راهنمای آمادگی آزمون GRE [قسمت اول]

آنچه برای موفقیت در GRE نیاز دارید

راهنمای آمادگی آزمون GRE [قسمت اول]

GRE یکی از آزمون های زبان مهم است که برای متقاضیان تحصیل در آمریکای شمالی الزامی است. در روزهای پایانی سال شمسی که مصادف با شروع سال میلادی و اتمام DEADLINE های اپلای دانشجویان متقاضی خارج است، تکاپو میان متقاضیان تحصیل در آمریکای شمالی در بهمن و اسفند افزایش می یابد.

یکی از آزمون های بین المللی زبان که هر ماهه در کشورهای مختلف جهان برگزار می شود و مانند آزمون IELTS, TOEFL، مخاطبان بسیاری دارد، آزمون GRE است که خوشبختانه در سال های اخیر، در شهر های مختلف ایران، برگزار میشود و متقاضیان دیگر الزامی به سفر به کشورهای منطقه برای شرکت در این آزمون ندارند.

آزمون GRE بر خلاف آزمون آیلتس و تافل، مورد درخواست دانشگاه های بسیاری در دنیا نیست و بیشتر دانشگاه های آمریکای شمالی مانند کانادا و ایالات متحده، از متقاضیان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، در اختیار داشتن این مدرک را به عنوان یکی از نیازمندی های پذیرش (Admission’s Requirement) مطرح می کنند.

بنابراین اگر قصد تحصیل در دانشگاه های آمریکایی را در آینده نزدیک دارید، مطالعه این گفتار میتواند راهکارهای خوبی به شما جهت موفقیت در این آزمون ارائه کند. معمولا اکثریت دانشگاه های آسیایی و اروپایی، از داوطلبان، این مدرک را درخواست نمی کنند. اما به هر حال، به دلیل اعتبار جهانی و پرستیژی که این مدرک با نمره خوبی برای دارنده آن به همراه دارد، شانس پذیرش شما افزایش می یابد.

در سلسله گفتارهای مربوط به معرفی فرصت های تحصیلی و بورس در خارج از کشور که سال ۹۵ در روزیاتو ارائه شد و با استقبال خوانندگان محترم نیز همراه شد، مقصدهای تحصیلی و فرصت های بورسیه متنوعی در سال ۲۰۱۶ میلادی معرفی کردیم که این رویه در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز ادامه خواهد داشت.

GRE1

با GRE گردی امروز ما همراه باشید.

داستان GRE؛ عشق مسافران آمریکا

GRE11

آری! GRE، آزمونی سخت با کلمات قلمبه و سلمبه که شاید تا کنون به گوش شما هم نخورده باشد، به قولی مورد پسند مسافران آمریکا است. البته نه گردشگران! بلکه متقاضیان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد، دکترا و حتی پسا دکترا که دانشگاه های آمریکای شمالی را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اند.

تقریبا بالای ۹۰ درصد دانشگاه های ایالات متحده، حتی دانشگاه های خصوصی، از دانشجوی مقطع ارشد و دکترا، مدرک GRE را درخواست می کنند. مدرک GRE گرچه مانند آزمون آیلتس و تافل، نمره دارد، اما نمی توان نمره OVERALL یا معدلی برای آن در نظر گرفت و هر قسمت، نمره مخصوص به خود را دارد و اصطلاحا، جمع پذیر نیست.

برای همین، دانشگاه هایی که رقابت برای پذیرش در آنها بالا است، معمولا از دانشجویان درخواست می کنند تا نمره خاصی (Minimum score requirements) را برای مهارت (skill)‌های مختلف آزمون ارائه کنند و اگر نتوانند نمره حداقل مورد نظر را (مثلا حداقل ۴ از ۶ در بخش نوشتاری) ‌کسب کنند، بدانند که شانس پذیرش کمی خواهند داشت.

البته جا دارد اینجا به این نکته هم اشاره کنیم که خوشبختانه بعضی از دانشگاه های اتفاقا معتبر ایالات متحده، نمره حداقلی برای مدرک GRE داوطلبان (APPLICANTS) معرفی نکرده و داوطلب می تواند مدرک خود را به همراه دیگر مدارک پذیرش به دانشگاه مقصد ارسال کند.

اما به هر حال، کسانی که نمره بالاتری در مهارت ههای سه گانه کسب می کنند، شانس بیش تری برای قبولی دارند اما برای این دانشگاه ها، نمره GRE نه شرط لازم برای ادمیشن است و نه شرط کافی.

ما قبلا درباره آزمون آیلتس، تافل و این که چه دسته ای از کاربران نیاز دارند که در آزمون های زبان انگلیسی شرکت کنند، مطالب مفصلی ارائه کردیم. در این گفتار، تلاش می کنیم تا مخاطبان عزیز سایت را با مقوله ای به نام GRE آشنا کنیم.

صد ها هزار نفر در سراسر جهان سالانه در یکی از ۱۰۰۰ مرکز برگزاری آزمون GRE در ۱۶۰ کشور دنیا شرکت می کنند تا برای ورود به دانشگاه های مختلف دنیا به خصوص آمریکای شمالی، اقدام کنند. در ایران، این آزمون هر هفته در سازمان سنجش و آموزش کشور  و دیگر سنترها که در ادامه معرفی می کنیم، برگزار می شود.

gre2
تصویر ایندکس سایت GRE

آزمون جی آر ایی چیست؟

 آزمون GRE‌ مخفف Graduate Record Examination بوده و در واقع آزمون سنجش توانایی تحصیلی متقاضیان تحصیل در مقاطع عالی دانشگاهی بوده و ۳ موضوع تخصصی: مهارت محاسبات ریاضی”، “درک مطلب” و هم چنین “مقاله نویسی” را می سنجد. این آزمون از نظر خیلی از شرکت کنندگان، آزمونی دشوار است.

علت دشوار بودن این آزمون زبان انگلیسی به نسبت تافل و آیلتس ان است که در این آزمون ها که برای خیلی ها شناخته شده است، شما با کلمات سخت و کم کاربرد در محاوره برخورد نمی کنید و از شما برای انجام مخاسبات ریاضی و آمار (حتی در سطح دبیرستان)، پرسشی نمی شود.

اما در آزمون جی آر ایی، نه تنها باید به ۴۰ پرسش ریاضی پاسخ بدهید، بلکه ۲ مقاله چند صد کلمه ای هم باید به صورت توصیفی و انتقادی (تحلیلی) نوشته و ان هم کاملا تایپ کنید و ادیتوری که برای این کار در نظر گرفته شده است، امکان editing رایج در محیط MISCROSFT OFFICE را به شما نمی دهد.

یعنی اگر کلمه ای را غلط تایپ کنید، نمره منفی خواهید گرفت. به هر حال، این آزمون به ظاهر، آزمونی دشوار است و البته نیاز به آمادگی تحصیلی چند ماهه دارد.

در بخش درک مطلب هم بعضا کلماتی را استفاده می کند که شاید زبان شناسان هم توانایی پاسخ به هر پرسشی را نداشته باشند. اگر چه بخش مترادف و متضاد در ورژن REVISE حذف شده است، اما به هر حال این قسمت جی آر ایی همچنان ترسناک بوده و نمره بالا از آن گرفتن کاری دشوار است.

 

 

 

 

GRE3

 

GRE4

 

 نحوه محاسبه نمره در آزمون GRE :

GRE7
نمونه کارنامه آزمون جی آر ایی که نشان می دهد در هر ۳ بخش،داوطلب چه نمره ای کسب کرده است

آزمون جی آر ایی جدید، سبک خاصی در نمره دهی دارد.  آزمون GRE به دو روش نمره داده می شود . ابتدا بخشهای کلامی و کمی که متشکل از یک تست سازگار با کامپیوتر هستند ، این بدین معنا است که سوالاتی که به داوطلبان داده میشود تا حدی وابسته به پاسخهایی هستند که داوطلب برای سوالات  بخش پیشین در نظر گرفته است .تعداد سوالاتی که در هر کدام از این دو بخش به طور صحیح پاسخ داده شده اند چیزی است که نمره خام نامیده می شود.

سپس نمره خام به نمره درجه بندی شده تبدیل می شود این نمره درجه بندی شده درجات مختلف سختی در میان مدلهای مختلف تست شده را محاسبه می کند. نمره درجه بندی شده برای بخشهای کلامی و کمی از ۱۳۰-۱۷۰ نمره می باشد. بخش نوشتاری تحلیلی توسط  کامپیوتر e-rater و  سپس یک ممتحن تعلیم دیده و بصورت دستی نمره داده می شود.

ممتحن به پاسخ های بخش نوشتاری در یک مقیاس کلی از ۶ نمره خواهند داد.چنانچه نمراتی که کامپیوتر و ممتحن به این بخش می دهند بیشتر ا ز یک درجه متفاوت باشد آنگاه یک ممتحن سوم این بخش را نمره می دهد اگر نمره هایی که دو ممتحن اول در نظر گرفته اند بیشتر از یک درجه تفاوت نداشته باشد آنگاه از هر دو نمره میانگین گرفته و بطرف نزدیکترین نمره گرد می شود. یک نمره واحد برای کل بخش گزارش می شود و این نمره از ۶-۰و خواهد یود.

 اطلاعات ضروری

  • فهرست دانشگاه هایی که آزمون جی آر ایی را قبول دارند در این قسمت دنبال کنید.
  • بخش score select را که آپشنی در آزمون است را در این لینک مشاهده نمایید.
  • اپ موبایل آزمون جی آر ایی را در این بخش دانلود کنید.
  • راهنمای آنلاین قسمت نوشتاری را در این لینک بررسی فرمایید.
  • فهرست سنترها و تاریخ های برگزاری را در این قسمت دنبال نمایید.
  • برای ثبت نام در آزمون جی آر ایی به این بخش مراجعه کنید.
  • برای آمادگی در آزمون، نکات رسمی جی آر ایی را در نظر داشته باشید.
  • در روز برگزاری آزمون، مقررات داوطلبان را در این لینک مشاهده فرمایید.
  • شیوه های نمره دهی در آزمون جی آر ایی را در این بخش دنبال کنید.
  • پاسخ به پرسش های متداول در آزمون جی ار ایی را در بخش FAQ مشاهده کنید.
  • برای شرکت در آزمون جی آر ایی موضوعی به بخش GRE SUBJECT مراجعه کنید.

آخرین خبرها از آزمون GRE را در قسمت NEWS دنبال کنید. در شش قسمت دیگر، شما را با همه اطلاعاتی که برای موفقیت در این آزمون نیاز دارید آشنا میکنیم.

منبع: ETS
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود