آشنایی با ۲۵ دانشگاه ممتاز ژاپن [قسمت سوم]

آشنایی با ۲۵ دانشگاه ممتاز ژاپن [قسمت سوم]

در بخش اول و دوم سلسله گفتارهای معرفی ظرفیت های تحصیلی و دانشگاه های ممتاز ژاپن، به بررسی نظام آموزش عالی این کشور و همچنین معرفی دانشگاه های ممتاز و خوب این کشور که در فهرست ارزشیابی تحصیلی اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان قرار گرفته است پرداختیم.

در گفتار امروز، شما را با دیگر دانشگاه های ممتاز این کشور و شرایط تحصیل و دریافت بورس آشنا میکنیم.

با ما همراه باشید.

دانشگاه کیوشو

J13

یکی از دانشگاه های ممتاز مورد تایید وزارت علوم کشورمان، دانشگاه کیوشو است. برای آگاهی از فرصت های تحصیلی و بورسیه این دانشگاه به این نشانی مراجعه کنید. این دانشگاه رشته های متنوعی دارد و قرار است از آوریل ۲۰۱۸ میلادی، دانشکده علوم میان رشته ای (Interdisciplinary Science) را ارائه کند که در میان دانشگاه های ژاپن بسیار متداول و با استقبال بین المللی متقاضیان تحصیل در رشته های چند بعدی قرار گرفته است.

شرایط ادمیشن در این دانشگاه معتبر ژاپن را در این لینک جستجو کنید که اطلاعات مورد نیاز پذیرش دانشجویان بین المللی را در اختیار شما قرار می دهد.

موسسه فناوری MOUORAN

J13

موسسه فناوری مووران ژاپن، یکی از موسسات تحقیقاتی معتبر این کشور است که در فهرست اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم کشورمان قرار گرفته و برای تحصیل در رشته های فنی و مهندسی، یکی از گزینه خوب در کشور آفتاب تابان است. برای آگاهی از فرصت های تحصیلی این دانشگاه به این آدرس رجوع کنید.

شرایط پذیرش این موسسه فناوری را در قسمت ADMISSION‌ مشاهده کنید. توجه داشته باشید که برای دریافت ادمیشن در این دانشگاه، قبولی در آزمون ورودی الزامی خواهد بود.

دانشگاه NIHON

J14

دانشگاه نیهون ژاپن از جمله دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم کشورمان است که در فهرست دانشگاه های خصوصی این کشور به شمار می رود. دانشگاهی که در سال ۱۹۲۰ میلادی تاسیس شده و هم اکنون بیش از ۷۰ هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. جهت کسب اطلاعات درباره فرصت های تحصیلی و بورس این دانشگاه معتبر ژاپن، به این لینک رجوع کنید. لینک های مهم تحصیلی این دانشگاه که از علوم اجتماعی و اقتصاد و هنر تا روابط بین المللی و پزشکی و دندان پزشکی را شامل میشود در زیر مشاهده کنید.

Graduate School of Law

Graduate School of Journalism and Media

Graduate School of Literature and Social Sciences

Graduate School of Integrated Basic Sciences

Graduate School of Economics

Graduate School of Business Administration

Graduate School of Art

Graduate School of International Relations

Graduate School of Science and Technology

Graduate School of Industrial Technology

Graduate School of Engineering

Graduate School of Medicine (Doctor’s Program Only)

Graduate School of Dentistry (Doctor’s Program Only)

Graduate School of Dentistry at Matsudo (Doctor’s Program Only)

Graduate School of Bioresource Sciences

Graduate School of Veterinary Medicine (Doctor’s Program Only)

Graduate School of Pharmacy

Graduate School of Social and Cultural Studies (Graduate Program in Distance Learning)

Law School (Professional Course)

Graduate School of Intellectual Property

همانطور که ملاحظه می کنید، این دانشگاه در زمینه های مختلف، نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می کند. فرصت های بورسیه این دانشگاه را نیز در این قسمت مشاهده فرمایید.

دانشگاه کشاورزی و دامپزشکی ژاپن

j15

اگر علاقمند به تحصیل در رشته های مهندسی کشاورزی و علوم دام و همچنین دامپزشکی در گرایش های مختلف در ژاپن هستید، دانشگاه Obihiro یکی از گزینه های خوب در این کشور خواهد بود. برای کسب اطلاعات درباره فرصت های تحصیلی و بورس و همچنین آشنایی با گرایش های متنوعی که در این دانشگاه در اختیار متقاضیان خواهد بود، به این نشانی بروید.

فهرست رشته های کارشناسی ارشد این دانشگاه به شرح زیر است:

Master’s Program in Life Science and Agriculture

Master’s Program in Food Science

Master’s Program in Agro-environmental Science

Master’s Program in Animal and Food Hygiene

فهرست رشته های دکترای تخصصی دانشگاه به این شرح است:

Doctoral Program in Animal and Food Hygiene

    The United Graduate School of Veterinary Sciences, Gifu University

The United Graduate School of Agricultural Sciences, Iwate University

فهرست مراکز تحقیقاتی این دانشگاه نیز در زیر ارائه شده است که برای متقاضیان تحصیل در مقطع ارشد و دکترا، فرصت خوبی برای آشنایی با فرصت های تحقیقاتی و اولویت های پژوهشی و همچنین رایزنی با اساتید و کارشناسان است:

Department of Animal and Food Hygiene
Department of Applied Veterinary Medicine
Department of Basic Veterinary Medicine
Department of Life Science and Agriculture
Department of Food Science
Department of Agro-Environmental Science
Department of Human Sciences
Research Center for Global Agromedicine
National Research Center for Protozoan Diseases
Field Center of Animal and Agriculture
Veterinary Medical Center
Diagnostic Center for Animal Health and Food Safety
Health Care Administration Center
Practical Agriculture and Animal Husbandry Program
Office for International Accreditation of Veterinary Education

شرایط پذیرش دانشجویان در این دانشگاه را در این قسمت مشاهده فرمایید.

دانشگاه اوساکا

j16

یکی دیگر از دانشگاه های دولتی معتبر ژاپن می توان به دانشگاه اوساکا اشاره کرد که در فهرست دانشگاه های معتبر ژاپن از نظر  اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم کشورمان قرار گرفته است. برای آگاهی از فرصت های تحصیلی و بورس این دانشگاه به نشانی اینترنتی آن رجوع کنید.

دانشکده های تحصیلات عالی دانشگاه اوساکا را در لینک زیر دنبال کنید:

دانشکده های مقاطع کارشناسی دانشگاه را در لینک های زیر  مشاهده کنید:

مراکز تحقیقاتی که دانشگاه اوساکا در عرصه های گوناگون علم و فناوری با آن همکاری دارد و بهترین فرصت برای آگاهی از اولویت های تحقیقاتی و همچنین رایزنی و تعامل با کارشناسان و اساتید جهت دریافت بورس و مطرح کردن SOP است، به این شرح است:

شرایط ادمیشن دانشگاه را نیز در این نشانی دنبال کنید.

دانشگاه علوم توکیو

J17

توکیو، پایتخت ژاپن، همچون مسکو، استکهلم و برلین، شهر دانشگاه های معتبر است. دانشگاه علوم توکیو، همچون دانشگاه توکیو، یکی از برترین مراکز علمی  خاور است و در فهرست برترین دانشگاه های ژاپن از نظر اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم قرار دارد. برای آگاهی از فرصت های تحصیلی و بورس دانشگاه به این نشانی رجوع کنید.

رشته های دپارتمان مهندسی این دانشگاه به شرح زیر است:

رشته های علوم و فناوری دانشگاه به این شرح است:

رشته های دپارتمان صنایع دانشگاه به این شرح است:

رشته های دپارتمان علوم این دانشگاه عبارتند از:

رشته های مدیریت، مدیریت نوآوری و داروسازی نیز از جمله رشته های پر طرفدار این دانشگاه به شمار می رود.

دانشگاه مطالعات پیشرفته ژاپن

j18

یکی از ۲۵ دانشگاه ممتاز ژاپن از نظر اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم کشورمان، دانشگاه مطالعات پیشرفته این کشور است که برای آگاهی از ظرفیت های تحصیلی و بورس آن به این نشانی مراجعه کنید. فهرست دانشکده های  این دانشگاه مطالعات پیشرفته ژاپن به شرح زیر است:

  • دانشکده علوم اجتماعی و علوم فرهنگی (لینک) دانشگاه مطالعات پیشرفته ژاپن
  • دانشکده علوم راهبردی انرژی (لینک) دانشگاه مطالعات پیشرفته ژاپن
  • دانشکده علوم زیستی (لینک) دانشگاه مطالعات پیشرفته ژاپن
  • دانشکده علوم فیزیک (لینک) دانشگاه مطالعات پیشرفته ژاپن
  • دانشکده علوم میان رشته ای (لینک) دانشگاه مطالعات پیشرفته ژاپن
  • دانشکده علوم پیشرفته (لینک) در زمینه Evolutionary Studies of Bio systems فعالیت دارد.

دانشگاه الکترو کامیونیکیشن

jap1

دانشگاه ارتباطات الکترونیکی ژاپن (Electro-Communications) یکی از دانشگاه های ممتاز این کشور است که در فهرست اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم کشورمان قرار دارد. این دانشگاه در توکیو واقع شده و در سال ۱۹۱۸ میلادی تاسیس شد. رشته های علوم رایانه، فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم فیزیک و اپتیک و علوم فنی و مهندسی در دانشکده های آن در کلیه مقاطع تحصیلی تدریس می شود.

در حال حاضر بیش از شش هزار دانشجوی کارشناسی تا دکترا در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فرصت های تحصیلی و بورس این دانشگاه به این لینک رجوع کنید. این دانشگاه، ۳ دانشکده دارد که در آن رشته های مختلفی در اختیار متقاضیان بین المللی که علاقمند به تحصیل به زبان انگلیسی هستند، قرار دارد.

دانشکده ارتباطات الکترونیکی

jjjjj

در این دانشکده رشته هایی همچون: مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم رایانه، مهندسی الکترونیک، فیزیک و شیمی کاربردی، سیستم های مهندسی هوش مصنوعی، مهندسی سیستم ها و ارتباطات انسانی تدریس می شود. برای کسب اطلاعات تکمیلی به آدرس های ارائه شده در زیر مراجعه کنید.

دانشکده مهندسی و اطلاعات

این دانشکده از سال ۲۰۱۰ میلادی تاسیس شد و در آن رشته هایی مانند: انفورماتیک، مهندسی ارتباطات، مهندسی مکانیک، علوم مهندسی، برنامه های بنیادین برای علوم مهندسی تدریس می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید.

دوره های تکمیلی

دوره های تکمیلی این دانشگاه به نسبت دانشگاه کیوتو و دانشگاه توکیو، گسترده نیست. اما در رشته های مختلفی در آن می توان تحصیل کرد که فیزیک، علوم رایانه، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهندسی مکانیک، برق و الکترونیک از آن جمله است.

مراکز تحقیقاتی دانشگاه

این دانشگاه همچون بسیاری از دانشگاه های ژاپن، با مراکز تحقیقاتی متعددی در سراسر جهان قرارداد همکاری دارد. مراکز فنی این دانشگاه عبارت است از:

  • موسسه علوم لیزر دانشگاه الکترو کامیونیکیشن
  • مرکز تحقیقات ارتباطات پیشرفته
  • مرکز علوم فضایی و ارتباطات رادیویی
  • مرکز راهبردی علوم مهندسی
  • مرکز مدیریت نوآوری
  • مرکز سلول های سوختی

برخی از مراکز تحقیقاتی این دانشگاه در زمینه علوم زیستی مشغول به فعالیت هستند که برای آگاهی بیشتر از لینک های ادامه استفاده کنید.

برخی از دانش اموختگان این دانشگاه، مدیران و سران شرکت ها و موسسات معتبر ژاپنی هستند که از ان جمله می توان به تاکورا بوجو (رییس اسبق JVC)  و کن کوتاراگی (پدر بازی های PlayStation)  اشاره کرد.

زندگی دانشجویی

به دلیل اینکه برخی از متقاضیان بین المللی تحصیل در پایتخت ژاپن در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، بخش ویژه ای جهت اطلاع رسانی مسائل مربوط به زندگی دانشجویی ارائه شده است که در این قسمت در دسترس است.

اطلاعات پذیرش دانشگاه

جهت اگاهی از شرایط ادمیشن در این دانشگاه و deadline ها، توصیه می شود که به این آدرس رجوع کنید و اطلاعات لازم را بدست آورید.

دانشگاه TMU ژاپن

122

یکی دیگر از دانشگاه ممتاز سرزمین آفتاب تابان، دانشگاه متروپولیتن توکیو است که با نام TMU شناخته می شود. این دانشگاه در فهرست ۳۵ دانشگاه ممتاز اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم کشورمان قرار دارد و به این معنا است که تحصیل در کلیه مقطع تحصیلی این دانشگاه و در کلیه رشته ها، مورد تایید کیفی قرار گرفته و مدارک دانش آموختگان، ارزشیابی و معادل سازی خواهد شد.

برای آگاهی از فرصت های تحصیلی و بورس و همچنین آشنایی با مراکز تحقیقاتی دانشگاه TMU به درگاه چند زبانه آن در این لینک مراجعه فرمایید. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، سایت دانشگاه در بخش انگلیسی زبان، بخش های متنوعی دارد که از ان جمله میتوان به: بخش فعالیت های ارتباطات بین المللی، درباره دانشگاه و فرصت های تحصیلی اشاره کرد. اگر به دنبال شرایط پذیرش در دانشگاه هستید، به این قسمت رجوع کنید. به راهنمای دانشگاه برای متقاضیان بین المللی تحصیل در این کشور توجه کنید:

Visa Support for International Students Tokyo Metropolitan University helps privately funded international students coming to the university with visa acquisition and renewal procedures as well changes in their visa status

If you are an international student who needs this support, you should submit a Student Visa Acquisition/Renewal Support Request Form along with your entrance examination application. If you are an undergraduate, submit these documents to the Admissions Office. Graduate students should submit them to the Academic Affairs Section of the respective graduate school

Once the International Affairs Office receives the list of international students needing visa support from the undergraduate or graduate school you will be attending, it will provide you with information on the necessary procedures. Note: The International Affairs Office does not provide support for acquiring short-term visas to come to Japan to take the entrance examination

همانطور که در متن بالا مشاهده می کنید، در صورتی که در این دانشگاه جهت ادامه تحصیل پذیرفته شوید، خدمات پشتیبانی برای دریافت روادید تحصیلی بلند مدت ژاپن را دریافت خواهید کرد. اما همانطور که در خط آخر مشاهده می کنید، این دانشگاه برای متقاضیانی که قصد شرکت در آزمون ورودی (Entrance examination) را دارند، خدماتی جهت دریافت روادید کوتاه مدت صادر نمی کند.

اگر برای رشته ای اقدام کردید، مدارک مورد نیاز را به بخش Academic Affairs دانشکده مزبور ارسال کنید و از ارسال آن به بخش ادمیشن دانشگاه TMU  خودداری کنید. برای دریافت ادمیشن از این دانشگاه، بایستی به عنوان دانشجوی بین المللی، مدارک زیر را به دانشگاه ارسال کنید:

International student: Submit the required documents to the International Affairs Office

Application for Certificate of Eligibility (COE) (five pages)
ID photo (40 cm × ۳۰ cm)
Copies of certificate of graduation, diploma, etc.
Copy of student’s passport
Copy of the student’s letter of acceptance
Letter of financial support (signed by the financial supporter)

فرصت های بورسیه دانشگاه متروپلیتن ژاپن

123

متقاضیان دریافت بورس  تحصیلی از این دانشگاه، میتوانند از روش های زیر اقدام کنند:

  • از طریق بورسیه MEXT
  • از طریق بورسیه سازمان خدمات دانشجویی ژاپن
  • از طریق خدمات معافیت در پرداخت شهریه (Tuition fee exemption services)
  • از طریق خدمات بورسیه  به دانشجویان نخبه

توجه داشته باشید که دانشگاه TMU نیز همچون بسیاری از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی آسیا و ژاپن، دوره های کوتاه مدت تابستانی و زمستانی را برگزار می کند که برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دوره ها و شهریه ها و شیوه اپلای برای هر یک، به این آدرس رجوع کنید. دانشگاه در سال ۲۰۰۵ میلادی تاسیس شده است. اما ظرفیت های خیلی خوبی برای ارائه خدمات دانشجویی و علمی با کیفیت در تراز بین المللی در اختیار متقاضیان تحصیل در این مجموعه قرار می دهد.

دانشگاه اوتسونومیا

127

دانشگاه اوتوسونومیا ژاپن  (UTSUNOMYA) یکی دیگر از مراکز علمی  معتبر این کشور است که در فهرست دانشگاه های ممتاز اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم کشورمان قرار دارد. برای آگاهی از فرصت های تحصیلی و بورس این دانشگاه به نشانی اینترنتی آن رجوع کنید.

این دانشگاه ۴ دانشکده دارد که به شرح زیر است:

  • دانشکده مطالعات بین المللی دانشگاه اوتوسونومیا

دانشکده مطالعات بین المللی دانشگاه UTSUNOMIYA از جمله دانشکده های فعال این مرکز آکادمیک ژاپن محسوب می شود. برای آگاهی از فرصت های تحصیلی و همچنین اولویت های تقحیقاتی اساتید دانشکده توصیه میکنیم که به این آدرس رجوع کنید. رشته های مربوط به جهانی سازی و حقوق بین المللی، در این دانشکده تدریس می شود که مخاطبان بسیار دارد.

  • دانشکده آموزش دانشگاه اوتسونومیا

دانشکده آموزش این دانشگاه یکی از دانشکده های چهار گانه بوده که در سال های اخیر تعاملات گسترده ای را با مراکز علمی و آموزش ژاپن و به خصوص جنوب شرق آسیا برقرار کرده است. برای آگاهی از فرصت های تحصیلی و بورسیه این دانشکده از این نشانی استفاده کنید.

  • دانشکده مهندسی

دانشکده مهندسی دانشگاه دارای دپارتمان های مختلف است و بسیاری از متقاضیان تحصیل در این دانشگاه، رشته های این دانشکده را در  اولویت های تحصیلی خود قرار می دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه این دانشکده رجوع کنید. از جمله دپارتمان های این دانشگاه می توان به: دپارتمان سیستم های مهندسی مکانیک، دپارتمان مهندسی برق و الکترونیک، دپارتمان شیمی کاربردی، دپارتمان مهندسی عمران و مهندسی کشاورزی و علوم فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد.

  • دانشکده کشاورزی دانشگاه اوتوسونومیا

به دلیل موقعیت جغرافیایی دانشگاه، فرصت های خوبی برای تحصیل در این رشته برای علاقمندان گل و گیاه و محیط زیست فراهم شده است تا در دانشکده کشاورزی دانشگاه مشغول به تحقیق شوند. برای آگاهی از فرصت های تحصیلی این دانشکده به این لینک رجوع کنید. رشته هایی که در این دانشکده تدریس می شود به شرح زیر است:

رشته بیولوژی کشاورزی و منابع زیستی دانشگاه اوتسونومیا

این رشته از آزمایشگاه های تخصصی متنوعی برخوردار است که برای آگاهی از ظرفیت ها و توان علمی این لابراتورهای پیشرفته، به لینک های زیر رجوع کنید:

رشته شیمی کاربردی دانشگاه اوتسونومیا

یکی از رشته های پر  مخاطب دانشکده کشاورزی این دانشگاه، رشته شیمی کاربردی است که اطلاعات بیشتر را در این آدرس دنبال کنید.

رشته مهندسی محیط زیست دانشگاه اوتسونومیا

رشته مهندسی محیط زیست دانشگاه، یکی از رشته های کاربردی و پر طرفدار آن است که برای پذیرش دانشجویان بین المللی، بورسیه های خوبی در نظر گرفته است. برای اطلاعات بیشتر به این آدرس رجوع کنید.

رشته اقتصاد کشاورزی دانشگاه اوتسونومیا

مقطع کارشناسی اقتصاد کشاورزی در این دانشگاه تدریس می شود که ۳ سال بطول می انجامد. برای آگاهی از کورس های این رشته و شرایط ادمیشن به این لینک بروید. دروسی که در این رشته پر طرفدار در ژاپن ارائه می شود عبارتند از :

  • مقدمه ای بر اقتصاد کشاورزی
  • اقتصاد خرد
  • مقدمه ای بر اقتصاد مارکسیان
  • مدیریت کسب و کارها
  • اقتصاد کلان
  • مدیریت مزارع
  • اقتصاد کشاورزی
  • تاریخ اقتصاد ژاپن
  • علوم مدیریت در کسب و کار
  • جامعه شناسی منطقه ای
  • تاریخچه علوم کشاورزی
  • حسابداری و مدیریت مالی
  • برنامه ریزی توسعه مزارع
  • سیاست کشاورزی
  • سیستم غذایی
  • آمار و احتمالات در صنعت کشاورزی

دانشجویان می بایست در سال چهارم تحصیلی، بر اساس همکاری استاد راهنما، بر روی پایان نامه کار کرده و موضوع تز آنها نیز قبلا هماهنگ شده باشد.

رشته علوم جنگلداری دانشگاه اوتسونومیا

علوم جنگلداری دانشکده نیز در این قسمت اطلاعات خوبی در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهد. دروسی که باید در رشته کارشناسی جنگلداری بخوانید به شرح زیر است:

  • مقدمه ای بر علوم زیست محیطی و آرگونومی رشته کارشناسی جنگلداری
  • مقدمه ای بر علوم منابع طبیعی رشته کارشناسی جنگلداری
  • مقدمه ای بر علوم جنگل ۱ و ۲ رشته کارشناسی جنگلداری
  • دندورولوژی پیشرفته ۱ رشته کارشناسی جنگلداری
  • تحقیقات در جنگل ۱ و ۲ رشته کارشناسی جنگلداری
  • مبانی بیولوژی جنگل ها رشته کارشناسی جنگلداری
  • مبانی شیمی جنگل ها رشته کارشناسی جنگلداری
  • اکولوژی جنگل ها رشته کارشناسی جنگلداری
  • منابع در جنگل ها رشته کارشناسی جنگلداری
  • مهندسی کنترل خوردگی در جنگل ها و مراتع رشته کارشناسی جنگلداری
  • مهندسی مکانیک  در رشته کارشناسی جنگلداری
  • مهندسی عمران در رشته کارشناسی جنگلداری
  • محیط زیست جنگل ها و مراتع در ژاپن رشته کارشناسی جنگلداری
  • صنایع چوب رشته کارشناسی جنگلداری
  • بیوتکنولوژی جنگل رشته کارشناسی جنگلداری
  • سیاست جنگل داری رشته کارشناسی جنگلداری

این دانشکده برای تربیت دانشجویان، دارای مزارع و مراتعی در اطراف دانشگاه است که اطلاعات بیشتر را در این قسمت بدست آورید. این دانشگاه دارای ۲ جنگل به نام های FUNYA- NIKKO است که ۷۳۹ هکتار وسعت دارد و ظرفیت فوق العاده ای برای انجام پروژه های تحقیقاتی زیست محیطی دارد. از جمله مراکز تحقیقاتی مرتبط با این رشته میتوان به مرکز تحقیقاتی مدیریت حیات وحش و دانه و مرکز تحقیقات علوم زیستی اشاره کرد.

دانشگاه یاماگوچی

128

یکی دیگر از دانشگاه های ممتاز  ژاپن دانشگاه YAMAGUCHI است که در فهرست دانشگاه های ممتاز اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم کشورمان قرار دارد. دانشجویان بین المللی زیادی در رشته های مختلف و در مقاطع تحصیلی گوناگون در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه یاماگوچی ژاپن، دارای ۳ کمپ و ۹ دانشکده است. ۸ مدرسه آموزش عالی دارد و ۸ رشته مشترک کارشناسی  ارشد و دکترا در ان با سایر دانشگاه های بین المللی برگزار می شود. بیش از ۲۰۰ سال قدمت داشته و ۶ دفتر نیز در خارج از ژاپندارد. تا سال ۲۰۱۶ میلادی، با ۱۴۴ دانشگاه در سراسر جهان قرارداد تبادل دانشجو امضا کرده است که ۳۲ کشور جهان را شامل می شود.

این دانشگاه به تنهایی دارای ۳ موزه است که بخشی از ظرفیت های علمی و تاریخی آن را به تصویر می کشد. همچون برخی از دانشگاه های ژاپن، برای انجام امور تحقیقات کشاورزی، دارای ۴۰ هکتار مزرعه است. بیش از ۱۰ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد، حدود ۱ هزار نفر دانشجوی بین المللی هستند. طبق آمارها، ۹۳ درصد کل دانش آموختگان دانشگاه توانسته اند فرصت های شغلی پیدا کنند.

129

این دانشگاه با ۳۵ مرکز تحقیقاتی برنامه های مشارکتی علمی در سطوح گوناگون را برگزار کرده است.

مدارس  تحصیلات تکمیلی دانشگاه

مدارس تحصیلات تکمیلی دانشگاه را در لینک های زیر مشاهده کنید که شامل: دانشکده علوم انسانی، دانشکده آموزش، دانشکده اقتصاد، دانشکده داروسازی، دانشکده پزشکی، دانشکده علوم و فناوری و نوآوری، دانشکده مطالعات شرق آسیا، دانشکده علوم دامپزشکی و دامپروری، دانشکده کشاورزی.

زمان برگزاری آزمون ورودی دانشگاه

  • رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه یاماگوچی : مدرسه مدیریت فناوری و نوآوری (آزمون اکتبر)
  • رشته های دکترا دانشگاه یاماگوچی: مدرسه علوم و فناوری برای نوآوری (آزمون آوریل و اکتبر)
  • رشته های دکترا: مدرسه مطالعات شرق شناسی (آزمون اوریل و اکتبر)
  • رشته های دکترا: مدرسه دامپزشکی و دامپروری (آزمون آوریل و اکتبر)

شهریه دانشگاه یاماگوچی

اطلاعات شهریه دانشگاه را در این لینک مشاهده کنید. هزینه ادمیشن (ADMISSION’S FEE) دانشجویان که تنها ۱ بار در طول تحصیلی اخذ می شود، برای دوره کارشناسی : ۲۸۲ هزار ین، رشته های کارشناسی ارشد: ۲۸۲ هزار ین و دانشجویان محقق: ۸۴ هزار ین خواهد بود.

شهریه دانشگاه به صورت سالانه برای رشته های دوره کارشناسی: ۵۳۵ هزار ین، دوره های کارشناسی ارشد: ۵۳۵ هزار ین و دانشجویان محقق نیز ۳۵۶ هزار ین است.

مدت پرداخت شهریه نیز بین اول آوریل تا ۳۱ جون هر سال است. برای ترم دوم نیز بین اول اکتبر تا ۳۰ نوامبر خواهد بود. توجه داشته باشید که طبق اعلام دانشگاه، پرداخت شهریه از طریق برداشت مبلغ شهریه از حسابی است که دانشجو نزد یکی از بانک های ژاپنی باز کرده و فرم DEDUCATION را تکمیل می کند تا هر ترم، مبلغ شهریه از حساب دانشجو کسر و به حساب دانشگاه واریز شود. البته از طریق پرداخت بانکی و دفاتر پست نیز میتوان این فعالیت را انجام داد.

اگر شما قادر  به پرداخت شهریه دانشگاه نستید و قصد دارید تا معافیت شهریه (FEE EXEPMTION) دریافت کنید، باید بدانید که این مقدار بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد خواهد بود.

بورسیه های دانشگاه یاماگوچی

این دانشگاه فرصت های بورسیه و اعطای کمک هزینه تحصیلی دولتی و خصوصی بسیاری را در اختیار دانشجویان پذیرفته شده قرار می دهد که اطلاعات بیشتر را در فهرست زیر مشاهده کنید:

Allowance Scholarship by the Nikki Saneyoshi Scholarship Foundation

مبلغی که برای بورسیه بالا پرداخت می شود، ۲۵۰ هزار ین است و توسط بنیاد سانیوشی پرداخت می شود.

Scholarship by the Sato International Scholarship Foundation

مبلغی که برای بورسیه فوق الذکر تخصیص داده می شود، ماهانه ۱۲۰ هزار ین برای دانشجویان کارشناسی و ماهانه ۱۸۰ هزار ین برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا خواهد بود و توسط بنیاد بین المللی ساتو پرداخت می شود.

Scholarship by the Rotary Yoneyama Memorial Foundation

مبلغی که برای دانشجویان کارشناسی تحت بورسیه فوق پرداخت می شود ماهانه ۱۰۰ هزار ین و برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا نیز ۱۴۰ هزار ین در نظر گرفته شده است و توسط بنیاد یادبود یونیاما پرداخت می شود.

The Heiwa Nakajima Foundation “International Recipient of the Scholarship”

بر اساس بورسیه بالا، مبلغ ۱۰۰ هزار ین به دانشجوی کارشناسی و همین مبلغ به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا پرداخت می شود و توسط بنیاد هیوا ناکاجیما ارائه می گردد.

Scholarship by the Kyoritu International Foundation

ماهانه مبلغ ۱۰۰ هزار ین به دانشجویان واجد شرایط تحت بورسیه بالا پرداخت می شود و توسط بنیاد بین المللی کیوریتو قابل پرداخت خواهد بود.

Scholarship of the Kyoritu Maintenance Scholarship Foundation

ماهانه مبلغ ۶۰ هزار ین به دانشجویان واجد شرایط تحت بورسیه فوق تخصیص داده می شود.

لینک های مهم

اگر برای تحصیل در این دانشگاه با پرسش هایی مواجه شدید به لینک های زیر مراجعه کنید:

  • بخش accommodation برای اگاهی از فرصت های اجاره محل مسکونی در دانشگاه و مکان های اطراف دانشگاه
  • بخش life in Yam که به معرفی دانشگاه و ظرفیت های فرهنگی و علمی و هنری آن می پردازد.
  • بخش FEE که شما را با شهریه رشته های مختلف و هم چنین شرایط پرداخت و معافیت ها آشنا می کند.
  • بخش SUPPORT که شما را نسبت به موضوعات مختلفی که در طول تحصیل به آن نیاز دارید، راهنمایی می کند.
  • بخش EVENT که شما را با رویدادهایی که به مناسبت های مختلف در دانشگاه برگزار می شود آشنا می نماید.
  • بخش Immigration که فرآیندهای مهاجرتی و اخذ روادید ژاپن را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهد.
  • بخش application که کلیه فرم های مورد نظر جهت تحصیل در این دانشگاه را در اختیار متقاضیان قرار می دهد.
  • بخش career که شما را در پیدا کردن فرصت های شغلی گوناگون در ژاپن راهنمایی می کند.
  • بخش Data Bank که اطلاعات محققان دانشگاه و اساتید را ارائه کرده است که برای دسترسی به آنها و آگاهی از رزومه و اولویت های تحقیقاتی هر یک مطلوب است.
  • بخش THESIS‌ که شما را با فهرست پایان نامه های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشگاه آشنا می کند.
  • بخش CENTERS که شما را با بخش های تحقیقاتی دانشگاه آشنا می کند

مراکز تحقیقاتی مهم دانشگاه

دانشگاه WASEDA

130

قدیمی ترین دانشگاه خصوصی ژاپن، دانشگاه waseda نام دارد که در سال ۱۸۸۲ میلادی تاسیس  شد و یکی از مراکز  علمی معتبر این کشور بوده که در فهرست مراکز ممتاز اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم کشورمان نیز قرار گرفته است. بیش از۰ ۵ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد، ۸ هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می کنند.

این دانشگاه در منطقه شینجیکو در شهر توکیو ژاپن قرار داشته و برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنید. هفت تن از نخست وزیران ژاپن، دانش آموخته این دانشگاه هستند. برخی از رهبران شرکت های بزرگ ژاپنی از هوندا تا توشیبا نیز، در این دانشگاه تحصیل کرده اند. البته رییس هیات مدیره سامسونگ (لی هی) نیز از جمله فارغ التحصیلان این دانشگاه به شمار می رود.

به همین خاطر، این دانشگاه ظرفیت های بسیاری برای تحصیل دانشجویان رشته های علوم انسانی و فنی دارد. درگاه بین المللی دانشگاه در این لینک در دسترس است. در این دانشگاه، رشته هایی که به زبان ژاپنی و انگلیسی ارائه می شود، طیف  گسترده ای از رشته ها در مقاطع مختلف را شامل میشود.

رشته های انگلیسی زبان در دانشکده های مختلفی ارائه می شود که به این شرح است که مواردی چون: دانشکده علوم سیاسی، دانشکده اقتصاد و اقتصاد سیاسی جهان، دانشکده تجارت، دانشکده مهندسی و علوم بنیادی، دانشکده مهندسی و علوم پیشرفته، دانشکده علوم اجتماعی، دانشکده مهندسی انرژی، دانشکده مطالعات آسیا-اقیانوسیه، دانشکده تولید  و دانشکده مطالعات میان فرهنگی را شامل می شود.

Graduate School of Political Science, Political Science/Global Political Economy

Graduate School of Economics, Economics/Global Political Economy

Graduate School of Commerce (Doctoral program only

Graduate School of Fundamental Science and Engineering

Graduate School of Creative Science and Engineering

Graduate School of Advanced Science and Engineering

Graduate School of Social Sciences

 Graduate School of Sport Sciences (Doctoral program only

 Graduate School of Environment and Energy Engineering(Doctoral program only

 Graduate School of Asia-Pacific Studies

 Graduate School of Information, Production and Systems

 Graduate School of International Culture and Communication Studies

به منظور تحصیل در این دانشگاه میتوانید از فرصت های بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی متنوع نیز بهره مند شوید که در این لینک در دسترس است. برنامه های تبادل دانشجوی این دانشگاه در این آدرس و همچنین فرصت های بورسیه MEXT در این نشانی ارائه شده  است. اگر قصد یادگیری زبان ژاپنی در این دانشگاه را دارید، به بخش Japanese مراجعه کنید. دوره های تابستانی دانشگاه نیز در بخش SUMMER در دسترس خواهد بود.

زندگی دانشجویی

131
فهرست شهریه رشته های مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه WASEDA ژاپن

همانند اکثر دانشگاه های ژاپنی، بخش در سایت دانشگاه به ارائه فرصت هایی برای زندگی دانشجویی دانشجویان بین المللی ارائه شده است که در بخش campus life‌ مشاهده می شود. در این بخش، شما می توانید درباره کمپ های دانشگاه و امکاناتش، مکان های اقامتی بیرون دانشگاه، بورسیه های تحصیلی، شهریه ها و شیوه دریافت معافیت از پرداخت شهریه، اطلاعاتی را کسب کنید.

شرایط دریافت روادید تحصیلی ژاپن

اگر قصد دریافت رواید دانشجویی بلند مدت از سفارت ژاپن در تهران را بر مبنای پذیرش تحصیلی دانشگاه واسدا دارید، باید به توضیحات رسمی دانشگاه که در زیر اشاره شده است توجه کنید. گواهی صلاحیت برای اقامت در ژاپن که COE نامیده می شود، نخستین مدرکی است که دانشجویان برای دریافت روادید نیاز دارند.

For applicants without status of residence in Japan (reside outside of Japan) First, you need to acquire the Certificate of Eligibility (COE) to acquire a status of residence in Japan. In order to acquire a visa on your passport, you have to submit the required documents, such as COE, to Japanese Embassy/Consulate

Then, on your entry to Japan, you ought to present the issued visa and submit COE to an Immigration Inspector for permission to acquire status of residence “Student”. Please refer to the following web link from the Center for International Education to understand differences between “Visa” and “Status of Residence”. For more details, please click here

Waseda University will apply by proxy for the Certificate of Eligibility at the request from accepted overseas applicants only who are non-Japanese nationals applying from outside Japan and have completed the admission procedure

Please read through the application guidelines provided by each undergraduate school or graduate school, at which you wish to study, for the application documents and procedures when submitting the required documents

Application forms for the Certificate of Eligibility are available to download at the following web links

Waseda University strongly recommends you to complete the admission procedure early, if you request the COE application by proxy, because of taking one to two months after its application to be issued the Certificate of Eligibility

آدرس و پست الکترونیک دانشگاه

به منظور ارتباط با قدیمی ترین دانشگاه خصوصی ژاپن، میتوانید مستقیم با بخش بین المللی آن در  تماس باشید و اطلاعات لازم درباره شرایط تحصیل، زمان ارسال مدارک، حداقل زبان انگلیسی مورد نیاز برای ورود به دوره های انگلیسی زبان و همچنین شرایط دریافت ادمیشن و اقدام برای روادید ژاپن را سوال کنید.

International Admissions Office, Admissions Center
Waseda University
۱-۶-۱ Nishi-Waseda, Shinjuku-ku, Tokyo 169-8050 Japan
TEL: +81-3-3204-9073
FAX: +81-3-3204-9464

اگر قصد ارسال ای میل به دانشگاه را دارید از این نشانی: admission@list.waseda.jp استفاده کنید. حتما در SUBJECT، عنوان رشته و مقطع تحصیلی را ذکر کنید.

دانشگاه یوکوهاما

132

دانشگاه YOKOHAMA NATIONAL UNIVERSITY از جمله برترین دانشگاه های دولتی ژاپن است که در سال ۱۸۷۶ میلادی تاسیس شد و در فهرست دانشگاه های ممتاز ارزشیابی شده اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم کشورمان قرار دارد. این دانشگاه از ۵ دپارتمان تحصیلات تکمیلی  و ۴ دپارتمان تحصیلات کارشناسی تشکیل شده است که نسبت به پذیرش دانشجویان اقدام می کنند.

دانشکده های ۴ گانه عبارتند از: دانشکده آموزش و علوم انسانی، دانشکده اقتصاد، دانشکده مدیریت کسب و کار و دانشکده علوم فنی و مهندسی. مدارس تحصیلات تکمیلی آن نیز به علوم اجتماعی، علوم مهندسی و محیط زیست و نواوری و مدیریت شهری مرتبط است.

برای آگاهی از فرصت های تحصیلی و بورسیه متنوع دانشگاه به این آدرس بروید. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، ایندکس بخش انگلیسی زبان دانشگاه از بخش های زیر تشکیل شده است:

  • بخش ABOUT که به معرفی دانشگاه یوکوهاما و ظرفیت های تحصیلی و هنری و فنی می پردازد.
  • بخش ADMISSION که شرایط تحصیل دانشجویان بین المللی را بیان می کند
  • بخش ACADEMIC که به معرفی فرصت های تحصیلی کارشناسی تا دکترا دانشگاه می پردازد.
  • بخش Research که به معرفی ظرفیت های پژوهشی و اولویت های تحقیقاتی دانشگاه و معرفی مراکز علمی داخلی و خارج از کشور می پردازد.
  • بخش Prospective که به ارائه همه اطلاعات مورد نیاز دانشجویان خارجی می پردازد.
  • بخش current students که برای دانشجویان فعلی دانشگاه، اطلاعات تحصیلی فراهم می کند.
  • بخش Alumni که به معرفی خدمات دانشگاه به جامعه دانش آموختگان دانشگاه یوکوهاما می پردازد و فرصت خوبی برای تعامل با دانش اموختگان برای اگاهی از فرصت های تحصیلی و بورس دانشگاه هستیم.
  • بخش Exchange که به ارائه اطلاعات مورد نیاز دانشجویان تبادلی می پردازد.

فهرست رشته های کارشناسی ارشد و دکترا دانشگاه یوکوهاما

اگر قصد تحصیل در رشته های کارشناسی ارشد و دکترا دانشگاه یوکوهاما به زبان انگلیسی را داید، از فهرست زیر استفاده کنید. توجه کنید که تحصیل در کلیه رشته های ذیل الذکر منوط به پرداخت شهریه است:

فهرست بورسیه های دانشگاه یوکوهاما برای دانشجویان خارجی

این بورسیه ها هم بورس های دولتی و هم بورس های خصوصی که توسط سازمان ها و شرکت های خصوصی پشتیبانی می شود را شامل شده و فرصت خوبی برای متقاضیان ایرانی است که با رزومه خوب، پیش از آغاز تحصیل در دانشگاه یوکوهاما، برای دریافت این بورسیه ها اپلای کنند:

لینک های مهم

اگر قصد اپلای این دانشگاه را در ماه های پیش رو دارید، بهتر است که ابتدا از لینک های زیر، اطلاعات خوبی درباره تحصیل و تحقیق و شهریه و بورس در این دانشگاه بدست آورید:

  • فهرست اساتید دانشگاه برای آگاهی از فرصت های تحقیقاتی هر یک در این نشانی ارائه شده است.
  • متقاضیان رشته های محیط زیست و مهندسی به این لینک مراجعه کنند.
  • برای دریافت پشتیبانی هایی جهت پرداخت شهریه و کمک هزینه تحصیلی به اینجا بروید.
  • فرآیند های مورد نیاز برای ورود به ژاپن به عنوان دانشجو در این نشانی در دسترس است.
  • برای آگاهی از فرصت های اقامتی دانشگاه به این نشانی بروید.

133

همواره برای آگاهی از فرصت های اقامتی در ژاپن از درگاه بوکینگ استفاده کنید که ۱۴ هزار فرصت اقامتی را در این کشور معرفی می کند. همچنین مشتاقان سفر به این کشور، از میلیون ها توصیه تریپ ادوایزری ها برای سفر به شهرهای مختلف ژاپن استفاده کنند.

توصیه هایی برای تحصیل در ژاپن

برخی از مخاطبان گرامی سایت درباره تحصیل در ژاپن پرسش هایی دارند که لازم دیدیم در پایان سلسله گفتارهای معرفی ۲۵ دانشگاه ممتاز این کشور اشاره کنیم.

  • رزومه قوی: توجه داشته باشید که دانشگاه های ژاپن، بر خلاف دانشگاه های برخی از کشورهای آسیایی، به دانشجویانی که رزومه قوی تحصیلی داشته باشند ادمیشن با بورس یا بدون بورس ارائه می کنند. یعنی با ریز نمرات ضعیف و رزومه غیر آکادمیک، شانس دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ممتاز این کشور وجود ندارد. همواره در نوشتن رزومه، تلاش شود که این روزمه، مبتنی بر رشته ای باشد که قصد اپلای دارید. مثلا اگر به دنبال رشته های مهندسی هستید، حتما روزمه خود را مهندسی مدار اماده کنید و سوابق کارهای مهندسی، تحصیلات آکادمیک و دوره های صلاحیت حرفه ای که در ایران یا کشورهای دیگر گذرانده اید را قید کنید.
  • توصیه نامه:‌ همه دانشگاه های ممتاز ژاپن برای پذیرش دانشجویان خارجی، نیازمند توصیه نامه تحصیلی هستند که حداقل توسط ۲ تن از اساتید قبلی شما ارائه شده باشد. این توصیه نامه ها باید شما را برای ادامه تحصیل، توصیه کند. البته توجه داشته باشید که وجود توصیه نامه، حتی از شخصیت های علمی معروف دنیا، نه شرط لازم برای دریافت ادمیشن است و نه شرط کافی و شما می بایست شرایط حداقل را داشته باشید.
  • تعامل با اساتید:‌ بسیار برای دانشگاه های شرق آسیا و حتی جنوب شرق آسیا مانند سنگاپور اهمیت دارد که دانشجویان خارجی پیش از اپلای، با آن ها درباره اولویت های تحقیقاتی، موضوعات پژوهشی مورد علاقه (Research interests) و فرصت های تحصیلی پیش روی، مذاکره و تبادل اطلاعات کنند. بعضا، اساتید دانشکده ها پروژه ای موقت و کوتاه را با دانشجوی علاقمند ادامه می دهند تا ظرفیت های اکادمیک وی را بررسی نمایند. از طریق بخش faculty members به بررسی فرصت های تحقیقاتی دانشگاه و اساتید ژاپنی بٰپردازید.
  • فرصت های بورسیه: درگاه هایی که برای معرفی فرصت های بورسیه و دریافت کمک هزینه های تحصیلی از طرف دولت ژاپن، سازمان ها و موسسات علمی و خیریه دولتی و خصوصی معرفی شده است را بررسی کنید. گاها، دریافت این بورس ها، فرصت برای ادامه تحصیل را فراهم می کند.
  • تعامل با دانش اموختگان:‌ یکی از بهترین راه ها برای اگاهی از فرصت های تحصیلی، بورس و همچنین آشنایی با شرایط زندگی دانشجویی، اولویت های تحقیقاتی و اکو سیستم دانشگاه های مختلف ژاپن، تعامل با دانش آموختگان ژاپنی است. این اطلاعات را میتوانید از طریق بررسی کاربران صفحات رسمی دانشگاه های ژاپن در اینستاگرام، لینکدین، فیس بوک و توییتر بدست آورید.

اگر برای تحصیل در رشته های مختلف دانشگاه های ژاپن با پرسشی مواجه شدید، حتما از طریق بش ارتباطات بین المللی دانشگاه مزبور، سوال خود را مطرح کنید. در غیر اینصورت کامنت بزنید تا بررسی شود.  امیدواریم سلسله گفتارهایی که درباره فرصت های تحصیلی و بورسیه در دانشگاه های ژاپن در اختیار مخاطبان قرار گرفت، راهنمای خوبی برای تحصیل در این کشور باشد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • دانشجو مرداد ۲۷, ۱۳۹۶

    فقط دانشگاه پیام‌نور گل‌دره . .. نه تخته سیاه دارن و نه ساختمان درست و حسابی، تنها آرم دانشگاه که قبولیش صد در صده.