آیا استفاده مجدد از دستمال کاغذی که قبلا مصرف شده زیان آور است؟

آیا استفاده مجدد از دستمال کاغذی که قبلا مصرف شده زیان آور است؟

زمانیکه با سرماخوردگی یا حساسیت های فصلی روبرو می شوید، گاه پیش می آید که با برخی از نشانه ها همچون گلودرد، سرفه، گرفتگی بینی و عطسه مواجه باشید و این امر نیز سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی شما شده باشد. بد نیست که از مکمل هایی چون زینک استفاده کرده و اندکی هم از منزل خارج شوید.

در این میان فشار کار، کم خوابی و تاثیر داروهایی که مصرف می کنید نیز در شما به ضعف عمومی بدن تان می انجامد. گاه نیز بر اثر مصرف بیش از اندازه دستمال، با کمبود آن مواجه شده و احتمالا به دنبال دستمال های قبلی که از ماه ها قبل در داخل کیف یا کمدتان باقی مانده می گردید تا از آنها نیز استفاده کنید. در فواصل زمانی نیز چای و نوشیدنی مصرف می کنید و این امکان وجود دارد که نگران ابتلا به بیماری بر  اثر مصرف آن دستمال های قدیمی نیز باشید.

اما نیازی نیست که بهراسید و جریان را بیش از اندازه بزرگ تلقی کنید. دکتر «میا فینکل استون»، از پزشکان خانواده مرکز LiveHealth Online در این باره می گوید: “در داخل دستمال هایی که قبلا استفاده شده اند، گاه ویروس هایی زندگی می کنند که می توانند بیش از هفت روز نیز به حیات خود ادامه دهند. بنابراین با استفاده مجدد از یک دستمال احتمال ورود ویروس به بدن خود را افزایش خواهید داد.” وی می افزاید: “اما توانایی این ویروس ها برای ایجاد عفونت به سرعت کاهش پیدا می کند و عمدتا بیش از ۲۴ ساعت به طول نمی انجامد.”

اگر بخواهیم این روند را به طور خلاصه بیان کنیم باید بگوییم، احتمال انتقال چنین ویروس هایی با گذشت زمان کاهش پیدا می کند. به همین دلیل نیز قدرت کمتری برای ابتلا به آن ویروس و با گذر زمان بیشتر وجود دارد.

علاوه بر این باید از سیسیتم ایمنی هوشمند بدن مان نیز ممنون باشیم که به گونه ای عمل می کند که بدن دوباره درگیر همان ویروسی که به تازگی به آن مبتلا شده، نمی شود. بدن با ساخت برخی از آنتی بیوتیک ها برای مقابله با آن عفونت، اقدام کرده و همین امر خطر ابتلا به همان نوع ویروس را با کاهش همراه می سازد.

منبع: rd
بدون نظر

ورود