هر آنچه که لازم است در مورد انواع خرما و خواص آن بدانید

هر آنچه که لازم است در مورد انواع خرما و خواص آن بدانید

خُرما گیاهی تک‌لپه‌ای و گرمسیری جزو تیره نخل‌ها است که میوه‌اش خوراکی و دارای هسته‌ای سخت و پوست نازک و طعم شیرین که به شکل خوشه‌ای بزرگ از شاخه آویزان می‌گردد و برگهای آن بزرگ است. ارتفاع نخل به ۱۰ تا ۲۰ متر یا بیشتر می‌رسد.

این میوه در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری پرورش می یابد. عده ای خاستگاه آن را هندوستان میدانند و باستان شناسان معتقدند کاشت این درخت به پنج هزار سال پیش برمی گردد.

گفته میشود که نخل خرما از ایران به چین برده شده و در کشورهای اروپایی مانند اسپانیا کشت شد. این میوه سرشار از انواع ویتامین از جمله E-C-B-A است همچنین دارای فلزات معدنی مثل فسفر، کلسیم، آهن، ید و منیزیم است که هر کدام از این مواد در سلامتی انسان نقش بسزایی دارند.

این میوه به خاطر داشتن منیزم ضد سرطان بوده همچنین برای شنوایی، بینایی، درد کمر، درد مفاصل، درمان سینه و ریه مفید است. خرما به علت داشتن منیزیم، انرژی عضلانی بدن را تقویت می کند و نیروی عمومی بدن را افزایش می دهد. همچنین، به علت داشتن فسفر و منیزیم موجب تقویت حافظه نیز می شود.

ایران ما جزو کشورهایی است که در بسیاری از مناطق آن از جمله جنوب شرقش خرما به خوبی عمل می آید و شاید بتوان گفت ایران جز کشورهایی است که بهترین خرما را دارد.  تا کنون طعم چند نوع از خرماهای ایران را چشیده اید؟ آیا گران ترین خرمای ایران را می شناسید؟ آیا می دانید که جنوب ایران بیش از ۷۰ نوع خرمای رنگارنگ با خواص متفاوت کشت و برداشت می شود؟

1-w900-h600

خرمای شکلاتی پیارم، گران ترین خرمای ایران است که مخاطبان داخلی و بین المللی زیادی دارد. خرما، اکسیر بازیافت انرژی و جوانی و شادابی پوست و روح است. خرما، طلای سیاه جنوب ایران و یکی از کالاهایی است که در سراسر کشور برای ساخت و تولید غذاها و نوشیدنی های مختلف از آن استفاده می کنند. خرمای ایران در کنار زعفران، پسته، خاویار و فرش ایرانی در دنیا زبان زد خاص و عام است.

2-w900-h600

خرما، فواید زیادی دارد. مردم دشت و صحرا، از هسته درخت خرما، نان درست می کنند و بعضا این هسته را بو داده و از آن به عنوان دانه قهوه استفاده می کنند. بله! قهوه ایرانی! دم کرده هسته خرما و پودر شده آن بسیار مطبوع است و بعضا مشاهده شده که به عنوان غذای مقوی، به شتر هم داده می شود تا در سفرهای سخت در بیابان خشک و بی آب و علف، توان داشته باشد.

خرما، اکسیر تورم پلک چشم و افزایش انرژی جسمی و ضد افسردگی است و اثر مسهلی دارد.

خرما مملو از فیبر است که برای بدن ضروری است. مواد رنگی که در خرما وجود دارد، یه آنتی اکسیدان طبیعی فوق العاده قوی است و جلوی ضایعات سرطانی را می گیرد. گفته می شود که بهتر است برای درمان یبوست، مشکلات قلبی، اسهال و کاهش خشونت طلبی و آرامش روان، به خرما پناه بیاورید.

3-w900-h600

کسانی که می خواهند سنگ مثانه شان خرد شود از دم کرده آن استفاده کنند. کسانی که یبوست دارند، سعی کنند هنگام استفاده از دم کرده خرما از غذاهای ساده و ملین استفاده کنند، به خاطر وجود ویتامین B در خرما میوه خوبی برای تعادل اعصاب و نیز سبب رشد است، فسفری که در خرما وجود دارد سبب سر زنده نگهداشتن سلول های عصبی می شود و برای کمبود آهن بسیار مفید است.

نقش مهم خرما در خون سازی و کاهش قند خون و هم چنین عاملی برای تقویت رژیم غذایی سالم بسیار مهم است که باید به آن توجه داشت.

4-w900-h600

خرما معمولا تیره است و گفته شده که خوراکی های تیره، افزایش دهنده حافظه و هوش هستند. خرما را محبوب گیاهخواران می دانند.

5-w600-h600
(تصویر پوستر نخستین جشنواره ملی فرهنگی شکرانه زکات و خرما- بوشهر ۹۴)
6-w900-h600
(خرما چینی در نخلستانی در گتوند)

خرما فواید زیادی دارد. حتی از ضایعات آن، اتانول که نوعی سوخت طبیعی است، تولید می شود. استان کرمان با تولید بیش از نیمی از خرمای کشور، تولید کننده اول خرمای ایران در کنار استان خوزستان محسوب می شود که بازار های صادراتی فراوانی را نیز در اختیار دارد. تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن خرما در استان زر خیر کرمان که یک چهارم آن به خارج از کشور به خصوص کشورهای جنوب شرق آسیا مانند مالزی صادر می شود،‌ نشان دهنده اهمیت راهبردی خرما در اقتصاد این استان است.

با تمامی تفاسیر یاد شده در بالا،  نباید در مصرف خرما زیاده روی کرد چون مصرف بسیار بالای آن باعث آسیب به کبد و طحال افزایش فشار خون ‘ جوش دهان و پوسیدگی دندانها میشود,در خوردن آن افراط نکنید چرا که دارای قند زیادی است در این صورت آن هایی که لوز المعده حساس دارند و یا آنهایی که بیماری قند در خانواده آن ها وجود دارد باید کمتر از این میوه استفاده کنند.

8-w900-h600

خرمای استعمران

یکی از انواع خرماهایی که در ایران تولید می شود،‌خرمای استعمران نام دارد. قریب به ۷۰ درصد نخل های خوزستان تولید کننده این خرماست. نیمه خشک بودن آن سبب طول عمر بیشتر و افزایش فرصت فروش آن شده است. پوست ضخیم، از جمله قابلیت های این نوع خرما به شمار می رود.

خرمای شاهانی

9-w900-h600

این نام را شاید زیاد شنیده باشید. نام هایی چون شاوانی، شونی و خورک، از دیگر نام های این نوع خرماست. در بیشتر نخلستان های هرم، این نوع خرما  برداشت می شود.  خرما شاوانی، نرم و خشک  و بسیار شیرین و خوش رنگ است.

خرمای مضافتی

برای عامه مردم، شناخته شده ترین نوع خرما است. طعم عالی و رنگ سیاه آن سبب مخاطب پذیری زیادی شده است. این خرما را در بم کرمان زیاد می بینیم و در واقع خرمای مضافتی بم، مهم ترین خرماهای بازاری کشور را شامل می شود. تهرانی ها، خرمای مضافتی را بیش از سایر خرماها مصرف می کنند.

خرمای زاهدی

از دیگر خرماهای شناخته شده است. در مناطق خرما خیز جنوب، در سطح وسیع کشت می شود. خاصیت انبار داری خوب و حمل و نقل آسان آن سبب شده تا خرمای زاهدی مخاطبان زیادی در سراسر کشور و حتی آن سوی مرزها داشته باشد.

خرمای کبکاب

کبکاب در بهبهان بدست می آید و پر شیره هست. این خرما یکی از اقتصادی ترین خرماهای کشور به شمار می رود و رنگ قهوه ای تیره دارد. هسته بیضی شکل و کشیده آن در کنار میزان چسبندگی زیاد هسته به میوه، از قابلیت های این خرما به شمار می رود.

خرمای ربی

ربی را یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی استان سیستان و بلوچستان می نامند.

خرمای برهی

خرمای برهی از عراق است و در ایران نیز کاشت می شود. دیر رس است و مقاومتی در برابر رطوبت از خود نشان نداده است. رنگ خاص خرما که کهربایی تا قهوه ای متمایل به قرمز است، جلوه خاصی به این خرمای ایران داده و البته چسبندگی  کلاهک به میوه کم است.

خرمای گنطار

گنطار یکی از مرغوب ترین خرماهای صادراتی استان خرما خیز ایران یعنی خوزستان است. قابلیت نگهداری بالا و مخاطبان زیاد در خارج از کشور سبب شده تا اکثرا این محصول به بازارهای هدف صادر شود.

خرمای آل مهتری

از خرماهای مهم استان نفت خیز هرمزگان به شمار می رود و زود رس بوده و ارزش اقتصادی بالا دارد.

خرمای خضراوی

خرمایی از دیار عراق و بیش ترین سطح زیر گشت در خوزستان را بعد از خرمای سعمران دارد. از جمله خرماهای زود رس و نرم به شمار می رود و هسته بیضی شکل با رنگ قهوه ای کم رنگ، با میزان چسبندگی هسته به میوه کم دارد.

خرمای خاصویی

خرمای خاصویی را اکثرا مردم نمی شناسند. اما از مهم ترین ارقام کشاورزی بهبهان در استان خوزستان به شمار می رود و مرغوب و شیرین است. خرمایی خاص برای مخاطبانی خاص!

خرمای شکر

خرمایی که نامش شکر است و رنگ و اندازه جالبی دارد!

خرمای شکر به نسبت سایر خرماهایی که ذکر کردیم، دارای قند بیش تر است و شیرین تر بوده و رنگ آن در مراحل مختلف رسیدن به ترتیب سبز متمایل به زرد و قهوه ای بوده و از ارقام زودرس و اقتصادی در میان خرما ها محسوب می شود. میوه ای تقریبا خشک است و می توان به عنوان یک میان وعده خوبی طبیعی استفاده کرد.

خرمای مرداسنگ

اسم عجیب برای خرمایی عجیب!  خرمایی معروف در استان کرمان که رنگ میوه زرد و کیفیت عالی دارد. تقریبا در مناطق دیگر کشور برای فروش عرضه نمی شود و اگر خواهان خوردن این خرما هستید، توصیه میکنیم به مناطق جنوب کشور سفر کنید.

10-w900-h600

پیارم: گران ترین خرمای ایران

در جنوب ایران و استان هرمزگان، یکی از خوش مزه ترین خرماهای نیمه خشک ایران و جهان تولید می شود که مخاطبان جهانی دارد. نخل های پیارم عمدتا در دامنه کوه ها کاشته می شود و تقریبا کشت آن ارگانیک بوده و ماده شیمیایی در تولید آن اصولا کاربردی ندارد. پوست نازک به رنگ قهوه ای تیره و ظاهری شکلاتی دارد. قند آن فروکتوز بوده و سریع الهضم است. پیارم را معروف ترین محصول کشاورزی هرمزگان می دانند.

خرمای پیارم که به خرمای شکلاتی معروف است به علت خشک بودن و قابل نگهداری بودن در مدت طولانی طرفداران زیادی در بازارهای داخلی و خارجی دارد. این خرما دارای ویتامین ب ۱ و ب ۲ و مواد معدنی کلسیم، پتاسیم، فسفات، منیزیم و آهن است و شهرستان حاجی آباد به علت داشتن آب و هوای گرم و خشک تنها منطقه کشت پیارم در ایران به شمار می رود.

بیشترین نخلستان‌های پیارم در دهستان‌های درآگاه و طارم، تزرج، سیروئیه و اطراف شهر حاجی آباد است.

علاوه بر خرما هایی که در بالا اشاره شد، خرماهایی مانند زریک بندر عباس، خرمای شیخالی برازجان و خرمای خلاوی خوزستان و خرمای دیری، تولید و مصرف زیادی را در مناطق جنوبی کشور به خود اختصاص داده اند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود