معرفی ویژه برنامه های ۲۰ خرداد، روز جهانی صنایع دستی در سراسر ایران

معرفی ویژه برنامه های ۲۰ خرداد، روز جهانی صنایع دستی در سراسر ایران

صنایع دستی ایران، یکی از ظرفیت های عالی میراث فرهنگی کشور به شمار می رود که در اقتصاد گردشگری ایران، جایگاه شایسته و بایسته ندارد. تقریبا هر شهر کشورمان، دارای صنایع دستی مخصوص به خود است که ریشه در فرهنگ و سنت ها و آئین ها و حتی سبک زندگی کهن مردمان آن دیار دارد.

از لالجین (همدان)، پایتخت سفال ایران تا تبریز، پایتخت مینیاتور ایران، همه جای ایران، جشنواره ای از استعداد و خلاقیت شگفت انگیز هنرمندان این مرز و بوم است که با طرح و نقش خود، منشوری از زیبایی و شکوه فرهنگ این کهن دیار را در معرض دید جهانیان قرار می دهند. کمتر گردشگر خارجی به ایران سفر می کند و تحفه ای از صنایع دستی کشور را با خود به یادگار نمی برد.

h4

بیشترین میزان تولید صنایع دستی ایران در رشته‌های گلیم، سفال و آبگینه و محصولات نساجی مانند قلمکار است و کشور در زمینه تولید صنایع دستی، جزو سه کشور برتر دنیا محسوب می شود. اما چالش های بسیاری در مسیر تولید و صادرات فرا روی فعالان این بخش قرار دارد.

h1

وضعیت اقتصاد صنایع دستی در کشور، وضعیت خوبی نیست و به قول رسانه ها، حال و احوال صنایع دستی کشور را می توان از پایتخت صنایع دستی تهران، یعنی خیابان نجات الهی متوجه شد. جایی که جشنواره ای از هزاران صنایع دستی استان های کشور است و در روزگار رکورد تورمی، اوضاع و احوالی بهتری از مسکن و ارز و بورس و دیگر بازارها ندارد.

حتی اعطای روادید فرودگاهی به شهروندان ۱۸۰ کشور جهان به منظور سفر آسان به ایران، گر چه رونق گردشگری را در چند سال اخیر به همراه داشته است، اما هنوز شاهد رونق قابل توجهی در سرمایه گذاری و فروش صنایع دستی ایران و معرفی بهینه آن در سطح جهان نیستیم. طرح حمایت از هنرمندان صنایع دستی هم که قرار بود روز چهارشنبه  ۱۷ خرداد ماه در صحن علنی مجلس بررسی شود با حمله تروریستی تهران به روز دیگری موکول شد.

Image result for handicraft day iran

۲۰ خرداد ماه، هر ساله به عنوان روز بین المللی صنایع دستی گرامی داشته می شود و فرصتی برای توجه به فعالان و دست‌اندرکاران این عرصه که نمودی از میراث کهن ایرانیان است فراهم می شود. برای آشنایی با ویژه برنامه های برخی از استان ها در این روز و همچنین هفته صنایع دستی ( از ۲۰ خرداد لغایت ۲۷ خرداد ماه) سرویس گردشگری روزیاتو، شما را با گوشه هایی از برنامه ها آشنا می کند.

مراسم این روز با شعار «اشتغالزا»، «هویت ساز» و«ارزآور» در سازمان میراث فرهنگی برگزار می‌شود.

با ما همراه باشید.

درباره روز جهانی صنایع دستی

بعد از آن که کشورهای پیشرفته پس از جنگ جهانی دوم صنایع دستی را با رویکرد هنری و فرهنگی مورد توجه قرار دادند؛ نخستین  همایش جهانی در این زمینه در ۱۰ ژوئن سال ۱۹۶۴ میلادی در نیویورک برگزار شد. در این همایش شماری از اساتید دانشگاه، هنرمندان و صنعتگران و … از ۴۰ کشور جهان شرکت داشتند.

h2

در پایان این همایش، تاسیس «شورای جهانی صنایع دستی»، به عنوان نهاد وابسته به یونسکو تصویب ‌شد و دبیرخانه ی آن در شهر آمستردام کشور هلند تعیین گردید. قرار بر این بود که این شورا اهداف زیر را دنبال کند:

  • تشویق، کمک و راهنمایی صنعتگران دستی و همچنین بالا بردن سطح اطلاعات تخصصی و حرفه ای آنها با توجه به زمینه های متفاوت فرهنگی موجود در هر یک از کشورهای عضو.
  • حفظ و تقویت صنایع دستی و تجلی آن به صورت رکن عمده ای از حیات فرهنگی ملت ها.
  • ایجاد همبستگی میان صنعتگران دستی سراسر جهان.

ایران نیز در سال ۱۳۴۷ شمسی برابر با ۱۹۶۸ میلادی به عضویت این شورا درآمد و در مجمع آسیا و اقیانوسیه‌ شورا فعالیت خود را آغاز کرد.

h3

در سال ۲۰۱۰ بود که ایران پیشنهاد اختصاص روزی به صنایع دستی را داد و روز ۱۰ ژوئن یعنی تاریخ تاسیس شورا را برای آن در نظر گرفت. شورای جهانی صنایع دستی با این پیشنهاد موافقت کرد و این روز با عنوان روز جهانی صنایع دستی یا World Handicrafts Day و به اختصار WHD نامگذاری گردید.

ویژه برنامه های صنایع دستی امروز تهرانی ها

خبر اول این که با فرارسیدن ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع‌دستی، مراسم ویژه بزرگداشت این روز با حضور مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، اعضای فراکسیون فرش و صنایع‌دستی مجلس شورای اسلامی و جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان هنر در سالن آمفی‌تئاتر سازمان میراث‌فرهنگی برگزار می‌شود.

Image result for ‫بهمن نامور مطلق‬‎
در این مراسم که امروز ساعت ۱۰ با حضور فعالان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از جمله بهمن نامور مطلق معاون صنایع‌ دستی این سازمان برگزار خواهد شد، نماینده هنرمندان و صنعتگران و یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سخنرانی خواهند کرد. همچنین تجلیل از تشکل‌های برتر صنایع‌ دستی و هنرمندان پیشکسوت از دیگر برنامه‌ های گرامیداشت روز جهانی صنایع‌دستی است.
هم‌زمان با برگزاری روز جهانی صنایع‌دستی و آغاز هفته صنایع‌دستی، در استان‌های مختلف نیز ویژه‌برنامه‌های متعددی به این مناسبت از سوی ادارات‌ کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری برگزار خواهد شد. برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی صنایع‌ دستی، افتتاح بازارچه‌ های صنایع‌ دستی، عیادت از هنرمندان پیشکسوت، تجلیل از صنعتگران و هنرمندان و… از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در استان‌ های مختلف به‌مناسبت هفته میراث فرهنگی انجام می‌شود.

در ویدیوی بالا، بخش هایی از برنامه روز جهانی صنایع دستی کشور در سال گذشته را مشاهده می کنید.

ویژه برنامه های صنایع دستی فارس

در یکی از مقصد های اصلی گردشگری ایران (استان فارس)، از دیروز ۱۹ خرداد ماه که مصادف با شب میلاد امام حسن مجتبی بود، مراسم ضیافت افطار و تجلیل از هنرمندان و پیشکسوتان صنایع دستی استان فارس برگزار گردید. هم چنین در این شب، از مجموعه تمبر اختصاصی صنایع دستی رونمایی شد. مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفته بود که هم چنین در این هفته از ویترین صنایع دستی در پاویون فرودگاه بین المللی شهید دستغیب رونمایی خواهد شد.

قرار است از ۲۰ الی ۲۵ خرداد نمایشگاه و تولید زنده هنرهای وابسته به معماری در ارگ کریم خان برگزار شود. برای آگاهی از ویژه برنامه های فارسی ها در هفته صنایع دستی، به درگاه اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری فارس مراجعه کنید. اگر در استان فارس هستید، از دوره های عمومی و تخصصی معاونت صنایع دستی این اداره کل استفاده کنید.

ویژه برنامه های هفته صنایع دستی در گیلان

استان سر سبز  و تاریخی ایران که یکی از پایگاه های صنایع دستی ایران به شمار می رود، در این هفته ویژه برنامه های متنوعی در پاسداشت میراث کهن ایرانیان برگزار خواهد کرد. روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گیلان اعلام کرد، به مناسبت گرامیداشت هفته صنایع دستی که از ۲۰ خرداد آغاز می شود، برنامه های متنوعی در سراسر استان برگزار خواهد شد.

با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با هفته صنایع دستی، افتتاح نمایشگاه قرآنی صنایع دستی بعنوان اولین برنامه در هفته مذکور است و سالن نمایشگاهی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان تا پایان هفته صنایع دستی پذیرای علاقمندان به آثار قرآنی خواهد بود.

h5
آخرین خبرهای از هفته صنایع دستی گیلان را در درگاه اداره کل گردشگری استان گیلان دنبال کنید

همچنین افتتاح پنج کارگاه صنایع دستی در رشته های سفال، منبت، حصیر و ساز سنتی طی هفته صنایع دستی استان برگزار می شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفته بود که دفتر انجمن فارغ التحصیلان صنایع دستی در رشت، افتتاح فروشگاه صنایع دستی در بام سبز ماسال و افتتاح بازارچه صنایع دستی در لاهیجان از دیگر اقداماتی است که در هفته صنایع دستی گیلان اجرایی می شود.

h6
بخشی از اقتصاد گردشگری گیلانی ها را صنایع دستی تشکیل می دهد

آخرین خبرها از وضعیت گردشگری و صنایع دستی گیلان را در درگاه اداره کل گردشگری استان گیلان دنبال کنید.

پوسترهای روز جهانی صنایع دستی در سراسر کشور

پوسترهای مختلفی به‌ مناسبت روز جهانی و هفته صنایع دستی در شبکه‌ های اجتماعی دست به دست شده‌اند، تا کاربران متوجه شوند که روزی هم برای هنرهای سنتی در تقویم ثبت شده است.

به گزارش ایسنا، یک روز در سال توجه جهان به صنایع دستی جلب می‌شود، زیرا «سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد» (یونسکو) ۱۰ ژوئن را به نام این روز ثبت کرده است. این روز که در ایران برابر با ۲۰ خردادماه است تا هفت روز به‌عنوان هفته صنایع دستی معرفی شده است.

h3

معمولا مسوولان و معاونان صنایع دستی در روز یا هفته صنایع دستی، از هنرمندان این حوزه تجلیل می‌کنند، به دیدن پیشکسوتان هنرمند می‌روند یا نمایشگاه صنایع دستی برپا می‌کنند.

امسال بر خلاف سال‌ های پیش، نمایشگاه صنایع دستی کشور که هر سال در تهران برگزار می‌ شد و به عبارتی نیز بزرگترین رخداد صنایع دستی در ایران محسوب می‌شود، به‌دلیل هم زمانی با ماه مبارک رمضان به تیرماه موکول شد، اما پوسترهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده‌اند تا نظر کاربران و مخاطبان به این روز جلب شود.

بسیاری از استان‌ها سعی کرده‌اند در پوسترهای این روز، صنایع دستی خود را بهتر معرفی کنند. به همین دلیل، آن‌ ها از هنرمندان پیشکسوت و معرفی رشته‌های صنایع دستی استان خود در پوسترهای روز جهانی استفاده کردند.

h4

برخلاف جشنواره‌ ها و رخداد های مهمی که در حوزه‌ های دیگر هنری اتفاق می‌افتد و معمولا طراح پوستر رخدادها معرفی می‌شود، کسی طراحان پوستر های روز جهانی صنایع دستی را نخواهد شناخت، زیرا بسیاری از پوسترها طراح ندارند و در بدنه معاونت صنایع دستی در سازمان میراث فرهنگی شکل می‌گیرند و معلوم نیست چقدر بر اساس اصول حرفه‌ای طراحی پوستر هستند.

ویژه برنامه های هفته صنایع دستی در استان گلستان

استان گلستان، نگارستان ایران و مقصد شماره ۱ طبیعت گردی ایران، در هفته صنایع دستی، ویژه برنامه های متنوعی را برگزار می کند. روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اعلام کرد، تمبر اختصاصی صنایع دستی با طرح زیورآلات سنتی ترکمن با هدف معرفی و ترویج صنایع دستی منطقه و با همکاری اداره کل پست منتشر شد.

Image result for ‫صنایع دستی گلستان‬‎
حصیر بافی، یکی از صنایع دستی کهن مردمان دیار نگارستان ایران است

مراسم رونمایی از تمبر صنایع دستی با طرح زیورآلات سنتی ترکمن ، امروز همزمان با روز جهانی صنایع دستی با حضوراستاندار، فرماندار ویژه گنبد کاووس، هنرمندان و جمع دیگری از مسوولان استان با هدف توسعه و ترویج صنایع دستی در شهرستان گنبد برگزار می‌شود.

Image result for ‫صنایع دستی گلستان‬‎

همچنین در این روز از لوح ثبت گنبد کاووس بعنوان شهر ملی فرش ترکمن رونمایی می‌شود. علاوه بر این، بازارچه دایمی صنایع دستی در شهرستان گنبد کاووس با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال همزمان با بیستم خرداد روز جهانی صنایع دستی توسط بخش خصوصی افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.

Image result for ‫فرش ترکمن‬‎
تصویری از دار قالی برای بافت فرش ترکمن
به مناسبت هفته صنایع دستی، فراخوان شرایط شرکت در چهارمین دوره داوری نشان ملی صنایع دستی استان گلستان در سال ۱۳۹۶ توسط معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اعلام شد.
h7
آخرین خبرهای از برنامه هفته صنایع دستی استان گلستان را در درگاه اداره کل گردشگری استان دنبال کنید
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان بر اساس آیین نامه ثبت شهر ملی و جهانی، شهرستان گنبد کاووس از لحاظ وضعیت تولید صنایع دستی، تعداد هنرمندان این هنر اصیل، میزان صادرات، کیفیت تولیدات، فروشگاه‌ها، تعاونی‌ها و آثاری که دارای گواهینامه نشان ملی و مهر اصالت یونسکو هستند از شهرت بسیار بالایی برخوردار بود و از این رو این شهر در ابتدا نام شهر ملی فرش ترکمن را از آن خود کرد و هم اکنون در پی جهانی شدن در فهرست شهرهای جهانی صنایع دستی است.

برنامه های متنوع استان در این هفته را در این درگاه دنبال کنید.

ویژه برنامه های صنایع دستی در شهر «ترین های» ایران

دیار قنات، قنوت و قناعت (یزد) و شهر ترمه ایران، در این هفته، ویژه برنامه هایی را در پاسداشت صنایع دستی برگزار می کند. به مناسبت فرا رسیدن هفته جهانی صنایع دستی، مهارت ساخت سنتی قندچین در ندوشن در فهرست ملی نیازمند پاسداری فوری کشور به‌ ثبت رسید.

Image result for ‫صنایع دستی یزد‬‎

تصویری دیدنی از ترمه یزد

h8

برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه مراجعه کنید.

ویژه برنامه های صنایع دستی سیستان و بلوچستان

 روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان اعلام کرد، «نمایشگاه ترویجی صنایع‌ دستی در زاهدان از دیگر برنامه‌های هفته صنایع‌ دستی در این استان با هدف ترویج و توسعه صنایع‌ دستی در محل نمایشگاه موزه منطقه‌ای جنوب شرق به مناسبت هفته صنایع دستی برگزار خواهد شد.»

Image result for ‫صنایع دستی سیستان‬‎

 «خانه ملک با ایجاد ۲۰ غرفه برای راه‌ اندازی بازارچه صنایع‌دستی دائم در نظر گرفته شده است که در صورت تامین اعتبار این بازارچه این هفته راه‌ اندازی می‌شود.»

این هفته قرار است از فعالان و پیشکسوتان صنایع دستی استان نیز تجلیل شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه مراجعه کنید.

ویژه برنامه های صنایع دستی در استان اردبیل

آیین گرامیداشت روزجهانی صنایع‌دستی با هدف اعتلای جایگاه صنایع‌دستی و نیز ارج نهادن فعالان و هنروران این عرصه با شعار «صنایع‌دستی: اشتغال‌ زا، هویت‌ ساز، ارز آور» امروز، همزمان با روز جهانی صنایع‌دستی در اردبیل برگزار می‌شود.
روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل اعلام کرد، مراسم گرامیداشت روز جهانی صنایع‌ دستی ساعت ۱۱ صبح امروز به همت معاونت صنایع‌ دستی این اداره‌کل  در نگارخانه خطایی مجموعه جهانی شیخ صفی‌ الدین اردبیلی برگزار خواهد شد.

Image result for ‫صنایع دستی اردبیل‬‎

این مراسم با حضور مجید خدابخش استاندار اردبیل، کریم حاجی‌زاده مدیر کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان، جمعی از مدیران دستگاه‌ های اجرایی، فعالان و تلاشگران عرصه هنر و صنایع‌دستی و علاقه‌مندان برگزار می‌شود.

تحویل اسناد ثبت نشان جغرافیایی ملی، اعطای اولین نشان اعتماد به فروشگاه‌های صنایع‌ دستی، رونمایی از تمبر صنایع‌ دستی و تجلیل از برگزیدگان و فعالان عرصه صنایع‌دستی ، از برنامه‌ های پیش‌بینی شده برای این مراسم است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه رجوع کنید.

گزارش برگزاری روز جهانی صنایع دستی در اردبیل

روابط عمومی اداره کل گردشگری ، میراث فرهنگی و صنایع دستی اردبیل اعلام کرد، حدود ۱۵۸ رشته صنایع دستی در ایران وجود دارد که از حیث کمی، گسترده‌ ترین در جهان است و از این تعداد ۶۲ رشته در استان اردبیل فعال است.

h7

کریم حاجی زاده در مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی که با حضور استاندار اردبیل، مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان و جمعی از مدیران استانی و فعالان حوزه صنایع دستی در محل نگارخانه خطایی مجموعه جهانی شخ صفی الدین اردبیلی برگزار شد، با اشاره به شعار روز جهانی صنایع دستی با عنوان «صنایع دستی، هویت ساز، اشغال زا و ارز آور»، تولیدات صنایع دستی را به فرموده مقام معظم رهبری نمود واقعی اقتصاد مقاومتی توصیف کرد.

ایشان اضافه کرد: هر محصول صنایع دستی در حقیقت شناسنامه فرهنگ و هویت ایرانی است و صادرات صنایع دستی علاوه بر ارز آوری، در حقیقت صادرات فرهنگ ایرانی است. او صنایع دستی را عالی‌ ترین حوزه برای برنامه ریزی و دستیابی به شعار اقتصاد مقاومتی دانست.

h8
صنایع دستی اردبیل

 حدود ۱۶ هزار کارگاه صنایع دستی فعال در سطح استان وجود دارد که حدود ۱۲۰ هزار نفر بطور مستقیم و غیر مستقیم در این حوزه فعالیت دارند.  همچنین به اخذ سه نشان از ۱۰ نشان جغرافیایی ملی در سه رشته ورنی بافی مغان، گلیم بافی عنبران و جاجیم بافی خلخال، احیای رشته قلمزنی و راه اندازی رشته گوهر شناسی را بعنوان اولین مرکز شمال غرب کشور، از موفقیت‌های اخیر این حوزه در اردبیل است.

h9
صنایع دستی چرم اربیل که در نمایشگاه های خارج از کشور به معرض فروش قرار گرفته است

استاندار اردبیل امروز اعلام کرد، ما حاضریم با اعطای وام‌های کم بهره از فعالان این بخش حمایت کنیم. اعطای نشان اعتماد به چهار فروشگاه صنایع دستی و تحویل اسناد نشان ملی جغرافیایی و تجلیل از فعالان حوزه صنایع دستی از دیگر برنامه‌های برگزاری روز جهانی صنایع دستی در اردبیل است.

همچنین در شهرستان گرمی استان اردبیل مراحل یک بافته داری «گلیم» برای ثبت در فهرست اثار ملی و پرونده ویژه‌ای که برای آن تهیه شده است، عکاسی و مستند سازی شد. بعد از پشم چینی گوسفندان و شستشوی آن با استفاده از ابزار سنتی مانند «داراغ» حلاجی سپس با «جهره» پشم‌ ها تابیده می‌شود.

h10
فروشگاه های عرضه صنایع دستی در اردبیل

در مرحله بعد رنگرزی انجام می‌گیرد. پس از بدست آمدن نخ‌ هایی بارنگ‌ های مختلف، با استفاده از وسیله چوبی، کلاف بندی شده و در مرحله آخر نخ بدست آمده را روی دار گلیم بافی می‌ برند.

هم چنین به منظور بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی، نماد ورنی عشایر شاهسون مغان که در سال گذشته نشان ملی جغرافیایی دریافت کرد و به شکل طرح خروس مشهور است، با استفاده از مصالح موجود در محل دریاچه «گیلارلو» شهرستان گرمی اردبیل در ابعاد دوازده در ده متر اجرا شد.

h11
طرح لند آرت یا هنر خاکی که به مناسبت روز جهانی صنایع دستی در شهرستان گرمی استان اردبیل اجرا شد
در این طرح هنری ابتدا نقشه طرح روی زمین پیش بینی شده پیاده شد و سپس سنگ چینی صورت گرفت و با الهام از طرح ورنی های بخش انگوت گرمی رنگ های قرمز، زرد، سبز و مشکی در رنگ آمیزی خروس استفاده شد.
لند آرت یا همان هنر خاکی یا هنر زمینی سبکی هنری است که در این سبک با پرداختن به محیط طبیعی  آثاری را با استفاده از مصالحی مانند سنگ، خاک، و شاخهٔ درخت می‌ سازند. این آثار می تواند در موزه و نگارخانه و یا در متن طبیعت و فضای باز همچون گودال، بیابان و کناره دریا عرضه شده باشد.

همزمان با روز جهانی صنایع دستی در سرعین نیز نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی با حضور معاون فرماندار و اعضای هیئت مدیره جامعه مراکز اقامتی استان افتتاح شد. در این نمایشگاه محصولات هنرمندان صنایع دستی شهرستان ورنی گلیم جاجیم و سایر محصولات به معرض فروش و نمایش گذاشته شده است.

به گفته جهانگیر شهبازی – مسوول نمایندگی شهرستان سرعین، بیش از ۵۰ هنرمند در حوزه صنایع دستی شناسایی و برای آنها پروانه تولیدی صادر شده است که با حمایت‌های انجام گرفته از طرف اداره کل و معاونت صنایع دستی این روند رو به افزایش بوده و به زودی برنامه‌ های گسترده‌ تری در شهرستان اجرا خواهد شد.

اعطای گواهی نشان اعتماد به فروشگاه های صنایع دستی از دیگر برنامه‌ هایی بود که همزمان با روز جهانی صنایع دستی در اردبیل آغاز شد و به چهار فروشگاه صنایع دستی نشان اعتماد داده شد. این فروشگاه‌ ها در رشته‌ های ملیله نقره، چرم و تراش سنگ‌ های قیمتی و نیمه قیمتی فعال هستند.

h12
تصویر ایندکس درگاه اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل

دباغ عبداللهی – معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان اردبیل، هدف از اعطای نشان گواهی اعتماد را ارتقاء جایگاه و ایجاد بستر های لازم در جهت توسعه و تقویت سیستم عرضه و فروش محصولات صنایع دستی دانست و گفت: برای اعطای این نشان فروشگاه‌ های معتبر صنایع دستی بر مبنای شاخص‌ های کیفی شناسایی شده و بر روند فعالیت‌ های عملکردی آنها مانند کیفیت و قیمت کنترل و نظارت به عمل می‌آید.

هدف از اعطای نشان اعتماد فراهم کردن زمینه جلب اعتماد مشتریان و رعایت حقوق مصرف کنندگان کالاهای صنایع دستی است. با این کار از آسیب‌ های وارده به بخش گردشگری از طریق فروش کالا های صنایع دستی نامرغوب و غیر ایرانی به گردشگران خارجی و داخلی ممانعت می‌شود.

قابل ذکر است، لیست فروشگاه‌های دارای نشان اعتماد علاوه بر اطلاع‌ رسانی از طریق سایت اداره کل به ارگان‌ های دولتی، بانک‌ها و شبکه سرویس‌ دهندگان به تورهای مسافرتی معرفی خواهند شد.

ویژه برنامه های صنایع دستی اصفهان

  خبر بعدی اینکه مدل کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به مناسبت روز جهانی صنایع دستی اعلام کرد:  ۴۰ هزار هنرمند صنایع دستی در بیش از ۱۹۹ رشته صنایع دستی فعالیت می کنند و اکنون صنایع دستی استان به حوزه هائی همچون: صنایع دستی شهری ، روستائی و عشایری تقسیم شده است تا ضمن استاندارد سازی تمامی رشته های صنایع دستی در این سه حوزه، جداگانه به توسعه صنایع دستی در هر حوزه اهتمام ورزیده شود.

در سال ۱۳۹۶ مصمم هستیم تا به حوزه صنایع دستی روستائی و عشایری در پهنه استان بپردازیم، به گونه ائی که در سال جاری بدنبال تاسیس پایگاه های صنایع دستی روستائی در روستاهای شاخص به ویژه روستاهای هدف گردشگری و صنایع دستی هستیم تا از این طریق فعالیت های صنایع دستی را به صورت کمی و کیفی در حوزه روستاها ساماندهی کنیم.

h13

اله یاری همچنین با اشاره به شناسائی بیش از ۷۰ روستای هدف صنایع دستی در کشور و اجرای طرح ضربتی تولید و اشتغال در این روستاها در حوزه های صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: از این تعداد ۳ روستای نشلج در کاشان، خفر در سمیرم و اسفرجان در شهرضا جهت توسعه صنایع دستی و گردشگری شناسائی شده که امیدواریم توسعه و ترویج گردشگری و صنایع دستی در این روستاها به الگوی مناسبی جهت توسعه سایر روستاهای استان تبدیل شود.

h14
آخرین خبرها از هفته جهانی صنایع دستی اصفهان را در درگاه اطلاع رسانی اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان بدست آورید

در ادامه این نشست با حضور رسول زرگرپور استاندار اصفهان، محمد علی طرفه ، معاون امور عمرانی استاندار ، فریدون اله یاری مدیر کل میراث استان اصفهان، حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان درمجلس شورای اسلامی و عباس شیردل رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان، از ۵۱ نفر از فعالان صنایع دستی و میراث فرهنگی در حوزه های اصناف اصفهان، ادارات میراث فرهنگی کاشان، نائین و مبارکه به عنوان فعالان صنایع دستی، هنرمند نوجوان برتر در حوزه صنایع دستی، مسئولان ۲۴ کارگاه فعال صنایع دستی ، ۲ هنرمند دارنده نشان مهر اصالت یونسکو، ۴ نفر از پیشکسوتان مرمت در حوزه میراث فرهنگی و مدیران ۴ تشکل فعال در حوزه میراث فرهنگی تجلیل به عمل آورده شد.

آخرین خبرها از هفته جهانی صنایع دستی نصف جهان را در این درگاه دنبال کنید.

ویژه برنامه های صنایع دستی سمنان

در شهر سمنان نیز این هفته شاهد برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های صنایع دستی در شهرهای مختلف این استان دیدنی و تاریخی کشور هستیم.

 اولین جشنواره صنایع دستی فجر معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان سمنان از برگزاری کارگاه تولید زنده رشته‌ های مختلف صنایع دستی به مناسبت گرامیداشت هفته صنایع دستی خبر داد. روابط عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان سمنان اعلام کرد:  کارگاه زنده تولید صنایع‌ دستی سه شنبه بیست و سوم خرداد ماه از ساعت ۱۸ تا ۲۳ در محل پارک ۱۷ شهریور سمنان در زمینه معرفی بیش از پنج رشته مطرح صنایع دستی استان سمنان برپا می‌شود.

h5

هدف از برگزاری این ورک‌ شاپ، معرفی هر چه بیشتر صنایع‌دستی استان سمنان عنوان بیان شده است. این  کارگاه تولید زنده در رشته‌ های گلیم، قلمزنی، سفالگری، نساجی سنتی و … برپا می‌شود. معاون صنایع دستی سمنان گفته بود که افتتاح کارگاه آموزش و تولید قلمزنی در سمنان توسط بخش خصوصی در محل خیابان سعدی سمنان، دیدار با استادان پیشکسوت صنایع دستی و برگزاری نشست صمیمی با هنرمندان این حوزه را از دیگر برنامه‌ های گرامیداشت هفته صنایع‌ دستی در استان سمنان است.

h15
آخرین خبرها از هفته جهانی صنایع دستی سمنان را در درگاه اطلاع رسانی دو زبانه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بدست آورید

برگزاری نشست صمیمی هنرمندان با استاندار سمنان، تقدیر از فعالان حوزه صنایع دستی استان و برپایی نمایشگاه صنایع دستی در محل موزه گرمابه پهنه سمنان از دیگر برنامه‌ های گرامیداشت هفته صنایع دستی در استان سمنان است. این نمایشگاه با نمایش سفال و سرامیک، بافته‌ های داری و هنر تراش سنگ از دیروز و همزمان با روز جهانی صنایع‌ دستی آغاز به کار کرده و تا بیست و پنجم خرداد ماه دایر است.

h6
اگر به سمنان رفتید، سفال و سرامیک های خوش رنگ و نقش و لعاب هنرمندان صنایع دستی استان را فراموش نکنید

یکی از مهم ترین و قدیمی ترین دست ساخته های بشر، سفال است که برخلاف اشیاء فلزی، چوبین و …  فاسد نمی گردند و اطلاعات مفیدی را از گذشتگان در اختیار ما قرار می دهند. آنگونه که از سفال های یافت شده در استان سمنان مشخص است، این هنر در سمنان از قدمتی طولانی برخوردار بوده به گونه ای که قدمت یکی از مجموعه های یافت شده در شهر دامغان شامل کوزه های بزرگ به اشکال هندسی و دارای لعاب قهوه ای روشن و کرم، به دو تا سه هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد.

این هنر با همه ی فراز و نشیب هایی که در طول تاریخ پشت سر گذاشته است، توانسته حیات خود را حفظ کند و امروزه در شهر های سمنان و شاهرود به اوج شکوفایی خود برسد. در کنار ساخت سفال در کارگاه های سفالگری، سرامیک نیز تولید می شود و طرفداران خاص خود را دارد.

در دهم ژوئن برابر با بیستم خرداد سال ۱۹۶۴میلادی، تأسیس «شورای جهانی صنایع دستی»، به عنوان نهاد وابسته به یونسکو تصویب‌شد. سالروز تأسیس این همایش، به عنوان «روز جهانی صنایع دستی» نامگذاری شد. با راه‌اندازی شورای جهانی، صنایع دستی و هنرهای سنتی، به صورت بخشی از حیات فرهنگی- اقتصادی ملت‌ها، مورد توجه قرار گرفت. قابل ذکر است، بیش از چهار هزار هنرمند صنایع دستی در ۵۲ رشته فعال صنایع دستی در استان سمنان فعالیت دارند.

ویژه برنامه های صنایع دستی بندرعباس

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی و صنایع‌ دستی و گردشگری هرمزگان گفت: «به‌مناسبت هفته صنایع‌دستی، دو خانه صنایع‌ دستی در بندرعباس و بندر لنگه افتتاح می‌شود.»

روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان هرمزگان، سهراب بناوند معاون صنایع‌ دستی این استان اعلام کرد: «هدف از ایجاد خانه صنایع‌دستی ارائه خدمات برای تولید و ارتقای وضعیت صنایع‌ دستی، گسترش کارگاه‌ های آموزشی، افزایش فروش تولیدات، مشاوره و ایجاد فضای لازم برای تبادل نظر تولید‌کنندگان و هنرمندان و امور نمایشگاهی است.»

او همچنین برگزاری نمایشگاه صنایع‌ دستی، نمایشگاه غذاهای محلی و اجرای موسیقی زنده را از دیگر برنامه‌های هفته صنایع‌دستی در استان هرمزگان برشمرد.

قابل ذکر است،  چهار شهر ایران برای نخستین بار در دولت اول روحانی در شورای جهانی صنایع دستی به نام «فرش»، «سنگ‌های قیمتی»، «سفال» و «صنایع دستی» در تبریز، مشهد، لالجین همدان و اصفهان ثبت شدند.

با برخی از صنایع دستی ایران در روز جهانی صنایع دستی آشنا شویم

ha1

۱- بافته های داری

برخی از صنایع دستی ایران به کمک دارهای افقی یا عمودی بافته می شوند. مانند قالی، گلیم، زیلو و…

۲- چاپ های سنتی

در بازارهای سنتی و صنایع دستی، پارچه ها و اقلام پارچه ای دیده می شود که بر روی آن ها نقوشی برگرفته از تاریخ و هنر ایران کار شده. این نقوش به وسیله قلم مو، مهر و… ایجاد می شود و به به چاپ قلمکار، چاپ باتیک معروفند.

۳- روکاری

صنایع دستی چون سوزن دوزی، قلاب دوزی ، ملیله دوزی، خوس دوزی، گلابتون دوزی، پته دوزی و… که از طریق دوختن نقوش سنتی بر روی پارچه های بدون نقش ایجاد می شود.

h2
خرید صنایع دستی نقاط مختلف کشور، تکریم میراث فرهنگی ایران و راهی برای تقویت اقتصاد گردشگری و صنایع دستی است

۴- سفالگری و سرامیک سازی

سفال و سرامیک، صنایع و ظروفی هستند که مواد اولیه آن ها گِل رس، گِل حاصله از سنگ کوارتز و خاک کائولن است و به وسیله دست یا چرخ سفالگری ساخته می شوند.

h18
مشبک کاری (به انگلیسی: Perforation) فرآیندی در حفاری است، که جهت سوراخ کردن لوله جداری برای عبور جریان سیال، از مخزن نفتی به درون ستون چاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عمل معمولاً به وسیلهٔ تفنگ‌های مخصوص انجام می‌گیرد. روش کار به این صورت است که گلوله‌ هایی روی این تفنگ‌ ها قرار گرفته و پس از راندن تفنگ به درون چاه و قرار گیری در محل مورد نظر با شوک الکتریکی که از سر چاه اعمال می‌شود، گلوله شلیک و باعث ایجاد سوراخ در کیسینگ شده و جریان به درون چاه وارد می‌شود.

۵- قلمزنی، مشبک کاری

حکاکی روی فلزات و آلیاژ ها در این هنر-صنعت، طرح های سنتی را به وسیله قلم، چکش و… برروی فلز یا آلیاژ حک می کنند.

۶- ساخت زیور آلات

انواع جواهرات محلی و سنتی که با استفاده از طلا و نقره و آلیاژ و سنگ و… توسط هنرمندان و صنعتگران ایرانی ساخته می شود.

h17
درحال حاضر در رشتهٔ گیوه‌بافی ۲ نوع تخت استفاده می‌شود؛ تخت لاستیکی (امروزه به دلیل حوصله و زمان زیادی که تخت پارچه‌ای نیاز دارد و قیمت بالای آن از تخت لاستیکی که بیشتر لاستیک چرخ‌ های ماشین است استفاده می‌شود.) و دیگری تخت پارچه‌ ای که نوع اصیل و کهن در تخت کشی گیوه‌ است و برتری‌ های خاص خود را دارد. تخت گیوه را از پارچه‌ های کتانی محکم، کرباس و یا پارچه‌های کهنه می‌ سازند به این ترتیب که ابتدا آن‌ ها را به شکل نوار نوار می‌برند. طول این نوارها به پهنای تخت مورد نظر بستگی دارد این نوارها را مرتب پشت سر هم قرار داده و با درفش وسط آن‌ها را سوراخ می‌کنند و دوال چرمی را از آن رد می‌کنند.

۷- ساخت سایر صنایع دستی

دست ساخته هایی چون فیروزه نشانی (فیروزه کوبی) ، طلاکوبی روی فولاد، انواع عروسک های محلی، تخت کشی گیوه (آجیده و لته یی) و ماسک، کایت و چترهای تزئینی و…

h16
فیروزه‌کوبی از صنایع دستی خاص نصف جهان است و با نشاندن قطعه‌های کوچک سنگ فیروزه به حالت موزاییکی بر سطح ظرف‌ها، زیورآلات و اشیای تزئینی (از پایه‌هایی به جنس‌های مسی، برنجی، نقره، ورشویی و یا برنزی) ساخته می‌شود. بین قطعه‌های فیروزه نوعی لاک تیره‌رنگ قرار می‌گیرد. هر چه ظرف فیروزه کوبی شده پر کارتر و منظم‌ تر باشد و فاصله کمتری بین قطعات فیروزه باشد، ارزش هنری آن بیشتر است. امروزه مرکز این هنر اصفهان است.

گفتنی است، بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی صنایع دستی ایران، از ۳۰ تیر ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی پایتخت آغاز به کار می کند که گزارش اختصاصی روزیاتو از این مراسم را در سرویس هنری دنبال کنید. گزارش دیدنی روزیاتو از جشنواره صنایع دستی ایران در بهمن ۹۵ را اینجا تماشا نمایید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • نيكناز خرداد ۲۱, ۱۳۹۶

    هنر نزد ایرانیان ست و بس …

  • نيكناز خرداد ۲۱, ۱۳۹۶

    مطلب بسیار زیبا و چشم نوازى بود به نظرم ایران گنجینه اى از هنرهاى زیبا و اصیله که هر شهر به اقتضای فرهنگ و گذشته تاریخى که داره هنر بومى و مختص خودش روداره هزار رنگ و زیبا…از شمال ایران تا جنوب و شرق و غرب مثل نقاط جغرافیایی اش هر نقطه هنر و زیبایی های خاص خودش رو داره که بسیار چشم نوازه…