محیط کار بد، خطری جدی برای سلامت روحی و جسمی شما به شمار می رود

محیط کار بد، خطری جدی برای سلامت روحی و جسمی شما به شمار می رود

در جهان امروز برخی از مردم مشغول به کار و کسب درآمد هستند و برخی دیگر به هر دلیلی هنوز شغل مشخصی برای خود پیدا نکرده اند. اما فارغ از شاغل بودن یا نبودن، این پرسش به وجود می آید که چند نفر از این افراد از شرایط خود راضی هستند؟

بر اساس جدیدترین آماری که شرکت «رند» (RAND) منتشر کرده، تقریبا دو-سوم از شاغلین آمریکایی در حوزه هایی مشغول به فعالیت هستند که با علاقه مندی اصلی آن ها هیچ تناسبی ندارد. این آمار زمانی نگران کننده تر شد که مشخص گشت، در کشور انگلستان، تقریبا تمامی اشخاصی که کارهای غیرمرتبط با علاقه شان دارند، در مقایسه با افراد بیکار، شدیدا تحت استرس و فشارهای روحی و جسمی قرار دارند.

در همین راستا، پیرو تحقیقات صورت گرفته، ثابت شده که محیط کاری بد و ضعیف و همچنین فشار کاری می تواند تا حد زیادی روی سلامت جسمی و روحی کارمندان تاثیر منفی و مخرب داشته باشد.

آمریکایی ها واقعا چه احساسی دارند؟

شرکت غیرانتفاعی رند که به طور تخصصی در زمینه ارائه تحقیقات و تحلیل مسائل فعالیت می کند و می توان به نوعی آن را اتاق فکر نیز نامید، برای انجام تحقیقات خود در زمینه رضایت شغلی کارمندان از محیط کار خود، از ۳ هزار آمریکایی بین ۲۵ تا ۷۱ سال، سوالات گوناگونی پرسید.

به دنبال این پرسش ها، «نیکول میستاس»، یکی از نویسندگان این مطالعه و استادیار مراقبت های سلامتی در مدرسه پزشکی هاروارد، در این رابطه بیان داشته: «برای من بسیار عجیب بود که تقریبا همه افراد تصور می کنند کسی در محیط کار با آن ها عداوت و دشمنی داشته و با خصومت با آن ها رفتار می شود.»

بر اساس این گزارش، هر یک نفر از ۵ کارمند آمریکایی تجربه خصومت در محیط کار به صورت توهین های لفظی یا آزار جنسی را داشته است.

فاکتور مهم در چنین شرایطی، میزان حمایتی است که یک مدیر در محل کار ارائه می کند. یک مدیر پشتیبان و گوش‌به‌زنگ، می تواند بیش از نیمی از تعاملات خصمانه کارمندان با یکدیگر را از بین ببرد.

خانم میستاس همچنین افزوده: «این مسوولان ارشد سازمان ها هستند که با رفتارها و میزان شکیبائی خود می توانند ارزش و بهای چنین فرهنگی را تعیین و مقرر نمایند و همین روند، به ترتیبِ سلسه مراتب به کارمندان زیردست برسد. در تمامی شرایط، وجود مدیری که به گستاخی ها و مداخلات بی مورد کارمندان در وظایف یکدیگر، منفعل و بی تفاوت نباشد، یک نعمت بزرگ محسوب می شود.»

در تحقیق مورد بحث همچنین مشخص شده که تقریبا سه-چهارم کارمندان آمریکایی، در یک‌چهارم زمان کاری خود تحت فشارهای مکرر جسمانی هستند. همچنین، بیش از نیمی از آن ها ادعا کرده اند که در معرض خطرات بالقوه‌ی شغل خود قرار دارند.

یک‌چهارم از این افراد گفته اند که تصور می کنند که وقت کافی برای انجام کارهایشان ندارند و نیمی نیز گزارش کرده اند که برای برآورد خواسته مدیران، مجبورند اضافه کاری کرده و از وقت استراحت خود کم کنند.

در این راستا، زنان نیز بیان داشته اند که به واسطه فشار کاری، توانایی مدیریت درست زمان را ندارند و نمی توانند به درستی بین شغل و زندگی شخصی خود تعادل برقرار کنند.

همچنین گفتنی است که این نابرابری در پیچیدگیِ مشاغل نیز مشاهده می شود. به این ترتیب که زنان جوانی که تازه مشغول کار شده اند، فارغ از اینکه مدرک تحصیلی آن ها چیست، بیان داشته اند که وظایفی که برای آن ها تعیین می شود ساده بوده و به حل مسائل کاری یا رفع مشکلات ناگهانی مربوط نیست. این در حالی است که بیشتر کارهای پیچیده و مهم را به مردان می سپارند.

بعلاوه، از حدود ۷۵ درصد از کارمندانی که برای شغل خود تحت تعلیم های اختصاصی قرار گرفته بودند، فقط ۳۸ درصد اذعان داشته اند که کارشان آینده روشن و پیشرفت به دنبال خواهد داشت.

نتیجه تمامی این تحقیقات و بررسی ها نشان داده که اگر کارمندان در محل کار خود شاد باشند، خلاقیت و کارائی بسیار بهتری نیز خواهند داشت. در محیط های کاری مملو از احترام، ریزش های کمتری وجود داشته و کارمندان می توانند با همکاری یکدیگر در راستای تحقق هر چه بهتر اهداف شرکت و مدیران تلاش کنند و نتیجه رضایت‌بخشی نیز بگیرند.

«سث کاپلان»، استادیار علوم روانشناسی در دانشگاه جرج میسون که در این تحقیق حضور نداشته نیز پیشتر به صورت کلی به مساله‌ی عدم رضایت کارمندان آمریکایی اشاره کرده بود اما گمانه‌زنی وی در مورد آمار محیط کاری مملو از عداوت و زیرآب‌زنی بسیار کمتر از آمار منتشره کمپانی «رند» بوده است.

اما نتیجه مثبتی که از این بررسی ها حاصل شده این است که ۴ نفر از ۵ کارمند گفته که کارش برایش مهم است و ۸۴ درصد از آن ها هم بیان داشته اند که به واسطه شغل خود چیزهایی جدیدی یاد می گیرند.

آیا داشتن شغل بد بهتر از بیکاری است؟

یکی از استادان رشته جامعه شناسی پزشکی در دانشگاه منچستر به نام «تارانی چندولا» در این رابطه بیان داشته: «کار کردن در محیط های پراسترس و منفی برای فرد مناسب نیست. کار در چنین محیط هایی، روی سلامت فکری و سلامت جسمی اشخاص تاثیرات مخربی به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین افزوده: «بسیاری از مردم اعتقاد دارند که کار کردن در محیط بد بسیار بهتر از بیکاری است زیرا دست‌کم شما شغلی دارید. اما کسی تاکنون صحت یا سقم این ادعا را مورد آزمایش قرار نداده است.»

به همین خاطر، وی با همکاری یکی دیگر از اساتید دانشگاه منچستر به تحقیق در این زمینه پرداختند. برای این منظور، آن ها ۱۱۱۶ نفر از مردم انگلستان که بین ۳۵ تا ۷۵ ساله بودند را مورد آزمایش قرار دادند. نتیجه این بررسی ها نشان داد، اشخاصی که برای بیکار نماندن، به سراغ کارهای بی کیفیت با محیط کاری بد رفته بودند، بیشتر از افراد بیکار نشانه های استرس داشتند.

این نشانه ها تا حدی نگران کننده هستند زیرا می توانند به بروز بیماری های قلبی، ضعف سیستم ایمنی بدن یا مشکلات گوارشی منجر گردند. البته در همین تحقیق مشخص شد افرادی که به کار در محیط های سالم سوئیچ می کنند، تا حد زیادی استرسشان از بین می رود.

البته آن ها متوجه شدند کسانی که همچنان به بیکاری خود ادامه می دهند، از میزان استرسشان کاسته نمی شود، بنابراین می توان تا حدی این ادعا که کار بد بهتر از بیکاری است را تایید کرد.

در نهایت این آزمایش نشان داده، اشخاصی که در برنامه ریزی های کاری خود هیچ انعطاف و نرمی به خرج نمی دهند، بیشتر از بقیه به استرس و بیماری های ناشی از آن مبتلا می شوند. 

در آخر بد نیست بدانید که انجام چند کار همزمان نه تنها از میزان کارائی و خلاقیت شما می کاهد، بلکه موجب افزایش استرس نیز می شود. برخی از افراد در نتیجه استرس، به پرخوری و مصرف فست‌فودها و خوراکی هایی که فاقد ارزش غذایی هستند روی می آورند که جز چاقی و از بین رفتن سلامت جسمی نتیجه دیگری ندارد. همچنین این مساله می تواند روی روابط عاطفی، خانوادگی و به طور کلی، روحیه شما تاثیر منفی بگذارد.

منبع: cnn
مطالب مرتبط
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • amin شهریور ۴, ۱۳۹۶

    مطلب خوبی بود…سپاس