«روز جهانی چپ دست ها» و ۱۳ نکته جالب در مورد آن ها که شاید تاکنون نمی دانستید

«روز جهانی چپ دست ها» و ۱۳ نکته جالب در مورد آن ها که شاید تاکنون نمی دانستید

امروز ۱۳ اوت، مصادف با ۲۲ مرداد ماه به عنوان «روز جهانی چپ دست ها» نام گذاری شده است. از این رو شاید برایتان جالب باشد که بدانید چرا برخی از مردم چپ دست و بعضی دیگر، راست دست می شوند.

چپ دست بودن را هرکسی به شکل خاص خود تعبیر می کند؛ برخی اعتقاد دارند که این افراد از هوش بیشتری نسبت به راست دست ها برخوردار هستند و برخی نیز در گذشته تصور می کردند که چپ دست ها شوم بوده و این امر را یک  عیب می دانستند.

البته این طرز فکر به گذشته های نه چندان دور باز می گردد. در آن زمان اگر مشخص می شد کودکی چپ دست است، او را شیطانی و شوم فرض نموده و مجبورش می کردند از دست راست خود برای نوشتن استفاده کند. حتی معلم های مدرسه که انسان های تحصیل کرده و فرهیخته ای محسوب می شدند نیز دانش آموزان چپ دست را به نوشتن با دست راست مجبور می کردند.

اما خوشبختانه دوره این خرافه ها به پایان رسیده و انسان های این زمانه به خوبی می دادند که این تفاوت به شیطانی یا معیوب بودن آن فرد مربوط نیست. اما دلیل واقعی چپ دست شدن بعضی از آدم ها چیست؟

از چرچیل تا لیدی گاگا؛ با چپ دست های معروف دنیا آشنا شوید

پیش از بیان نظریات مختلفی که در این باب وجود دارد بد نیست اشاره کنیم که در حال حاضر بر اساس آمار، ۸۵ درصد از مردم جهان راست دست و ۱۵ درصد باقی مانده، چپ دست هستند. در میان این اقلیت، نام افراد مشهور و سرشناسی همانند بیل گیتس، باراک اوباما و اپرا وینفری نیز به چشم می خورد.

و اما دلیل: بسیاری از محققان این امر را به ژنتیک افراد وابسته می دانند. اما این تمام ماجرا نیست. به گزارش پایگاه اینترنتی «اسمیث سونیان» و در پی تحقیقی که در سال ۲۰۰۳ میلادی صورت پذیرفت و در مجله ژنتیک PLOS نیز به چاپ رسید، دانشمندان توانستند ژن ها و جهش های ژنی که قادرند موجب توسعه «عدم تقارن راست دستی در بدن و مغز» شوند را کشف کنند.

با اینکه تاثیر ژنتیک بر این امر غیر قابل انکار است اما برخی از متخصصان باور دارند که ژن ها در تعیین راست یا چپ دستی افراد فقط ۲۵ درصد نقش داشته و راست یا چپ دست شدن اشخاص به صورت تصادفی و اصطلاحا رندم صورت می پذیرد.

پیرو همین تفاوت نظرها، شاید بد نباشد اشاره کنیم که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که چپ دست ها از زور و قدرت بیشتری نسبت به بقیه برخوردار هستند.

اما دانشمندان ثابت کرده اند که بین دو دسته یاد شده هیچ تفاوتی به لحاظ اخلاقی یا رفتاری وجود ندارد و هر دو قشر مورد بحث، از نرخ برابرِ سازگاری، احساسی بودن، هوشیاری، هیجانی بودن و میزان تمرکز برخوردار هستند.

البته در برخی عرصه های زندگی همانند ورزش، چپ دست بودن یک مزیت محسوب می گردد اما در مواقعی همانند صرف غذا بر سر میز در کنار راست دست ها، این امر یک مشکل اساسی محسوب می گردد زیرا آرنج آنها به هم خورده و صرف غذا را به فعلی دشوار برای هر دو طرف بدل خواهد کرد.

با این تفاسیر، اگر دوست دارید در مورد این اقلیت جهانی بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنیم اینفوگرافیک زیر را از نظر بگذرانید.

امروز روز جهانی چپ دست هاست؛ 13 واقعیت جالب در مورد آن ها امروز روز جهانی چپ دست هاست؛ 13 واقعیت جالب در مورد آن ها foo3 foo4

این باورهای نادرست در مورد چپ دست ها را فراموش کنید

محققان می توانند چپ دست بودن نوزادان را قبل از تولد پیش بینی کنند

چرا بعضی ها راست دست و بعضی ها چپ دست هستند؟

موهبت های دنیای استثنایی چپ دستی؛ ۶ برتری چپ دست ها به راست دست ها

۱۰ واقعیت شگفت انگیزی که باید در مورد چپ دست بودن بدانید

منبع: time
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • مارکوپولو مرداد ۲۲, ۱۴۰۱

    معلمهای مدرسه ازاین بابت افرادچپ دست رامجبورمیکردندکه شاگردان باهردودست کارنند،چون به این نتیجه پی برده بودند که وقتی یک شخص چپ‌دست رامجیورمیکنندباهردودست کار کنه،مقدارمؤفقیتی که به دست میاره چندبرابربیشترازافرادراست دست هست،یعنی پردازش هم زمان نیمکره چپ وراست مغزدر افرادچپ دست که مجبوشون میکردندباهردودست کارکنند

  • مارکوپولو مرداد ۲۲, ۱۴۰۱

    معلمهای مدرسه ازاین بابت افرادچپ دست رامجبورمیکردندکه شاگردان باهردودست کارکنند،چون به این نتیجه پی برده بودند که وقتی یک شخص چپ‌دست رامجبورمیکنندباهردودست کار کنه،مقدارمؤفقیتی که به دست میاره چندبرابربیشترازافرادراست دست هست،یعنی پردازش هم زمان نیمکره چپ وراست مغزدر شاگردچپ دست!که معلم‌ مجبوش می کرده باهردودست کارکنه

  • . مرداد ۲۲, ۱۴۰۱

    من فقط مداد را با دست چپ می‌گیرم و راکت ، قلاب بافتنی، تفنگ، چاقو و … با دست راست. 😉