راهنمای فعالیت در بازار بورس ایران [قسمت دوم]

راهنمای ساده برای فعالیت در بازار سرمایه کشور

راهنمای فعالیت در بازار بورس ایران [قسمت دوم]

بورس و بورس بازی، واژه های جالب اما از نظر برخی ها خیلی ترسناک است! بسیارند افراد ریسک گریز که حاضر به سرمایه گذاری حتی ۱۰ هزار تومانی هم در بورس نیستند! با این حال، ۹ میلیون ایرانی تا سال ۹۶، کد بورس گرفته اند و فعالیت در بازار بورس ایران سال به سال روند صعودی میگیرد. در قسمت اول سلسله گفتارهای راهنمای آسان فعالیت در بازار سرمایه کشور که در بخش دانستنیهای روزیاتو در اختیار علاقمندان به بازار بورس کشور قرار می گیرد، درباره کلیات بازار و اهمیت فعالیت در آن و آشنایی با شیوه های معاملاتی، مطالبی ارائه شد. سایت بورس  فرصتی برای آشنایی با دنیای جالب سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران است.

همانطور که گفتیم، اکنون بیش از ۹ میلیون نفر در کشور،‌ کد معاملاتی بورس دارند و روزانه ده ها هزار نفر در سراسر ایران، از طریق سامانه های معاملات آنلاین ۱۰۸ کارگزاری و در بستر سامانه معاملات بورس به خرید و فروش سهام اقدام می کنند.

در واقع در طول روزهای هفته به جز تعطیلات رسمی کشور از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰، ده ها هزار هموطن در سراسر کشور، وارد سامانه بورس شده و نسبت به خرید و فروش سهام یا رهگیری معاملات به صورت زنده اقدام می کنند. اگر شما هم قصد دارید تا به عنوان سهامدار آینده و آگاه به این بازار، با چند و چون سامانه معاملات بورس که هر روز در رسانه ملی و روزنامه ها به آن پرداخته می شود، آشنا شوید، این گفتار را از دست ندهید.

با ما در بورس بازی امروز همراه باشید.

چرا وارد بورس شویم؟

1

شاید هنوز هم در ذهن خیلی از هموطنان عزیز این پرسش وجود داشته باشد که چرا با وجود عدم اطلاعات لازم درباره شرکت های بورس و روح و قوانین حاکم بر این بازار تخصصی، اهمیت دارد که فعالیت در آن به ویژه توسط جوانان پیگیری شود.

پاسخ را تا حدودی در قسمت اول گفتار ارائه کردیم. در اینجا هم تاکید میکنیم در روزگاری که سود سپرده های بانکی کاهش یافته و رکود گسترده ای در بازار های موازی ارز و سکه و طلا و مسکن شاهد هستیم، سرمایه گذاری آگاهانه و مبتنی بر تشکیل سبد سهام با نگاه بلند مدت، می توان یکی از بهترین گزینه های سرمایه گذاری برای علاقمندان به حوزه های اقتصاد باشد.

در بورس امروز ایران، بیش از ۷۰۰ شرکت در ده ها صنعت از ساختمانی تا صنایع غذایی و پتروشیمی و بانکی حضور دارند که جشنواره ای از صنایع و شرکت های موفق و نیمه موفق را در اختیار میلیون ها ایرانی علاقمند به سرمایه گذاری قرار می دهند که ریسک سرمایه گذاری در بازار های مختلف را کاهش و زمینه آشنایی علاقمندان به زمینه های مختلف صنعتی را فراهم می کند.

از طرفی، سرمایه گذاری بلند مدت در بازار سرمایه، رونق تولید و اقتصاد کشور را به همراه داشته و یکی از منابع مالی جذب نقدینگی پروژه های دولتی و خصوصی بزرگ که منافع سهامداران خرد را به همراه دارد، همین بازار سرمایه کشور به شمار می رود.

همچنین، با نگاه بلند مدت و سهامداری در بازار بورس، می توان با انتخاب سهم های ارزشمند با توجه به روند بازار های داخلی و جهانی، سود های عالی کسب کرد که در نیم قرن اخیر، صدها شرکت بورسی سودهای آنچنانی را به میلیون ها سهامدار خود پرداخت کرده اند.

بازار بورس در ایران عصر ۱۴۰۰، چشم انداز روشنی دارد. آن هم در کشور در حال توسعه که صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و فلزی و غیر فلزی گسترده ای دارد. بنابراین تلاش کنیم تا در اسرع وقت، در سال جدید، با کلیات بازار آشنا شده و زمینه را برای حضور اثربخش و حرفه ای در بازار در آینده نزدیک فراهم نماییم.

همانطور که گفتیم، برای ورود به بازار، یک کد بورس و مراجعه به کارگزاری های مجاز در سراسر کشور و دریافت کد کاربری و رمز عبور برای فعالیت در سامانه معاملات آنلاین کارگزاری خود کفایت می کند.

آشنایی با سامانه معاملات آنلاین بورس

همانطور که گفتیم، روزانه صدها هزار نفر از هموطنان وارد این درگاه شده و نسبت به رهگیری زنده معاملات بورس اقدام می کنند. در این سامانه متوجه می شویم که:

  • شاخص کل بورس، سبز است یا قرمز است.
  • قیمت روزانه و لحظه ای کلیه شرکت های پذیرفته شده در بازار های بورس چقدر است.
  • قیمت حداقل و حداکثر روزانه سهام شرکت های بورس چقدر است.
  •  شرکت های بورسی، چه صورت های مالی جدید را منتشر کرده اند.
  • زمان برگزاری مجامع عادی یا فوق العاده عمومی شرکت های بورس چه زمانی است.
  • اگر به سهم ما سود تعلق گرفته است چگونه برای دریافت آن اقدام کنید.
  • فلان شرکت در فلان صنعت بورسی، چه وضعیتی دارد.
  • نمودار معاملاتی و قیمت سهام شرکت با چه روندی در حال تغییر است.
  • یک سهم، در صف خرید قرار دارد یا صف فروش.
  • ترکیب سهامداران اکثریت در سهم مورد معامله ما چگونه است.
  • قیمت سهم در روز بعد، در چه بازه قیمتی امکان نوسان قانونی دارد.
  • در روز روی سهام مختلف چه تعداد سهم خرید و فروش شده است.
  • متوجه می شوم که میزان کل معاملات و دفعات معاملاتی در بازار بورس چقدر است.
  • ده ها هزار بورس باز، کدام سهام و نمادهای معاملاتی را بیشتر رصد کرده اند.
  • کدام نمادهای بورسی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشته اند.
  • کدام نمادهای بورسی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشته اند.
  • روند نقاضا برای خرید یا فروش سهام در یک صنعت خاص چگونه است.

حداقل ۱۷ فایده ای که سامانه معاملات آنلاین برای رصد رایگان و زنده خرید و فروش های بورسی در اختیار ما قرار می دهد در بالا قابل مشاهده است.

بنابراین اگر فعلا هم قصد ورود به بازار بورس را ندارید و این کار را به آینده واگذار کرده اید، بد نیست که با این سامانه معاملاتی معروف و مشهور که در میان کاربران جامعه اطلاعاتی کشور مخاطب زیادی دارد، آشنا شویم.

وقتی وارد tsetmc.com می شوید، با صفحه زیر مواجه خواهید شد.

b1

نمای اصلی صفحه به صورتی است که در تصویر بالا مشاهده می کنید. برای معرفی جزییات این صفحه، موارد زیر را در نظر داشته باشید.

b2

در بالاترین بخش صفحه tsetmc.com، آیکون هایی وجود دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

اگر بر روی گزینه در یک نگاه کلیک کنید، اطلاعات اجمالی و خلاصه بازار را در آن روز، در اختیار شما قرار می دهد. مثلا درباره شاخص مل، شاخص قیمت ، شاخص آزاد شناور، شاخص بازار اول، شاخص بازار دوم و تغییرات قیمتی، همانطور که در شکل قبلی شاهد بودید، اطلاعاتی در دسترس فعالان بازار قرار می گیرد.

در بخش بورس اوراق بهادار تهران، اطلاعاتی که در تصویر زیر مشاهده می کنید در اختیار شما قرار می گیرد.

b3

شامل پیام های ناظر بازار، معرفی شاخص ها، قیمت ها، وضعیت عرضه و تقاضا و همچنین افزایش و تغییرات سهام و اطلاعات مورد نیاز سرمایه گذاری.

در بخش فرابورس ایران نیز پیام های ناظر بازار و اطلاعات شاخص ها و قیمت ها و عرضه و تقاضا و اطلاعات جنبی در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد.

در بخش بورس انرژی نیز به همین منوال درباره شرکت های فعال در عرصه انرژی بازار بورس،‌اطلاعاتی ارائه می شود.

اگر بر روی گزینه کدال کلیک کنید، فهرستی از اطاعیه های قانونی شرکت های بورس مانند صورت های مالی حسابرسی شده یا حسابرسی نشده و همچنین اطلاعیه های شفاف سازی منتشر می شود.

این اطلاعات را در سامانه کدال نیز می توانید مشاهده کنید.

b4

در بخش صندوق های سرمایه گذاری، اطلاعات شرکت های سرمایه گذاری و صندوق ها در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. مثلا عمر صندوق، ارزش خالص هر واحد دارایی، خالص ارزش دارایی ها، درصد دارایی ها نقدی در اختیار سهامداران قرار می گیرد که هر روز تغییر می یابد.

b5

همانطور که در نمای نزدیک تر ایندکس سامانه معاملات آنلاین بازار بورس و اوراق بهادار کشور مشاهده می کنید،

آخرین اطلاعات بازار به صورت ایندکس هایی در اختیار معامله گران قرار می گیرد تا دورنمایی از بازار روزانه در اختیار شما قرار بگیرد.

b6

تصویر بالا، اطلاعات یکی از روزهای فعالیت بازار بورس را نشان می دهد. در این روز، وضعیت بازار نمایش داده شده است. وضعیت شاخص کل (که در آن روز ۷۷۲۳۰ بود) معرفی شده و درصد افزایش شاخص کل که ۴۹۲ واحد بود را معرفی می کند.

سبز بودن شاخص کل نه به معنای صعود قابل ملاحظه قیمت ها و شرایط مثبت بر کلیت بازار است و نه نشانه امیدبخشی به روند سودآوری شرکت ها. همانطور که قرمز بودن شاخص کل به معنای افت قیمت همه شرکت ها نیست.

ارزش کل بازار را می توان در این صفحه مشاهده کرد. در حال حاضر ارزش کل بازار بورس کشور ۳۲۲۰ میلیارد تومان است و در آن روز به خصوص، ۴۴۷۴۸ بار معاملات توسط سهامداران انجام شده و بیش از ۴۶۳ میلیارد تومان سهام مورد داد و ستد قرار گرفته است.

در قسمتی که شاخص های منتخب در جدولی درج شده است، اطلاعات شاخص کل و شاخص قیمت و شاخص آزاد شناور  و شاخص بازار اول و دوم قابل مشاهده است.

بخشی دیگر از ایندکس سامانه معاملات انلاین، به تاثیر نمادها در شاخص اشاره می کند. شما هر روز می توانید متوجه شوید که کدام نمادهای بورس تاثیر مثبت و تاثیر منفی در شاخص کل داشته است.

b7

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، نماد فملی و فولاد و همراه، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل در روز خاص ارائه کرده اند و نماد شپنا با ۲۱ واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را به شاخص کل در ان روز وارد کرده است.

با این موضوع می توان متوجه شد که کدام نمادها در کانون توجه فعالان بازار قرار دارد و این برای روانشناسی بازار سرمایه اهمیت دارد. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، نمادهای پر بیننده در بازار بورس هر روز معلوم می شود و میتوانید بفهمید که بازار روی کدام سهام حساس شده است.

مثلا در آن روز خاص، نماد بانک ملت، ماشین سازی اراک و گروه سایپا، در کانون توجه سهامداران بوده است. همچنین در بازار فرا بورس ایران نیز نمادهای آتیه پرداز و صنایع بهداشتی ساینا مورد نظر قرار داشت.

b8

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، دربالاترین بخش ایندکس سامانه معاملاتی بورس، آیکونی به شکل ذره بین قرار دارد. وقتی بر روی آن کلیک کنید، صفحه ای به شکل زیر باز می شود:

b9

اگر داخل باکس باز شده، نام شرکت بورسی یا نماد را وارد کنید، عنوان نماد ظاهر می شود. ما نماد خصدرا که متعلق به شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) است را وارد می کنیم.

b10

وقتی بر روی نماد خصدار کلیک کنید، وارد صفحه زیر می شوید:

b11

در ادامه توضیحاتی درباره این صفحه ارائه می دهیم که شما را برای استفاده از این صفحه راهنمایی می کند.

در قسمت بالایی که در شکل زیر مشاهده می کنید، ۱۹ آیکون وجود دارد.

2

  • در یک نگاه: اطلاعات روزانه سهم مورد نظر را نمایش می دهد.
  • پیام ناظر: آخرین اطلاعیه هایی که شرکت مورد نظر شما منتشر کرده است را نمایش می دهد.
  • سابقه: سابقه فعالیت های شرکت مورد نظر از زمان ورود به بورس را نمایش می دهد.
  • اطلاعیه: آخرین اطلاعیه های قانونی را نمایش می دهد.
  • آگهی مجمع: زمان و مکان برگزاری مجامع را در طول سال های قبلی و آینده معرفی می کند.
  • تغییر وضعیت: وضعیت های شرکت را در اختیار شما قرار می دهد.
  • شناسه: شناسه شرکت در بازار بورس معرفی می شود.
  • هیات مدیره: اطلاعات هیات مدیره را معرفی می کند.
  • حقیقی و حقوقی: تعداد سهامداران صاحب اکثریت سهام را بین سهامدار حقیقی یا حقوقی معرفی می کند.
  • سهامداران: فهرست سهامداران را ارائه می کند.
  • EPS:  میزان ای پی اس شرکت را نمایش می دهد.
  • DPS؛ میزان شرکت را نمایش می دهد.
  • آمارها: امارهایی از شرکت.
  • معرفی: معرفی شرکت.
  • ترازنامه: جدید ترین ترازر نامه شرکت ارائه می شود.
  • سود و زیان: میزان سود و زیان شرکت معرفی می گردد.
  • تولید و فروش: میزان تولید یا فروش شما ارائه می شود.
  • پورتفوی: پورتفوی شرکت معرفی شود که شامل چه سهامی از چه شرکت هایی است.
  • تصمیمات مجمع: اخرین تصمیمات مجامع در این قسمت ارائه خواهد شد.

3

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، آخرین وضعیت نماد خصدرا نمایش داده شده است. بازه قیمتی روزانه این سهم ۱۰ درصد است. در حال حاضر، قیمت سهم ۵۷۳۰ ریال است و میانگین قیمت هم در داد و ستدها، ۵۵۷۹ ریال تعیین شده است.

بازه روزانه قیمتی این سهم همانطور که در شکل آمده است، بین ۵۳۹۸ ریال و ۵۷۳۲ ریال بوده است. همچنین دامنه قیمت مجاز بین ۴۸۲۳ ریال تا ۵۸۹۳ ریال است. بازه سال یعنی قیمت از اسفند ۹۴ تا اسفند ۹۵، بین ۲۲۰۰ ریال و ۵۷۳۲ ریال در نوسان بوده است.

تعداد سهام این شرکت در بورس، ۱.۵ میلیارد سهم است که EPS و P/E منفی دارد.

4

همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید و این رویه برای کلیه سهام بورس حاکم است، سه قیمت خرید آخر و سه قیمت خرید آخر در صفحه هر نماد در سامانه معاملات آنلاین به نمایش در می آید.

در این نماد، آخرین قیمت خرید، ۵۷۰۰ ریال بوده که ۷۸۰۰ سهم توسط یک کد ارائه شده است. همچنین ۵۵۰ سهم بر روی قیمت ۵۸۰۰ ریال برای خرید در دسترس است. همچنین قیمت های بعدی ارائه شده برای خرید، ۵۸۴۹ ریال و ۵۸۸۰ بوده است.

5

همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید، در صفحه هر نماد بورسی، گروهی که این شرکت (نماد) در آن عضویت دارد به نمایش در می آید. صدرا در بخش پیمانکاران صنعتی است و به همین خاطر اطلاعات شرکت های فعال در آن صنعت به نمایش در آمده است. اطلاعیه هایی که شرکت تا کنون منتشر کرده است را نیز می توان در قسمت اطلاعیه ها مشاهده کرد.

در قسمت سابقه معاملانی، آخرین وضعیت معاملات سهم در ۱۰ روز اخیر به نمایش در می آید. مثلا سهم صدرا در ۱۱ اسفند ۹۵، هر سهم ۳۹۹ تومان بوده و در آخر اسفند ۹۵، ۵۷۰ تومان است. یعنی این سهم ظرف ۲ هفته بیش از ۴۰ درصد رشد قیمتی را تجربه کرد که معادل ۲۴ ماه سرمایه گذاری در بانک است.

6

در سمت چپ کلیه نمادهای بورس،قسمتی به نام اطلاعات تکمیلی وجود دارد که در شکل بالا مشاهده می کنید.

7

با کلیک بر روی آن، صفحه زیر نمایش داده می شود.

در قسمت اطلاعات تکمیلی، این اطلاعات در دسترس است:

۱- تقویم معاملاتی

8

در این صفحه، تقویم معاملاتی نماد مربوطه را از زمان ورود به بورس نشان می دهد. مثلا نماد خصدرا از ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ در جدول بالا قابل مشاهده خواهد بود. از این طریق مشاهده خواهید کرد که وضعیت نماد در روزهای مختلف چگونه بوده و قیمت چطور بوده است.

۲- تعدیل قیمت

اگر قیمت سهم در سالهای گوناگون با تعدیل همراه بوده است، در این قسمت نمایش داده می شود.

۳- افزایش سرمایه

اگر سهم در زمان هایی افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها یا آورده نقدی سهامداران یا سود انباشته، افزایش سرمایه داده باشد در این قسمت نمایش داده می شود.

۴- جدول حجم معاملات

جدول حجم معاملاتی در این قسمت نمایش داده می شود.

۵- ریز معاملات

ریز معاملات روزانه به صورت ثانیه به ثانیه در این بخش نمایش داده می شود.

9

امیدواریم معرفی اجمالی سامانه معاملات آنلاین بتواند علاقمندان به فعالیت در بازار بورس را با این فضا آشنا کند. در صورتی که با پرسشی عمومی روبرو هستید، درخواست خود را به طور دقیق در کامنت درج کرده تا بررسی شود.

به امید آنکه همه ایرانیان، در بازار بورس کشور فعال شوند.درقسمت سوم با سوالات متداول آشنا می شویم.

منبع: TSETMC
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود