چرا نباید به جوش های چرکین روی پوست خود دست زده و آن ها را بترکانیم [تماشا کنید]

چرا نباید به جوش های چرکین روی پوست خود دست زده و آن ها را بترکانیم [تماشا کنید]

وقتی که یک جوش چرکین را روی پوست خود می بینید وسوسه می شوید که آن را بترکانید و با خارج کردن محتویات آن، هم از گز گز کردن و درد آن راحت شوید و هم برآمدگی ناخوشایند ایجاد شده روی پوست را از بین ببرید. بدون شک این اتفاق برای همه ی ما رخ داده و اکثراً بعد از ترکاندن جوش چرکین احساس رضایت داشته ایم. اما باید بدانید که با ترکاندن جوش چرکین صدمات بیشتری به پوست خود وارد خواهید کرد. در شرایط عادی چهار ترکیب معمولی در ایجاد کردن عفونت های پوستی دخالت دارند: باکتری، سلول های مرده پوستی، گلبول های سفید خون و چربی پوست.

درون هر منفذ پوستی کیسه هایی وجود دارد که به آن ها غده های چربی گفته می شود. این غده ها از خود یک مایع روغنی ترشح می کنند که موهای شما را روغنکاری کرده و ضد آب می سازد. اما این تنها کاربرد این ماده ی چرب نیست زیرا این چربی منبع تغذیه ی یک باکتری است که در داخل و روی پوست همه ی ما وجود داشته و باعث ایجاد آکنه خواهد شد. اما گاهی این باکتری از کنترل خارج شده و بدین ترتیب مشکل آغاز می گردد. وقتی که غده های تولید چربی در دوران بلوغ فعالیت بیشتری پیدا می کنند چربی بیشتری تولید خواهند کرد. در نتیجه افزایش مقدار چربی تولیدی راه منافذ پوستی را می بندد. از این رو فضای داخل منافذ پوستی به یک مهمانی بزرگ برای باکتری های آکنه مبدل می شود که دیگر قابل کنترل نیستند.

در همین موقع مغز این علائم را به عنوان تهدیدی عفونی تلقی کرده و به پوست سیگنال های هشدار می فرستد. در نتیجه بدن برای مقابله با افزایش باکتری های بیماری زا در منافذ پوستی، گلبول های سفید خون را برای از بین بردن آن ها به محل تجمع باکتری های آکنه در منافذ پوستی می فرستد. در نتیجه ی درگیری بین گلبول های سفید و باکتری های آکنه، محلی که منفذ پوست زیر آن قرار دارد متورم شده و قرمز خواهد شد و این تورم کم کم بالاتر آمده و به نزدیکی سطح پوست می رسد. در این موقع است که شما وسوسه می شود جوش به اصطلاح چرکین را بترکانید اما این کار باعث می شود منفذ پوست بیشتر باز شده و باکتری های روی دست شما و موجود در هوا به راحتی وارد پوستتان شوند که می تواند عفونت ایجاد شده در پوست را تشدید کرده و دوره بهبودی آن را طولانی تر نماید. بنابراین دفعه ی بعد که خواستید جوش های چرکین روی بدنتان را بترکانید به عواقب آن فکر کنید.

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود