۱۳ سخن زیگموند فروید که ابعاد درونی شخصیت پیچیده ما را نشان می دهند

۱۳ سخن زیگموند فروید که ابعاد درونی شخصیت پیچیده ما را نشان می دهند

زیگموند فروید یکی از بحث برانگیز ترین و مرموزترین دانشمندان قرن بیستم بود. در سراسر جهان، دانشجویان روانشناسی او را پدر این علم دانسته و با نام «پدربزرگ فروید» او را صدا می زنند اما در دوران حیاتش بسیاری او را شارلاتانی با افکار خطرناک و برخی دیگر او را نابغه ای بی بدیل می دانستند. کوکو چَنل او را اولین فمینیست مرد می داند زیرا او اولین کسی بود که در زمینه ی مسائل جنسی تئوری پردازی کرده و زنان را دارای حق مساوی با مردان دانست.

sigmund-freud-desk-w700

در میان آثار، دستاوردهای علمی و تئوری های بی نظیر این روانشناس برجسته، دو مورد از همه مهم تر بوده و نام وی را برای همیشه در تاریخ جاودانه کردند: یکی این که راز خواب دیدن انسان ها را کشف کرد و دوم این که یک تئوری جهانی را برای عملکرد ذهن ناخودآگاه انسان تعریف نمود. در ادامه ی این مطلب قصد داریم چند مورد از گفته های مهم او که جنبه های بیشتری از شخصیت انسانیمان را برای ما مشخص می کنند را ذکر کنیم که خواندن آن ها خالی از لطف نخواهد بود.

۱-وسعت شخصیت هر فرد توسط بزرگی مشکلی که می تواند او را از حالت منطقی بیرون آورد تعریف می شود.

۲- قبل از این که به خود شک کنید که شاید به افسردگی و عدم اعتماد به نفس کافی دچار شده اید بهتر است مطمئن شوید که اطرافتان را آدم های احمق پر نکرده باشند.

439786111-w700

۳- وظیفه ی شاد کردن مردم جزئی از برنامه ی آفرینش نبوده است.

artigo-traduzir-freud-impasses-e-perspectivas-kathrin-rosenfield-w700

۴- اولین کسی که به جای سنگ پرتاب کردن به حریفش بی احترامی کرد کسی بود که تمدن انسانی را به وجود آورد.

۵- عشق ابدی و واقعی، خالی از هر گونه تنفر و ریا تنها در رابطه ی بین معتاد و ماده ی مخدرش وجود دارد.

۶-در دورانی سراسر شگفتی و تعجب زندگی می کنیم که در کمال ناباوری باید بگوییم پیشرفت همگام با بربریت به پیش می رود.

۷- هر چه یک نفر از بیرون کامل تر به نظر برسد درون او شیاطین بیشتری وجود دارند.

freud-w700

۸- وقتی افراد از من انتقاد می کنند می دانم که چطور باید از خودم دفاع کنم. اما در مواجهه با تعریف و تمجید بی دفاع هستم.

۹- هیچگاه به اندازه ی وقتی که عاشق می شویم آسیب پذیر نخواهیم بود و هیچگاه به اندازه ی زمانی که معشوقمان را از دست می دهیم بی دفاع، درمانده و غمگین نخواهیم شد.

۱۰-اولین نشانه ی حماقت مطلق، نبود شرم است.

Sigmund Freud mit seinen Enkeln Heinele und Ernst (um 1923), Sigmund Freud Privatstiftung-w700

۱۱- انسان ها از آن چه که فکر می کنند فناپذیرتر هستند و البته بسیار غیراخلاقی تر از آن چیزی که تصور می کنند.

۱۲- بخش بزرگی از آن چه که درون ماست قابل فهم نیست و هر آن چه که قابل فهم است نیز واقعیت ندارد.

۱۳- هر شخص نرمال و طبیعی در واقع تنها تا حدودی نرمال است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۴ نظر

ورود

  • علی تیر ۳۰, ۱۳۹۶

    تا حدودی همشو قبول دارم عالی بود

    • کیوانه خرداد ۳۱, ۱۴۰۱

      سلام بزرگوار برای اینکه مطلب سایتون خونده بشه از دانشمندان مایه نگذارید کدامیک از مواردی را که ذکر کردین می تونید رفرنس بدید نام کتابی از فروید و شماره صفحه ؟ به شعور خوانندگانتون توهین نکنید .

  • سپنتا تیر ۳۰, ۱۳۹۶

    احسنت به تو بزرگ مرد

  • AMIRAHMAD AGHAALI مرداد ۱, ۱۳۹۶

    بعضیاش چرت
    بعضیاش خوب
    در ضمن راز خواب را کشف کرد با در مورد خواب نظریه داد بسیار متفاوته!!

    • zanyar qadirzade مرداد ۲, ۱۳۹۶

      دوست عزیز با چندتا سطر کوتاه خواهشا راجع بهش نظر ندید موافقم بعضیاش به حدی چرتن از گفته‌های یک ادم بیسواد هم کمترن ! جملات کوتاه و گزیده از این بهتر نمیشه. مملو از تناقض شده. پایین توضیح دادم چرا.

  • zanyar qadirzade مرداد ۲, ۱۳۹۶

    سخنان کوتاه بزرگترین گناهیه که میتونیم در حق یه نویسنده بکنیم ، خصوصا نیچه با این کار خیلی اسیب دیده و باعث شده کسی که حوصله خوندن همون چندتا سطرم به زور داره به خودش اجازه بده خدای تفکر رو زیر سوال ببره ! این مورد هم همینطوره و مثال یک و ۷ انچنان در تناقض‌ان که ادم احساس بدی پیدا میکنه هر چند که تقریبا مطمئنم این جملات کوتاه بیانگر تفکر فروید نیستن… . امیدوارم به نظرم بیشتر فکر کنید و از این دسته مطالب خودداری کنید یا لا اقل به جای چند سخن کوتاه فقط و فقط یکیش انتخاب بشه و مقداری بسط داده بشه. بقیه مطالب سایت واقعا عالین و نمیخوام فقط ایراد بگیرم.

  • ناشناس مرداد ۳, ۱۳۹۶

    “قبل از این که به خود شک کنید که شاید به افسردگی و عدم اعتماد به نفس کافی دچار شده اید بهتر است مطمئن شوید که اطرافتان را آدم های احمق پر نکرده باشند”

    “Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure that you are not, in fact, just surrounded by assholes.”

    این جمله اصلا هیچ ربطی به فروید نداره. بر میگرده به یه توییت. توقع بیشتری از تیم روزیاتو میره. منبع رو هم که اصلا ذکر نکردید!

  • مجید دی ۱, ۱۳۹۶

    واقعا نکات دقیق و ستودنی بودند

  • مسلم اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۷

    سلام و درود به همه…متاسفانه خیلی افراد به جملات توجه نمی کننده و بی دلیل فروید رو متهم به تناقض گویی میکنند…شماره ی یک درمورد وسعت شخصیت هست و نحوه برخورد بامشکل هست…یه مثال بسیار معمولی…یکی ۱۰۰هزار تومن توی جای شلوغی گم میکنه وتوی سر وکله ی خودش میزنه که ای وای پولمو گم کردم و به بعضی افراد هم تهمت میزنه که شاید اونا برداشته باشن…اما فردی دیگه هم ۱۰۰ هزار تومن توی همون جای شلوغ گم میکنه واکنشش به این مشکل اینه که.خب من این پلو گم کردم بهم که بر نمیگرده و نمیشه بدون کسی رو توی این شلوغی متهم کنم و باید بیشتر مواظب میبودم فقط باید بیشتر از این مراقب باشم تا باره دیگه پولم گم نشه…..خب مسلمه که نفر دوم فردی هست با ابعادشخصیتی وسیع که با این مشکل بسیار واقع بینانه برخورد کرد و از ….حالت منطقی ….که مطلب اصلی هست خارج نشد…….ودرمورد شماره ۷ که البته هیچ ارتباطی به شماره ۱ نداره پس نمیتونه تناقض داشته باشه…..باید این مطلب رو بگم که یک صحبت در روان شناسی هست که میگه بسیاری از مشکلات و احساس ناتوانی و خود کم بینی مردم در برخورد با بسیاری از مردم اینه که باطن زندگی پردردخودشون رو با ظاهر بسیار مجلل خیلی از مردم مقایسه میکنند.که حتما اون کسی که ظاهری مجللی داره ای بسا از درون بسیار پردرد باشه…پس ظاهر و باطن حتما متفاوته…و حالا باتوجه به این موضوعات حرف فروید درسته..چون معمولا کسی که باطن شیاطینی و بدی داره…تمام سعی خودش رو میکنه که باطن خودش رو نمایان نکنه و در نتیجه بیش از پیش سعی در حفظ ظاهر و خوب و کامل نشان دادن خودش میکنه….موفق باشید

    • عزیزالله بهمن ۸, ۱۳۹۷

      درفلسفه قدرت همیشه مدعیان قدرت هر زگاهی با کشیدن نقشه از پیش تعین شده نیروهای خود را به یک مانور واقعی میکشانند,واین جزی از اقتدار مدعیان ابرقدرت هاست که در محافظه کاران امریکا بیشتر نمود دارد

  • بهروز بهمن ۷, ۱۳۹۷

    درفلسفه قدرت همیشه مدعیان قدرت هر زگاهی با کشیدن نقشه از پیش تعین شده نیروهای خود را به یک مانور واقعی میکشانند,واین جزی از اقتدار مدعیان ابرقدرت هاست که در محافظه کاران امریکا بیشتر نمود دارد

  • مهدی تیر ۲۳, ۱۴۰۲

    خدایی خیلیاش چرته و گستاخ و بی پروایانه است و بی شعورانه

  • یاس تیر ۲۳, ۱۴۰۲

    از اونجایی ک خیلیاتون کامل و با تفکر نظریه هاشو نخوندیدن و اگر سرانگشتی بدونید تفکرش چطوره درمورد هم خدا هم آدمها شخصیت واقعا کثیفی داره و انگار ک درواقع همه ی نظریه اش درمورد فقط خودش میتونه و بس و باید دانست ک همه ی نظریه و افکارش مث یک نسخه میمونه ک برای خودشه و دیگران داره تجویز میکنه