معرفی مدارک و شرایط لازم برای تاسیس و تغییرات شرکت های مختلف در ایران

معرفی مدارک و شرایط لازم برای تاسیس و تغییرات شرکت های مختلف در ایران

همانطور که در گفتار راهنمای ثبت شرکت گفتیم، نخستین گام برای انجام فعالیت های حقوقی در عرصه های گوناگون اقتصادی، صنعتی و خدماتی، ثبت شرکت یا موسسه از طریق اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری سازمان ثبت اسناد و املاک قوه قضاییه است.

در واقع، برای شرکت در مناقصه های دولتی و همچنین در اختیار داشتن یک شخصیت حقوقی و استفاده از ده ها فایده مربوطه (از کسب معافیت مالیاتی تا اخذ تسهیلات بانکی و رتبه بندی دولتی)، ثبت شرکت، اولین گام است که می بایست در دستور کار فعالان و علاقمندان به کارآفرینی و کسب و کار قرار بگیرد.

در ایران، ۷ نوع شرکت می توان تاسیس کرد که هر کدام، فواید خاص خود و شرایط اختصاصی دارد که باید به آن توجه داشت.

اگر قصد دارید تا در آینده نزدیک، برای انجام فعالیت های اقتصادی و صنعتی، شرکتی ثبت کنید، این گفتار شما را با ۷ نوع شرکتی که در ایران می توانید ثبت کنید، آشنا می کند.

با ما همراه باشید.

گام های ثبت شرکت

برای ثبت شرکت، می بایست چند گام را در نظر داشت که قبلا در گفتاری به آن اشاره کردیم.

  • نخستین گام در تاسیس شرکت، دانستن این موضوع است که اساسا چه نوع شرکتی می توان ثبت کرد. در این گفتار شما را با این موضوع آشنا می کنیم.
  • بعد از این موضوع، بایستی برای شرکت خود، یک نام انتخاب کنید. این نام، باید ۲۲ شرط داشته باشد. مثلا حداقل ۳ سیلابی باشد، نام های بیگانه در آن استفاده نشده باشد، قبلا ثبت نشده باشد و موارد دیگر.
  • بعد از آن، باید حداقل ۲ نفر موسس داشته باشد. البته قضیه برای شرکت های سهامی خاص و عام و تعاونی تفاوت دارد.
  • پس از این مرحله، باید سرمایه شرکت مشخص باشد. در شرکت های مسئولیت محدود، با حداقل ۱ میلیون ریال سرمایه، می توان شرکت را ثبت کرد.
S1
سامانه اینترنتی ثبت شرکت در اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که مراحل ثبت شرکت و تغییرات را می توان گام به گام در این سامانه فارسی دنبال کرد

بعد از آن، موضوع اساسنامه شرکت اهمیت دارد. شما باید اعلام کنید که موضوع کار شرکت چیست. آیا صنعتی، خدماتی، صادارت و واردات، طراحی، تولید، نصب، آزمایش و راه اندازی تجهیزات صنعتی است؟ فعالیت های دامپروری یا کشاورزی، فعالیت های آموزشی، تخصصی پتروشیمی یا معدنی و امثالهم است؟

باید این موارد را به طور دقیق در اساسنامه مشخص کنید. چرا که شرکت در مناقصات دولتی در آینده، به موضوع اساسنامه شما مرتبط است. یعنی اگر شما بخواهید در مناقصات دولتی مربوط به طراحی و راه اندازی شبکه های فیبرنوری شرکت کنید، می بایست این موضوع به طور مشخص در اساسنامه قید شده باشد. اگر قصد واردات و صادرات داشته باشید، باید این موضوع در اساسنامه قید باشد.

بعد از تنظیم اساسنامه، می بایست شرکتنامه و صورتجلسات دیگر بر روی فرم های قانونی اداره کل ثبت شرکت های قوه قضاییه تهیه شود که البته این فرآیند را شرکت ها و موسسات رسمی ثبت شرکت نیز از جانب شما می توانند انجام دهند.

اطلاعات مربوط به ثبت شرکت را می توان از طریق این درگاه نیز دنبال کرد که گام به گام، شما را با مراحل ثبت شرکت آشنا می کند. برای آگاهی از قوانین و مقررات ثبت شرکت نیز به این آدرس مراجعه کنید.

مدارک لازم برای تاسیس موسسه

موسسه به نسبت شرکت، امتیازاتی دارد و ثبت راحت تر داشته و مالیات کمتری بر آن اعمال می شود. اما امتیازات و دامنه عملکرد شرکت های ۷ گانه را ندارد. برای تاسیس موسسه غیر تجاری، به این لینک مراجعه کرده و اطلاعات لازم را بدست آورید.

مدارک مورد نیاز به این شرح است:

  1. تکمیل دو نسخه تقاضانامه موسسات غیرتجاری
  2. تکمیل دو نسخه اساسنامه موسسات غیرتجاری
  3. کپی شناسنامه برابر اصل شده تمامی اعضای هیات مدیره و شرکاء ( در دفاتر اسناد رسمی)
  4. کپی کارت ملی برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره و شرکاء ( در دفاتر اسناد رسمی)
  5. در صورتیکه اعضاء هیئت مدیره یا سهامداران اشخاص حقوقی باشند، ارائه کپی آخرین روزنامه رسمی شخص حقوقی و نامه معرفی نماینده (در سربرگ شرکت ) و کپی شناسنامه و کپی کارت ملی برابر اصل شده نماینده شخص حقوقی .
  6. ارائه اصل وکالتنامه یا کپی برابر اصل وکالتنامه.
  7. ارائه اصل قیم نامه یا کپی برابر اصل قیم نامه.

تفاوت موسسه با شرکت چیست؟

در تعریف موسسه می‌توان گفت که به جز انواع شرکت، برخی شرکت‌ها وجود دارند که هدف از بنیان آنها، کارهای غیرتجاری مثل فعالیت ادبی، علمی، خیریه، خدماتی و… است که به آنها موسسه گفته می‌شود. موسسات دو نوع هستند:

موسسات غیر انتفاعی مثل انجمن‌های ادبی، علمی، اسلامی‌ و … که هدف از تاسیس آنها جلب منافع و تقسیم سود بین اعضای خود نیست.

موسسات غیر تجاری مثل آموزشگاه‌ های علمی، زبان، فنی، مدارس غیر انتفاعی و … که هدف از تاسیس آنها جلب منافع و تقسیم سود بین اعضا است اما نمی توانند در فعالیت های صنعتی و تجاری و خدماتی که شرکت های ۷ گانه در آن فعالیت دارند، حضور داشته باشند.

توجه داشته باشید، کسی که یک شرکت ثبت می‌کند، هدفی صرفا تجاری داشته و برای رسیدن به سود و سرمایه بیشتر فعالیت می‌کند. در حالی که افرادی که اقدام به ثبت موسسه می‌کنند، هدفی والا و نامحدود دارند که رسیدن به سود اقتصادی هم جزیی از آن است. دومین مورد تفاوت این است که برای ثبت شرکت با توجه به نوع آن حداقل به دو نفر نیاز است، در صورتی که ثبت موسسه به وسیله یک نفر هم امکان پذیر است.

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص را در این گفتار می توانید مطالعه بفرمایید.

s11

مدارک ثبت شرکت سهامی عام

s12

شرکت دیگری که می توان ثبت کرد، سهامی عام است. شرکت هایی که وارد بازار بورس کشور می شوند،‌ حتما باید سهامی عام باشد که شرایط خاصی دارد.

مرحله اول : (مرحله تشکیل و تحصیل اجازه پذیره نویسی)

  • دو نسخه طرح اعلامیه پذیره نویسی که بایستی به امضاء کلیه موسسین رسیده باشد
  • دو نسخه اظهارنامه تکمیل شده
  • دو نسخه طرح اساسنامه تکمیل شده
  • تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت موسسین
  • اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت سرمایه (حداقل ۳۵% از ۲۰% سرمایه تعهد شده)
  • اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد
  • اصل مجوز اولیه از سازمان بورس و اوراق بهادار
  • تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی و همچنین فیش واریزی مربوطه

مرحله دوم : (مرحله ایجاد و ثبت شرکت های سهامی عام)

  1. دو نسخه اساسنامه که به تصویب مجمع عمومی موسس رسیده باشد.
  2. دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین متضمن تصویب اساسنامه ،تعیین اعضاء هیئت مدیره ،انتخاب بازرسان و روزنامه های کثیرالانتشار
  3. دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره
  4. اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل ۳۵% سرمایه شرکت (در صورتیکه قسمتی از سرمایه موسسین بصورت غیر نقدی باشد، ارائه اصل گواهی کارشناس رسمی دادگستری الزامی است)
  5. اصل مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار (مجوز ثانویه).

مدارک ثبت شرکت های مسئولیت محدود

  1. دو نسخه شرکت‌نامه تکمیل شده.
  2. دو نسخه تقاضانامه تکمیل شده.
  3. دو نسخه اساسنامه تکمیل شده.
  4. تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی و همچنین فیش واریزی.
  5. اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
  6. تصویر برابر اصل مدارک احراز هویت کلیه شرکاء، مدیران و هیأت نظارت (درمواردی که تعداد شرکاء بیش از ۱۲ نفر باشند)
  7. اصل گواهی عدم سوء پیشینه جهت اعضاء هیأت مدیره، مدیرعامل.
  8. دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین.
  9. دو نسخه صورتجلسه هیأت مدیره.
  10. اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

مدارک ثبت شرکت های تضامنی

شرکت تضامنی (به انگلیسی: general partnership) شرکتی است که تحت اسم مخصوصی برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود و اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض شرکت کافی نباشد، هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض هستند.

در صورتی که نام برخی مالکان شرکت در نام شرکت آمده باشد، شرکت تضامنی محسوب می‌شود. شرکت تضامنی ساده‌ترین نوع از شراکت بر پایه common law است، که برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر، تشکیل می‌شود و در آن شرکاء فعالیت‌های مستمر و مستقل کارآفرینی را تحت نام یک شرکت اجرا می‌کنند.

بنیانگذاران در قبال کلیه بدهی‌ های شرکت، شخصاً مسئولیت دارند.

مسئولیت حقوقی شرکاء نسبت به تعهدات شرکت تضامنی یعنی نامحدود است و اگر سرمایه شرکت کفاف پرداخت خسارات وارده احتمالی را ندهد هریک از شرکاء مسئول پرداخت کلیه خسارات به صورت نامحدود خواهند بود هرچند اگر که یکی از شرکاء کلیه تعهدات را پرداخت نمود می تواند به نسبت سهم الشرکه هریک از شرکاء دیگر مبالغ پرداختی خود را از ایشان مطالبه نماید.

شرکت تضامنی می تواند توسط فقط یک مدیرعامل اداره گردد، بدون اینکه دارای هیئت مدیره باشد همچنین می تواند دارای هیئت مدیره نیز باشد و مدیرعامل یا اعضاء هیئت مدیره می توانند از خارج از شرکا شرکت انتخاب شوند.

  1. دو نسخه شرکتنامه تکمیل شده
  2. دو نسخه تقاضانامه تکمیل شده
  3. دو نسخه اساسنامه تکمیل شده
  4. تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی و همچنین فیش واریزی
  5. اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد
  6. تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه شرکاء، مدیران و هیأت نظارت (درمواردی که تعداد شرکاء بیش از ۱۲ نفر باشند)
  7. اصل گواهی عدم سوءپیشینه جهت اعضاء هیأت مدیره، مدیرعامل
  8. دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
  9. دو نسخه صورتجلسه هیأت مدیره
  10. اصل وکالت نامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

مدارک ثبت شرکت های نسبی

نام این نوع شرکت از سطح مسئولیت شرکای آن اقتباس شده است.

طبق ماده ی ۱۸۳ قانون تجارت، «شرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجارتی تحت اسم مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکا به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته است». لذا در این نوع شرکت مسئولیت شرکا به نسبت سرمایه شان تعیین می گردد.

شرکت نسبی مانند شرکت تضامنی است با این تفاوت که در شرکت تضامنی شرکا در مقابل طلبکاران متضامناَ مسئول پرداخت قروض شرکت هستند ولی در شرکت نسبی به شرح ماده ی ۱۸۶ «اگر دارائی شرکت نسبی برای تادیه (پرداختن پول یا وام) تمام قروض شرکت کافی نباشد هر یک از شرکا به نسبت سرمایه ای که در شرکت داشته مسئول تادیه ی قروض شرکت است».

مثلاَ شرکتی که بین چهار نفر تشکیل می شود که اولی نصف سرمایه ی آن را پرداخته و دومی ربع آن را و دو نفر باقی مانده متساویاَ ربع دیگر را، اگر قروض شرکت بیش از سرمایه ی آن باشد نسبت به باقی مانده طلب پس از استهلاک سرمایه، شریک اول نصف قروض و دومی یک ربع آن و دو نفر دیگر هر یک،یک هشتم آن را مسئول پرداخت خواهند بود.

s9

به موجب ماده ی ۱۸۴ «در اسم شرکت نسبی عبارت (شرکت نسبی) و لااقل اسم یک نفر از شرکا باید ذکر شود. در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکا نباشد، بعد از اسم شریک یا شرکائی که ذکر شد عبارتی از قبیل (شرکا) یا (برادران) ضروری است».

بنابراین مانند شرکت تضامنی، در اسم شرکت باید نام شریک یا شرکایی قید و اسم هر یک که برده نمی شود باید شریک مخفی تحت عنوان شرکا و یا برادران ذکر شود .

بنابراین اسم شرکت با اشکال ذیل می تواند باشد:

شرکت نسبی احمد و حسن و حسین یا شرکت نسبی احمد و شرکا و یا شرکت نسبی حسن و برادران یا حسین و پسران و نظایر این ها.

در قانون تجارت، ارکان شرکت نسبی تعریف نشده است. ولی از چند ماده ای که به طور اجمال موضوعات مربوط به اینگونه شرکت ها را مطرح می سازد اینچنین استنباط می گردد که ارکان اصلی شرکت عبارتند از:

  • همه شرکا
  • مدیر

مقررات مربوط به مدیریت شرکت نسبی عیناَ شبیه به شرکت تضامنی است. بنابراین در شرکت نسبی حداقل یک مدیر به انتخاب شرکا و از بین شرکا یا خارج از شرکا انتخاب می شود و مسئولیت حقوقی مدیر در مقابل شرکت همچون مسئولیت وکیل است.

برای تشکیل شرکت نسبی می بایست اساسنامه و شرکتنامه تنظیم و سرمایه تماماَ پرداخت گردد و اگر غیر نقدی باشد ارزیابی و تحویل شود. مادامیکه سرمایه تماماَ پرداخت نشده شرکت به وجود نمی آید. در اساسنامه و شرکتنامه و اگر یکی باشد بعنوان قرارداد شرکت نسبی مقررات مربوط به اداره ی شرکت و روابط شرکا تعیین گردد.

  1. دو نسخه شرکتنامه تکمیل شده
  2. دو نسخه تقاضانامه تکمیل شده
  3. دو نسخه اساسنامه تکمیل شده
  4. تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی و همچنین فیش واریزی
  5. اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد
  6. تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه شرکاء، مدیران و هیأت نظارت (درمواردی که تعداد شرکاء بیش از ۱۲ نفر باشند)
  7. اصل گواهی عدم سوءپیشینه جهت اعضاء هیأت مدیره، مدیرعامل
  8. دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
  9. دو نسخه صورتجلسه هیأت مدیره
  10. اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

 مدارک مورد نیاز ثبت شرکت های تعاونی

شرکت تعاونی شرکتی است از اشخاص حقیقی و حقوقی که به منظور رفع نیازمندی های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا ازطریق خودیاری و کمک متقابل و همکاری انان موافق اصولی که دراین قانون مطرح است تشکیل می شود. تعداد اعضای شرکت تعاونی نباید از ٧ نفر کمتر باشد.

شرکت های تعاونی شرکت هایی هستند که تمام یا حداقل ۵١% سرمایه به وسیله اعضا در اختیار شرکت تعاونی قرار می گیرد و وزارتخانه ها، سازمان ها، شرکتهای دولتی و وابسته به دولت و تحت پوشش دولت، بانکها، شهرداریها، شوراهای اسلامی کشوری، بنیاد مستضعفان و سایر نهادهای عمومی می توانند جهت اجرای بند ٢ اصل ۴٣ قانون اساسی از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر از قبیل مشارکت، مضاربه، مزارعه، مساقات اجاره، اجاره به شرط تملیک، شرط فروش اقساطی و صلح اقدام به کمک در تامین یا افزایش سرمایه شرکتهای تعاونی نمایند بدون آنکه عضو باشند.

با توجه به قوانین شرکتهای تعاونی و اهدافی که قانون برای آنها برشمرده و موقعیت ویژه ای که در اقتصاد ممکلت دارند و هم چنین با توجه به ماده ٢ قانون بخش تعاونی که مقرر می دارد: (شرکت هایی که با رعایت مقررات این قانون تشکیل و به ثبت برسند تعاونی شناخته می شوند.) می توان در تعریف شرکت تعاونی گفت:

شرکت تعاونی شرکتی است که بین اشخاص حقیقی برای فعالیت در امور مربوط به تولید و توزیع در جهت اهداف مطرح در قانون بخش تعاونی به منظور بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی و اعضا از طریق همکاری و تشریک مساعی آنها با رعایت مقررات قانون مزبور تشکیل می شود.

در این تعریف چند نکته مورد توجه قرار گرفته که به اختصار به آنها اشاره می شود:

  • فقط اشخاص حقیقی می توانند عضو شرکت شوند.
  • شرکت تعاونی فقط در امور مربوط به تولید و توزیع می توانند فعالیت کنند.
  • شرکت های تعاونی فقط به منظور رسیدن به اهداف خاصی که در ماده ١ قانون بخش تعاون آمده می توانند تشکیل شده و فعالیت نمایند.
  • طرق فعالیت در شرکت های تعاونی تولید و توزیع همکاری و تشریک مساعی است و به طریق دیگر نمی توانند فعالیت نمایند.
  • رعایت مقررات قانونی بخش تعاون در تشکیل و فعالیت شرکت های مذکور الزامی است.

ثبت شرکت تعاونی

s10

تاسیس شرکت تعاونی بر اساس اقدام مجمع موسس که شامل عده ای افراد واجد شرایط عضویت می باشد صورت می گیرد. تعداد اعضای مجمع عمومی موسس هفت نفر است که سه نفر به عنوان هیئت موسس و یک نفر به عنوان نماینده در اداره کل تعاون است. در اولین جلسه رسمی مجمع عمومی عادی که با شرکت متقاضیان تشکیل می شود اساسنامه شرکت تعاونی پیشنهادی پس از بحث و بررسی با موافقت حداقل دو سوم اعضا تصویب می شود.

حداقل و حداکثر تعداد عضو در تعاونی ها به نسبت سرمایه و فرصت اشتغال و نوع فعالیت و رعایت اصل عدم تمرکز و تداول ثروت به موجب آیین نامه مصوبه وزارت تعاون تعیین می گردد. ولی در هر حال تعداد اعضا از ٧ نفر کمتر نخواهد بود.

سرمایه تامین یا تعهد شده از طرف اعضا در هر مرحله ثبت شرکت تعاونی نباید کمتر از ۵١ درصد کل سرمایه شرکت باشد و هر شرکت تعاونی وقتی ثبت و تشکیل می گردد که حداقل یک سوم سرمایه آن تادیه و در صورتی که به صورت نقدی و جنسی باشد تقویم و تسلیم شده باشد.

قانون شرکت های تعاونی را در سایت وزارت رفاه و کار و امور اجتماعی مشاهده کنید.

  1. سه نسخه اساسنامه ممهور به مهر اداره تعاون مربوطه
  2. دو نسخه صورتجلسه اولین مجمع عمومی
  3. دو نسخه صورتجلسه هیأت مدیره
  4. دو نسخه تقاضانامه تعاونی
  5. دو نسخه شرکتنامه تعاونی
  6. تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی
  7. اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت سرمایه تعهدی(حداقل ۳۵% سرمایه)
  8. اصل مجوز از اداره تعاون مربوطه
  9. تصویر برابر با اصل مدارک احراز اعضاء هیأت مدیره (شناسنامه و کارت ملی)

نکاتی درباره ثبت تعاونی

تعاونی تولید شامل تعاونی های مربوط به امور کشاورزی، دامداری، پرورش و صید و ماهی و … بوده و هر عضو باید به کار اشتغال داشته باشد.

به موجب ماده ۲۷: تعاونی توزیع تعاونی هایی هستند که نیاز مشاغل تولیدی و یا مصرف کنندگان عضو خود را در چهارچوب مصالح عمومی و به منظور کاهش هزینه تعاونی ها تامین می نمایند. اصول حاکم بر شرکت تعاونی.

  1. هدف از ایجاد شرکت تحصیل سود نیست. بنابراین کاربرد کلمه سود در خصوص درآمد آن ها جایز نیست و آنچه به شرکا داده می شود مازاد دریافتی است که به نسبت معاملات انجام با شرکت توسط شرکا به آن ها پرداخت می شود.
  2. دولت نظارت بیشتری نسبت به سایر شرکت های تجاری بر این نوع شرکت دارد . این امر به علت نقش مهم تعاونی در اقتصاد و حمایت از قشر ضعیف جامعه است.
  3. هر شریک صرف نظر از میزان سهمش دارای یک رای است.
  4. علی الاصول تنها شرکا حق استفاده از مزایای آن را دارند اما در عمل دیده می شود که به اشخاص خارج اجازه معامله با شرکت داده می شود. اما سود، مختص شرکا است.
  5. برای تشکیل شرکت تعاونی حداقل وجود ۷ شریک ضروری است.
  6. شرکت تعاونی معمولاَ اختیاراتی همچون معافیت از مالیات ، اخذ وام های بدون بهره ، اولویت در معاملات با موسسات دولتی و … دارند.

برای آگاهی از تسهیلاتی که در اختیار تعاونی ها قرار می گیرد به این آدرس مراجعه کنید.

توصیه هایی برای ثبت شرکت ها

la
سامانه دریافت شناسنه ملی اشخاص حقوقی در ایران که کلیه شرکت ها موظف به دریافت این شناسه ۱۱ رقمی هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر به : ilenc.ir رجوع کنید.

فقط انتخاب نام ، انتخاب شرکت و اعضای هیات مدیره، جمع آوری سرمایه، تکمیل چند فرم و امضا و پرداخت تعرفه های قانونی نیست که زمینه ثبت و فعالیت یک شرکت را فراهم می کند. آنچه اهمیت فراوانی دارد، تخصص و مهارت شرکا در زمینه کاری شرکت و همچنین اشراف آنها به قوانین و مقررات کسب و کار در کشور است که بقا و ضامن فعالیت اثربخش آن ها در بازار رقابتی امروز است. در ادامه، نکاتی که برای شرکا و هیات مدیره شرکت های تازه تاسیس خصوصی اهمیت دارد را به طور خلاصه ذکر میکنیم.

  • اشراف اطلاعاتی فراموش نشود: مهم ترین نکته در ثبت شرکت، اشراف اطلاعاتی به قوانین و مقررات مالیاتی، حقوقی و هر آنچه مرتبط با کسب و کار شخصیت های حقوقی کشور است. بنابراین پیش از اقدام به ثبت شرکت، حتما قوانین تجارت در ایران و مفاد قانون کار در ایران را مطالعه کنید. برخی از اختلافاتی که شرکا در حین کار با هم پیدا می کنند و منجر به انحلال شرکت می شود، ناشی از عدم آگاهی از قوانین و مقررات شرکت داری و کسب و کار است.
l1
مطالعه قانون کار ایران (بخش قانون بیمه بیکاری) که به معرفی طبقه بندی مشاغل، مزد و پاداش کارکنان و مسایل بیمه بیکاری کارگران اشاره کرده است، یکی از مواردی است که مدیران شرکت ها باید مطالعه کنند
  • انتخاب شریک : قوانینی که میان صاحبان سهام و هیات مدیره در شرکت های مختلف وجود دارد، مقوله ای مهم در ثبت شرکت است که برای جلوگیری از مشکلات آینده، باید به این موضوعات اشراف اطلاعاتی پیدا کنید.
l2
مطالعه قانون تجارت، اشراف اطلاعاتی شما را با الزامات،‌ محدودیت ها،‌بایدها و نبایدها در کسب و کار ایران آشنا می کند
  • دریافت رتبه: شما با ۱ میلیون ریال سرمایه ثبتی می توانید شرکت مسئولیت محدود ثبت کنید و با در اختیار داشتن ۲ مدرک مهندسی که ۲ سال سابقه کار در زمینه های تاسیسات یا عمران یا برق داشته باشد، از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان محل سکونت، رتبه بندی اخذ نمایید. این رتبه برای شرکت در مناقصات میلیاردی دولتی، کفایت می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به درگاه ساجات مراجعه کنید.
l3
آشنایی با قوانین چک، سفته، برات، قانون صدور چک* راهنمای طرح شکایت در مراجع قضایی و ثبتی و همچنین قانون عملیات بانکی بدون ربا از جمله کتاب هایی است که مدیران شرکت های صنعتی و خدماتی بهتر است مطالعه کنند
  • شرکت در مناقصات دولتی: اگر قصد شرکت در مزایده ها و مناقصات دولتی یا غیر دولتی دارید، الزامی به ثبت شرکت سهامی خاص نیست و با شرکت مسئولیت محدود می توان در مناقصات و مزایدات شرکت کرد.
l4
مطالعه مجموعه قوانین مالیاتی، شامل قانون مالیات های مستقیم و هم چنین قواعد حاکم بر قانون مالیات بر ارزش افزوده، از جمله مهم ترین قوانین کسب و کار است که کلیه مدیران و شرکای شرکت های خصوصی بهتر است نسبت به آن اطلاع داشته باشند.
  • ثبت سرمایه خوب: سرمایه ثبتی شرکت را بر اساس ماموریت و چشم اندازی که برای شما ترسیم می کنید، ثبت کنید. شرکت های مسئولیت محدود با ۱ میلیون ریال می توانند شروع کنند. اما شرکت های سهامی خاص باید درصدی را مالیات داده و در حساب شرکت قرار دهند. هم چنین، برای دریافت تسهیلات از بانک ها و موسسات اعتباری و همچنین دریافت ضمانت نامه های بانکی جهت شرکت در مناقصات، شرکت شما می بایست از میزان مشخصی سرمایه ثبتی برخوردار باشد. بنابراین به این موضوع توجه کنید که شاید در طول سال، نیازمند به افزایش سرمایه به منظور انجام کارهای مالی و اعتباری باشید.
  • وکیل خوب: برای آنکه در فرآیند کارهای اداری و اجرایی یک شرکت خدماتی یا تولیدی، شرکا و هیات مدیره با مشکلات حقوقی کمتری مواجه شوند، همواره از وکلای کارآزموده برای دریافت مشورت های حقوقی استفاده کنید.

l6

  • ثبت شرکت اینترنتی: روال ثبت شرکت، اکنون به صورت کاملا اینترنتی امکان پذیر است. با بررسی سامانه های معرفی شده در این گفتار، به خوبی می توانید از عهده این کار برآمده و از پرداخت هزینه های مختلف به موسساتی که خدمات ثبت شرکت را انجام می دهند، خودداری کنید.
  • آشنایی با فرآیندهای اداری دولتی: در شرکت داری، می بایست با قوانین و مقررات دولتی در حوزه های مختلف از مالیات و بیمه گرفته تا شهرداری و مقولات انتظامی و مهندسی و وزارتخانه ای و امثالهم، آشنا بود. چرا که در فرآیندهای کاری ماهانه یا سالانه، مسیر شرکت و هیات مدیره، معمولا به سازمان های روتینی همواره می افتد.

راهنمای ثبت تغییرات در شرکت های خصوصی

یک شرکت خصوصی در طول دوران حیات خود،‌ شاید ماهانه یا سالانه، مجبور شود به دلایل مختلفی، نسبت به تغییر اساسنامه و اعمال تغییرات اقدام کند. برای همین،‌همواره در مناقصات، آخرین تغییرات ثبت شده شرکت درخواست می شود. تغییراتی مانند تغییر آدرس، تغییر اعضا، تغییر سمت، تغییر نام شرکت، تغییر میزان سهم، الحاق به موضوع و یا تغییر موضوع شرکت و…
برای تغییر در شرکت ثبت شده باید صورتجلسه تنظییم گردد و نسبت به تصمیمی که میخواهد اتخاذ گردد مجمع مربوطه دایر میگردد. برای ثبت شرکت باید گام هایی برداشت:

۱-مجامع تغییر در شرکت : تشکیل مجمع عمومی فوق العاده برای اعمال تغییرات در شرکت 

اگر که تغییراتی بخواهد در اساسنامه شرکت صورت بگیرد باید مجمع عمومی فوق العاده تشکیل شود زیرا تغییرات در اساسنامه بر عهده این مجمع میباشد.تغییراتی که به عهده مجمع عمومی فوق العاده است: تغییر آدرس، تغییر نام شرکت، تغییر موضوع شرکت، الحاق به موضوع، تغییر اعضا هیئت مدیره، انحلال شرکت، تاسیس شعبه، تغییرات شعبه، افزایش سرمایه، کاهش سرمایه.

در تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده باید به این نکات توجه کرد :

۱-نام شرکت ،شماره ثبت، شناسه ملی و همچنین سرمایه شرکت باید قید شود و در صورتجلسه تاریخ و زمان شروع برگزاری مجمع عنوان میشود. ابتدای صورتجلسه باید دستور جلسه مشخص گردد و اگر تصمیم هایی که قرار است اتخاذ گردد چند مورد باشد حتما تمام موارد ذکر گردد.
۲-پس از تنظیم صورتجلسه تمام اعضا باید با امضای خود تاییدیه این تغییرات را اعلام دارند.

۲- تشکیل مجمع عمومی عادی برای ثبت تغییرات شرکت 

این مجمع اگر در سه ماه اول سال و برای اولین بار تشکیل شود مجمع عمومی سالیانه نام میگیرد و اگر برای بار دوم و یا در سه ماه بعد از سال تشکیل شود مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده نامیده میشود.
تصویب ترازنامه شرکت تقسیم سود و زیان شرکت انتخاب اعضای هیئت مدیره شرکت به عهده مجمع عمومی عادی میباشد و باید نکاتی که در بالا برای مجمع عمومی فوق العاده ذکر شد ،برای این مجمع هم رعایت کرد.

۳-لزوم تشکیل هیئت رئیسه برای ثبت تغییرات شرکت

در شرکت های سهامی خاص برای تغییر در شرکت باید در نظر گرفت که اداره مجامع به عهده هیئت رئیسه میباشد .همچنین اگر اعضای شرکت با مسئولیت محدود بیش از ۱۲ نفر باشد باید هیئت رئیسه تشکیل شود و عهده دار اداره مجمع باشد. هیئت رئیسه تشکیل شده از یک رئیس دو ناظر و یک منشی .

۴-مراحل تغییر در شرکت 

مرحله اول: تصمیم گیری اعضا برای تغییرات
مرحله دوم : وکالت دادن به وکیل در صورت انجام صورتجلسه نوسط وکلا
مرحله سوم : تنظیم صورتجلسه نسبت به نوع تصمیم(در تغییرات شرکت تنظیم صورتجلسه بسیار مهم است و باید توسط کارشناس با تجربه صورت گیرد در غیر اینصورت کارشناسان اداره ثبت شرکتها زمان بررسی صورتجلسه پرونده را بر گشت میزنند تا طبق قانون تجارت و فرمت درخواستی اداره تنظیم گردد)
مرحله چهارم : ثبت نام در سایت اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری ()
مرحله پنجم : امضا و مهر صورتجلسه توسط اعضا
مرحله ششم : پست کردن صورتجلسه به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری
مرحله هفتم : پس از بررسی کارشناس اداره ثبت و نبود مشکل ، تغییرات تایید میشود و باید برای دریافت آگهی تغییرات به اداره ثبت مراجعه کرد.
مرحله هشتم : پرداخت هزینه روزنامه رسمی (تمام تغییرات شرکت ها باید در روزنامه رسمی چاپ گردد در غیر اینصورت آن تغییرات رسمیت ندارد)
مرحله نهم : پرداخت هزینه روزنامه کثیر الانتشار (اگر که هزینه روزنامه کثیر الانتشار پرداخت نشود دیگر هیچ تغییراتی در سامانه اداره ثبت نمیشود ثبت نام کرد)

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۱ نظر

ورود

  • بيتا تیر ۲, ۱۳۹۶

    سلام ممنون از مطلب خوبتون یه سوال داشتم شرکت سهامی خاص رو میشه با ۲ نفر ثبت کرد؟ برای رتبه ۵، چند تا مهندس نیاز هست؟؟؟

    • علی زمانی تیر ۲, ۱۳۹۶

      تشکر از نظر شما.
      شرکت سهامی خاص را همانطور که در مطلب هم گفتیم، باید با حداقل ۳ نفر ثبت کرد. با ۲ نفر میتوان تنها شرکت مسئولیت محدود ثبت کرد که اگر فردی، شریکی ندارد، میتواند از همسر یا اعضای خانواده به عنوان فرد دوم استفاده کند و مراحل ثبت را نهایی کند. برای دریافت رتبه ۵ از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان محل سکونت ، می بایست حداقل ۲ مهندس با ۳ سال سابقه بیمه تمام در رشته های برق،‌مکانیک و عمران ارائه کنید و مراحل مربوطه را در سامانه ساجات طی کنید.

  • پاسارگاد تیر ۲, ۱۳۹۶

    سلام ، مرسی از مطالب جالبی که ارائه می دید. برای دریافت ضمانت نامه بانکی برای شرکت در مناقصات دولتی، شرکت های مسئولیت محدود چقدر باید سرمایه ثبتی داشته باشند؟

    • علی زمانی تیر ۲, ۱۳۹۶

      ممنون از نظر شما خواننده گرامی
      برای دریافت ضمانت نامه بانکی جهت شرکت در مناقصات دولتی، سرمایه ثبتی شرکت مسئولیت محدود می بایست در تناسب با سطح و میزان ضمانت نامه شرکت در مناقصه باشد. به همین منظور، بانک ها معیارهایی دارند که باید رعایت شود. البته این موضوع بستگی به شعبه و اداره کل ضماننامه های ریالی بانک مزبور دارد. میزان سرمایه را نمیتوان دقیق طبق فرمولی محاسبه کرد و بستگی به نظر شعبه ای دارد که برای شرکتی، ضمانت نامه صادر می کند.

  • A.m تیر ۲, ۱۳۹۶

    سلام و خدا قوت .جناب زمانی آیا تغییرات شرکت های سهامی عام هم باید روزنامه رسمی بشه یا در سامانه کدال درج بشه کافیه؟

    • علی زمانی تیر ۲, ۱۳۹۶

      سلام
      ممنون از شما. بله شرکت های سهامی عام هم باید آگهی تغییرات را در روزنامه رسمی و سامانه ناشران (کدال) منتشر کنند و تفاوتی با شرکت های مسئولیت محدود و سهامی خاص در این زمینه نیست

  • زهرا خرداد ۲۷, ۱۳۹۸

    سلام روزتون بخیر اگر شخصی برای ۲ شخص دیگر قصد ثبت شرکت را داشته باشد بدون حضور ۲ شخص دیگر این امر ممکن است؟

    • علی زمانی خرداد ۲۷, ۱۳۹۸

      باید وکالت نامه از اشخاص داشته باشد که قید شده باشه برای ثبت شرکت و کارهای ثبتی. این که برای ۲ نفر همزمان بشه یا نه را از اداره ثبت شرکت ها سوال کنید

  • زهرا تیر ۱, ۱۳۹۸

    سلام فرم های لازم برای ثبت شرکت هارو از کجا میشه گرفت
    باید حضورا مراجعه کرد به ثبت شرکت ها یا از سایتی جایی میشه گرفت؟

  • badrocompressor آبان ۱۱, ۱۳۹۸

    سرمایه ثبت شده باید به چه مقداری باشه ؟