیز گیتار این تک آهنگ را نواخته است. متین معزپور با ۱۷ سال سن یکی از جوان‌ترین خواننده‌های پاپ بعد از انقلاب است که توانسته مجوز رسمی انتشار آلبومش را توسط موسسه «صدای هنر» دریافت نماید و پس از انتشار آثارش در قالب تک آهنگ، در تلاش است موزیک ویدئو و آلبوم دوم خود را نیز تهیه و تولید کند.

اینستاگرام این هنرمند جوان را در این نشانی دنبال کنید. 

آلبوم «یعنی درد» رضا صادقی آمد

mu9

آلبوم دیگری که در بهار ۹۶ وارد دنیای موسیقی ایران شد، اثری جدید از خواننده اثر نوستالژیک مشکی پوش، یعنی رضا صادقی است که با عنوان: یعنی درد منتشر شد. موسسه صوتی آوای هنر، این اثر را روانه بازار کرده است و شامل ۱۲ قطعه خواهد بود.

حال بارون، یعنی درد،‌ همه این روزا، من و یادت، معصومانه، دل دلا، یه چیزی کمه، آروم برو، همه چی خوبه، اولین بارون، من دوست دارم، دیگه تموم شد از جمله قطعات دوازدگانه اثر جدید رضا صادقی  است. این اثر، در فضایی اجتماعی و برخواسته از حال و هوای امروز جامعه ایرانی ساخته شده و خواننده در این باره گفته بود:

این آلبوم را تقدیم می کنم به همه انسان های پر درد جهان. به مادرانی که از سر ناچاری گوشه های قلبشان را کنار جاده ها رها می کنند. به دخترم ایران که معصومانه تنها ماند. به کودکان کوره آجر پزی شمس آباد. به کارگرانی که دستان خالیشان همیشه گرم است.

mu8
تصویر دست نوشته رضا صادقی در پشت جلد آلبوم موسیقی جدیدش

به همه عاشقان پر درد روزگار که عشق را به بهانه درد رها نکردند. به هواداران جانم که دردم را دانستند و تنهایم نگذاشتند. سپاسگزارم از خدایی که درمان دردهاست و تنهایم نمی گذارد. پدر و مادرم که دعایشان قدرتم و نگاهشان عزتم و وجودشان برکتم است و همسر صبورم که پا به پای اشکم بود و همصدای دردم.

از حمایت مردم با عشق وطنم ایران و زادگاهم بندر عباس و میناب و باز هم هواداران بی توقع و عاشقم و تیارا که تمام لبخند مهر خداست در من.

امیدوارم این اثر لیاقت توجه مخاطبانم را کسب کند که هر آنچه می شنوید، گوشه های قلبم و عاشقانه ها و دردها و تفکراتم است. به امید روزهای بی درد و شاید کم درد و شاید…»

صادقی در این اثر ترانه سرایی و آهنگسازی قطعات را به همکاری «فؤاد غفاری»، «بابک بابایی»، «حدیث دهقان»، «محمد علی شیعاوی»، «صابر قدیمی»، «نیکان»، «محسن حق نظری» و «محمد عابدینی» بر عهده داشته اند.

او همچنین تنظیم یک قطعه را انجام داده و «مهران خالصی»، «مسعود همایونی»، «مهرداد احمدزاده»، «امیر بهادر دهقان»، «شهراد امیدوار»، «آرمان منور صادق»، «نیکان»، «معین راهبر»، «سعید زمانی»، دیگر تنظیم کنندگان قطعات این آلبوم بوده اند.

mu10

عوامل آلبوم جدید رضا صادقی نیز  به شرح زیر است:

فیروز ویسانلو، فرشید ادهمی، مهران خلیلی، مهدی شکاری (کلاسیک گیتار)، مسعود همایونی (الکتریک گیتار)، حسن فراهانی (ترومپت)، میثم مروستی، سپهر ارشاد، پیام طونی، فرشید اوجی، مسعود نوروزی (ویولون)، ابراهیم علوی (عود) و بهروز دهقانی (گیتار باس)، نوازندگی قطعات را بر عهده داشته اند که در برخی قطعات «پیام طونی» رهبریِ ارکسترِ اجرایی نیز بوده است.

همچنین، میکس و مسترینگ را «مهران خالصی»، «آرش پاکزاد»، «محمد فلاحی»، «سعید زمانی»، «ایمان حجت» به انجام رسانده و صدابرداران «ناصر فرهودی»، «میلاد فرهودی» و «عادل شریف»، طراح جلد و آلبوم پوستر «هادی کریمی» و مدیر اجرایی «علی نیکونیا» بوده اند.

قطعات آلبوم «یعنی درد»، در «استودیو پاپ»، «استودیو راگا» و استودیوی شخصی «رضا صادقی» به ضبط رسیده اند.

مانی رهنما با «با خودم می رقصم» می آید

mu11

شنیده ها حاکی از آن است که جدید ترین کار مانی رهنما، خواننده موسیقی پاپ کشورمان، به زودی با عنوان با خودم می رقصم وارد بازار موسیقی کشور خواهد شد. این اثر با تهیه کنندگی علی اوجی تا چند هفته دیگر منتشر می شود و برنامه هایی برای برگزاری کنسرت های این آلبوم نیز در دستور کار آقای رهنما قرار گرفته است.

مانی، این آلبوم را متفاوت از کارهای قبلی می داند و از ارائه جزییات درباره این اثر خودداری کرده بود.

گفتنی است، این آلبوم شامل ۱۴ قطعه است که اغلب ملودی ها مربوط به آثار من است که بابک صحرایی، محمدرضا رهنما، افشین مقدم و سجاد ایران نژاد به عنوان ترانه سرا در آن حضور دارند. داریوش تقی پور، مهران حبیبی و بهنا رهنما تنظیم کنندگان آلبوم هستند که با قطعاتی چون «ترکم نکن»، «من به تو قول می دم» و «یادگاری»، «با خودم می رقصم»، «آرتیست»، «چشماتو ببند آروم»، «سپیدار»، «شبها روزا رو می شمارم» و «بی تو» روانه بازار موسیقی می شود.

نشان ملی فردوسی بر سینه شوالیه موسیقی سنتی ایران

mu13

استاد شهرام ناظری، نشان ملی «فردوسی» را برای آلبوم «درفش کاویانی» به آهنگسازی «فرید الهامی» دریافت کرد. در همایش ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان پارسی با حضور تعدادی از شخصیت‌های برجسته علمی، فرهنگی، هنری و سیاسی کشور که دوشنبه ۲۵ اردیبهشت در سالن اجتماعات علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، نشان ملی فردوسی به آلبوم صوتی و تصویری «درفش کاویانی» با صدای شهرام ناظری و به آهنگسازی فرید الهامی (براساس اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی) تعلق گرفت.

mu12

آلبوم» درفش کاویانی «با همکاری نوازندگان گروه موسیقی» فردوسی «از شرکت موسیقی» ایران گام «به تهیه‌کنندگی صدرالدین حسین‌خانی تهیه شده است.

در بخش دیگر این برنامه، از تمبر یادبود حکیم ابوالقاسم فردوسی رونمایی شد که شهرام ناظری، محمدباقر نوبخت (معاون ریاست جمهوری و سخنگوی دولت)، محمدجعفر یاحقی، علیرضا رشیدیان (استاندار خراسان رضوی) و» عباس صدری ئ (ییس دفتر منطقه‌ای آیسسکو) آن را امضا کردند.

آلبوم «درفش کاویانی» پس از نزدیک به یک دهه تلاش آهنگساز و همکارانش، دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ توسط پخش «هنر شهر» منتشر ‌شده بود.

آلبوم آبرنگ مریم حیدر زاده منتشر می شود

خبر بعدی اینکه، مریم حیدرزاده، شاعره معاصر و نام آشنای کشورمان، مجوز انتشار تازه‌ترین آلبوم خود را دریافت کرد. آلبوم «آبرنگ» جدید‌ترین اثر از «مریم حیدر‌زاده»، شامل دکلمه‌های این شاعره به همراه قطعات موسیقی انتخابی است.

mu14

تهیه کنندگی این آلبوم بر عهده «مهدی کرد» بوده و به زودی در فروشگاه‌های معتبر فرهنگی و هنری توزیع شده و در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت. حیدرزاده، آلبوم «آبرنگ» را به عنوان سومین اثر مستقل خود بعد از وقفه چند ساله راهی بازار می‌کند.

او طی سال‌های گذشته با وجود حضور کم در موسیقی، فعالیت‌های هنری دیگری نظیر برگزاری نمایشگاه نقاشی‌ و همچنین انتشار کتابش را از پیش برده است. دو اثر پیشین از اشعار و دکلمه‌های «مریم حیدر‌زاده»، «یا تو یا هیچکس» به آهنگسازی «آرتین شاهوران» و «به خاطر تولدت» به آهنگسازی «فریبرز لاچینی» بوده که بازتاب خاص و قابل توجهی داشته‌اند.

آلبوم «مثل هیچکس» هم معروف‌ترین مجموعه آثار این شاعر است که با دکلمه او و صدای «خشایار اعتمادی» منتشر شده بود. شایان ذکر است که آلبوم «آبرنگ»، سومین اثر از «مریم حیدر‌زاده»، به زودی منتشر شده و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت که تاریخ دقیق انتشار و جزئیات بیشتر آن متعاقباَ اعلام خواهد شد.

شورانگیز به یاد پرویز مشکاتیان

قطعه تصویری شورانگیز، یکی از آثار جاودانه زنده یاد استاد «پرویز مشکاتیان»، با اجرای «پژمان سهامی» و «کریم ابراهیمی» به مناسبت شصت و سومین زادروز این هنرمند فقید منتشر شد. این اثر به نوازندگی سنتور «پژمان سهامی» و تمبک «کریم ابراهیمی» به اجرا در آمده و همزمان با زاد روز آهنگساز و موسیقیدان سرشناس موسیقی ایرانی «پرویز مشکاتیان»، در دسترس مخاطبین قرار گرفته است.

mu15

«پژمان سهامی»، آهنگساز و نوازنده سنتور، درباره انتشار قطعه تصویری «شورانگیز» گفته بود که  «جریان سازی در هر عرصه ای توان و درونیات عجیبی می خواهد. علی الخصوص که در مجمعی دگم اندیش حاضر باشی و افراد، توان معاصرانه ی تو را در برابر آنچه دائم به آن عادت داده شده اند هیچ پندارند.

حال آن که نوزایی تو، برون داشت همان سنتی است که دگم اندیشان صرفا کورکورانه، سالها عصا به دستش سپرده اند و جرأت چون و چرا در آن را در نهاد خود راه نداده اند. اما نهاد نو اندیش همواره در آنچه دیگران به خورد می دهند جست و جو می کند. زیر و رو را جست و جو می کند، نه برای این که تنها گیری داده باشد، بلکه برای این که کم و کاستی در راه گذشته دیده است که با خوی روزگار حال، کمتر همراهی دارد.

پس می خواند و می زند و می نوازد و زیر و بم بر کف دست می آورد، تا با اشراف بر آنچه گذشتگان گفته اند، راه و طرحی نو در اندازد. راهی که نسلی یا نسل هایی را راهگشا خواهد بود.»

mu16

آهنگساز این اثر گفته بود که «این اثر تقدیم به هنرمندی است که خود، ابر مرد خود شد. یاد باد آن روزگاران… وقتی دلبرانه به نوازش دست هایش که با رقص عاشقانه اش با ساز در آمیخته شده بود خیره می ماندم، یادش بخیر، چه اعجازی داشت نگاهش، روحش با ترنم شورانگیز همین نت ها به جانم طلوع کرد و روحم سال هاست به شوق وی می تند در تنم. استاد مشکاتیان همیشه در اندیشه ام جادوانه است.»

شایان ذکر است که «پژمان سهامی»، کارشناس ارشد موسیقی، آهنگساز، نوازنده و مدرس سنتور و سرپرست گروه موسیقی «نو» است. وی تا به حال اجراهای متعددی را در سراسر کشور به همراه گروهش روی صحنه برده است.

«دلم شکست» آیسا حیدری

خبر دیگر از دنیای موسیقی ایران آنکه آلبوم موسیقی پاپ «دلم شکست»، با آهنگسازی، تنظیم و آواز «آیسا حیدری»، به زودی از سوی شرکت «نواگستر آپادانا»، راهی بازار موسیقی کشور می شود.

تازه ترین اثر «آیسا حیدری»، از فضایی متفاوت در سبک موسیقی پاپ و مشتمل بر ۱۱ قطعه تشکیل شده که این اثر مراحل ضبط قطعات خود را سپری می کند. ملودی های انتخاب شده برای این آلبوم، بر سروده های ترانه سرایان معاصر کشورمان «غزل نودهی»، «هادی دشتی» و «آیسا حیدری» ساخته و پرداخته شده است که ضبط این قطعات در «استودیو پردیس» در حال انجام است.

mu17

شایان ذکر است که «آیسا حیدری» میکس و مسترینگ قطعات این مجموعه را نیز برعهده دارد. وی پیش از این، آلبوم پاپ و تلفیقی «بخشش» را نیز راهی بازار موسیقی کرده بود که این اثر نیز شامل ۱۱ قطعه بوده و بر ترانه های همین ترانه سرایان به اجرا در آمده بود.

نوازندگان آن آلبوم صمد برقی (ویولن)، امیر فرهنگ اسکندری (تار)، علی فربد نیا (کلارینت، ساکسیفون)، آیسا حیدری (پیانو، گیتار، سینتی سایزر و سازهای الکترونیک) بوده اند و این بار باید دید کدام هنرمندان و نوازندگان کشورمان در اثر جدید این آهنگساز، نوازنده و خواننده، همکاری داشته اند.

آلبوم بیداد پرویز مشکاتیکان در بیپ تونز

خبر بعدی اینکه آلبوم موسیقی بیداد، اثری از زنده یاد پرویز مشکاتیان و صدای محمد رضا شجریان، همزمان با زاد روز این آهنگساز و موسیقیدان فقید، از طریق درگاه بیپ تونز با ۵۰ درصد تخفیف منتشر شد.

آلبوم «بیداد» با آهنگسازی بی نظیر «پرویز مشکاتیان» و آواز جاودان «محمدرضا شجریان»، در سال ۱۳۶۴ توسط شرکت «دل آواز» تهیه و تولید شد. نسخه فیزیکی این اثر در حال حاضر بسیار کمیاب بوده و تهیه آن از بازار روز موسیقی کشور دشوار می نماید.

mu18

اثری که هر ساله و با گذشت زمان، تازگی خود را حفظ نموده و تاریخ بر قدرت و دوام آن گواه می باشد، بی شک هر بار انتشار آن و در هر قالب ارزشمندی، برای مخاطب خالی از لطف نیست. زنده یاد استاد «پرویز مشکاتیان»، متولد سال ۱۳۳۴ در نیشابور و متوفی به سال ۱۳۸۸ در تهران، یکی از بزرگترین آهنگسازان معاصر ایران است.

در آلبوم «بیداد»، او از اشعار «حافظ» و «سعدی» بهره برده است. «بیداد» نام یکی از گوشه‌های دستگاه همایون است که نیمه ابتدایی این آلبوم نیز در همین دستگاه نوشته شده و در نیمه دوم، موسیقی در همایون و شور قرار دارد. قطعه «بیداد» که در آلبوم با نام «مقدمه» ارائه شده،‌ یکی از فاخرترین آثار بی‌کلام ایرانی است.

این اثر از همنوازی ارکستر سازهای ایرانی تشکیل شده که با ریتمی آرام آغاز و پس از تثبیت فضا، به موسیقی ضربی پیوسته و پس از آن در انتهای اثر ریتم به اوج رسیده و قطعه به پایان می‌رسد. این اثر را از نظر دقت آهنگسازی، فرم و عظمت هارمونی می‌توان با سمفونی‌های موسیقی غربی مقایسه نمود.

گفتنی است، اساتید بزرگ موسیقی ایرانی «محمد رضا لطفی»، «فرخ مظهری»، «زیدالله طلوعی»، «جمشید عندلیبی»، «اردشیر کامکار»، «ارسلان کامکار»، «ناصر فرهنگفر» و «غلامحسین بیگچه خانی» در کنار «پرویز مشکاتیان» نوازندگی این اثر را بر عهده داشته‌اند و آواز گوش نواز استاد شجریان، تأثیر آنرا دو چندان نموده است.

یک خواننده نابینا در  بازار موسیقی ایران

mu19

مهرشاد وفایی، خواننده نابینا کشورمان با انتشار قطعه اسب بالدار، وارد بازار موسیقی ایران شد. این خواننده ۳۰ ساله کشورمان، از ۱۵ سالگی وارد عرصه موسیقی شده و گیتار را نزد استاد سبکتکین و پیام اسلامی فرا گرفت. قرار است، زمستان ۹۶، آلبوم از کویر لوت تا آریزونا را منتشر کند.

این آلبوم ده قطعه دارد و تماماً در سبک کانتری تنظیم شده است. آهنگسازی قطعات بر عهده وفایی بوده و همچنین نوازنده گیتار آکوستیک و الکتریکِ آلبوم است.

تنظیم قطعه اسب بالدار و تمام قطعات آلبوم برعهده «جِروم ولز» موزیسن آمریکایی تبار است. زمانی که جزمنِ صاحب نام و برنده گرمی یعنی «باب بلدن» در سال ۹۳ برای اجرا در جشنواره موسیقی فجر به ایران می‌آید مهرشاد وفایی با اعضای گروهش (جروم در گروه او گیتار بأس می‌نواخت) ارتباط برقرار می‌کند و سرآغاز این همکاری می‌شود.

تنها قسمت‌هایی از آهنگ که مربوط به مهرشاد است در استدیو “دیوان” ضبط شده و مابقی توسط نوازندگان خارجی در کشور سوئد ضبط شده است. همچنین برای اسب بالدار که پاپیولارترین قطعه آلبوم است موزیک ویدوئی به شکل انیمیشن ساخته شده است که همزمان با این قطعه منتشر می‌شود.

این ویدئو کاری از استودیو مداد آبی به کارگردانی “آرش افشاریان” است. قابل ذکر است که تهیه کننده این پروژه احمدعلی وفایی است و نوازندگان این قطعه به جز مهرشاد عبارت‌اند از: Jason meekins (درامز)، steve giddings (پدال استیل)، jair rohm parker wells (گیتار بأس)، john vadersi oot (فیدل)، matk brown (پیانو) و shin (همخوان).

طوفان رضا در کانادا

خبر آخر اینکه پس از اجرای موفق کنسرت های رضا یزدانی در استکهلم، این بار ایرانیان مقیم کانادا، میزبان اجراهای خواننده نوستالژی خوان موسیقی پاپ کشورمان شدند.

کنسرت‌های رضا یزدانی خواننده پاپ-راک در تورنتو و مونترال با استقبال روبرو شد. رضا یزدانی خواننده موسیقی پاپ-راک به تازگی برای تور کنسرت آخرین آلبوم خود به کانادا سفر کرده تا اجراهایی را در سه شهر مهم این کشور برگزار می‌کند.

mu20
تصویر جدید ترین پست های رضا یزدانی از برگزاری کنسرت هایش در کانادا

در تور کنسرت آلبوم “دوئل در آینه” در کانادا، یزدانی ابتدا در روز ۱۹ می در سالن Richmond Hill تورنتو روی صحنه رفت که این کنسرت در سالنی مملوء از تماشاگر برگزار شد. تمامی بلیت‌های این کنسرت در روز قبل از اجرا به فروش رسیده بود. دومین اجرای یزدانی در روز ۲۱ می مصادف با ۳۱ اردیبهشت در شهر مونتریال در شرق کانادا و در استان کبک برگزار شد.

mu21

پس از این کنسرت، یزدانی به همراه ارکستر خود استراحت کرده و یک هفته بعد در روز ۲۸ می مصادف با ۶ خرداد در سالن Centennial Theatre ونکورر به روی صحنه می‌رود. هر سه شهر تورنتو، مونترال و ونکوور از شهرهای مهم کانادا هستند که ایرانیان زیادی در آن‌ها زندگی می‌کنند.

mu22

یزدانی برای اجرای کنسرت در این سه شهر مهم در آمریکای شمالی، همراه با محمد خرمی‌نژاد (درامز)، آرش زمانیان (گیتار باس)، میلاد عدل (گیتار الکتریک)، شهروز بردوده (پیانو و کیبورد)، مازیار احمدپور (گیتار الکتریک) و علیرضا مهدی زاده (ساکسوفون) به روی صحنه برد.

جزییات این کنسرت ها را در اینستاگرام رضا یزدانی دنبال کنید. سایت رضا یزدانی در این آدرس قرار دارد.

دیگه چه خبر؟

مدیر مرکز موسیقی «بتهوون» و نشر «آوا خورشید» اعلام کرد، پس از تعطیلات نوروز سه تئاتر «نورا» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی، «حرف بزن مدآ» به کارگردانی مهدی شیخوند و «ناسور» به کارگردانی افسانه زمانی تولید و منتشر شده‌اند و «ناسور» به عنوان جدیدترین اثر، هفتادوچهارمین فیلم ـ تئاتری است که تاکنون منتشر کرده‌ایم.

bethoven

گفتنی است در اوایل تیرماه چند فیلم تئاتر دیگر از جمله «آرسنیک و تور کهنه» حسین پارسایی، «سگ سکوت» آروند دشت‌ آرای، «تقدیربازان» سیما تیرانداز و «از زیر زمین تا پشت بام» افسانه ماهیان هم توزیع می‌ شوند.

مرکز موسیقی بتهوون، برای اولین بار در سال ۱۳۳۲ توسط برادران چمن‌آرا (کریم، عباس، احد، و محسن) در مغازهٔ کوچکی در خیابان منوچهری تهران افتتاح شد. ده سال بعد از افتتاح، این فروشگاه به مغازه‌ای بزرگ‌تر در خیابان ولی‌عصر کمی بالاتر از تقاطع خیابان انقلاب و ولی‌عصر منتقل شد. این فروشگاه در این محل به‌ عنوان مرکزی فرهنگی برای همه علاقمندان به انواع موسیقی تبدیل شد. برادران چمن‌آرا در سال‌های بعد شرکت تولید موسیقی آهنگ روز را نیز تأسیس کردند.

خبر بعدی اینکه سمفونی روح الله اجرا شد.

sam

 سمفونی «روح الله» ساخته شاهین فرهت برای نخستین‌ بار توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری سهراب کاشف با حضور خانم طباطبایی عروس امام(ره)، دکتر ابتکار، مرادخانی، جهانگیری و در آستانه بیست و هشتمین سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی شامگاه هشت خرداد ماه در تالار وحدت نواخته شد.

آلبوم «حالا چرا» با صدای «ناصر مسعودی» و تنظیم «مجید درخشانی»، ۳۰ خرداد ماه منتشر می‌شود. در این اثر که در حوزه موسیقی سنتی ساخته شده، «ناصر مسعودی» به زبان فارسی قطعات را اجرا کرده است.

hala
آثار آلبوم «حالا چرا؟» شامل اشعار کهن (کلاسیک) و اشعار معاصر شعرای چند دهه پیش است که سال گذشته ضبط آن انجام شد. این خواننده شناخته شده، علاوه بر آلبوم فارسی «حالا چرا؟»، یک آلبوم دیگر به نام «خورشید خانوم» با آهنگسازی مسعود لاهیجی در دست تولید دارد که به زبان گیلکی خوانده شده است. اشعار این آلبوم تماماً از سروده‌های مرحوم شیون فومنی است. این اثر نیز در سال جاری منتشر خواهد شد.

در «حالا چرا» شاهوعندلیبی: نی، امین گلستانی: عود، علیرضا دریایی: ویولن ، ویولا و کمانچه، وصال صالحیان: سنتور، حمید بهروزی‌نیا: تار، عبدالرضا جلالی: تار، آرش سعیدیان: عود و سازهای کوبه‌ای، نیلوفر محسنی: تنبک، نواخته‌اند و مهرداد ناصحی و فائضه کامیاب به عنوان همخوان در این اثر حضور دارند.

مدیر صدا و میکس این اثر علیرضا نکولعل تک و مدیر اجرایی نفیسه افشاری است.

خبر بعدی اینکه آلبوم «احیا» مشتمل بر ۱۷ قطعه شعر شاعران آیینی کشور ویژه ماه مبارک رمضان به مناسبت شب‌های قدر منتشر می شود. این اثر به عنوان دومین بخش طرح «شعر آوا» مشتمل بر ۱۷  قطعه شعر ویژه ماه مبارک رمضان  از شاعران آیینی کشور به مناسبت شب های قدر توسط موسسه هنر و ادبیات «هلال» منتشر شد.

ehya
در توضیح این آلبوم آمده است:

«همانند آلبوم دوازده که اولین آلبوم مجموعه شعرآوا به شمار می‌آید در این آلبوم نیز جمعی از شاعران سرآمد حوزه شعر آیینی کشور شاخص‌ترین و جدیدترین اشعار خود درباره مناسبت‌های ماه رمضان و مدح، منقبت و رثای حضرت علی (علیه السلام) را در استودیو هلال و با صدای گرم خود دکلمه کرده‌اند. هدف از اجرای آلبوم «احیا» توجه ویژه به مناسبت‌ های ماه مبارک رمضان به ویژه ولادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) و مدایح، مناقب و مراثی امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام) و شب‌های قدر است.

12
تصویر جلد آلبوم صوتی دوازده درباره امام زمان است که با زمانی حدود ۴۰ دقیقه از اشعار شاعرانی چون یوسفعلی میرشکاک و علی موسوی‌گرمارودی، محمود حبیبی‌کسبی، وحید قاسمی و با همکاری پیمان طالبی در استودیو هلال ضبط و تنظیم شده است.

ضمن این‌که آسیب‌ زدایی از فضای مجازی با ترویج شعر آیینی خوب در قالبی چون کتاب‌های صوتی برگزیده از اشعار مناسبتی از دیگر اهداف این آلبوم است. بی‌شک خوانش صحیح اشعار توسط شاعران نقش بسزایی در فهم صحیح و درک فضای معرفتی شعر در مخاطبان دارد.»

در آلبوم صوتی «احیا» با زمانی حدود ۷۰ دقیقه  اشعار شاعران برجسته‌ای چون سید محمد سادات اخوی، محمود حبیبی کسبی، وحید قاسمی و تعدادی دیگر با صدای سرایندگان و همکاری پیمان طالبی در استودیو هلال ضبط و تنظیم شده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • mm خرداد ۱۰, ۱۳۹۶

    .echaustive .pefrect .thanks a ocean