دویست سال خاطره؛ نگاهی به عجیب ترین دوچرخه هایی که در دو قرن اخیر ساخته شده اند

دویست سال خاطره؛ نگاهی به عجیب ترین دوچرخه هایی که در دو قرن اخیر ساخته شده اند

در ۱۲ ژوئن سال ۱۸۱۷، یک مخترع آلمانی به نام کارل دریس (Karl Drais) سوار بر یک دستگاه دو چرخ عجیب که خود ساخته بود شروع به چرخیدن در خیابان های زادگاهش کرد و مردم نیز از دیدن این وسیله شگفت زده شده بودند. این اختراع پدال نداشت از این رو او با استفاده از گیر دادن پاهایش به سطح زمین این دوچرخه را به سمت جلو حرکت می داد. دوچرخه ی ساخت کارل دریس دو چرخ کوچک (که در تصویر شاخص این مطلب می بینید) داشت و اکنون به عنوان اولین و ساده ترین مدل دوچرخه ی جهان شناخته می شود. بدین ترتیب سال ۲۰۱۷ را می توان ۲۰۰اُمین سالگرد ساخت اولین دوچرخه دانست. این دوچرخه اکنون در موزه ای در آمریکا نگهداری می شود.

در ادامه قصد داریم تصاویری از جالب ترین و البته عجیب ترین دوچرخه های که تاکنون ساخته شده اند را به شما نشان دهیم که دیدن آن ها خالی از لطف نخواهد بود.

cardboardbalancebike-w700
دوچرخه کارتنی در واقع ساختار کاملاً طبیعی دارد اما نکته ی جالب در مورد آن این است که تمامی آن از مقوای بازیافت شده ساخته شده و کمپانی سازنده ی ان که «Cardboard Technologies» نام دارد امیدوار است که بتواند آن را در سال کنونی برای کودکان روانه ی بازار کند و بعدها نیز نسخه ی کامل پدال دار را برای بزرگسالان تولید نماید.
hoverbikefurze-w700
هاوربایک (hoverbike) مفهومی بود که برای اولین بار در مجموعه فیلم های «جنگ ستارگان» به آن پرداخته شده بود. هاوربایکی که در این تصویر می بینید توسط یک مخترع به نام کالین فورز در خانه ساخته شده است که دو پروانه ی قدرتمند آن را از زمین بلند کرده و مانند چرخ های آن عمل می کنند. این اختراع بدون شک راه زیادی در پیش دارد و جزو اختراعات مورد استفاده در آینده به شمار خواهد آمد.
schillerwaterbike-w700
دوچرخه ی آبی شیلر (Schiller) یک دوچرخه ی پدال دار است که با استفاده از پدال زدن می توانید آن را در آب برانید. این دوچرخه تمامی تجهیزات یک دوچرخه ی زمینی معمولی را دارد و تنها فرقش در این است که به جای چرخ دو صفحه ی پهن و بلند مانند کرجی روی آن نصب شده است که روی آب شناور باقی می مانند. به گفته ی سازنده سرعت این دوچرخه ی آبی تا ۱۶ کیلومتر در ساعت نیز خواهد رسید.
stoopidtaller-w700
استوپیدتالر (Stoopidtaller) دوچرخه ای است که توسط یک مخترع به نام ریچی تریمبل (Richie Trimble) که ۶ متر طول دارد و اسمش یه عنوان بلندترین دوچرخه در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است.
levitation_1-w700
این طراحی آینده نگرانه از شرکت Dezien که طرح شناور نام گرفته است در واقع یک دوچرخه است که دارای یک ژنراتور و باتری بوده و با پدال زدن دوچرخه سوار انرژی الکتریسیته تولید می کند و این انرژی در باتری ذخیره خواهد شد. طراحان این دوچرخه قرار است یک نمایشگر ال ای دی و یک مودم وای فای نیز روی این دوچرخه ی جالب نصب کنند.
flizbike-w700
دوچرخه ی مفهومی «فلیزبایک» (Fliz bike) تمامی ویژگی های اولین دوچرخه ی ساخته شده به دست کارل بریس از جمله داشتن دو چرخ، حرکت به وسیله ی قدرت پا و نداشتن پدال را دارد. در واقع دوچرخه سوار به جای نشستن روی زین دوچرخه از بدنه ی محکم و بلند آن آویزان می شود و حرکت دوچرخه به سمت جلو از ترکیب دویدن، راه رفتن و گیر دادن پاها به زمین انجام می گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

locvictory-w700
دوچرخه ی پیروزی (Victory bicycle) یک دوچرخه ی بسیار معمولی بنظر می رسد اما این دوچرخه در سال ۱۹۴۲ و در بحبوحه ی جنگ جهانی دوم ساخته شده است. در آن دوران مواد خامی مانند فلزات و پلاستیک اکثراً برای به کار رفتن در ساخت جنگ افزار به کار گرفته می شد و ساخت این دوچرخه در دورانی که همه چیز جیره بندی شده بود در نوع خود جالب است.
bikeloc1-w700
تمایل به ساخت دوچرخه های کوچک و فشرده تنها از علایق و ضرورت های دوران مدرن نیست. این دوچرخه که در دهه ی ۱۹۲۰ میلادی ساخته شده است دارای ساختاری فشرده و یک زنجیر و پدال بوده و روی دو چرخ بسیار کوچک حرکت می کند. به نظر می رسد که نشستن روی این دوچرخه و راندن آن با توجه به نزدیکی بیش از حد زین و دستگیره کار ناخوشایندی بوده باشد.
locbikes3-w700
سیر تکامل دوچرخه ها در این عکس که در سال ۱۹۱۹ گرفته شده و سه نسل از دوچرخه ها را نشان می دهد به تصویر کشیده شده است. دوچرخه ای که چرخ بزرگی دارد در واقع قدیمی ترین دوچرخه موجود در این عکس شناخته می شود. در حالی که دوچرخه ی وسطی شباهت بسیاری به دوچرخه های معمولی امروزی دارد، دوچرخه ی با چرخ های کوچک کنار آن جدیدترین طراحی دوچرخه ی آن سال ها به شمار می آمد.
locmotorbike-w700
این عکس که متعلق به سال ۱۹۱۷ یا ۱۹۱۸ است زنی را در حال راندن یک دوچرخه ی موتوردار نشان می دهد که در واقع ترکیبی از دوچرخه و موتورسیکلت است.
locdiavolo-w700
دیاوولو (Diavolo) یک بدلکار بود که در اوایل قرن نوزدهم در یک حلقه ی با عرض مناسب دوچرخه سواری می کرد و در بسیاری از مواقع در شرایطی کاملاً وارونه قرار می گرفت. چنین بدلکاری با سرعت بالا مردم را هیجان زده و مبهوت خود می کرد. این عکس در سال ۱۹۰۵ گرفته شده و دیاوولو را نشان می دهد که در حال بدلکاری است و مردم زیادی به تماشای او ایستاده اند.
locbikestretchers-w700
این عکس که از ترکیب دو عکس در حدود سال ۱۹۰۵ بدست آمده است پزشکان روسی را نشان می دهد که در طول جنگ بین ژاپن و روسیه از برانکاردهای سوار شده روی دوچرخه برای انتقال مجروحان استفاده می کنند. در تصویر می توانید ببینید که برانکارد روی دو دوچرخه نصب می شود.
locquad-w700
امروزه دوچرخه هایی را می بینیم که به طور همزمان توسط دو نفر رانده می شوند اما دوچرخه ی چهارنفره برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ ساخته شد. این چهار دوچرخه سوار به نظر می رسد که برای شروع یک مسابقه خود را در حالت آیرودینامیک مناسبی قرار داده و آماده پدال زدن هستند.
locbikestairs-w700
این عکس در سال ۱۸۸۴ گرفته شده و یک بدلکار را نشان می دهد که از یک دوچرخه ی با چرخ بسیار بزرگ برای پایین آمدن از پله های ورودی یک ساختمان استفاده می کند. توجه داشته باشید که در آن دوران هنوز دوچرخه های کوهستان ساخته نشده بودند.
loctricycle-w700
این سه چرخه توسط مخترعی به نام چارلز اولدریو (Charles Oldreive) و در سال ۱۸۸۲به ثبت رسیده است. این سه چرخه طوری طراحی شده که فرد در داخل آن قرار می گیرد. این سه چرخه «اسب آهنی جدید» (the New Iron Horse) نامیده می شد اما نتوانست جایگزینی برای موتورهای بخار باشد.

منبع: cnet
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود