با ۱۲ عادت افراد غمگین و راهکارهای برطرف کردن آنها آشنا شوید

با ۱۲ عادت افراد غمگین و راهکارهای برطرف کردن آنها آشنا شوید

شادی و احساس رضایتمندی در زندگی همان چیزی است که بسیاری از ما به دنبال آن هستیم. بهتر است در رسیدن به این مقصود همواره دو نکته را به خاطر داشته باشیم؛ الف) زندگی کوتاه است ب) غم زندگی مان را دشوارتر می کند. به علاوه عادات روزمره ما نقش بسیار موثری در کیفیت زندگی مان دارند و با احساس شادی و رضایتمندی از زندگی در ارتباط مستقیم هستند.

البته باید میان عدم شادی مزمن و افسردگی های بالینی تمایزهایی را قائل شویم چرا که افسردگی، نوعی عدم تعادل شیمیایی در مغز است حال آنکه عدم شادی، اغلب به دلیل نوع انتخاب یا انتخاب های ما در زندگی به وقوع می پیوندد. بهتر است این موضوع را نیز متذکر شویم، عدم احساس شادی همچون افسردگی نشانه هایی دارد که با شناخت آنها می توان در جهت بهبود و درمان آن قدم هایی را برداشت. در ادامه برخی از نشانه های عدم احساس شادی را با هم مرور خواهیم کرد. با ما همراه باشید:

7

۱- شکایت دائم

افراد شاد عمدتا از شکایت کردن پرهیز می کنند. به نظر می رسد که شکایت کردن دائم نشانی از وجود انرژی های منفی در فرد باشد چرا که چنین افرادی حتی در موقعیت های شاد نیز سوژه ای برای شکایت کردن می یابد. باید بپذیریم که هر کدام از ما خواسته و ناخواسته، عادلانه و ناعادلانه و در طول زندگی با شرایط متفاوتی مواجه می شویم. بهتر است به جای شکایت کردن به دنبال راه حلی برای برطرف کردن علت شکایت برآییم و به خاطر داشته باشیم که با شکایت آن مشکل برطرف نخواهد شد.

66

۲- انتقاد از خود و دیگران

تصویری که از خود در ذهن داریم، مکالمه درونی با خودمان را شکل می دهد و می تواند پایه های اصلی شادی ما را رقم بزند. بهتر است بتوانیم اشتباهات خود را پذیرفته و به سمت جلو حرکت کنیم و از هرگونه مکالمه منفی با خودمان پرهیز کنیم. همچنین لازم است تمایزهای فردی دیگران را نیز در نظر داشته باشیم و به آنها نیز حق شاد بودن را داده و از انتقاد کردن شان پرهیز کنیم.

۳- بریز و بپاش های اضافه در زندگی

از آنجایی که در یک دنیای ماتریالیستی زندگی می کنیم، اطراف مان با انبوهی از تبلیغ هایی پر شده که آخرین مدل اتومبیل ها، وسایل الکترونیکی و کارت های اعتباری را به ما معرفی می کنند. همگی این وسایل و تبلیغاتی که برای آنها انجام می شود، حکایت از راحت تر کردن زندگی ما دارند. اما یک لحظه نیز چنین تبلیغاتی را باور نکنید.

زمانی که چیز تازه ای می خریم، از لحاظ روانی در وضعیت بهتری قرار می گیریم اما باید این را هم بدانیم که این وضعیت تا ابد ادامه پیدا نخواهد کرد. حتی گاهی نیز از خریدن چیزی که برای آن اشتیاق فراوانی داشتیم، پشیمان نیز می شویم. بنابراین بهتر است برای تکه ای از پلاستیک یا حلب خود را مقروض نکنیم. در عوض ورزش و مطالعه کرده و به دیدن مناظر زیبا برویم.

4

۴- اعتیادهای منفی

داشتن تعادل در انجام هر کاری خوب است اما برخی از افراد حتی در خوردن و نوشیدن نیز افراط می کنند. برخی نیز با وجود تمام خوبی هایی که دارند به سمت عاداتی چون اعتیاد به مخدر روی می آورند تا احساس عدم شادی در زندگی را بدین وسیله جبران کنند.

۵- احساس پشیمانی از گذشته

پشیمانی نه تنها بیهوده است بلکه می تواند آسیب زننده نیز باشد. مطالعات فراوان انجام شده در این زمینه نشان می دهد که افکار منفی و مداوم در مورد تصمیماتی که در گذشته گرفته شده، به استرس و افسردگی می انجامد.

«سایکولوژی تودِی» ۴ راهکار را برای برطرف کردن احساس پشیمانی، پیشنهاد می دهد که عبارتند از: ۱) درس گرفتن از تجارب گذشته ۲) در صورت عدم توانایی برای تغییر چیزی بهتر است آن را رها کنید ۳) اطمینان از اینکه شکایت بیش از اندازه از وضعیتی به معنای برعهده نگرفتن مسئولیت انجام آن است ۴) بازنگری همان موقعیت با نگرشی مثبت

9

۶- نگرانی از آینده

نمی توان حدس زد که در آینده چه اتفاقاتی به وقوع خواهد پیوست به همین دلیل بهتر است در زمان حال زندگی کرد و از تمام استعدادها و نعمت های خدادادی در همان لحظه بهره برد و تمام نگرانی های آینده را به زمان فرا رسیدن آن واگذار کرد.

۷- ترس بیش از اندازه

بله ترس، مانع از ایجاد احساس شادی در ما می شود. ترس از جمله انرژی های منفی تلقی می شود که در کیفیت زندگی افراد اختلالاتی را به وجود می آورد. بهتر است در لحظه زندگی کنیم و به افکار منفی خود اجازه رشد و پیشرفت بیش از اندازه را ندهیم. نباید اجازه داد که افکار منفی همچون ترس که به اضطراب و نگرانی می انجامد، سکان کشتی زندگی ما را تحت کنترل خود در آورد.

2

۸- به تاخیر انداختن اهداف و رویاها

زندگی روتینی که با بیدار شدن از خواب آغاز و با رفتن به سر کار ادامه یافته و سپس به همین ترتیب و به طور مداوم تداوم داشته باشد و گاهی سرگرمی و تفریحات اندکی نیز در آن میان وجود داشته باشد، استعدادهای افراد را آشکار نمی سازد و آنها را به اهداف زندگی شان نزدیک نمی سازد. از آنجایی که عمدتا نخستین قدم های رسیدن به هدف، سخت ترین بخش آن تلقی می شود، بهتر است بدون به تاخیر انداختن اهداف به پایه ریزی آنها مبادرت کرده و کم کم آنها را بسط دهیم.

۹- غیبت کردن

شاید هیچ کاری به اندازه غیبت پشت سر دیگران، نشانه عدم رضایت و شادمانی در فردی نباشد. فردی که از اعتماد به نفس کافی برخوردار است و از زندگی خود احساس رضایت و شادمانی می کند، دلیلی برای غیبت کردن از دیگران نمی یابد. به نظر می رسد که غیبت کردن بیش از آنکه کار مناسبی برای بزرگسالان باشد، در میان کودکان رواج دارد.

8

۱۰- کینه توزی

یکی دیگر از عوامل مخرب که به عدم شادی افراد می انجامد، کینه توزی است. سعی کنید که آنچه از رفتارهای ناشایست دیگران در ذهن تان باقی مانده را ببخشید، فراموش کنید و یا به آن اهمیت ندهید و در عوض روند زندگی خود را به سمت جلو ادامه دهید.

۱۱- تغذیه ناسالم

تغدیه می تواند با تغییرات خلقی و حال روحی بد افراد در ارتباط تنگاتنگ باشد. زمانی که افسرده هستید، اشتهای تان کاهش پیدا می کند و احتمالا وزن تان نیز کم می شود. با عدم دریافت انرژی کافی از طریق مواد غذایی، فعالیت ها و میزان تحرک شما نیز کاهش پیدا خواهد کرد. برعکس زمانی که در وضعیت تغذیه شما تعادل وجود دارد، هوشیاری ذهنی بیشتری دارید و میزان انجام فعالیت های بدنی تان نیز افزایش پیدا می کند.

99

۱۲- بسط بیش از اندازه مشکلات

زمانی که احساس غم و عدم رضایت داریم، آنچه در اطراف ما اتفاق می افتد با احساسات آن زمان ما در ارتباط است. در چنین مواقعی به جای بسط آن احساس به کل مسائل اطراف، یک قدم به عقب برداشته و با کنترل احساس به آن مشکل نگریسته و بر راه حل تمرکز کنید.

منبع: powerofpositivity
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود