مقامات اقلیم کردستان عراق از رأی قاطع مردم این منطقه به جدایی از عراق خبر می دهند

مقامات اقلیم کردستان عراق از رأی قاطع مردم این منطقه به جدایی از عراق خبر می دهند

به گفته ی مسعود بارزانی، رییس اقلیم  اقلیم کردستان عراق، مردم مناطقی که همه پرسی در آن ها برگزار شده به استقلال از کشور عراق رأی مثبت داده اند. هنوز نتیجه ی رسمی و قطعی نتایج همه پرسی توسط کمیته ی همه پرسی اعلام نشده اما فلاح مصطفی، وزیر روابط خارجه اقلیم کردستان، نیز در مصاحبه ای با سی ان ان گفته است که نتایج اولیه نشان می دهد که اکثریت کردهای این منطقه به استقلال اقلیم کردستان رأی مثبت داده اند. مسعود بارزانی در یک نطق تلویزیونی در روز سه شنبه نیز در اشاره به قتل عام هزاران کرد توسط صدام در جریان نسل کشی موسوم به «انفال» و بمباران شیمیایی حلبچه اعلام کرد که مردم کردستان عراق به جدایی و استقلال از دولت مرکزی عراق جواب مثبت داده اند و زمان تهدید و ارعاب نیست.

او گفته که باید به اراده ی مردم کرد احترام گذاشته شود اما درهای مذاکره و مناسبات دوستانه با همسایگان باز است. با این وجود دولت ترکیه اعلام کرده که بستن مسیر انتقال نفتی کردستان عراق را در برنامه دارد و در سفری که بزودی رییس جمهور این کشور به ایران خواهد داشت در مورد همه پرسی استقلال کردستان، عواقب آن برای منطقه و راهکارهای تحت فشار قرار دادن دولت اقلیم کردستان با مقامات ایرانی رایزنی خواهد کرد. حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز روز گذشته مهلت سه روزه ای را برای قرار دادن کنترل فرودگاه های بین المللی منطقه ی اقلیم در اختیار نیروهای عراقی تعیین کرده و اعلام کرده در صورتی که رهبران اقلیم این خواسته بغداد را در موعد مقرر اجابت نکند تمامی پروازهای بین المللی به مقصد اقلیم کردستان لغو خواهد شد.

همچنین وی گفته که این موضوع شامل پروازهای داخلی و بشردوستانه نخواهد بود. همه پرسی استقلال کردستان عراق روز دوشنبه علی رغم مخالفت های بین المللی، به خصوص مخالفت صریح دولت مرکزی و کشورهای همسایه برگزار شد. دولت مرکزی عراق این اقدام را مخالف قانون اساسی کشور عراق دانسته و اعلام کرده که این کار باعث درگیری های قومیتی بیشتر در این کشور خواهد شد. در همان روز مجلس عراق اجازه ی اقدام نظامی و توسل به زور علیه دولت اقلیم را صادر کرد. مسعود بارزانی و سران اقلیم کردستان عراق اما می گویند که این همه پرسی این اختیار را به سران اقلیم می دهد که درباره ی استقلال منطقه کردستان با مسئولان دولت مرکزی مذاکره کنند، چیزی که رهبران دولت مرکزی عراق آن را قویاً رد کرده اند. تقریباً تمامی قدرت های همسایه اقلیم کردستان با برگزاری این همه پرسی مخالفت کرده و هشدار داده اند که استقلال این منطقه می تواند باعث بی ثباتی بیشتر در منطقه شود.

این اتفاق علاوه بر تضعیف دولت مرکزی و تجزیه شدن عراق برای ایران و ترکیه نیز مخاطراتی را به همراه خواهد داشت زیرا هر دو کشور دارای مناطق کرد نشین وسیعی بوده و چنین موضوعی می تواند مناقشاتی را در این مناطق به وجود بیاورد. ایران در اولین واکنش خود به این همه پرسی تمامی مرزهای هوایی خود را به روی پروازهای اقلیم بست و ترکیه نیز علاوه بر اقدامی مشابه، تهدید کرده است که مسیر انتقال نفت اقلیم به کشورهای دیگر که از خاک این کشور می گذرد را مسدود خواهد کرد. مقامات ایالات متحده، بریتانیا و سازمان ملل نیز در مورد عواقب این همه پرسی در شرایط کنونی به سران اقلیم هشدار داده و خواهان تعویق زمان برگزاری آن شده بودند اما در نهایت نتوانستند سران اقلیم را قانع به این کار کنند.

این کشورها گفته اند که برگزاری رفراندوم در شرایط کنونی به جبهه مشترک بین المللی علیه داعش ضربه خواهد زد اما سران اقلیم گفته بودند که تنها در صورت دادن تضمین بین المللی برای استقلال منطقه ی کردستان عراق در آینده ای نزدیک به شیوه ای مسالمت آمیز این همه پرسی را به تعویق خواهند انداخت. اکنون که همه پرسی انجام شده و نتایج اولیه از رأی مثبت قاطع به این همه پرسی خبر می دهد، حیدر العبادی به سران اقلیم اولتیماتوم داده که برای باز ماندن راه های مذاکره باید تا ظهر روز جمعه کنترل فرودگاه های بین المللی و همچنین تمامی مرزهای خود را در اختیار نیروهای دولت مرکزی قرار دهند. مقامات اقلیم نیز امروز این درخواست را رد کرده و اعلام کرده اند که چنین چیزی امکان نداشته اما خواهان مذاکره و آرامش هستند.

همچنین دیروز خبر رسید که نیروهای امنیتی عراقی برای تأمین جان شهروندان غیر کرد در شهر کرکوک در خیابان های این شهر مستقر شده اند. هنوز نتایج قطعی همه پرسی اعلام نشده و کمیته ی برگزاری ۷۲ ساعت وقت دارد تا شمارش آرا را به اتمام رسانده و نتیجه را اعلام نماید. باید منتظر ماند و دید که بعد از اعلام رسمی نتایج همه پرسی اوضاع منطقه به چه سویی کشیده شده و کشورهای همسایه و دولت مرکزی عراق چه تصمیماتی در جهت مقابله با دولت اقلیم کردستان و تنبیه آن اتخاذ خواهند کرد.

منبع: cnn
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • هشمت مهر ۶, ۱۳۹۶

    بله، بی بی سی هم اتفاقا با یه شوق عجیبی چندین بار خبرشو کار کرد.. درست مثه زمانی که رقم تاریخیه ۹۹ درصد مارو سال ۵۷ کار میکرد.. آخه اینا عاشق عددهای بالای ۹۰ هستن، به زیرش قانع نمیشن مگر اینکه صحبت از مملکت خودشون انگلستان باشه.

  • آتی اردیبهشت ۸, ۱۳۹۹

    متاسفانه کردهای عراق و ترکیه از کشورهای خارجی خط میگیرند و در صدد تجزیه این کشورها هستند حتی به قیمت کشتار و ترور و مزدور اجانب شدن