با تاثیرات مخرب خیره شدن به صفحه نمایش گوشی های هوشمند در شب آشنا شوید

با تاثیرات مخرب خیره شدن به صفحه نمایش گوشی های هوشمند در شب آشنا شوید

طراحان صفحات گوشی های هوشمند، تبلت ها و لپ تاپ ها موفق شده اند که نورهای بسیار قوی و خیره کننده ای را تولید کنند. در واقع نور به کار رفته در این وسایل چنان قوی است که می توان صفحه نمایش را در یک روز آفتابی نیز به راحتی مشاهده کرد. در شب نیز این نور چنان قوی است که به یک پنجره ی کوچک که نور از آن به درون می تابد تشبیه می شود. به همین دلیل نگاه کردن به گوشی تلفن همراه در طول شب و زمانی که اطرافتان تاریک است کار بسیار خطرناکی خواهد بود.

بدن ما به صورت طبیعی یک سیکل و برنامه ی روزانه ی مشخص را دنبال می کند که به ما اجازه می دهد بیدار مانده و در طول روز هوشیاری خود را حفظ کنیم و البته در طول شب نیز استراحت خوبی داشته باشیم. اما زمانی که برای خواب آماده شده و به صفحه نمایش این وسایل خیره می شویم مغز ما دچار سردرگمی می شود. نور خیره به مغز سیگنال می فرستد که زمان آن رسیده که تولید هورمون ملاتونین را متوقف کند و ملاتونین همان هورمونی است که به بدن شما اعلام می کند زمان خواب فرا رسیده است.

با اختلال در ترشح و عملکرد هورمون ملاتونین، نور صفحه نمایش گوشی های هوشمند می تواند سیکل خواب شما را مختل کند. این موضوع خوابیدن و خواب ماندن را برای شما سخت خواهد کرد که می تواند مشکلاتی را برای سلامتی شما در پی داشته باشد.

برای مقابله با این مشکل، طراحان برنامه های هوشمند برنامه هایی مانند f.lux  یا حالت Night Shift mode در گوشی های اپل را تولید کرده اند که نور تولید شده در صفحه نمایش را طوری تنظیم می کند که کمتر چشم های شما را اذیت خواهد کرد. اما بهترین توصیه این است که هنگامی به رختخواب می روید گوشی هوشمند خود را از رختخواب دور کرده و از آن استفاده نکنید.

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • MAx تیر ۲۹, ۱۳۹۶

    کیه که گوش بده 😐