۱۰ واقعیت شگفت انگیز که در مورد عقرب ها نمی دانید

۱۰ واقعیت شگفت انگیز که در مورد عقرب ها نمی دانید

اولین چیزی که با شنیدن نام عقرب به ذهن خطور می کند نیش دردناک این جانور بندپای کوچک خواهد بود. جالب این که بسیاری بدون این که نیش عقرب را تجربه کرده و یا حتی اطلاعات چندانی در مورد این جانور زیبا و کوچک داشته باشند با شنیدن واژه ی «عقرب» ناخودآگاه دچار ترس می شوند. اما واقعیات جالبی در مورد این حیوان بندپا وجود دارد که مطمئناً بسیاری از افراد هیچ اطلاعی در مورد آن ها نداشته و شنیدن این واقعیات برایشان جالب خواهد بود. به همین دلیل در ادامه ی این مطلب می خواهیم اطلاعات بیشتری در مورد این جانور دوست داشتنی در اختیار شما قرار دهیم که بدون شک برای شما جالب خواهند بود. با ما همراه باشید.

۱- عقرب ها بچه زا هستند

GettyImages-73554619-58d98f493df78c51625bef8b-w700

برخلاف حشرات که عموماً تخم می گذارند، عقرب ها بچه می زایند که در اصطلاح علمی به آن «زنده زایی» (viviparity) گفته می شود. در واقع برخی از انواع عقرب ها ساختاری شبیه رحم دارند که نوزادان موجود در آن هم از مواد مغذی همراه نطفه استفاده کرده و هم از غذایی که از جانب مادر تامین می شود تغذیه می کنند. برخی دیگر از انواع عقرب ها نیز چنین ساختاری ندارند و غذایشان به طور مستقیم از جانب مادر تامین می شود.

دوره ی بارداری در این جانور کوچک بسته به گونه ی عقرب می تواند بین ۲ ماه تا ۱۸ ماه متفاوت باشد. بعد از تولد، نوزاد عقرب روی پشت مادر رفته و تا زمان اولین پوست اندازی همان جا باقی می ماند. بعد از اولین پوست اندازی، عقرب های جوان مادرشان را ترک می کنند.

۲- عقرب ها عمر طولانی دارند

GettyImages-128105151-580f9e345f9b58564c07e09b-w700

در مقایسه با دیگر جانوران، بندپایان عمر نسبتاً کوتاهی دارند و بسیاری از حشرات تنها چند هفته یا نهایتاً چند ماه زنده می مانند. اما عقرب ها در میان بسیاری از بندپایان از بیشترین طول عمر برخوردارند. در طبیعت، عقرب ها بین ۲ تا ۱۰ سال زنده می مانند اما این مدت در اسارات تا ۲۵ سال نیز افزایش خواهد یافت.

۳- عقرب ها موجوداتی باستانی هستند

GettyImages-128118614-58d990565f9b5846831027aa-w700

اگر می توانستید به ۳۰۰ میلیون سال قبل برگردید با اجداد عقرب ها مواجه می شدید که شباهت بسیار زیادی به نوادگان امروزی خود دارند. فسیل های کشف شده از این جانور نشان می دهد که عقرب ها از دوران کربونیفر تاکنون تغییر چندانی نکرده اند. به احتمال فراوان اولین اجداد عقرب ها در دریاها زندگی می کردند و بسیاری از آن ها نیز آبشش داشته اند و در دوره ی سیلورین،۴۲۰ میلیون سال پیش، برخی از این موجودات راهشان را به سمت خشکی پیدا کردند. اولین گونه از عقرب های خشکی زی چشم های مرکب داشته اند.

۴- عقرب ها بسیار جان سخت هستند

170413-jones-scorpion-tease_eccvmy-w700

بندپایان برای بیش از ۴۰۰ میلیون سال در خشکی زندگی کرده اند و عقرب های امروزی تا ۲۵ سال نیز می توانند زندگی کنند. این موضوع اتفاقی نیست زیرا عقرب ها قهرمانان زنده ماندن هستند. یک عقرب می تواند تقریباً یک سال تمام را بدون غذا زنده بماند. از آن جا که عقرب ها مانند خرچنگ نعلی دارای شش های کتابی هستند می توانند بیش از ۴۸ ساعت نیز در زیر آب زنده بمانند.

همچنین عقرب ها معمولاً در محیط های خشن و گرم و خشک به راحتی زندگی می کنند و تنها از طریق رطوبتی که از طعمه ی خود بدست می آورند می توانند آب مورد نیاز بدنشان را تامین نمایند. میزان متابولیسم بدن عقرب ها بسیار پایین است و تنها به اندازه ی یک دهم حشرات به اکسیژن نیاز دارد. به طور کلی می توان گفت که عقرب ها به سختی از بین می روند.

۵- عقرب ها عضو خانواده ی عنکبوتیان هستند

harvestman-58b9e4625f9b58af5cc550a9-w700

عقرب ها بندپایانی هستند که به خانواده ی عنکبوتیان تعلق دارند. عنکبوتیان شامل عنکبوت ها، مایت ها، کنه ها وعنکبوت های خرمن و تمامی موجودات شبیه عقرب که در واقع عقرب نیستند مانند شبه عقرب ها خواهد بود. عقرب ها نیز مانند پسرعموهای بندپای خود بدنی دو قسمتی دارند که شامل سر و سینه و شکم به عنوان یک قسمت و  پاها می باشد. اگر چه عقرب ها شباهت های ساختاری متعددی با دیگر انواع عنکبوتیان دارند اما دانشمندانی که تکامل این موجود را بررسی کرده اند بر این باورند که عقرب ها ارتباط نزدیک تری با خانواده ی عنکبوت های خرمن دارند.

۶- عقرب ها قبل از جفت گیری می رقصند

1.1_parabuthus_mossambicensis_mating_007-w700

مراسم پیش از جفت گیری عقرب ها بسیار پیچیده و پراتفاق است که در اصطلاح علمی به آن «promenade à deux» به معنای تحت اللفظی «پیاده روی دو نفره» است. این رقص هنگامی شروع می شود که عقرب نر و ماده به هم نزدیک می شوند. در واقع عقرب نر پای حسی عقرب ماده به نام «گیره پا» (pedipalp) را گرفته و با حرکاتی شبیه رقص آن را عقب و جلو می کند تا مکان مناسب را برای دستگاه تناسلی خود موسوم به «spermatophore» که مجرایی حاوی اسپرم است پیدا کند.

وقتی که وی اسپرم های خود را در جای مناسب قرار داد، بدن عقرب ماده را به سمت آن می برد و دستگاه تناسلی عقرب ماده را طوری روی این اسپرم ها باز نگه می دارد که او بتواند اسپرم ها را به درون خود بکشد. در طبیعت، به محض این که عمل جفت گیری به پایان رسید عقرب نر به سرعت از عقرب ماده دور می شود. اما در اسارت، عقرب ماده که از رقص عقرب نر به وجد آمده او را می خورد.

۷- عقرب ها در تاریکی می درخشند

GettyImages-144148900-58d98d475f9b5846830901a6-w700

به دلایل خاصی که دانشمندان هنوز بر سر آن ها توافق ندارند، عقرب ها در زیر نور فرابنفش می درخشند. درواقع پوسته سخت یا پوست بدن عقرب نور فرابنفش را جذب کرده و آن را به صورت نوری دیدنی منعکس می کند و همین موضوع کار را برای عقرب شناسان آسان کرده است. در واقع این دانشمندان با گرفتن یک نور تیره بر روی محل زیست عقرب باعث می شوند که عقرب ها به سادگی و با بدن روشنشان خود را نشان دهند.

اگر چه تا چندین دهه ی پیش تنها ۶۰۰ گونه عقرب شناسایی شده بود اما محققان در سال های اخیر با استفاده از نور فرابنفش بیش از ۲.۰۰۰ گوونه عقرب را شناسایی کرده اند. هنگامی که عقرب پوست اندازی می کند پوست جدید آن نرم بوده و در ابتدا فاقد ماده ای است که بتواند نور فلورسنت تولید کند. از این رو عقرب هایی که تازه پوست اندازی کرده اند در تاریکی خود را نشان نمی دهند. جالب این که فسیل عقرب ها نیز با وجود این که صدها میلیون سال در دل سنگ ها بوده اند نیز همچنان خاصیت فلورسنت خود را حفظ کرده و در تاریکی می درخشند.

۸- عقرب ها هر چیزی که بتوانند را شکار کرده و می خورند

GettyImages-126154298-58d995973df78c51626b0633-w700

عقرب ها در شب شکار می کنند و رژیم غذایی آن ها را اغلب حشرات، عنکبوت ها و دیگر عنکبوتیان و بندپایان تشکیل می دهند، با این وجود برخی دیگر نیز از کرم خاکی و کرم حشرات تغذیه می کنند. قاعدتاً عنکبوت های بزرگ تر می توانند طعمه های بزرگ تری را بخورند. از این رو دیده شده که برخی عقرب ها بزرگ جوندگان کوچک و مارمولک نیز شکار کرده اند. روی هم رفته باید گفت که بسیاری از عقرب ها هر چیزی که بتوانند شکار کنند و به نظرشان خوشمزه باشد را خواهند خورد و برخی دیگر نیز تنها از حشرات و گونه های خاصی مانند سوسک ها یا عنکبوت های نقب زن تغذیه می کنند. در مواردی که غذا نایاب باشد نیز عقرب مادر نوزادهای خود را می خورد.

۹- عقرب ها سمی هستند

Scorpion-w700

بله عقرب ها در بدن خود زهر تولید می کنند. دم ترسناک عقرب در واقع از ۵ بخش شکمی با یک دماغه ی رو به بالا و یک تکه پایانی با نوکی تیز به نام «تلسون» (telson) تشکیل شده است. زهر در قسمت تلسون ساخته می شود که در انتهای آن یک مجرای نوک تیز باریک مانند سوزن قرار دارد که به آن «نیش» (aculeus) گفته می شود و در واقع زهر از طریق این ابزار نوک تیز وارد بدن قربانی می گردد. عقرب می تواند زمان تولید زهر و مقدار قدرت این زهر را کنترل کند و این کار را بر اساس نیاز به کشتن طعمه یا دفاع از خود در برابر شکارچیان انجام می دهد.

۱۰- تمامی عقرب ها خطرناک نیستند

scorpion.jpg.838x0_q67-w700

مطمئناً همه ی عقرب ها نیش می زنند و درد حاصل از نیش آن ها خوشایند نخواهد بود. اما واقعیت این است که تنها با چند مورد استثنا، عقرب ها خطر چندانی برای انسان ندارند. از ۲.۰۰۰ گونه ی شناخته شده ی عقرب ها در جهان، تنها ۲۵ گونه زهری آن چنان قوی تولید می کنند که می تواند جان یک انسان بالغ را به خطر بیاندازد. کودکان در مقابل زهر عقرب ها اسیب پذیرتر هستند زیرا اندازه ی بدن آن ها کوچک تر است. در ایالات متحده نوعی عقرب به نام «Arizona bark scorpion» در بیابان های ایالت آریزونا وجود دارد که زهر آن به راحتی یک پسربچه را خواهد کشت. خوشبختانه پادزهر این زهر کشنده نیز کشف شده است.

منبع: thoughtco
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳۶ نظر

ورود

  • Ali Ghanbari مرداد ۱۳, ۱۳۹۶

    مطالب بسیار جالبی بود / من محل کارم قصرشیرین کرمانشاه هست اینجا دنیای عقرب های سیاه و زرد بزرگ و گندس انصافا ترسناکن ? آخه میپرن ?

    • حاتمی مهر ۱۹, ۱۳۹۶

      حاتمی هستم از کوهدشت توصیه میکنم همیشه دور باش از چنین موجوداتی شاید بدشانسی بیاری از ان ۲۰۰۰گونه که ۲۵تاش خطریه به پست بداش بخوری جانم .دور بخف خوو هله هوله نوین

    • علی مهر ۴, ۱۳۹۷

      سلام.اگه کسی رو سراغ دارین که بتونه صید کنه من هر چنتا که باشه خریدارم.۰۹۱۹۱۱۰۸۳۰۴ کریمی

      • محمد مرداد ۱, ۱۳۹۸

        واقعا معلومات خوبی بود.

      • محمد مرداد ۱, ۱۳۹۸

        سلام وقت بخیر علی جان برادر پیش من عقرب زرد است اگر نیاز داشتی ایمل بزن

      • علی خرداد ۲۱, ۱۴۰۲

        من میتونم بگیرم هر چندتا که بخواید

      • علی خرداد ۲۸, ۱۴۰۲

        دوستان این خط واگذار شده و خریدار عقرب نیست.ناظر محترم لطفا شماره رو پاک کنید🙏

      • علی خرداد ۲۸, ۱۴۰۲

        سلام دوستان این خط واگذار شده و خریدار عقرب نیست.ناظر محترم لطفا شماره رو پاک کنید🙏

  • سعیدصیادی مرداد ۱۴, ۱۳۹۶

    سلام آقا دهنمون مو درآورد انقدر گفتیم عکس بشکه هارو بردارید

    بردارید دیگه….
    درخواست الو پیک شما نمیزاره مطالبتون رو بخونیم

  • پیمان آبان ۱۸, ۱۳۹۶

    سلام واقعا جالب بود

    • Hosein مهر ۸, ۱۳۹۷

      Aghrab_star اینستاگرام
      تلگرام
      hedayati7080@

  • Khorram خرداد ۴, ۱۳۹۷

    با سلام و درود مطالب خیلی جالبی بود مچکرم که این مطالب را در اختیار ما گذاشتید
    بنده علاقه دارم در مورد این گونه جانوری تحقیق انجام بدم و بیشتر با زندگی عقرب ها آشنا بشم اگر کسی را میشناسید که عقرب شناسی بلده و اطلاعاتی در این مورد داره لطفاً معرفی کنید ممنونم

  • بلدرچین تیر ۸, ۱۳۹۷

    کجاش دوس داشتنیه؟ زهر ترک شدم. وقتی میخوندم حس میکردم یکی رو گردنم را میرع بعد دیدم موهامن. من یع دوره‌ی بد رو گذروندم یع زمانی تمام کابوس زندگیم عقرب و عنکبوتا بودن الان یکم خوب شدم. از حشراتم میترسم.

  • sinatak آبان ۲۶, ۱۳۹۷

    سلام
    من خودم آبان ماهی هستم و از اونجایی ک عاشق این موجود هستم خودم هم نگه میدارم دوتا عقرب مشکی نژاد عقرب عرب و ی مدل عقرب زرد نژاد عقرب مرگ از وقتی خودم ب نگه داری شروع کردم بیشتر از قبل عاشقشون شدم چون خودم شاهد بقا و شکار و زندگیشون از نزدیک شدم و مرسی بخاطر مطالب خوبتون

    • محمد آذر ۶, ۱۳۹۷

      سلام دوست عزیز وقت بخیر
      من علاقه زیادی به عقرب دارم و خیلی دوست دارم از تجربه ی شما استفاده کنم ممنون میشم اطلاعاتی در این مورد بهم بدید.
      اگر امکانش هست جواب ایمیل رو بدید یا به ایدی تلگرام پیام بفرستید مچکرم
      @mohammadjanbazi

    • رحمان قاسمی خرداد ۲۹, ۱۳۹۸

      ۰۹۳۰۴۵۳۵۲۱۸

    • شیرین شهریور ۱۳, ۱۳۹۸

      سلام ممکنه من رو برای خرید راهنمایی کنید؟

  • علی فروردین ۱۸, ۱۳۹۸

    ممنونم بابت راهنماییتون عالی بود

  • آزاد تیر ۲۱, ۱۳۹۸

    دیدگاه شما…سلام باغما پره ازشون الان یکشونوکشم هرروزمیکشیم الا ن دارم باترس مینویسم اگرغلطی هست ببخشدگرفتارشدیم

  • امیر اسفند ۲۱, ۱۳۹۸

    چگونه میشودشاه عقرب رابه دام انداخت؟

  • امیرحسین اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۹

    سلام دقیقا مطالب درسته و اما بدونید عقربها بی آزارند و احساس کنند که خطری واسشون ایجاد نمیکنید نیش تون نمیزنند.

  • علیرضا مرداد ۲۸, ۱۳۹۹

    سلام و درود خدمت شما بزرگوار آقایان فقط عقرب سیاه میخوان یا زرد چجوری میخوای

  • علی مرداد ۳۰, ۱۳۹۹

    سلام وعرض ادب عقربی که زهرش باارزش باشد ازکجا باید خرید لطفاراهنمایی کنید تشکر ازلطف شما!!!!!
    ۰۹۳۹۲۷۱۷۶۱۲ علی هستم

  • سلام من خوزستان هستم عقرب سیاه دارم فقط باید قیمت بدین شهریور ۸, ۱۳۹۹

    سلام من خوزستان هستم عقرب سیاه دارم فقط باید قیمت بدین

  • مهدی شهریور ۲۶, ۱۳۹۹

    من ۳۹ سالمه و عاشق عقربها هستم. واقا زیبا و باستانی هست.

  • حس مهر ۴, ۱۳۹۹

    هاش. عقرب دونه ای میخای؟ من زنگ تیره میشه گفت یشمی تقریبا سراغ دارم. شمارم خاستی زنگ بزن. درضمن تو طبیعت میگیرم پرورشی نیستن. ۰۹۱۵۲۲۶۳۸۴۹

  • مهتاب آبان ۷, ۱۳۹۹

    جدی شما عقرب خرید و فروش میکنید?

  • میلاد آبان ۲۳, ۱۳۹۹

    کسی میدونه ایا عقرب بجز شکار چی میخوره .ایا حتما باید غذای خود راشکار کنه

  • جمال زهرایی مشهد دی ۶, ۱۳۹۹

    علی جان اونا که میگی میپره عقرب نیست اشترزنکه .خیلی مواظب باش که اگه بزنه درجا ادم میمیره اگه بدن قوی باشه فلج میکه. مشخصاتش از عقرب بزرگ تره شکلش مثل ملخ هست درسته ۳مترام پرش میزنه بی پدر خیلی بده

  • رضا تیر ۲۸, ۱۴۰۰

    چند سال پیش یک عقرب زرد رنگ انگشتم رو نیش زد و زهرش تا زیر بغلم رسید و دستم تقریبا از کار افتاد برای تقریبا نصف روز

  • بلوچ شهریور ۱۶, ۱۴۰۰

    سلام من عقرب خریدارم شماره تماس من۰۹۱۵۸۵۴۲۲۶۹

    • Ayub دی ۸, ۱۴۰۰

      سلام.دونه ای چند میخری؟؟

  • حسین اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۲

    متشکرم

  • حبیب خرداد ۲۷, ۱۴۰۲

    تو خونم خیلی بچه عقرب دیده میشه من خیلی میترسم
    کلا دوسه روزی یکبار یه عقرب میکشم یه سم خیلی خوب معرفی کنید

  • Nila اسفند ۶, ۱۴۰۲

    بسه دیگه حالم داره به هم میخوره.
    تو کامنتا مردم فقط فکر سود و خرید و فروش جیب خودشون با سو استفاده از حیوانات هستن.
    مگه این سایت نظارت نداره که هر کار دلشون خواست تو کامنتا میکنن؟