موسیقی ایرانی؛ از «اولین بارون» رضا صادقی تا «پروژه ۳۰» همایون شجریان

موسیقی ایرانی؛ از «اولین بارون» رضا صادقی تا «پروژه ۳۰» همایون شجریان

بازار موسیقی ایران این روزها همچون هوای داغ اکثر نقاط کشور، روزگار پر رونقی را تجربه می کند. برای آگاهی از آخرین رویدادهای دنیای ضرب و ریتم ایران، گزارش امروز نگاهی دارد به معرفی آلبوم های جدید فعالان موسیقی کشور.  برای آگاهی از برنامه های کنسرت ایران تا مرداد ۹۶، به این لینک مراجعه کنید.

با موسیقی گردی امروز ما همراه باشید.

آلبوم بی مقدمه اشکان صدیق آذر منتشر شد

خبر اول اینکه یکی از جوان ترین فعالان موسیقی کشور، موفق شد نخستین آلبوم الکترونیک خود را به نام بی مقدمه منتشر کند. اشکان صدیق آذر که با ارکستر هنرمندان چون علی لهراسبی و محمد علیزاده سابقه همکاری داشته است، نخستین آلبوم موسیقی الکترونیک ایران که با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر می شود و می تواند سرآغاز سبک جدیدی در طراحی و تولید آلبوم های دیجیتالی فعالان ضرب و ریتم ایران و توسعه دهنده کارآفرینی دیجیتالی در عرصه موسیقی کشور باشد.

m1
تصویر آلبوم بی مقدمه، اثر اشکان صدیق آذر که به عنوان نخستین آلبوم دیجیتالی ایران مجوز گرفت

این خواننده جوان که با نام Ashcome در عرصه موسیقی حضور داشته، در ۱۳ سالگی شروع به فراگیری گیتار کلاسیک نزد علیرضا شمس کرد و پس از وقفه‌ای چند ساله، پیانو را نزد فرید جاوید فرا گرفت. پس از آن برای یادگیری هارمونی و کنترپوان، به مدت ۲ سال تحت آموزش استاد بخشی بود.

قطعه‌ Vitamin Sky از آثار او به مدت یک ماه در چارت Top100 قطعات Chillout سایت معتبر Beatport در سال ٢٠١۴ که به عرضه‌ آثار الکترونیک اختصاص دارد؛ قرار داشت. آقای صدیق آذر تا به حال قطعات Vitamin Sky، Moonar و Forgotten Sounds را منتشر کرده است.

گفتنی است، آلبوم موسیقی «بی‌مقدمه» شامل ۹ قطعه با نام‌های «بی‌مقدمه»، «تبریز دراما»، «آسمان ویتامینی»، «کنج»، «دروغ»، «فراموش شده»، «مونار»، «جاذبه» و «خونه» است که هم اکنون از طریق سایت‌ های فروش آنلاین موسیقی و همچنین شهر کتاب‌ها و فروشگاه‌ های فرهنگی سراسر کشور قابل خریداری است.

برنامه جدید انجمن فلوت ایران با طعم موتزارت

انجمن فلوت ایران، بیستم لغایت بیست و دوم تیر ماه امسال در دانشگاه تهران، هفتمین سمینار سالانه خود را با نام لذت نوازندگی موتزارت برگزار می کند. مدیر گروه موسیقی دانشگاه تهران که خود محقق و نوازنده ماهر فلوت است، درباره برگزاری این همایش موسیقیایی گفته بود: «برخلاف سمینارهای گذشته که گرایش به طرح مباحث بنیادین در نوازندگی و پداگوژی فلوت داشته‌اند، این سمینار با گرایش خاص بر معرفی اصول نوازندگی در آثار آهنگساز شهیر اروپا، «ولفگانگ آمادئوس موتزارت»، برگزار خواهد شد.

m2
علاقمندان به ساز دهنی (فلوت) می توانند برای ثبت نام در همایش ۳ روزه فلوت تهران به درگاه انجمن فلوت ایران مراجعه کنند

در این همایش، کارگاه‌ های تخصصی و مسترکلاس‌ها، شرکت‌کنندگان را با مباحث مهم در درک موسیقیِ موتزارت آشنا خواهد کرد. از جمله بخش های ارزشمند همایش مهم موسیقی تهران، حضور متخصصان مختلف از جمله پیانیست و موتزارت‌ شناس آلمانی، «هانس اودو کروئلس» برای برگزاری کنسرت پژوهشی درباره «موتزارت کودک» است که با بررسی سونات‌های فلوت K.۱۳ وK.۱۴ که موتزارت در سن هشت سالگی نوشته است، شرکت‌ کنندگان را با هسته‌ خلاقیت و نبوغ در آهنگسازی موتزارت آشنا می‌کند.

در این برنامه، همچنین تحلیل موسیقی فیلم «آمادئوس» توسط ساسان محبی (متخصص آهنگسازی فیلم و پداگوگ پیانو) و بررسی جایگاه موتزارت از دیدگاه اتنوموزیکولوژی توسط میترا جهاندیده (نوازنده‌ی فلوت و متخصص اتنوموزیکولوژی) در کنار کارگاه‌ های سبک‌ شناسی موتزارت و اصول بداهه‌ پردازی بر آثار موتزارت، در این سمینار سه روزه برگزار خواهند شد.

گفتنی است، از دیگر رویکردهای این سمینار می توان به فرصت آفرینی برای نوازندگی توسط شرکت‌ کنندگان اشاره کرد. به جز اجرای قطعات در مستر کلاس‌ها، شرکت‌ کنندگان فرصت خواهند یافت به اجرای کنسرتوها در شرایط کارگاهی با ارکستر دانشگاه تهران به رهبری سهراب کاشف بپردازند. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌ نام می‌توانند به سایت انجمن فلوت ایران در این نشانی مراجعه کنند.

آلبوم مولانا جان منتشر شد

آلبوم دیگری که اخیرا به بازار موسیقی کشور آمده است، مولانا جان نام دارد که به آهنگسازی سیاوش عبدی و خوانندگی صادق شیخ زاده بزودی در قالب یک کنسرت در فرهنگسرای نیاوران تهران رونمایی می شود. هنوز درباره جزییات رونمایی خبری در درست نیست. اما گفته شده که این آلبوم شامل ۷ قطعه است و در آن نوازندگان مطرحی ساز زده‌اند و ضبط کارها هم در استودیو آرشاویر انجام شده است.

m3

«سیاوش عبدی» سرپرست گروه فروزان، در این مجموعه روی قطعاتی از مولانا آهنگسازی کرده و برای اجرای کارها از یک آنسامبل ایرانی بهره برده است. این اولین آلبوم رسمی سیاوش عبدی محسوب می‌شود که استاد «محمد ذوالنوری» حضور مهمی در بخش نوازندگی تنبور آن داشته است.

این آهنگساز و نوازنده دف پس از همکاری با هنرمندان مطرحی نظیر استاد بیژن کامکار، نادر مشایخی، علیرضا مشایخی، میلاد کیایی، مسعود جاهد، جمشید عندلیبی، مجید درخشانی، حسین علیشاپور، امیر اثنی‌عشری، هادی حسین‌بیگی و محمد ذوالنوری چندی پیش تور کنسرت‌هایش در اروپا را به پایان رساند. سیاوش عبدی به همراه مریم شهریاری (نوازنده دف) در این تور اجراهای متعددی در کشورهایی نظیر آلمان، هلند، لهستان و اتریش و… داشت.

صادق شیخ‌زاده که خواننده قطعات آلبوم مولاناجان به آهنگسازی سیاوش عبدی است، دانش‌آموخته دکترای زبان و ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه است. او از محضر اساتیدی نظیر محمد اسماعیل قنبری و مرحوم استاد احمد ابراهیمی بهره برده است. این خواننده همچنین نشان درجه یک خیام از دانشنامه فردریک لونورمان فرانسه، رتبه دوم فستیوال ICM اتریش و مستر وکال فنلاند برای آلبوم اینک از امید را در کارنامه دارد.

شایان ذکر  است، آلبوم اینک از امید به آهنگسازی شاهین شهبازی، آلبوم اینک از حافظ به آهنگسازی دکتر پویا سرایی و آلبوم بزرگداشت حافظ در استراسبورگ فرانسه از جمله آثار منتشر شده صادق شیخ‌زاده هستند. مناجات‌ های ماهی و دریا، نوبت سزاواری و کبوترانه و بهشت جاودان از جمله سایر آثار این هنرمند برای شبکه‌ هایی نظیر ifilm و  شبکه قرآن سیما است.

افتخاری برای موسیقی پاپ ایران

با خبر شدیم که برای اولین بار، یک نوازنده جوان ایرانی به عضویت برترین شرکت پرکاشن قاره سبز پیوست.

m4

روزبه زرعی، هنرمند شرکت اشلاگورک آلمان، مدرس و نوازنده سازهای کوبه ای ایران و جهان است که توسط کمپانی «اشلاگورک» آلمان که جز قدیمی‌ترین و معتبرترین کمپانی‌ های پرکاشن اروپا و جهان به حساب می‌آید، به عنوان آرتیست بین‌المللی از کشور ایران انتخاب شد.

کمپانی سازهای کوبه‌ای «اشلاگورک» از اولین کمپانی‌هایی است که در اروپا به تولید سازهای کوبه‌ای از جمله کاخن، فریم درام و کوزه و…‌ پرداخت که می‌توان آن را معتبرترین کمپانی پرکاشن آلمان دانست و بعضی از محصولات این کمپانی هیچ نمونه‌ی مشابهی در برندهای دیگر ندارند.

این مجموعه که هنرمندان شاخص بین‌المللی را از کشورهای مختلف جهان انتخاب می‌کند و به عضویت خود درمی آورد، این بار و برای نخستین بار از ایران «روزبه زرعی» را به عنوان هنرمند بین المللی خود در عرصه‌ی نوازندگی سازهای کوبه‌ای انتخاب کرده است.

گفتنی است، روزبه زرعی نوازنده جوان و چیره‌دست سازهای کوبه‌ای است که با هنرمندان برجسته‌ای همچون سالار عقیلی، وحید تاج، حجت اشرف زاده، روزبه نعمت‌الهی و… همکاری داشته و سبکی خاص و متفاوت در اجرای فضاهای ریتمیک دارد. درگاه اختصاصی آقای زرعی را در این نشانی دنبال کنید.

از “سی ” همایون شجریان تا “آواز پارسی” شهرام ناظری

دو اتفاق مهم بزودی در دنیای موسیقی کشور در تابستان امسال رخ خواهد داد. یکی پروژه سی اثری از همایون شجریان و سهراب پور ناظری است که ۱۵ مرداد در کاخ سعد آباد روی صحنه می رود. دیگری پروژه ای به نام آواز پارسی است که گفته می شود متفاوت ترین کنسرت شهرام ناظری، شوالیه موسیقی ایران خواهد بود که ۱۱ و ۱۲ مرداد ماه سال جاری در تالار وحدت تهران اجرا می شود.

m5

درباره پروژه سی، شنیدیم که یکی از هنرپیشه های سینمای ایران به نام صابر ابر نیز به جمع بازیگران پروژه‌ی «سی»، کارِ «همایون شجریان» و «سهراب پورناظری» پیوست. پیش از این بازیگرانی چون سحر دولتشاهی، امیر جدیدی و مهدی پاکدل در این پروژه حضور داشتند.

«همایون شجریان» – خواننده پروژه‌ی سی گفته بود که تمریناتِ پروژه‌ی مولتی مدیای ۳۰ از اول تیرماه آغاز شده است و در همین راستا علاوه بر بازیگرانی که پیش از این برای حضور در این پروژه معرفی شدند، چند بازیگر جدید نیز به آن اضافه شده که در بخشِ اجرای زنده حضور دارند.

m6

گفته شده است که احتمال حضور چند بازیگر دیگر نیز وجود دارد که به تدریج توسط روابط عمومی پروژه معرفی خواهند شد.» «همایون شجریان» که قرار است آخرین تجربه‌ی موسیقایی خود را با استفاده از داستان‌های شاهنامه روی صحنه ‌برد، گفته است که تمام کسانی که در این پروژه حضور دارند، نه تنها در نقش و جایگاهی که قرار دارند ایفای نقش می‌کنند که در یک کلِ‌ واحد، رویایی را تحقق می‌بخشند که امیدواریم به صورت یک پروژه‌ی ملی در ایرانِ امروزِ ما تاثیر داشته باشد و بارِ دیگر همه‌ی ما را متوجه‌ی جایگاه «فردوسی» و جایگاه رفیعِ‌ او در تاریخ و ادبیاتِ‌ کند.

این پروژه‌ چند رسانه‌ای با هدفِ هویت بخشی ملی با تکیه بر موضوع فرهنگ، هنر و اندیشه ایرانی با حضور تعدادی از برترین چهره‌های موسیقی، تئاتر و همچنین انیمیشن در حالی روی صحنه می‌رود که روایتی معاصر و متفاوت از دو داستان شاهکار فردوسی را بیان کرده و تلاش می‌کند تا مخاطبینی از نسل های متفاوت با استفاده از هنر های نمایشی، موسیقی و انیمیشن به درکی امروزی از شاهنامه‌ی فردوسی برسند.

c6

خالقان این پروژه در نظر دارند گامی در جهت بازسازیِ هویت ملی بردارند. پروژه‌ی «سی» کاری از «همایون شجریان» و «سهراب پورناظری» از پانزدهم مرداد ماه در مجموعه‌ی فرهنگی- تاریخی سعدآباد با نویسندگی «نغمه ثمینی» و کارگردانی «علی‌اصغر دشتی» روی صحنه می‌رود.

پروژه آواز پارسی ناظری ها نیز، قرار است اجرای هر شب کنسرت خود را از لحاظ موسیقی، تدارکات و صحنه پردازی، با شب دیگر متفاوت کنند، تا این امکان برای علاقه‌مندان فراهم شود که بتوانند با شرکت در هر شب از کنسرت‌ ها، اجرای متفاوتی را نسبت به شب‌های گذشته تجربه نمایند.

c5

حافظ ناظری از لزوم حضور یک راوی یا نقال در اجراها، طبق سنت باستانی شاهنامه‌خوانی گفت و افزود: در هر شب از کنسرت‌های «آواز پارسی»، یکی از مشاهیر و چهره‌ های برجسته فرهنگی و هنری کشور، که از ماه‌ ها پیش برنامه‌ریزی برای حضورشان صورت گرفته، به عنوان راوی‌های برنامه، ما را در این اجراها همراهی خواهند کرد، که نامشان را جهت حفظ احترام این بزرگان و به‌عنوان شگفتی برنامه باقی خواهم گذاشت و در آینده‌ای نزدیک اعلام می کنم. قابل ذکر است که خرید بلیط این مراسم، از امروز آغاز شد.

خبر جدید برای دارکوبی ها: خواننده ثابت در جمع گروه دارکوب

m7

گروه موسیقی دارکوب که از فعال ترین گروه های موسیقی پاپ است که در تیر ماه، از اضافه شدن دو عضو ثابت به جمع خود خبر دادند. از این پس، در جمع دارکوبی ها، شاهد حضور هومن نامداری و سجاد عرب‌زاده نیز خواهیم بود. «دارکوب» که به تازگی وارد دهمین سال فعالیت خود شده، قرار است از این پس اجراهای پرتعداد و مستمری در تهران و شهرستان‌ها داشته باشد و موسیقی‌هایی با نگاه جدید اعضایش تولید کند.

هومن نامداری که پیش از این به عنوان سرپرست گروه احسان خواجه‌ امیری، دیگر خواننده فعال پاپ کشور فعالیت می‌کرد و همچنین سجاد عرب‌زاده (به عنوان خواننده ثابت) به عضویت دارکوب درآمده اند. طبق اعلام همایون نصیری، هومن نامداری به عنوان تنظیک کننده و آهنگساز خوش فکر، به قصد توان افزایی دارکوب به جمع آن ها اضافه شده است.

سرپرست دارکوب گفته بود:  من گاهی در بخش تنظیم‌ها و ساخت قطعات ضعف‌هایی احساس می‌کردم، برای همین فکر می‌کنم هومن بهترین گزینه‌ای بود که می‌توانست به دارکوب اضافه شود.» او درباره نقش هومن نامداری در گروه دارکوب می‌گوید: «اعضای گروه صرفاً نوازندگی نمی‌ کنند، هومن هم چند ساز بادی و کیبورد و پیانو می‌نوازد و می‌تواند مثل چند نوازنده در قطعات مختلف، رنگ‌ آمیزی‌ های مختلفی داشته باشد.

شایان ذکر است که در چند سال گذشته، برخی از اجرای قطعات باکلام دارکوب توسط مهران مدیری و حامد بهداد انجام می‌شد. اما آنها در ادامه روند متفاوتی را پیش گرفتند و در آلبوم «لیوا» با محسن شریفیان و در «نوکوب» با سه خواننده یعنی حمیدرضا ترکاشوند، علی زندوکیلی و رضا کولقانی همکاری کردند و در ادامه هم یک قطعه با احسان خواجه‌امیری منتشر کردند.

همایون نصیری حالا تصمیم گرفته برای اولین‌ بار از یک خواننده ثابت در گروه بهره ببرد و به این ترتیب از سجاد عرب‌زاده دعوت به همکاری کرده است.

آلبوم piclavier منتشر شد

آلبوم دیگری که در چند وقت اخیر وارد دنیای موسیقی کشور شده است، پیکلاویه بر وزن دهلاویه است که با اخذ تمام مجوزهای لازم منتشر شد. آلبوم «جایی که پیاده رو تمام می‌شود» نخستین آلبوم راک انگلیسی مجوز دار همه این سالهاست که اعضای گروه «پیکلاویه» خالق این اثر هستند.

m9

این آلبوم هفته گذشته موفق به اخذ همه مجوزهای لازم جهت انتشاردر بازار موسیقی کشور شد و به زودی تحت امتیاز موسسه «آوای سوته دلان» روانه بازار موسیقی کشور شد. این آلبوم شامل ۱۱ قطعه است که همه آنها ساخته اعضای گروه «پیکلاویه» و اشعار آن نیز سروده خواننده و گیتاریست گروه است.

از اعضای این گروه می توان به:‌ مهران مختار‌پور (خواننده)، مصطفی بهرمان (نوازنده درامز)، مهیار صالحی نیا (نوازنده گیتار الکتریک) و شایان کریمی (سرپرست گروه و نوازنده کیبورد) اشاره کرد. این گروه پیش از این کنسرت های زیادی را در تهران روی صحنه برده‌اند.

m8
گزارش PressTv از فعالیت گروه موسیقی پیکلاویر

«پیکلاویه» در سال ۱۳۹۳ به طور رسمی فعالیتش را در ایران آغاز کرد و تمام آثار پیکلاویه به زبان انگلیسی و فرانسه هستند و تاکنون سه تک آهنگ به نام Embellish ،Rose و The Fairest را به صورت رسمی منتشر کرده‌ اند. از سایر آهنگ‌ های گروه می‌توان به angels will rise اشاره کرد که در مخالفت با جنگ و ابراز همدردی با مردم جنگ زده ساخته شده است که موجب شد شبکهٔ Press TV ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی در یک اقدام کم سابقه، یک گزارش تصویری از این کنسرت راک و این آهنگ پخش کند.

تک آهنگ دلارام منتشر شد

برنامه تلویزیونی فرمول یک، اخیرا از آهنگ جدید پازل پند و حمید هیراد به نام دلارام رونمایی کرد. این گروه موسیقی در آستانه برگزاری دومین کنسرت رسمی خود که در تابستان امسال برگزار می شود، در برنامه علی ضیا در شبکه سوم سیما، از اثر مشترک خود رونمایی کرد تا علاقمندانش را به شرکت در این رویداد هنری تابستانی  ترغیب کند.

گفتنی است، «پازل بند» پس از اجرای پر سر و صدای دهم دی ماه سال گذشته که نخستین کنسرت رسمی این گروه نیز محسوب می‌شد، پس از اخذ مجوزهای لازم در تاریخ ششم مرداد در تهران برای دومین بار روی صحنه خواهد رفت. برگزار کنندگان این کنسرت در حال برنامه ریزی برخی اتفاقات نمایشی و پرفورمنس در این اجرا هستند و گفته می‌شود همچون کنسرت قبلی این گروه که با جلوه‌های خاص بصری برای نخستین بار در تهران روی صحنه رفت، این بار نیز باید منتظر اتفاقاتی جالب برای نخستین بار در این اجرا باشیم.

علی رهبری و آرین بهاری اعضای «پازل بند» را تشکیل می‌دهند و آلبوم «قایق کاغذی» از این گروه سال گذشته روانه بازار موسیقی کشور شد. این کنسرت به همت موسسه «آوازی نو» و به تهیه کنندگی «حسن اردستانی» برگزار خواهد شد و محمد ناصری نیز مدیر اجرای «پازل بند» است.

جشن امضای آلبوم نیلوفر محبی برگزار شد

مراسم جشن امضای آلبوم «از نهان تا بیکران» اثر «نیلوفر محبی» و دیدار این موزیسین با مخاطبانش روز شنبه دهم تیرماه در شهرکتاب فرشته برگزار شد. این برنامه از ساعت ۱۸ به نشانی خیابان شریعتی پایین تر از پل صدر برگزار گردید. نیلوفر محبی در این برنامه علاوه بر شنوندگان آثارش، از اهالی رسانه هم میزبانی کرد و به سوالات آن ها درباره آلبوم جدیدش پاسخ داد.

m19

این اولین مراسم جشن امضای آلبوم از نهان تا بیکران در شهر تهران است که با همت شرکت «ترانه شرقی» برگزار خواهد شد. نیلوفر محبی اوایل خرداد و چند روز پس از انتشار آلبومش در کرمانشاه با دوستداران آثار جدیدش دیدار کرد و پاسخگوی سوالات آنها درباره این مجموعه بود. آلبوم «از نهان تا بیکران» هفته اول خرداد منتشر شد.

این آلبوم شامل هشت قطعه به نام‌های: آبی نهان، تهران مود، نیلی، چوپی، مستور، لیبرتانگو، زمزمه با او و بیکران در سبک الکترونیک پاپ به مخاطبان است. آلبوم این آهنگساز و نوازنده مطرح که به همت شرکت ترانه شرقی منتشر شده بود با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد و خصوصاً نسخه دیجیتالی آن در بین آلبوم های پرفروش ماه قرار گرفت. آهنگسازی شش قطعه و تنظیم هفت قطعه از این مجموعه توسط نیلوفر محبی انجام شده بود. موسیقی یک قطعه از ساخته‌های «آستورپیاتزولا» و آهنگسازی و تنظیم یک کار هم اثری از «بهنام ابطحی» بود.

برگزاری مسابقه آهنگ سازی در شهر شعر و ادب

شیرازی ها، بزودی نخستین دوره مسابقه آهنگسازی را برگزار می کنند. مسابقه آهنگسازی سیمف، توسط انجمن اسیمس و موسسه فرهنگی هنری شهر آفتاب و همکاری آنسامبل الترنانس (Alternance) و کا ان ام-برلین KNM-Berlin)) امسال در شهر شیراز برگزار می‌شود.

m20

مطابق فراخوان رسمی این مسابقه آهنگسازی که بر روی درگاه اسیمس قرار گرفته است، کلیه آهنگسازان مقیم ایران، بدون در نظر گرفتن شرایط سنى، حق شرکت در این مسابقه را دارند و اعضای هیئت داوران جایزه آهنگسازی سیمف را ژان لوک هروه، نماینده‌ کا ان ام-برلین، نمایند‌ه‌ الترنانس، على گرجى، سارا اباذری، مهدی کازرونی، علیرضا فرهنگ، مهدی خیامی، آروین صداقت کیش و ارسلان عابدیان تشکیل می‌دهند.

مسابقه آهنگسازی سیمف در سه مرحله برگزار خواهد شد که در مرحله اول آهنگسازان واجد شرایط جهت پذیره‌نویسی و شرکت در مسابقه، حداکثر می‌بایست تا ۲۷ تیر ۱۳۹۶ از طریق فرم آنلاین قرارگرفته بر روی وب سایت مسابقه ثبت نام کرده و ۳ پارتیتور خود را همراه سایر مدارک خواسته شده در فرم فراخوان ارسال ‌نمایند.

در مرحله دوم هیئت داوران پس از دریافت و بررسى تمامى مدارک، حداکثر تا ۷ مرداد ۱۳۹۶، از طریق وب سایت اسمیس از ١۲ آهنگساز جهت ساخت اثری جدید برای یکی از سازبندی‌های دلخواه دعوت خواهد کرد و در مرحله سوم یا فینال مسابقه که در تاریخ‌های ۱، ٢، ٣ و ۵ آذر ۱۳۹۶در تالار شهر آفتاب شهر شیراز برگزار خواهد شد نوازندگان آنسامبل الترنانس و کا ان ام-برلین آثار منتخب را طبق جدول زمان‌ بندى به همراه قطعاتى از رپرتوار موسیقى معاصر اجرا خواهند کرد.

مرد مشکی پوش، با “اولین بارون” آمد

ویدیوی جدیدی توسط رضا صادقی، خواننده مطرح موسیقی پاپ کشورمان منتشر شد که اولین بارون نام دارد. این در حالی است که آلبوم یعنی درد، اخیرا توسط رضا صادقی منتشر شد و اینستانوشته دردناکی که به مناسبت انتشار این آلبوم منتشر کرد، بازتاب های گسترده ای پیدا کرد.

m21
با چه صدایی چطوری بگم وقتی دلم گرفته… وقتی دیگه جون قدم زدن با خودم رو هم ندارم. یجوری دیگه کسی حواسش نیست به بغضای سرکشم. اهای ادمایی که یه عمر هواتون هوای گرفته است و نمیدونین چرا!؟ این یعنی درد. وقتی لوطی سرچارراه خاطره هات، مهدی مشکی، بغض فرمون رو سی سال با خودش کشوند و کشوند و تووو خودش کشت، امیرکبیر وجودش رو. این یعنی درد وقتی یکی زد تووو گوش یه مادر دست فروش و یکی فیلم گرفت و بقیه فقط نگاه کردن….یعنی درد وقتی سیاه باز صحنه های تاتر، خبر مرگ بچه اش رو شنید و باز هم رفت رو سن تا مردم رو بخونده یعنی درد. وقتی اهواز و سیستان و بندر عباس نفسی نداشتن واسه کشیدن و اخبارچی گفت، هواى تهران آلوده است، یعنی درد …

این هنرمند که چندی پیش موزیک‌ ویدیوی قطعات «من و یادت» و «من دوست دارم» را منتشر کرده بود، همزمان با عید فطر موزیک‌ ویدیوی متفاوت قطعه «اولین بارون» را در اختیار مخاطبین قرار داد. «اولین بارون» قطعه‌ای با ترانه و ملودی «محمدعلی شیعاوی» و تنظیم «آرمان منورصادق» است که در قالب آلبوم «یعنی درد…» منتشر شده بود.

مهدی شکاری (نوازنده گیتار کلاسیک)، فرشید اوجی (نوازنده ویولن)، آرزو حامد (کرال) و آرش پاکزاد (میکس و مسترینگ) دیگر عوامل تولید این قطعه هستند. «هادی کریمی» کارگردان و انیماتور ویدئوی «اولین بارون» بوده و موسسه «آوای هنر» به مدیریت «محمد جلیل‌پور» ناشر آن است. رضا صادقی که روزهای پرکاری را می‌گذراند، ۳۰ تیر ماه به همت موسسه «آوای هنر» در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران روی صحنه خواهد رفت.

بلیت‌های این کنسرت که از ۵۰ تا ۱۴۰ هزار تومان قیمت‌ گذاری شده‌ اند، از طریق سایت ایران کنسرت در حال فروش هستند. مرد مشکی‌ پوش موسیقی پاپ همچنین در روزهای بیست و چهارم، بیست و پنج و بیست و ششم تیر ماه امسال به ترتیب در آستارا، قزوین و رشت روی صحنه خواهد رفت.

ناصر مسعودی با “حالا چرا” آمد

آلبوم دیگری که اخیرا وارد بازار موسیقی کشور شده است، حالا چرا نام دارد که توسط ناصر مسعودی منتشر شد. ناصر مسعودی که بلبل گیلان خوانده می شود، در اثر تازه خود که با تنظیم مجید درخشانی همراه شده است، از همکاری موسسه فرهنگی هنری پرده هنر موسیقی استفاده کرده است.

m24

این اثر دارای پنج قطعه به نام‌های «حالا چرا»، «مرغ دل»، «آواز اصفهان»، «عاشق شده‌ام» و «دریا (گیلکی)» است که در ژانر موسیقی سنتی ساخته و پرداخته شده و «ناصر مسعودی» پیشکسوت و خواننده سرشناس گیلانی، قطعات آن را اجرا کرده است.

قطعات این آلبوم روی سروده‌هایی از شاعران کهن و معاصر به اجرا در آمده و شاهوعندلیبی (نی)، امین گلستانی و آرش سعیدیان (عود)، علیرضا دریایی (ویولن، ویولا و کمانچه)، وصال صالحیان (سنتور)، حمید بهروزی‌نیا و عبدالرضا جلالی (تار)، آرش سعیدیان (سازهای کوبه‌ای) و نیلوفر محسنی (تنبک)، مهرداد ناصحی و فائضه کامیاب (همخوانان) به هنرنمایی پرداخته‌اند.

m23
تصویری روی جلد آلبوم جدید ناصر مسعودی و مجید درخشانی با نام حالا چرا که با ترانه هایی از استاد شهریار همراه شده است

همچنین «علیرضا نکولعل» مدیریت صدا و میکس و «نفیسه افشاری» مدیریت اجرایی این اثر را بر عهده داشته‌ اند. «ناصر مسعودی» قدیمی‌ ترین خواننده در قید حیات اشعار گیلکی است که از او آثار ماندگاری چون میرزا کوچک‌ خان (چقدر جنگلا خوسی)، کوراشیم و بنفشه گل تا کنون منتشر شده است.

آلبوم خشت های اصالت منتشر شد

آلبوم دیگری که اخیرا منتشر شده است، خشت های اصالت نام دارد که با آهنگسازی و تنظیم «حسین پرنیا» از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری وارد بازار موسیقی شده است. این آلبوم شامل ۱۵ قطعه بوده که کار تولید آن حدود یک سال و نیم طول کشیده است.

m25

عوامل ساخت این آلبوم عبارتند از: حسن ناهید (نی)، جمال جهانشاد (بربط)، سیامک نعمت ناصر (تار)، سیامک رئوفی (کمانچه و قیچک)، محمود فرهمند (تنبک)، صابر کاکاوند (تنبک)، مهدی رضایی (دف) و حسین پرنیا (سنتور) نوازندگانی هستند که در این آلبوم هنرنمایی کردند.

«حسین پرنیا» درباره ویژگی‌های این آلبوم گفته بود که «خشت‌های اصالت دارای ۱۵ قطعه بی‌کلام است که  ۹ قطعه از آن در دستگاه همایون و شش قطعه از آن در دستگاه راست پنجگاه ساخته شده است. این اثر اولین مجموعه‌ ای است که با سازهای ایرانی به آثار تاریخی کشورمان می‌پردازد و در آن به بناهای تاریخی به عنوان نمادهای فرهنگی توجه شده است.» علاقمندان برای تهیه آلبوم‌ موسیقی «خشت‌های اصالت» به صورت نسخه اصلی می‌توانند به مراکز معتبر فروش محصولات فرهنگی و هنری سراسر کشور مراجعه نمایند.

آلبوم آمیرا منتشر شد

آلبوم آمیرا توسط هرمس منتشر شد. این آلبوم موسیقی کاری با روهرر (نوازنده سوئدی درامز)، یورن مه‌یر (نوازنده سوئدی گیتار باس) و کلاوس گزینگ (نوازنده آلمانی کلارینت) است. زمینه شکل‌گیری گروه «اپن سورس» در بهبوهه جشنواره موسیقی فجر سال ۹۲ فراهم شد و به این ترتیب گروه «اوپن سورس» نامیده شد.

در کارنامه قابل اعتنای هر یک از این سه هنرمند، سابقه همکاری با هنرمندان بزرگ دنیا مشاهده می‌شود که دامنه وسیعی از موسیقی جز، ملل، کلاسیک و آوانگارد را در بر می‌گیرد. نوازندگان این گروه هر یک دو به دو باهم آشنایی داشته‌اند و هر سه از هنرمندان توانای «ای.سی.ام» هستند.

حضور در پروژه «چشمان ریتا» اثر انور براهم و اجراهای کوارتت «وولفرد برده روده»، از جمله فعالیت‌های آنها در دنیای موسیقی است. در آلبوم «آمیرا»، مثل کارهایی که در کنسرت‌ها شنیده شد، بداهه‌ نوازی پایه کار نیست و اکثر قطعات آهنگسازی شده‌اند و تا حد زیادی فضای متفاوتی در آلبوم شنیده می‌شود.

آلبوم «آمیرا» اشعاری بدون کلام هستند که تصاویری احساسی به مخاطب ارایه می‌دهند. کلاوس گزینگ در این آلبوم کلارینت باس و ساکسوفون سوپرانو نواخته، بیورن مه‌یر گیتار باس و ساموئل روهرر نوازنده سازهای کوبه‌ای بوده است. این آلبوم علاوه بر ایران (نشر هرمس)، در آلمان نیز توسط شرکت «آریونا» که برای ساموئل سوهرر است، منتشر شده است. رامین صدیقی (مدیر نشر هرمس) خبر از برگزاری کنسرت این تریو داده و قرار است نهم و دهم آذرماه، نشر هرمس کنسرتی را برای این تریو در فرهنگسرای نیاوران برگزار کند تا به این ترتیب از نخستین آلبوم خود رونمایی کنند.

افتخاری دیگر برای موسیقی ایران

خبر آخر اینکه مازیار حیدری آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی مقیم کشور کانادا به عنوان یکی از ۲۵ مهاجر برتر سال ٢٠١٧ در کشور کانادا برگزیده شد. این انتخاب، هرسال توسط مجله معتبر «مهاجران کانادایی» با حمایت رویال بانک کانادا، بر اساس کارنامه و سوابق اجرایی مهاجران نمونه و با رأی مخاطبان صورت می گیرد.

m26

مراسم اهدای نشان و تقدیر از برگزیدگان روز سه شنبه ٢٧ ماه ژوئن (۶ تیرماه) در شهر تورنتو برگزار شد. مازیار حیدری فوق لیسانس رهبری ارکستر از دانشگاه تورنتو است. او دستیار رهبر ارکستر هارت هاوس است و هم اکنون با ارکستر تورنتو به عنوان پیانیست و دستیار رهبر با آیکات به عنوان مدیر موسیقی و رهبر ارکستر و به عنوان مدرس آزاد موسیقی، پیانو، آهنگسازی و رهبری در کانادا فعالیت دارد.

m27
ابندکس درگاه شخصی استاد مازیار حیدری

این هنرمند شش سال سابقه تدریس پیانو و ارکستراسیون در دانشگاه هنر تهران دارد و بیش از ۱۰ سال به عنوان مصنف، دستیار رهبر و پیانیست با ارکستر موسیقی ملی ایران همکاری داشته است. او در سال ۲۰۱۷ دستاورد بسیار بزرگی داشته و آن هم انتخاب او برای هیات داوران جوایز معتبر جونو، مهم ترین جایزه موسیقی کانادا، است.

خاطرات کهنه روزگار نو

موسسه فرهنگی و هنری نوخسروانی باربد، به تازگی آلبومی به نام خاطرات کهنه روزگار نو منتشر کرده است که به آهنگسازی، تنطیم و صدای «سیاوش عظیمی» و تنظیم پویان رمضانی است. این در حالیست که همزمان با نشر اثر، می توان آنرا از طریق سایت «بیپ تونز»، بصورت قانونی و آنلاین خریداری کرد.

m28

آلبوم «خاطرات کهنه روزگار نو»، در سبکی از موسیقی تلفیقی ایرانی»، با صدای «سیاوش عظیمی» منتشر شده است که این اثر مشتمل بر ۶ قطعه به عناوین «آسمان»، «امید»، «بعد از تو»، «از تو بگذشته ام»، «فتنه گر» و «به خاطر تو»، می باشد. اشعار انتخابی برای قطعات این آلبوم از سروده های «مجید لباف خانیکی»، «محمد حاجی محمدی» و «نظام فاطمی» بوده و «پویان رمضانی»، «بابک شهرکی»، «سیاوش عظیمی»، «حامد فیض آبادی»، «مهراد نوبخت»، «مهرداد مهدی»، «مسعود آزین»، «آتنا اشتیاقی»، «گلنار شعاری»، «الهام کریم جبلی»، «مهدی جوانبخت»، «رضا فیض آبادی» و «کاوه تسعیری»، به عنوان نوازنده، به هنرنمایی پرداخته اند.

m29

شایان ذکر است که آلبوم موسیقی «خاطرات کهنه روزگار نو»، به آهنگسازی، تنظیم و خوانندگی «سیاوش عظیمی»، از سوی شرکت «نوخسروانی باربد» منتشر شده است.

شب دوستی ایران و ایتالیا در تیر ماه ۹۶

ریکاردو موتی، رهبر ارکستر مطرح ایتالیایی چوب رهبری خود را برای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال راونا به حرکت درآورد. اولین اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال راونا که در ادامه پروژه “جاده دوستی” این رهبر ایتالیایی است، شامگاه ١۵ تیرماه در تالار وحدت تهران به روی صحنه رفت.

این اجرا که به رهبری ریکادو موتی و مدیریت هنری شهرداد روحانی برگزار شد دربرگیرنده رپرتواری از اپراهای جوزپه وردی -آهنگساز ایتالیایی- بود. در این کنسرت که با استقبال خوبی مواجه شده بود مهمانی مانند سفرای برخی کشورها، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، سخنگوی وزارت امور خارجه، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، منوچهر صهبایی، آتیلا پسیانی، سهراب کاشف، پریسا بخت آور، علی اکبر قربانی، نادر مشایخی، کریستف رضاعی و… داشت.

آلبوم همایون های همایون منتشر شد

آلبوم «همایون‌های همایون» روایت پیانویی سامان احتشامی از ساخته‌های همایون خرم همزمان با سالروز تولد این آهنگساز و نوازنده ویلن توسط نشر موسیقی آوا خورشید منتشر شد. سامان احتشامی در این آلبوم ۴۴ دقیقه پیانو نواخته و قطعاتی از زنده‌یاد همایون خرم در دستگاه همایون را به شکل مدلاسیون‌هایی در هم آمیخته شده، اجرا کرده است.

این آلبوم به پیشنهاد بابک چمن‌ آرا مدیر نشر بتهوون به عنوان «همایون‌های همایون» نامگذاری شده و در آن آثار از همایون خرم اجرا شده که در دستگاه همایون ساخته شده‌اند. سامان احتشامی به گفته خودش از ۱۷ سالگی برای اجرا در کنسرت‌های زنده‌یاد همایون خرم دعوت شد و تا پایان عمر خرم این همکاری در مقاطع مختلف زمانی ادامه داشت. همایون خرم از خود آثار ماندگاری چون تو ای پری کجایی، غوغای ستارگان، رسوای زمانه، پیک سحری، اشک من هویدا شد، شهزاده رویا و بسیاری آثار دیگر از خود به یادگار گذاشت.

پر فروش ترین آلبوم ها و آهنگ های بیپ تونز

lll

پر فروش ترین آلبوم ها در بیپ تونز: ۱-فروغ، ۲-نقطه پرگار،۳-چه حال خوبیه،۴-حالا چرا، ۵-همایون های همایون، یعنی درد پر فروش ترین آهنگ ها: چنین کنم چنان کنم، بذار بگن، مردم شهر، دیوونگی، حال بارون و شیدایی

کتاب چهره های موسیقی ایران معاصر منتشر شد

اولین جلد از مجموعه «چهره‌های موسیقی ایران معاصر» نوشته هوشنگ اتحاد روانه بازار نشر شد. انتشارات فرهنگ نشر نو با همکاری نشر آسیم، کتاب چهره‌های موسیقی ایران را به چاپ رسانده است.

book

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: پس از نگارش کتاب، پژوهشگران معاصر ایران نوبت به موسیقی‌ دانان رسید. ترتیب شخصیت‌های متن براساس تاریخ تولد آن‌هاست. مبنا را آقا علی‌ اکبر فراهانی سر سلسله خاندان موسیقی و ردیف موسیقی ایران در محدوده یک و نیم قرن اخیر قرار دادم و شخصیت‌ هایی را در نظر گرفتم که به نحوی در پیشرفت موسیقی ایران تاثیرگذار بوده‌اند: موسیقیدان، موسیقی‌ شناس، نوازنده، خواننده، ترانه‌ سرا، سازنده ساز، کارشناس موسیقی و رهبر ارکستر.

اتحاد درباره این کتاب نوشته است: بنا به توصیه صاحب‌ نظران کوشیده‌ ام کمتر سخن بگویم، مگر به ضرورت و مستند. به طور مثال، هنگامی که منبع مطلبی مقرون به صحت نبوده یا متناقص بوده است، در نقل مطالب نهایت امانت رعایت شده است. از آن جا که طی بیش از شصت سال مطالعه، مطالب اغلب تذکره‌ها برایم خشک و کسالت‌ آور بوده است، کوشیده‌ام کماکان موضوع را به صورتی متنوع ارائه دهم تا برای خواننده دلچسب باشد و در عین حال، در حد مقدور اطلاعات را به طور کامل در اختیار او بگذارد.

کتاب مورد اشاره با ۶۲۴ صفحه مصور و با قیمت ۶۵ هزار تومان منتشر شده است و در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

کتاب جامعه موسیقی منتشر شد

چاپ نخست کتاب «جامعه، موسیقی، رادیو» تألیف حسن خجسته از سوی انتشارات سروش منتشر و وارد بازار نشر شد.  کتاب «جامعه، موسیقی، رادیو» از دو بخش تشکیل شده است:

در بخش اول، ابتدا درباره اصل موسیقی بحث شده و سپس مختصری درباره فلسفه موسیقی و دیدگاه برخی فیلسوفان نوشته شده و بعد از اشاره به ایدئولوژی سیاسی در موسیقی، دیدگاه دین‌ های مسیحیت و اسلام درباره موسیقی به اختصار بیان شده و آنگاه انواع مطالعات اجتماعی موسیقی و دیدگاه‌ های برخی مردم‌ شناسان و جامعه‌ شناسان موسیقی و دیدگاه‌های جدید درباره موسیقی از جمله تولید موسیقی به عنوان عنصر هنری آمده است.

book2

در نهایت به موسیقی و انواع رسانه‌ ها توجه شده است. در پایان بخش اول، درباره دو موضوع وارون‌نگاری و موسیقی زیرزمینی که در حوزه اجتماعی موسیقی اهمیت دارد بحث شده است.

در بخش دوم شامل سه مقاله درباره موسیقی رادیوست که سعی شده رابطه متقابل موسیقی بر رادیو و رادیو بر موسیقی و استفاده‌هایی که از این وضعیت صورت گرفته است شرح داده شود.

دکتر حسن خجسته، یکی از دستندرکاران باسابقه صدا و سیما با رویکرد دانشگاهی و همزمان با چشم داشتن به مسائل اجرایی رسانه آن را به رشته تألیف و تحریر درآورده است.

چاپ نخست کتاب «جامعه، موسیقی، رادیو» در ۳۲۰ صفحه از سوی انتشارات سروش در اختیار علاقمندان به هنر موسیقی قرار گرفت.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • مهرناز تیر ۱۷, ۱۳۹۶

    این بخش سایتتون واقعا عالیه اتفاقا من برنامه کنسرت رضا یزدانى رو برج میلاد شرکت کردم فوق العاده و بی نظیر بود ?? راستى خوشحال مى شم بازم برنامه هاى کنسرت و تئاترهاى جدید رو بذارین☺️

    • علی زمانی تیر ۱۷, ۱۳۹۶

      ممنون از نظر شما
      سرویس هنری روزیاتو را همواره چک بفرمایید.
      باتشکر