۶ راهکار صحیح نشستن روی صندلی محل کار که سلامتی شما را تضمین خواهند کرد

۶ راهکار صحیح نشستن روی صندلی محل کار که سلامتی شما را تضمین خواهند کرد

در زندگی کنونی و مدرن بسیاری از ما در طول روز، زمان طولانی را در مقابل کامپیوترهای محل کارمان می نشینیم. گاه نیز سخت مشغول کار کردن هستیم و تمرکز خود بر نحوه صحیح نشستن را از دست می دهیم. همین امر سبب ایجاد برخی از دردهای مزمن شده که ربط چندانی نیز به سن افراد ندارد.

بر اساس آمار بدست آمده از پزشکان، ۷۵ درصد از احساس خستگی های زودهنگام، دردهای مرتبط با عضلات و مفاصل به دلیل وضعیت نادرست نشستن در مقابل کامپیوترهای محل کار هستند. ۲۵ درصد آنها نیز به دلیل عدم تعادل میان کار و استراحت به وجود می آیند.

در ادامه توصیه های پزشکان در مورد نحوه صحیح نشستن پشت میز را بررسی و ۶ مورد از ضروری ترین آنها را برای تان برخواهیم شمرد:

درد در ناحیه پا

xx1

هرگز در هنگام نشستن یکی از پاها را روی دیگری قرار ندهید. این کار، روند گردش خون را با اختلال مواجه، رگ ها را فشرده کرده و به بی حسی پاها و گاه نیز به عارضه ای به نام «سندروم پای بی‌قرار» می انجامد.

اولین کار ضروری، تنظیم صندلی است که بر روی آن می نشینید. پاها نباید آویزان باشند و زانوها نیز نباید به لبه میزی که پشت آن نشسته اید برخورد داشته باشد. صندلی خود را طوری تنظیم کنید که پاهای تان در زاویه بیشتر از ۹۰ درجه قرار گیرد. می توانید از یک چارپایه نیز در زیر پاهای خود استفاده کنید.

کمر درد

xx2

فرورفتگی صندلی باید با پهنای باسن شما هماهنگی داشته باشد. اگر بر روی یک صندلی بزرگ می نشینید، پشت کمر خود یک بالشتک قرار دهید تا بخشی از وزن شما را تحمل کند. اگر به سمت پایین سر بخورید، در ناحیه کمر و پست احساس درد خواهید کرد.

صندلی شما حتما باید دارای پشتی با انحنای استاندارد باشد. کمرتان نباید همانند یک علامت سئوال به پشت تکیه داده شده باشد.

اگر وضعیت نشستن تان چندان راحت نیست، سریع آن را تغییر ندهید. اجازه دهید که بدن تان به موقعیتی که در آن نشسته اید عادت کند. ممکن است با گذشت زمان، ماهیچه ها آرام شده و به آن وضعیت خو بگیرند اما بدانید که این امر با سرعت محقق نخواهد شد.

خستگی دست ها

xx3

زمانی که با کامپیوتر کار می کنید، بر روی دست ها فشار فراوانی وارد می شود. عدم قرار گرفتن نادرست دست ها می تواند به درد آنها بیانجامد.

کیبورد و موس کامپیوتر باید در راستای شانه ها و بازوهای تان قرار بگیرند. مچ دست ها نیز باید صاف باشد و به طرفین خم نشده باشد. دست ها باید در راستای بازو در در زاویه ۹۰ درجه و آزادانه روی میز قرار گرفته باشند.

گردن درد

xx4

برای پرهیز از گردن درد، بهترین راهکار، قرار گرفتن مناسب مانیتور است. اگر مانیتور بیش از اندازه پایین باشد، باید برای دیدن آن خم شده و یا روی صندلی خود لم بدهید. با این نحوه نشستن فشار بیشتری بر مهره های دیسک وارد می آورید که به فتق و جلوآمدگی دیسک می انجامد.

روی صندلی نشسته، چشم ها را ببندید و آرام باشید. زمانی که چشم های تان را می گشایید، صفحه مانیتور باید درست در مقابل شما قرار گرفته باشد. اگر لازم است از تکیه گاهی برای جابجایی مانیتور استفاده کنید تا درست در مقابل چشمان تان قرار گیرد. با این کار فشار کمتری را به گردن وارد خواهید آورد.

درد و خستگی چشم ها

xx5

زمانی که بیش از اندازه به صفحه کامپیوتر نگاه می کنید، این احتمال وجود دارد که به سندروم بصری کامپیوتر مبتلا شوید. از جمله نشانه های این سندروم، دیدتار، خشکی و قرمزی چشم است. این عارضه می تواند با سردرد و خارش چشم نیز همراه باشد.

موقعیت مانیتور کامپیوتر خود را مجددا تغییر دهید. پزشکان بر این باورند که بهتر است مانیتور درست در مقابل چشم تان و در فاصله ۵۰ سانتیمتری چشم قرار گیرد.

از تابش نور به صفحه مانیتور پرهیز به عمل آورید. اگر میز کارتان در نزدیکی پنجره است و روی آن نور می تابد، پرده ها را بکشید. همواره میزان نوری را که به صفحه مانیتورتان می تابد را تنظیم کنید.

لازم است که از عینک های مخصوص استفاده کنید. با این کار، چشم ها کمتر خسته می شوند.

ورزش چشم را فراموش نکنید. هر ساعت حداقل ۲۰ ثانیه به خارج از صفحه مانیتور نگاه کنید. این کار می تواند ساده ترین ورزش برای چشم های تان باشد.

خستگی زودهنگام  و سریع

xx6

اگر سبک زندگی شما نشسته است و دائم خوراکی های پرشکر و پر کلسترول میل می کنید، احتمال ایجاد کشیدگی در عروق تان وجود دارد و این امر عملکرد رگ ها را با اختلال مواجه می کند.

از نشانه های نامطلوب کشیدگی رگ ها، می توان به درد، احساس خستگی در پاها، تورم آنها و افزایش فشار خون اشاره کرد.

هر روز زمان اندکی را به ورزش اختصاص دهید. برخی از نرمش ها که بیش از ۱۵ دقیقه به طول می انجامند را در برنامه روزانه خود بگنجانید. به جای استفاده از اتومبیل یا وسایل نقلیه عمومی، بخشی از مسیر رفتن به محل کارتان را پیاده بپیمایید. و در نهایت مهم ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که تغذیه سالمی داشته باشید.

منبع:
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • babak ghadri خرداد ۲۲, ۱۳۹۶

    دستون درد نکمه

  • مهری دی ۲۹, ۱۳۹۷

    عالی بود http://digiemc.com/

  • سعید مهر ۱۱, ۱۴۰۰

    سلام.مطلبی که خواندم؛ساده امامفیدبود.بدون اغراق،بایدبه نکته ای اشاره کنم که استفاده ازتصویرمرد/زن خوش تیپ ومناسب، باعث جذابیت و گیرایی بیشترمطلب می شودو کاردرستی است.امیدوارم که برداشت درستی ازحرف بنده شود.تشکرمی کنم.