آیا رژیم غذایی می تواند به افزایش خلاقیت اشخاص کمک کند؟

آیا رژیم غذایی می تواند به افزایش خلاقیت اشخاص کمک کند؟

شاید این عبارت را شنیده باشید که می گویند رژیم غذایی افراد، بر روحیه و رفتار آن ها تاثیر مستقیم دارد. یعنی شما به واسطه غذایی که میل می کنید، واکنش های رفتاری متفاوتی نیز ممکن است در شرایط مختلف از خود نشان دهید.

در این مطلب قرار است به طور ویژه به تاثیر رژیم غذایی روی خلاقیت و کارایی افراد صحبت کنیم. در عین حال که غذا روی شخصیت افراد تاثیر می گذارد، می تواند روی شغل و بازدهی کاری آن ها نیز موثر باشد. به این مفهوم که غذاهای مصرفی شما رابطه مستقیم با میزان ابتکار و کارائی‌تان در محل کار دارد.

تقریبا همه می دانیم که سیستم هضم و گوارش غذا از انرژی بدن برای انجام وظایف خود بهره می گیرد. بدن به صورت کلی انرژی بالایی دارد. به همین خاطر، اگر قصد دارید تا از ذهن و جسم خود بهترین خروجی را دریافت کنید، باید در سبک غذاخوردن خود نیز تجدید نظر کنید.

پرخوری و مصرف مواد غذایی نادرست می توانند موجب ضعیف شدن قوه خلاقه شما بشوند. اما باید بدانید که رابطه این دو مورد بسیار عمیق تر از آن‌چیزی است که تاکنون بیان کرده ایم.

کربوهیدرات ها، قاتل خلاقیت هستند

بدون شک کربوهیدرات برای داشتن یک رژیم غذایی سالم، بسیار لازم و ضروریست و هیچ شکی در این امر نیست. اما باید این را نیز مدنظر داشت که لازم هم نیست که کربوهیدرات در همه وعده های غذایی خود بگنجانید. مخصوصا در مورد روزهای کاری، مصرف بیش از حد آن می تواند موجب از بین بردن خلاقیت و کارکرد خوب مغز بشود.

این ماده بیشتر در نان ها و غذاهای شیرین یافت می شود و با میزان قندخون ارتباط مستقیم دارد و می تواند موجب از بین رفتن انرژی های ذخیره شده بشود. غذاهایی که کربوهیدرات بالایی دارند، سبب می گردند که بدن انسولین زیادی تولید کند و از طرفی هم ترشح هورمون های خواب همانند سروتونین و تریپتوفان را در مغز افزایش می دهند.

در واقع باید گفت که اخیرا کشف شده که مقدار اضافی سروتونین بدن، در دل و روده جمع می شوند. به همین خاطر است که تغذیه با انرژی بدن رابطه مستقیم دارد.

کمبود قند خون = ضعف در کنترل رفتار

بسیاری از ما ممکن است ندانیم که خودکنترلی تا چه اندازه به خلاقیت و ایده‌پردازی ربط دارد. توانایی تمرکز کردن روی یک کار، به طور مستقیم به اراده فرد مربوط است.

در همین راستا، پیرو تحقیقاتی که اخیرا صورت پذیرفته مشخص شده که توانایی مقاومت کردن در برابر وسوسه ها و خواسته های درونی و انجام کارهای درست و ضروری به جای اتلاف وقت بسیار بیشتر از تصور به میزان گلوکز خون بستگی دارد.

«نرخ گلوکز» تعریف دیگری برای «قند خون» به شمار می رود. تقریبا همه تجربه افت قند خون در نتیجه کمبود غذا یا گرسنگی را تجربه کرده ایم و به خوبی می دانیم که چه تاثیر بدی می تواند روی احساسات و حالت های روحی‌مان داشته باشد.

در واقع، در تحقیقاتی که به‌تازگی در نشریه «بازبینی شخصیت و روانشناسی» منتشر شده، نوشته شده: «گلوکز همه انرژی لازم برای تقریبا همه فعالیت های مغز را مهیا می کند، و این احتمال وجود دارد که خودکنترلی، به عنوان یک روند پرهزینه در زمینه فعالیت های مغز، به طور ویژه به گلوکز وابسته باشد.»

به زبان ساده تر باید گفت، کاهش میزان قند خون سبب کاهش نیروی اراده و به دنبال آن، موجب کاهش توانایی فرد برای باقی ماندن روی یک کار می شود. در نتیجه، اگر قندخون کم باشد، کارایی فرد نیز کاهش خواهد یافت.

رژیم غذایی همچنین روی چرخه خواب تاثیر مستقیم دارند

بدن انسان توسط «ریتم های شبانه روزی» اداره می شود. این الگوها به ما دیکته می کنند که چه زمانی خسته می شویم، به خواب نیاز داریم و یا چه زمانی پرانرژی هستیم.

باید بدانید که مسائل گوناگونی می تواند این ریتم را بر هم بزند. یکی از ساده ترین آن ها زمانی است که شما به نیمه دیگر کره زمین سفر می کنید و به دلیل برعکس بودن منطقه زمانی، چرخه طبیعی خواب بدنتان به هم می ریزد. اما جالب است که یکی از عوامل اصلی این بی‌نظمی، رژیم غذایی ماست. سبک غذاخوردن تاثیر مستقیم روی چرخه خواب دارد و باعث می شود تا وقتی که واقعا دوست ندارید، احساس خستگی کنید.

وقتی به مقوله اولویت های بدن می رسیم، غذاخوردن در درجه بالاتر از خواب قرار می گیرد. به همین خاطر است که رژیم غذایی روی ریتم شبانه روزی بدن تاثیر مستقیم دارد.

بدن انسان یک ساعت درونی دارد و هر چه قدر برای همراستایی با آن به واسطه رژیم غذایی بیشتر تلاش کنید، به همان اندازه بیشتر می توانید از نیروی درونی خود برای انجام بهتر امور بهره بگیرید.

در این رابطه کارشناسان تاکید دارند که از خوردن غذا هنگام غروب پرهیز کنید زیرا موجب ارسال سیگنال های دستور کار  به بدن می شود. همچنین میزان مصرف غذاهای چرب را به‌ویژه وقتی فشار فکری زیادی دارید، کاهش دهید. در آخر هم توصیه می کنند که صبحانه کامل و مقوی میل کنید و سعی داشته باشید که دیگر وعده های غذایی تان سبک تر و کم‌حجم تر از صبحانه باشد.

در آخر نیز یادآوری کنیم که رژیم غذایی روی کارکرد مغز، فعالیت بدن و میزان خلاقیت و ابتکار اشخاص تاثیر مستقیم دارد. اگر عمده مواد غذایی مصرفی شما را غذاهای چرب، شیرین و پرکالری تشکیل می دهد، باید در اسرع وقت برای تغییر این رژیم غذایی ناسالم اقدام کنید.

هر چه بیشتر به سمت مصرف موادغذایی سالم که کمترین کربوهیدرات و چربی را دارند، پیش بروید، خلاقیت بیشتر و خواب باکیفیت تری را تجربه خواهید کرد.

منبع: forbes
بدون نظر

ورود