دور دنیا با «هانیه رشیدی»، جهانگرد ۳۴ ساله ایرانی

دور دنیا با «هانیه رشیدی»، جهانگرد ۳۴ ساله ایرانی

گردشگری خودمانی، بخش غیر قابل انکار گردشگری در دنیای امروز است که طوفان تریپ ادوایزر و لونلی پلنت، به عنوان بسترهای اطلاع رسانی دیجیتالی صنعت توریسم، نقش بسزایی در ترغیب گردشگران به سفرهای هیجانی و مقرون به صرفه (Budget travel) دارد.

اینستاگرام، امروزه محفلی از ده ها هزار گردشگر جوانی است که بیش از یکصد کشور جهان (از جمله ایران) را بازدید کرده و روایت های گردشگری خودمانی خود را در قالب اینستانوشته هایی جذاب، به اشتراک گذاشته اند.

توریسم بلاگر همچون جهان جذاب فشن بلاگرها، انقلابی در عرصه توریسم به پا کرده اند و بعضا، مقصدهای گردشگری جذابی که معرفی می کنند،‌ الهام بخش موسسات گردشگری و مخاطبان میلیونی آنها در سراسر جهان می شود. امروز قصد داریم شما را با یکی از توریسم بلاگرهای ایرانی آشنا کنیم. کسی که به جای سفرهای لاکچری و مقصدهای گردشگری رمانتیک و لوکس و ۵ ستاره، به دنبال مقصدهایی کمتر شناخته شده برای ایرانی ها بوده و روایتگر جذابی از دنیای شگفتی های طبیعی و گردشگری سراسر جهان است.

سرویس گردشگری روزیاتو، امروز نیز هم چون روز های قبل، شما را به یک سفر جالب می برد. سفری که از سریلانکا در قاره کهن تا تانزانیا و کنیا در قاره سیاه را در پی خواهد داشت و شما را با عکس ها و موضوعات جالبی آشنا می کند. با داستان جالب جهانگردی به روایت هانیه رشیدی ۳۴ ساله از تهران، همراه ما باشید.

دور دنیا در هشتاد کلیک!

جهانگردی، اکنون راحت تر از آن چیزی است که تصور کنید و بیش از پول، نیازمند همت عالی، برنامه ریزی ماجراجویانه و عزم جدی برای دیدن و شناختن مناطق جالب شرق و غرب عالم است. ژول ورن، ۱۴۰ سال پیش در شخصیت فوگ به ما یاد داد که سفر، بیش از پول، حوصله و صبوری و دقت می خواهد و به نظر می رسد، هانیه رشیدی، جهانگرد جوان تهرانی، از این خاصیت برخوردار است.

s3
روایت هانیه رشیدی از سفر به گرجستان با نقل قولی از رضا کاظمی؛ بیا به هم اعتماد کنیم. من به چشم های تو و تو به پاهای من و قول بدهیم همدیگر را به جاهای خوبی ببریم

برای همین، توانسته در چند سال اخیر، از آسیا تا آفریقا را پیموده و تصاویر و گفته های جذابی از سفر به مناطقی بگوید که برای ما دیدنی و خواندنی است. در این جهانگردی اینستاگرامی با خانم رشیدی، به تانزانیا و سریلانکا خواهیم رفت و بد نیست پیش از مرور اینستانوشته های ایشان، کمی درباره این دو مقصد طبیعت گردی هیجان انگیز دنیا مواردی را بدانیم.

تانزانیا: سرزمین زنگبار و کلیمانجارو

t2
نقشه تانزانیا در جنوب آفریقا که هم مرز با اوگاندا، کنیا، زامبیا و روواندا است

یکی از برترین مقصدهای طبیعت گردی در آفریقا، تانزانیا، کشوری با ۵۴ میلیون جمعیت است که فرصت تماشای حیات وحش رویایی و هیجان انگیز جنوب قاره سیاه را برای علاقمندان به محیط زیست فراهم می کند. جایی با پارک های عریض و طویل محافظت شده که گردشگران می توانند سوار بر ماشین های شیشه ای، داخل جنگل هایی مملو از درختان تنومند شده و شیر، ببر، پلنگ، زرافه، خرس و دیگر حیوانات وحشی را که پیش تر در مستندهای تلویزیونی نگاه می کردند، از فاصله چند متری ببینند.

t3
سافاری با ماشین های جیپ رو باز در پارک های ملی تانزانیا که فرصت تماشای حیوانات وحشی از جمله ببر و شیر و پلنگ را از فاصله نزدیک به گردشگران طبیعت گرد می دهد
T1
روایت هانیه از پارک ملی Ruaha در تانزانیا که نحوه آب خوردن فیل ها را در کنار رودخانه های منطقه ای در تانزانیا روایت می کند

تماشای ببر و پلنگی که روی کاپوت ماشین شما می‌خوابد، هیجانی است که شاید هیچ گاه در هیچ جای دنیا جز در تانزانیا برای شما تکرار شدنی نباشد.

t4
تماشای حیوانات وحشی از فاصله نزدیک در یکی از پارک های محلی تانزانیا

تانزانیا کشوری در شرق قاره آفریقا است که مانند اغلب کشورهای آفریقایی اقتصاد آن بر پایه کشاورزی و صادرات آن استوار است. در شرق این کشور اقیانوس هند قرار گرفته است.

t5
سافاری بازدید از بیشه شیر در یکی از پارک های ملی تانزانیا. فرصتی برای عکاسی نزدیک و مستندنگاری هیجانی از حیات وحش دیدنی تانزانیا

طبیعت این کشور هر سال تعداد زیادی از طبیعت دوستان را به خود می‌کشاند. بیشتر خاک آن از یک فلات با پوشش گیاهی بوته زار و علفزار تشکیل شده که در شمال به ناحیه آتشفشانی کلیمانجارو، در شرق به دریاچه تانگانیکا، و در جنوب به زمین‌ های مرتفع، محدود می‌شود. هرچند تانزانیا در نزدیکی خط استوا قرار دارد اما ارتفاع زیاد آن سبب شده هوای معتدلی داشته باشد. جزیره زنگبار در اقیانوس هند یکی از بخش‌ های این کشور است.

t6
برج های سه قلو PSPF در دارالسلام تانزانیا.

آخرین خبرها از دنیای گردشگری و فرهنگ و سیاست تانزانیا را در این درگاه دنبال کنید. مرکز ملی حفاظت از پارک های ملی تانزانیا را اینجا مشاهده کنید. برای گشتی هیجان انگیز در طبیعت بی نظیر تانزانیا که بخشی از آن را هانیه روایت کرده است، از این لینک استفاده کنید. اگر مسافر تانزنیا شدید، حتما اطلاعات این مجموعه را که توصیه های تانزانیا گردی فوق العاده دارد فراموش نکنید.

T7
تصویری دیدنی از پارک ملی Serengeti تانزانیا که دشتی از گورخر ها را بر روی زمینی مملو از گل های زرد و سبز و سفید نشان می دهد و در سافاری های روزانه پارک های ملی این کشور قابل مشاهده است.
t8
پارک ملی سرنگتی، پارکی ملی در ناحیه سرنگتی در تانزانیا است. این منطقه به خاطر مهاجرت سالانه بیش از یک و نیم میلیون گاو وحشی آفریقایی و ۲۵۰٬۰۰۰ گورخر در آن معروف شده است. به خاطر وسعتش و تعداد زیاد جانوران و درندگان در آن، این پارک اغلب به عنوان بهترین اندوخته طبیعی (nature reserve) در قاره آفریقا شناخته می‌شود. بیش از ۳ هزار شیر در این منطقه زندگی می‌کنند.

۴ پارک ملی معروف تانزانیا به این شرح است که هانیه موفق به بازدید از یکی از آنها شد.

Serengeti National Park, Ngorongoro Area, Manyara National Park, Tarangire National park

سریلانکا: سرزمین دیدنی باران های سیل آسا

t9
نقشه سریلانکا در جنوب هندوستان و نزدیک خلیج بنگال که یکی از مقصدهای دیدنی گردشگری کمتر شناخته شده در قاره آسیا است

یکی از مقصدهای طبیعت گردی هانیه جهانگرد، سریلانکا (سرزمین چای، فیل و لبخند) اقلیم سرسبز بیست و یک میلیون نفری در جنوب آسیا است. کشوری کمتر شناخته شده برای جهانگردان دنیا. جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا جزیره‌ای گرمسیری در جنوب آسیا است که گردشگران برای دیدن طبیعت زیبا و آثار تاریخی به آن سفر می‌کنند. سریلانکا را خلیج بنگال و خلیج هانار که جنوب شبه جزیره هند قرار دارد، احاطه کرده است. طبیعت دیدنی سریلانکا، یادآور مالدیو و تا حدودی ماداگاسکار است.

t10
تصویری دیدنی از شهر کلمبو، پایتخت ساحلی سریلانکا در جنوب غرب این کشور
t12
تصویری از زیبایی های طبیعت سریلانکا در جنوب آسیا

پایتخت سیاسی سریلانکا سری جایاواردنپورا کوته و پایتخت تجاری‌اش شهر کلمبو است. کلمبو، یکی از مقصدهای طبیعت گردی در قاره کهن است و در چند سال اخیر، به مدد هشتگ های اینستاگرامی توریسم بلاگرها، در کانون توجه هیجان گردهای آسیا قرار گرفته است.

T13
تصویری از باغ های سلطنتی Batonical سریلانکا

محصولات صادراتی سریلانکا شامل منسوجات، چای و فلفل، الماس، زمرد، یاقوت،‌ نارگیل، الوار و ماهی است که طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد. اگر قصد سریلانکا گردی داشتید، جشنواره های  فصلی آن را فراموش  نکنید و تجربه های زوج جوان ماجراجو را در سفر  به این اقلیم در نظر داشته باشید.

t11
قلعه صخره ای تماشایی Sigiriya یکی از اصلی ترین جاذبه های سریلانکا محسوب می شود که توسط پادشاه کاساپای اول (۴۷۷- ۹۵) ساخته شد. او یک صخره طبیعی را به مکانی روحانی با باغ ها، خندق ها، دیوارها و نقاشی های فرسکو تبدیل کرد.
t14
Polonnaruwa دومین پایتخت سریلانکا بعد از ویرانی Anuradhapura در سال ۹۹۳ میلادی است. امروزه Anuradhapura نمونه کامل معماری سریلانکایی است که تاریخچه آن به قرن ۱۲ بعد از میلاد باز می گردد. در این شهر مقبره های بودایی زیادی توسط پادشاه Parakramabahu اول ساخته شده است.

درگاه رسمی گردشگری سریلانکا در این لینک در دسترس است.

جهانگردی به روایت هانیه رشیدی

s1
روایت مصور هانیه رشیدی از سفر نوروز ۹۶ به مراکش

دختری ۳۴ ساله، فارغ التحصیل رشته عکاسی از دانشکده خبر تهران، برایش جهانگردی، به سبک زندگی عادی تبدیل شده و بدون سفر، روزگار برایش سخت می گذرد. او، بر خلاف خیلی ها که دنبال مقصد های گردشگری تکراری مانند دبی و مالزی و آنتالیا و گرجستان و قبرس هستند، به سرزمین های دور سفر می کند. جایی که خیلی ها، درباره اش در مستند های تلویزیونی و کتاب ها، چیزهایی شنیده و دیده اند.

s4
روایت هانیه رشیدی از میدان سرخ مسکو (Red Square) که یکی از مقصدهای اصلی گردشگری در پایتخت روسیه است

از مالدیو تا آفریقا، سفر هزاران کیلومتری هانیه جهانگرد قصه ما را تشکیل می دهد که با او، گشتی می زنیم در سفرهای چند سال اخیرش.

۵ سال پیش، هانیه قصه ما به قول احسان علیخانی (مجری شبکه ۳ سیما)، سفرش را از نپال آغاز کرد. جایی که برای خیلی ها در قاره کهن،‌ نام آشنایی نیست. سرزمین معابد، جایی در سرزمین های تقریبا دور. اما او معتقد است که سفر به نپال، جذابیت های فراوانی داشته و خیلی هزینه بر نیست.

s2
روایت هانیه رشیدی از سفر به روسیه در بهمن ۹۵

چرا که زندگی در این کشور و گردش در شهرهای مختلفش ارزان است. این البته خاصیت کشورهای جنوب شرق آسیا است و تنها مختص به نپال نیست. برای گردشگران خودمانی و آنها که بدنبال مقصدهای هیجان انگیز برای سفر هستند و معتاد هتل های لوکس و کافی شاپ های آنچنانی نیستند، سفر به نقاط کمتر شناخته شده، یک افتخار و فرصت گردشگری جذاب است که قطعا نپال و سریلانکا از این قاعده مستثنی نیست.

h1
تصویری از جهانگردی های هانیه رشیدی در باختاپور نپال. باختاپور، مرکز کشاورزی و فعالیت های مذهبی نپال است.

هانیه، عکاسی خوانده و شکار گر لحظات ناب است و قطعا زاویه و نور را به خوبی می شناسد و درک می کند. تصویر زیر، قایقی را در آب هایی سبز رنگ در کنار جنگلی مملو از درختان بلند و کهن نشان می دهد که او در ویتنام گرفت.

h2
ماهی گیر خانمی در منطه HA LONG ویتنام مشغول قایق رانی است

یکی از سفرهای هیجان انگیز هانیه، سفر به جزایر مالدیو است که سواحل مرجانی آن، لوکیشن فیلمبرداری فیلم ها و سریال های بسیاری بوده است و یکی از مقصد های گردشگری قاره کهن در جنوب شرق آسیا نیز به شمار می رود.

H3
منطقه Moofushi مالدیو که شما را به جشنواره رنگ ها در آسمان و دریای مالدیو می برد که دنیای زیر آبش، جشنواره ای رنگارنگ و شگفت انگیز از کوسه نهنگ ها و لاک پشت های عظیم الجثه است.

یکی از جاهای جالبی که هانیه در چند سال اخیر سفر کرده است، سریلانکا، کشوری فقیر در آسیا است که فرهنگ و سبک زندگی مردمانش، برای خیلی از جهانگردان، جالب توجه بود.

h4
تصویری که هانیه از معبدی در منطقه Sigiriya سریلانکا گرفت

سال ۲۰۱۴ میلادی بود که هانیه رشیدی، جهانگرد ماجراجوی تهرانی به تانزانیا، بهشت طبیعت گردهای آفریقا رفت تا با بخشی از حیات وحشی که ما در مستند های تلویزیونی می بینیم، از نزدیک آشنا شود. تصویر فوق العاده زیر، شکار لحظه طلوع آفتاب در یکی از شهر های تانزانیا را به تصویر می کشد که طیف رنگ ها و زاویه ای که هانیه برای عکس برداری انتخاب کرده، قابل توجه است.

h5
تصویر هانیه رشیدی از کمپ simba در شهر Ngorongoro تانزانیا در آفریقا. انگورونگورو منطقه‌ای حفاظت‌شده و میراثی جهانی است که در ۱۸۰ کیلومتری غرب شهر آروشا در تانزانیا قرار دارد. این منطقه از سوی اداره حفاظت از محیط زیست انگورونگورو متعلق به دولت تانزانیا اداره می‌شود. دره انگورونگورو، که کاسه‌ای آتشفشانی و فعال است، درون این پارک قرار دارد.

ابرهای این منطقه، یادآور مازیچال و فیلبند سرزمین سر سبز گیلان است.

تانزانیا، یکی از کشورهای جنوب آفریقاست که حیات وحش فوق العاده ای دارد و شما می توانید، در دشت های وسیع و مملو از گورخر و زرافه و حیوانات اهلی و وحشی دیگر، به طبیعت گردی بپردازید. کاری که گویا هانیه انجام داده و لحظات نابش را هم توسط لنز دوربین خود، شکار کرده است.

h6
تصویر هانیه رشیدی از گورخر های پارک ملی تانزانیا

پارک ملی سرگنتی تانزانیا از جمله پارک های ملی پر مخاطب آفریقا و جهان به شمار می رود که برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این منطقه به سایت اینترنتی آن در این نشانی مراجعه کنید.

در واقع این پارک، قدیمی ترین پارک ملی این کشور بوده و میراث جهانی محسوب می شود و هفتمین مورد از عجایب دنیاست. این پارک به خاطر مهاجرت سالانه حیوانات وحشی از جمله صدها هزار گورخر و میلیون ها حیوان دیگر بسیار مشهور است.

t15

در عکس زیر، وی به پارک ملی Tarangire تانزانیا رفته و سافاری با جیپ های قهوه ای رنگ را تجربه کرده. تجربه طبیعت گردی نابی که تنها در پارک های ملی تانزانیا برای مشاهده حیات وحش از فاصله نیم متری، در دسترس است و تجربه ای فراموش نشدنی از مشاهده یوزپلنگ و شیر روی کاپوت ماشین!

در تصویر زیر، درخت بائوباب را مشاهده می کنید که قدمتی چند صد ساله دارد و شاخه هایش، گویی نقاشی شده است.

h7
عکسی که تانزانیا گردی های هانیه را به تصویر می کشد و روایت سافاری وی در پارک های ملی این کشور است

هانیه درباره عکس بالا می گوید:

این سفر، مرا به سرزمین های استوایی برد و زیر سایه سبز آن درخت تنومند، این عبارت به ذهنم آمد که وسیع باش و تنها و سر به زیر و سخت.

هانیه، در سفرهایش، بالاخره فرصتی پیش می آید که تصاویری هم از ایران بگیرد. مثل عکس زیر که قلیان کشی در قسمت بار را در اتوبوس ایران پیما به تصویر می کشد و فرصتی برای شکار لحظات این عکاس جهانگرد جوان تهرانی می شود.

h8
هانیه می گوید: فقط در ایران!

تصویر زیر نیز از ویتنام گرفته، جایی که سابقه مبارزانشان با نیروهای نظامی آمریکا، یکی از شکست های بزرگ ایالات متحده را در قرن بیستم رقم زد و امروز، کشوری در حال توسعه در آسیا به شمار می رود. این تصویر که در منطقه Chin Ming در منطقه سایگو ویتنام گرفته شده است،‌ هانیه را یاد شعری از سهراب سپهری می اندازد که می گوید:

تو مرا یاد کنی یا نکنی،

باورت گر بشود گر نشود،

حرفی نیست،

اما نفسم می گیرد

در هوایی که نفس های تو نیست.

h9
تصویری از ویتنام

تصویر زیبای زیر نیز که جشنواره رنگ ها را در غروب آفتاب در جزایر مالدیو به تصویر می کشد،‌ در سال ۲۰۱۴ میلادی گرفته شده است و باز هم ‌ما را با جذابیت های طبیعی مافوشی مالدیو آشنا می کند.

h10
غروب دل انگیز آفتاب در مافوشی مالدیو

هانیه درباره عکس زیبای بالایش می گوید:

قایقی که از دریا بر نمی گردد، یا اسیر توفان شده است تا غم قایقران (رضا کاظمی)

سریلانکا، یکی از مقصد های جذاب قاره کهن بوده که در  تصویر زیر، هانیه ما را با بخشی از سبک زندگی مردم در بخش Colombo آشنا می کند.

h11
تصویر موز فروش ها در سریلانکا به روایت هانیه رشیدی

سرزمین اعجاب انگیز هندوستان، یکی از مقصد های گردشگری هانیه رشیدی قصه ما بوده است و او در این سفر، به تاج محل رفت و تصاویر زیادی گرفته که یکی از آن ها را در پایین مشاهده می کنید.

h12
تصویری از آگرا- تاج محل هندوستان. یکی از مقصدهای گردشگری دیدنی سرزمین شگفتی ها

وی به عنوان عکاس، به دنبال لحظات ناب است و عکس زیر نیز،‌ استعداد وی را در عکاسی نشان می دهد. وی درباره این عکس شعری دیگر از رضا کاظمی را ارائه می کند:

h13
معبد مانکی در نپال… هیچ کس از آسمان گرفته توقع آفتاب نمی کند. . . با دلتنگیت کنار بیا مرد. . . معبد میمون،‌ تنهایی، جهانگردی،‌ نپال و هانیه رشیدی. . . این داستان سفر به نپال بود.

یکی از ارمغان های سفر هانیه به ویتنام را می توان در تصویر زیر مشاهده کرد که دختری دوچرخه سوار گل فروش را نشان می دهد. او درباره این عکس که در سال ۲۰۱۵ میلادی گرفته است می گوید:

h14
تصویری از هانوی ویتنام و گل فروش. . . زیر این عکس نوشت: خسته ام. . . از خستگی تمام تنم درد گرفته است. . دستهایم پینه بسته است. . . پاهایم بی رمق است. . . خوابم می آید، میخواهم بخوابم. . . میخواهم بخوابم. . . رهگذری می پرسد: چه کرده ای. . . نمی داند مگر  زندگی؟!؟!؟

به هر حال، طبع شعر خانم رشیدی، هم چون استعداد عکاسی ایشان، تلفیقی از نثر و عکس را به مخاطب هدیه می کند که در روایت های یک جهانگرد خوش ذوق، خواندنی جلوه می کند.

کنیا، سرزمین جذاب جنوب آفریقا، یکی از مقصد های طبیعت گردی و مشاهده حیات وحش و قبیله های سنتی مردمان جنوبگان قاره سیاه است و به همین خاطر، از فهرست سفرهای هانیه رشیدی دور نمانده و تصویر زیر هم، نشان می دهد که وی، در سال ۲۰۱۲ میلادی، به آن جا سفر  کرد.

h15
قبیله سامبورو در کنیا- پسر بچه ای خندان روبروی لنز دوربین هانیه

وی درباره این عکس هم باز، شعری می نویسد از شاعر شعر نو (زهراه کاوه فیروز):

و تو چقدر صادقانه می خندی

لبخند سر می دهی به همه آن واژگانی

که حس ناب کودکی قادر به درکشان خواهد بود

لبخند می نشانی به نداشتن همه داشتن ها

و من دیگر این لبخند را از سر گذرانده ام

و بازگشتی برای صداقتی دوباره

و لمس ژرفای پاکی اصیل کودکی نیست

افسوس

شعر زیبایی که هانیه برای این عکس زیبا انتخاب کرده است، نشان می دهد که شکارگر لحظات، می تواند شکارگر خوب نظم و نثر هم باشد تا تفسیرش از لحظات را به خوبی روایت کند.

او درباره عکس زیر که در سریلانکا گرفته به روایت قیصر امین پور می نویسد:

h16
ره آورد هانیه از سفر به سریلانکا

گاهی گمان نمی کنی ولی می شود . . . گاهی نمی شود، نمی شود که نمی شود؛

گاهی هزار دوره دعا بی اجابت است . . . گاهی نگفته قرعه به نام تو می شود؛

گاهی گدای گدای گدایی و بخت نیست . . . گاهی تمام شهر گدای تو می شود…

تصویر زیر که یادآور سوباتان (بهشت اردیبهشت ایران) است، منطقه Pahalgam جامو و کشمیر را نشان می دهد که یکی از مقصد های جهانگردی هانیه در سال ۲۰۱۴ میلادی بود. پهلگام هندوستان، جایی که نقطه ای از بهشت را می توان در آنجا به نظاره نشست.

h17
منطقه بین هند و کشمیر با شکار هانیه رشیدی

منطقه Prison در زانزیبار تانزانیا، جایی که هانیه با یک دوست ناخوانده آشنا شد و در جزیره زندان تانزانیا، عکس زیر را گرفت و نشان داد که زنگبار، خیلی دیدنی و طبیعتی فوق العاده دارد.

h18
لاک پشت به روایت جهانگرد ماجراجوی تهرانی

زَنگبار (شهر قصه های سندباد) نام یکی از جزایر مهم تانزانیا و پایتخت منطقه نیمه‌خود مختار زنگبار است. این سرزمین در سال ۱۹۶۳ با تانگانیکا متحد شد و دولت جدیدی بنام جمهوری فدرال تانزانیا را تأسیس کرد. «زنگ» واژه‌ای فارسی است به معنی تیره‌ رنگ، قهوه‌ای و سیاه، «بار» به معنی ساحل، کناره و کرانه (مثل: جویبار، رودبار، ارسباران …) و در مجموع «زنگبار» یعنی «ساحل سیاهان» و یا «سرزمین سیاهان».

t16
Park Hyatt Zanzibar, Zanzibar City (Tanzania) Deals

اعراب این کلمه را زنجبار تلفظ می‌کنند و اروپاییان نیز زنجبار را به Zanzibar تغییر داده‌اند. ایرانی‌ها از دوره هخامنشی با این منطقه داد و ستد تجاری داشته‌اند. راهنمای گردشگری زنگبار را اینجا مشاهده کنید.

t17
Zanzibar Stone Town Spice Farm Day Tour

زرافه، جایی در آفریقا، جایی که شما می توانید از فاصله نزدیک،‌ زرافه ای شش متری را ملاحظه کنید. عکسی که هانیه رشیدی در سال ۲۰۱۲ میلادی از پارک ملی Masai Mara کنیا گرفت. ماسایی مارا (انگلیسی: Maasai Mara) پارک ملی و ذخیره گاه ماسایی مارا که در زبان مردم محلی و برگرفته از اقوام بومی ساکن آن به عنوان ماسای مارا شناخته می‌شود یک ذخیره و زیستگاه بزرگ جانوری و گیاهی در منطقهٔ استان ناروک کنیا است که به هم پیوسته و در جوار ذخیره گاه دیگر یعنی پارک ملی سرنگتی در استان مارا تانزانیا است.

t18
طبیعت جذاب منطقه Maasi Mara در تانزانیا، جایی که مشاهده زرافه های چند متری از نزدیک برای گردشگران آفریقا فراهم می شود

اختصاص نام ماسایی مارا به این منطقه برگرفته از افتخار ساکنین آن (ساکنان سرزمین آبا و اجدادی منطقه) است، معنی تحت‌الفظی آن و کلمهٔ مارا به معنی نگاه به یک افق دوردست بوده که در زبان محاوره‌ ای منطقه معروف به زبان ماسایی بیانگر درختان، ساوانا یا همان دشت بی درخت و سایه‌های ابر روی زمین است که مشخصهٔ بارز این سرزمین به شمار می رود.

h19
زرافه به روایت هانیه رشیدی از تهران

ماسایی مارا کنیا، جاییست که عاشقان طبیعت گردی، آن را به خوبی می شناسند و در این سایت می توانید اطلاعات بیشتری درباره اش کسب کنید.

h20
سریلانکا، هانیه و مارمولک

در بین سفرهایی که هانیه داشته است، سریلانکا، جذابیت های بسیاری برایش به ارمغان آورد. وی در این باره می گوید:

«سریلانکا و مناظرش شفافه که فقط دوست داری لحظه به لحظه بایستی و اون مناظر رو با چشمات ببلعی. اینجا رنگ ها معنای واقعی خودشون رو به تصویر می کشن. واقعا مناظر زیبا و خیره کننده جاده های سریلانکا کم نظیره. سبز اندر سبز.

همین طور که تو جاده می رفتیم یک دفعه متوجه تعدادی زیادی آدم شدیم که کنار جاده ایستادند.حدس زدیم باید خبرایی اونجا باشه.قبل از اینکه پیاده بشیم من فریاد کشیدم و ذوق کردم که واااااای اینا رو!!! سریع پیاده شدیم تا از نزدیک بتونیم این مارمولک بزرگ رو ببینیم به نام Monitor lizard واقعا هیجان انگیز بود.

این مارمولک ها همین طوری کنار جاده واسه خودشون ول بودن و یه مردی که فکر کنم مسوول نگهداری از اونا بود داشت بهشون تکه های ماهی و گوشت می داد. اون مرد به ما اجازه داد تا بهشون غذا بدیم. نفسم حبس شده بود تو سینه وقتی داشتم بهشون غذا می دادم. باید گوشت رو بالا می گرفتی تا خودشون اونو از دستت بگیرن. البته در پرانتز بگویم من گوشت رو به یه تکه چوب آویزون کردم بعد گرفتم طرف مارمولک.خب می ترسیدم. گنده بودددد

ویتنام، همان طور که گفتیم، از جذابیت های سفرهای هانیه بوده است. زنان در بازار های محلی، مشغول فروش هستند و هانیه، تصویر زیر را می گیرد.

h21
زنان سبزی فروش در ویتنام به روایت هانیه رشیدی

رنگ ها در رنگ ها دویده، ای مسیح مادر، ای خورشید! از مهربانی بی دریغ جانت با چنگ تمامی نا پذیر تو سرودها می توانم کرد غم نان اگر بگذارد. *** چشمه ساری در دل و آبشاری در کف، آفتابی در نگاه و فرشته ای در پیراهن از انسانی که توئی قصه ها می توانم کرد.

شعر زیبایی که هانیه از احمد شاملو برای تفسیر این عکس روایت می کند، در نوع خود جالب توجه است.

h22
تصویر صفحه اینستاگرام هانیه رشیدی

از هانیه یاد گرفتیم که:

  • اصل مهم گردشگری خودمانی: گردش در دنیا، پول زیادی نمی خواهد. صبوری و برنامه ریزی، مهم ترین اصل سفر است.
  • آفریقا گردی: آفریقا گردی، جشنواره ای از شگفتی ها و دیدنی ها را برای مشتاقان طبیعت گرد به ارمغان می آورد.
  • گردشگری هیجانیسبک زندگی ماجراجویانه جهانگردان، با گردشگران لوکس تفاوت دارد.
  • جادوی عکس: عکس، هنوز هم یکی از برترین رسانه ها به شمار می رود. قدرت عکس را فراموش نکنید. قدرت عکس را در تصاویر جستر سوئیسی و برتراند فرانسوی مشاهده کنید. با عکس به خصوص در دنیای اینستاگرام، می توانید میلیون ها نفر را ظرف چند ساعت از مقصدهای گردشگری مورد علاقه خود آشنا کنید.
  • طبیعت گردی:  توجه داشته باشید که طبیعت گردی، خاطرات فوق العاده ای برای گردشگران به همراه دارد که در موزه ها و پاساژ ها و کافی شاپ ها نمی توان جست و جو کرد.
  • جادوی توریسم بلاگرها: دنیای توریسم بلاگرها،‌ دنیای فرصت آفرینی دیجیتالی و درآمد زایی اینترنتی است. با قابلیت ها و ظرفیت های بالقوه این بستر جذاب، بیشتر آشنا شویم. توریسم بلاگر، نوع از فعالیت جذاب دورکاری  (freelanceing) در عصر دهکده جهانی است. بعنی شما با جادوی عکس و سفر و هشتگ و شبکه های اجتماعی،  فرصت آفرینی کنید.

جدید ترین خبرها از دنیای گردشگری ایران و جهان را، هر روز در آرمان سفر و دنیای سفر دنبال کنید. اگر عاشق سفر به سریلانکا، تانزانیا، کنیا و هندوستان هستید و قصد دارید خاطرات دیجیتالی هانیه را از نزدیک تماشا کنید، از درگاه های زورق و پین تا پین برای رزرو محل اقامت و خرید بلیط هواپیما استفاده کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • پایز تیر ۶, ۱۳۹۶

    انشاءالله در تمام طول عمرشان موفق باشند.

  • Amir Safari تیر ۷, ۱۳۹۶

    اون تصویر که نوشتید گورخر ها در دشت،اون حیوان ها wildbeastهستند،نه گورخر