با ۱۵ کشور امن و مناسب جهان برای زندگی زنان آشنا شوید

با ۱۵ کشور امن و مناسب جهان برای زندگی زنان آشنا شوید

به دنبال گزارش چند روز پیش شبکه خبری سی ان ان، در حال حاضر در هر دو ثانیه یک دختر زیر ۱۸ سال ازدواج می کند. هر یک زن از سه زن نیز دست‌کم یک بار در طول زندگی خود به لحاظ فیزیکی یا جنسی مورد اذیت و آزار شریک زندگیشان قرار گرفته اند.

اکنون در سال ۲۰۱۷ میلادی، میانگین حقوق دریافتی زنان برابر با عایدی مردان در ده سال گذشته اعلام شده است.

همچنین بد نیست اشاره کنیم، در سال ۱۹۰۹ میلادی، به دنبال شرایط کاری بسیار بدی که برای زنان وجود داشت، اعتراض های گسترده ای در سطح جهانی برپا شده و در نتیجه ی آن، برای نخستین بار روز جهانی زن مورد پاس‌داشت قرار گرفت.

پس از این رویداد، مشکلات زنان به گوش جهانیان می رسید و فعالان حمایت از حقوق زنان سعی در بهبود هر چه بیشتر شرایط داشتند.

با این مقدمه، می خواهیم به این موضوع بپردازیم که اگر یک زن تنها هستید و قصد دارید در کشوری غیر از ایران زندگی کنید، شاید برایتان جالب باشد بدانید که کدام یک از کشورهای دنیا از امنیت بیشتری برای زنان برخوردار و برای زنان و مردان حقوق برابری قائل هستند.

کشورهایی همانند اتریش، نیوزیلند و سوئد از جمله سرزمین هایی به شمار می روند که با توجه به شرایط بسیار خوبی که دارند، یک زن می تواند با خیال آسوده به تنهایی در آنجا زندگی کند.

برای آگاهی از دیگر کشورهای مناسب برای زندگی زنان در ادامه این مطلب با روزیاتو همراه باشید.

۱- سوئد

این کشور اسکاندیناوی یکی از مدافعان سرسخت حقوق زنان است. از جمله می توان به مرخصی زایمان (با حقوق) سه ماهه به هر دو جنس زن و مرد اشاره کرد. همچنین، زنان برای مراقبت های دوران بچه‌داری، کمک مالی دریافت می کنند، نیمی از مدیران سیاسی کشور را زنان تشکیل داده اند.

۲- دانمارک

در مقایسه با دیگر کشورهای جهان، دانمارک کمترین تفاوت را بین زنان و مردان در حوزه های تحصیلی، اقتصادی، سلامت و سیاست دارد. سیستم مهدکودک های این کشور بر اساس درآمد اشخاص مبتنی است. همچنین یکی از انعطاف پذیرترین قوانین برای ترک کار به خاطر زایمان را داراست.

۳- نروژ

در کشور نروژ زنان باردار می توانند ۳۵ هفته مرخصی زایمان با حقوق کامل داشته باشند، یا ۴۵ هفته مرخصی با ۸۰ درصد حقوق را انتخاب کنند. نروژ به عنوان یکی از برترین کشورها در زمینه تساوی حقوق زن و مرد محسوب می شود.

۴- هلند

مادرانی که به تازگی وضع حمل کرده اند در این کشور مورد حمایت دولت قرار دارند، به این صورت که بیمه حقوق پرستار کودک را به طور کامل پرداخت می نماید. همچنین در هلند، شاهد کمترین فاصله حقوقی بین زنان و مردان هستیم.

۵ – کانادا

کانادا در سیاست های خارجی و داخلی خود، دفاع از حقوق زنان را در اولویت کارهای خود قرار داده است. البته لازم است اشاره کنیم که زنان در این کشور با هم برابر نیستند. به طور مثال، زنان بومی بیشتر از دیگر شهروندان کانادایی جنایات بیشتری مرتکب می شوند.

۶- فنلاند

یکی از نخستین کشورهایی که به زنان حق رای و اجازه حضور در انتخابات را داد، فنلاند بود. این کشور اروپایی همچنین بنیاد «جایزه جهانی تساوی حقوق زن و مرد» را راه اندازی نمود.

۷- سوئیس

سوئیس که به عنوان بهترین کشور برای زندگی در سال ۲۰۱۷ انتخاب شد، یکی از بهترین پیشگامان  رعایت حقوق زنان در طول تاریخ به شمار می رود. زنان در سال ۱۹۷۱ میلادی اجازه رای دادن در حد دولتی را داشتند.

۸- استرالیا

زندگی برای هر دو جنس زن و مرد در این کشور آسان و برابر است. آن ها حضور مساوی در رویدادهای ورزشی دارند و از حقوق تقریبا برابری هم برخوردار هستند.

۹- اتریش

این کشور برخوردار از حکومت دموکراسی برای هر دو جنس زن و مرد استانداردهای برابری را قائل است و به لحاظ حقوق شهروندی، راه اندازی کسب و کار و ارث و میراث، هر دو در یک وضعیت مشابه قرار خواهند داشت.

۱۰- نیوزیلند

نیوزیلند یکی از امن ترین و آرام ترین کشورهای دنیاست. از سال ۱۹۸۰ میلادی، این کشور از هر نوع انرژی هسته ای عاری است.

۱۱- آلمان

آنگلا مرکل ثابت کرده که زنان نیز می توانند همانند مردان در راس قدرت حضور داشته باشند.

۱۲- انگلستان 

نخست وزیر انگلستان نیز یک زن است؛ ترسا می. این نکته ثابت می کند که زنان در این کشور از حقوق زیادی برخوردار هستند.

۱۳- لوکزامبورگ

یکی از نخستین کشورهایی است که در گذشته به زنان حق رای داد و در سال ۱۹۱۹ میلادی از حقوق برابر زنان و مردان حمایت نمود.

۱۴- فرانسه

فرانسه همه تلاش خود را انجام داده تا فرهنگ عدم برابری حقوق زنان و مردان را تا حد زیادی از بین ببرد و نتیجه این کارها این شده که اکنون در جایگاه چهاردهم از فهرست بهترین کشورها برای زندگی زنان قرار دارد.

۱۵- ایرلند

قوانین این کشور تا حد زیادی تغییر کرده و در حال حاضر به عنوان  یکی از بهترین کشورها برای زندگی زنان به شمار می رود.

منبع: elledecor
دیجیاتو
۲۶ نظر

ورود

  • حسن مرداد ۲۳, ۱۳۹۶

    البته نباید رعایت حقوق زنان باعث نقض حقوق مردان بشه که متاسفانه در برخی موارد همین طور میشه

    • بینام مرداد ۲۸, ۱۳۹۶

      دقیقا همینطوره.
      یه جورایی متاسفانه به همین بهونه حقوق برابر و حقوق زنان و اینجور چیزا، خانمها و اینجور جنبشها پاشونو فراتر از شعارهای اولیشون گذاشتن و دارن حقوق مردان رو لگدمال میکنن…

      اینجاست که جنبش حقوق مردان(Men’s rights movement) در اوایل دهه ۱۹۷۰ پایه گذاری شد و البته ما هم به دنبال اینیم که در ایران خودمون این جنبش رو سازماندهی کنیم چون اوضاع جوری داره پیش میره که به راحتی حق یه آقا خورده میشه و کسی هم ککش نمیگزه و همه فکر و ذکرشون شده خانمها حتی اگه حق با خانمها نباشه… !

      البته من نمیگم که این جنبش ما باید تلافی جویانه باشه. باید بازدارنده باشیم و نذاریم به حقوق آقایان تعدی بشه

      در آخر امیدوارم که جنبش حقوق مردان، مثل جنبش حقوق زنان به بی راهه نره و مثل حقوق زنان دستمایه نقض حقوق طرف مقابل نشه…

    • نوید بهمن ۲۱, ۱۳۹۹

      برو گم شو این همه زن رو نمیبینی دارن مورد تجاوز قرار میگیرن

      • بدون نام آبان ۸, ۱۴۰۰

        کدوم زنا دقیقا تو رفتی دیدی که داری میگی براخودت ؟؟؟
        اگه منظورت اون آماراس خب دلیلش اینه که اونجا زنا یه لمس و حتی اگه رابطه با شوهرشونم مورد رضایتشون نباشه تجاوز میدونن و زودم شکایت میکنن توی ایرانم کم تجاوز نیس فقط صداش درنمیاد و زنها هم به خاطر آبرو گزارش نمیکنن آمار درست حسابی هم در ایران نیس

        • mina اسفند ۱۵, ۱۴۰۰

          اصلا احتیاج به آمار و این چیزها نیست دیگه داریم به چشم میبینیم تا حالا شده یه زن دست رو مرد بلنده کنه و یا یه زن بدین شکل که مرد مزاحمت براش ایجاد میکنه و مورد آزار و اذیتشون قرار میده میده دیدی و خیلی مسایل زنانه که خودش باعث اذیت شدن زن میشه که مرد ها ندارن مثل پریود شدن اونم به مدت سی سال و هر ماه و چند روز از زبون ساده هست و غیره….

  • مسعود مرداد ۲۸, ۱۳۹۶

    دیگه حالم از این حرف ها به هم می خوره خداییش.
    کلا اگه بخوایم حقوق زن را تعریف کنیم می شه این: زن از اول تاریخ نشسته سر جاش و بدون هیچ ریسک و خطری زندگیشو می کنه بعد بعضی از مردها گاها تمام زندگیشونو قمار می کنن و یک امتیازی به دست میارن که باعث تغییر دنیا می شه و مفهوم جدیدی به وجود میاد. حالا این زن ها که توی پناهگاه امن و بی خطرشون نشستن یواشکی یه سری بیرون میکشن و می بینن که انگار خبرایی هستش داد و قال می کنن که چرا حق برابر وجود نداره ما هم از این ها می خوایم. ما حقوقمون رو مردها پایمال کردن و…. تازه جالب این جاست که خوباشم می خوان و بداش مال همون مردها 😀 بعد شاهد اعتراض و داد و بی داد توی همون چارچوب امن و بی خطر هستیم. یا مثل مرد بیاین بیرون و خدمتی بکنید به خلق یا همون وظیفه خطیر تولید نسل رو انجام بدید خواهشا. البته زن هایی هم هستن که رفتارهای مردونه دارن و اون ها خوب بلد هستن که خودشون حقوق و امتیازهاشونو از دنیا بگیرن به جای اعتراض و گدایی از این و اون.

    • محمد مرداد ۲۸, ۱۳۹۶

      البته در سایر کشورهای دنیا خانم ها هم پای آقایون دارن کار میکنن، مثلا تو گوگل، تو مایکروسافت، تو کارخونه ها، کارگاه ها، پلیس، سیاست، ریاست جمهوری، دانشگاه ها، تحقیقات، هنر، فعالیت های مدنی و اجتماعی و هر زمینه ی دیگه ای که فکرش و بکنی. پس نمیشه گفت که نشستن و توقع دارن. ولی تو کشور ما این اجازه ها بهشون داده نمیشه و خیلی جاها اصلا قبول ندارن خانم هارو. و همینم باعث شده که روز به روز توانایی هاشون کمتر شه و فقط برای تولید مثل استفاده بشن. گذشته از این ها زنان به نظرم تو کشورای دیگه حقوقشون رعایت میشه و این بحث نابرابری برای کشورهای جهان سومیه. حقیقت هم داره. اینجا یه فوتبال و نمیتونن ببینن

      • الی دی ۲۹, ۱۳۹۸

        بیشترین تجاوز تو سوئد هست اونوقت برا خانوما امنه؟ کدومو باور بکنم موندم منو نا باوری والله

        • علی زمانی دی ۲۹, ۱۳۹۸

          شاید اگر در سوئد زندگی میکردین چنین نظری نداشتید

        • محمد اردیبهشت ۲, ۱۴۰۰

          درسوئد تجاوز زیاد نیست اگه تو کشور اونا به خانمی تیکه بندازی تجاوزه اگه بهشون دست بزنی شوهرت باهات به زور سکس کنه هر سکس زوری با شوهر یک پرونده داره حتی ممومکنه یک زوج۴۰۰تا پرونده ی تجاوز داشته باشه

        • بدون نام آبان ۸, ۱۴۰۰

          دلیلش مهاجرای عرب و خاورمیانه اییکه میرن اونجا
          و همچنین میتونه از شوهرشم اگه راضی به رابطه باهاش نباشه به عنوان تجاوز شکایت وگرنه خود سوئد کشور فمینیستیه و به حقوق زنها خیلی احترام میزاره خالم خودش اونجاس و خیلی هم راضیه

    • یکی بهمن ۲۰, ۱۳۹۹

      واقعا یکم مطالعات را بیشتر کنی بد نیس
      امارتجاوز تو ایران برای اثباتش باید شاهد داشته باشی انار اصلی تمام در ایران ده برابر چیزی که اعلام میشه
      حق شهادت ما تو دادگاه به اندازه ی یک نفر هم حساب نمیشه
      دسته زن نصف مرده
      ایران از اخر تو تبعیض جنسیتی در کار سومه
      انار قتل زنان به دست مردان
      خشونت های خانگی
      خون بها

      اره یه وقت به حقوق مرد ها تجاوز نشه خیلی دلم سوخت براتون

      در ضمن زر نزن
      اگر فقط چهار صفحه تاریخ خونده بوی اینو نمیگفت شرط می‌بندم به زور لیسانس هم داشته باشی گرچه فرهنگ انسان به سواد نیست

      یک سوم علم بشر را زنان ساختن با اینکه ه تا صد سال پیش حتی تو دانشگاه ها هم راشون نمی‌دادند تا صد سال پیش حق رای هم نداشت حق تحصیلات ابتدایی هم نداشتن تنها حقشون کلفتی کتک خوردن بود

      خب معلومه کسی با حد فرهنگ تو از این مساعل درکی ندار
      تو نه امی نوتر میشماسی نه مارکوری و نه هزاران نفر دیگه و…

      در ضمن بهتر این مساعل تخصصی را به عهده ی دکتراها و تارخ شناسان و روانشناسان بذارید

      البته تحقیقات نشون میده ادم های با این طرز تفکر از ضریب هوشی پایین بر خوردارن که کاملا هم واضحه

      در ضمن زنان موفق اخلاق مردونه ندارن

    • هانا فروردین ۱۳, ۱۴۰۰

      چی داری واسه خخودت میگی توهم ازامثال اونایی که هستی زن بشینه تو خونه تو سری خور باشه هرچی گفتن بگه چشم کتک بخوره کلا ادم حساب نشه ما حقوق برابر میخوایم کی گفته حق شما رو بگیرن همین شماها که به زن وسیله نگاه میکنید تو بیرون با هر پوششی اگه خوشگل باشه و نخواید مال دیگران باشه بهش اسید میپاشید تجاوز و هزار کوفت دیگه همیشه زنا تو بیشتر چیزا قربانی میشن حالا تو چه حرفی داری این سیاره متعلق به همست نه فقط به شما بعضی مردای زورگو و ظالم

      • هانا فروردین ۱۳, ۱۴۰۰

        منظورم با اون مسعود بود که چرتو پرت میگه

    • بدون نام آبان ۸, ۱۴۰۰

      چی میگی برا خودت تو دنیای امروز زنهای زیادی الان مشغول به کارن و خیلیاشونم ایرانی اند از شرکت های بزرگ بگیر تا کارخونه و اداره ها و همچنین در سیاست هم بعضی از کشورها رئیس جمهورشون زنه ، طرز تفکرت منو یاده قرن نوزدهم میندازه بنظرم برو چشم پزشکی فکر کنم مشکل دارن یا حداقل سرتو از برف دربیار حداقل بفهمی قرنه ۲۱ هستیم نه ۱۹، ۲۰

      • بدون نام آبان ۸, ۱۴۰۰

        البته منظورم با اون مسعود که انگار تو ۱۰۰ سال پیش گیر کرده

    • mina اسفند ۱۵, ۱۴۰۰

      نترس همیشه دنیا به کام مردها بوده این صادق هست دیگه صد تا خط بنویسم ولی مخالف تبعیض هم هستم اکیدا درست نیست

  • وحید مرداد ۲۸, ۱۳۹۶

    سوئد یکی از بالاترین نرخ های تجاوز رو در جهان داره.

    • مجید مرداد ۲۸, ۱۳۹۶

      تجاوز حساب نیست!!!!

    • آترین مرداد ۲۸, ۱۳۹۶

      اونجا چون زنان شهامت بیشتری دارن و قانون هم کاملا ازشون حمایت میکنن راحت تر به خاطر تجاوز شکایت میکنن. حتی اگر اون تجاوز از طرف شوهر خودشون بوده باشه.
      ولی متاسفانه اینجا و به خصوص افغانستان چون زنها میترسن بدنام بشن و براشون ننگ هست در اکثر مواقع هیچ حرفی در مورد تجاوزی که بهشون شده حرفی نمیزنن و متجاوز به راحتی به تجاوزهاش ادامه میده.

    • ارا آذر ۲۶, ۱۳۹۹

      هر چقدر هم بالا باشه نصف ایران نیست، زنان سوئدی که عفت دارن هم مورد تجاوز قرار نمیگیرن این اصلا نمیتونه دلیل مناسبی باشه

  • مینا آذر ۸, ۱۳۹۷

    فروغ تو هدفمند این گزارش غلو شده رو ترجمه کردی. سوئد یکی از بالاترین نرخ های تجاوز رو در جهان داره. بی بی سی و دویچه وله و رادیو سوئد و گاردین همگی گزارشاتی منتشر کردن که سوئد نسبت به جمعیتش خیلی به زنان تجاوز جنسی میشه و سوئد سرزمین دزدها و پایتخت تجاوز جنسی است. تنها در سال ۲۰۱۶ حدود یک میلیون و ۵۱۰ هزار جرم در کشور سوئد به مراجع قانونی گزارش شده است.

  • ترانه شهریور ۲۱, ۱۳۹۹

    ببخشید ولی جای ایسلمد واقعا خالیه…ایسلند قهرمان برابری جنسیتی هست و امن ترین کشور جهانه نمی دونم چطور ننوشتید؟؟؟اونوقت تو سوئد هر ۸ دقیقه یک زن مورد تجاوز قرار می گیره اونو نوشتید…فراسنه و انگلستان اصلا برای زندگی امن نیستن چه برسه واسه زن ها…به نظر من فقط ایسلند نروز و دانمارک عالی هستن

  • زمانی اسفند ۱۵, ۱۳۹۹

    خوب این آمار از اساس آمار چرتیه چون از مهمترین حقوق یه زن اینه که پوششی براساس عقایدش داشته باشه بقیه کشور هارا نمیدونم ولی سوید ونروژ پوشیه را ممنوع کردند در فرانسه هم کلا حجاب ممنوع شده وحجاب را در خیابان ها سر زنها برمیدارند این چه جورامنیتی؟

    • mina اسفند ۱۵, ۱۴۰۰

      اصلا امنیت به همینه که زن ها پوششون عین مردها باشه تا ببینند مردها چه میکنند و مجازاتشون کنند اگه مثل خانم های حوضه علمیه باشند که فایده نداره هر چند این طور هم درست نیست که حجاب بردارند

  • کریمی اسفند ۲۶, ۱۳۹۹

    این آمار مزخرفه.دروغگوهاااا