اگر به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نگیرید چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نگیرید چه اتفاقی خواهد افتاد؟

همه ما عادت کرده ایم که نور خورشید را همیشگی بدانیم و کسی به این که ممکن است روزی بدون آفتاب فرا رسیده و در چنین صورتی با چه مشکلاتی روبرو می شود فکر نکرده است. حتی در روزهای ابری و بارانی نیز مطمئن هستیم که آفتاب در همان جای همیشگی قرار داشته و پس از کنار رفتن ابرها بار دیگر آن را خواهیم دید. اما آیا تاکنون فکر کرده اید که نور آفتاب تا چه حد برای بدن و سلامتی شما لازم است؟ در ادامه می خواهیم شما را با ۸ مشکلی آشنا کنیم که در صورت نرسیدن نور خورشید به مدت طولانی برای بدن شما رخ خواهد داد.

۱- سلامتی قلب به خطر خواهد افتاد

نبودن نور خورشید به این معنا خواهد بود که بدن ما دیگر نمی تواند ویتامین دی تولید کند. این ویتامین نقش مهمی در مقابله با بیماری های قلبی دارد. اشعه ی ماوراء بنفش همچنین در تنظیم فشار خون نیز موثر است. بنابراین بدون نور آفتاب، احتمال این که به مشکلات قلبی و عروقی مبتلا شویم بسیار بیشتر است.

۲- بدون آفتاب افسرده و بی حال خواهید شد

بدون آفتاب مقدار هورمون سروتونین در بدن کاهش خواهد یافت که هورمون شادی به شمار می آید. اگر چه روش های دیگری برای شاد کردن خود نیز وجود دارد اما دریافت روزانه نور خورشید ساده ترین و طبیعی ترین راه به ویژه همراه با ورزش برای شادابی و سرحالی است.

۳- کودکان به مشکل در سیستم عصبی دچار خواهند شد

مطالعات نشان داده که کودکانی که مقدار کافی نور خورشید دریافت نکنند در بزرگسالی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری «سفت شدگی بافت ها» (sclerosis) قرار می گیرند که یک بیماری آزار دهنده در سیستم عصبی مرکزی است.

۴- درد در تمام اعضای بدن حس خواهد شد

بدون نور خورشید باید منتظر درد بیشتری در تمام بدن خود باشید. نور خورشید به گرم شدن ماهیچه های بدن کمک می کند و دردهایی که از التهاب بافت ها مانند آرتروز ایجاد می شود را به شدت کاهش می دهد. بدین ترتیب نبود نور خورشید باعث افزایش درد در بدن خواهد شد.

۵- امکان باروری کاهش خواهد یافت

اگر نور خورشید نباشد هورمون ملاتونین بیشتری در بدن زن تولید خواهد شد. این همان هورمونی است که باروری را در زنان سرکوب می کند و بدین ترتب شانس حاملگی در زن با نبود نور خورشید به شدت کاهش پیدا می کند. همچنین زنانی که مقدار کمی نور خورشید دریافت می کنند خیلی زودتر به دوران یائسگی می رسند. قدرت باروری در مردان نیز ممکن است بر اثر نبود نور خورشید تحت تاثیر قرار گیرد زیرا اشعه خورشید در افزایش یا کاهش مقدار ترشح تستوسترون نقش دارد.

۶- سیستم ایمنی بدن تضعیف خواهد شد

نور خورشید کمتر به معنای کاهش تعداد گلبول های سفید خون خواهد بود. هر چه تعداد این گلبول ها کمتر باشد قدرت بدن برای مقابله با عوامل بیماری زا نیز کاهش خواهد یافت.

۷- پوسیدگی دندان ها بیشتر خواهد بود

حتی دندان های ما نیز از نبود نور خورشید متضرر خواهند شد. مطالعات نشان داده که افرادی که نور خورشید کمتری دریافت می کنند به مشکلات دندانی بیشتری مانند پوسیدگی دندان مبتلا می شوند.

۸-غم زمستانه دائمی خواهد بود

بدون نور خورشید برای همیشه در افسردگی موثر فصلی گرفتار خواهیم بود که به آن غم زمستانه گفته می شود. این اختلال نوعی افسردگی است که به دلیل نبود نور آفتاب در شخص ایجاد می شود و نور مصنوعی نمی تواند جایگزین مناسبی برای نور طبیعی خورشید باشد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود