چرا کلم بروکلی به شکل کنسرو عرضه نمی شود؟

چرا کلم بروکلی به شکل کنسرو عرضه نمی شود؟

کلم بروکلی یکی از سالم ترین و مغذی ترین سبزیجاتی است که در بسیاری از رژیم های سلامت و تناسب اندام روی آن تاکید ویژه ای وجود دارد. این ماده غذایی به صورت آب‌پز، بخارپز، سرخ‌شده و … موردمصرف قرار می گیرد و منبع غنی ویتامین ها و کلسیم بشمار می رود.

بعلاوه، کلم بروکلی از اثرات مخرب رادیکال های آزاد در بدن پیشگیری می کند و دارای خواص آنتی اکسیدان قوی است. در نتیجه، از بروز بیماری هایی همچون سرطان، آلزایمر، مشکلات قلبی و التهاب مفاصل پیشگیری می کند و روند پیری را به تاخیر می اندازد.

بروکلی حاوی مقدار زیادی آب و فیبر نیز هست. به طوری که در هر ۱۰۰ گرم کلم، ۹۰ گرم آب وجود دارد. همین امر باعث پایین بودن میزان کالری آن شده است به گونه ای که یک کاسه کلم بروکلی خام دارای ۳۰ کالری انرژی و یک کاسه بروکلی پخته شده ۵۴ کالری انرژی دارد.

فیبر موجود در کلم بروکلی با ایجاد احساس سیری به کاهش وزن کمک می کند.

اما با همه این تفاسیر باید گفت که بروکلی نیز همانند دیگر سبزیجات در همه فصول در دسترس نیست. بنابراین، برای داشتن آن باید چاره ای اندیشید. برخی از مردم، بروکلی را در فریزر و به صورت منجمد نگهداری می کنند. اما آیا تاکنون فکر کرده اید که چرا کلم بروکی به صورت کنسروی ارائه نمی شود؟

با اینکه کنسرو سبزیجات متنوعی همانند لوبیا، سیب زمینی، قارچ، هویج و … موجود است اما چرا هرگز شاهد تولید کنسرو کلم بروکلی نیستیم؟

برای پاسخ دادن به این سوال در ابتدا باید بگوییم که غذاهای کنسروی به این دلیل همیشه تازه و سالم باقی می مانند که طی فرایندی، اکسیژن داخل قوطی به طور کامل تخلیه شده و همه آنزیم ها از بین می روند. در نتیجه، باکتری ها و قارچ ها امکان رشد درون قوطی را پیدا نخواهند کرد.

همچنین، برای کشتن باکتری ها پیش از کنسرو کردن باید سبزیجات در دمای ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر جوشانده شوند. این فرایند برای غذاهایی همانند لوبیا و ذرت که سفت و قوی هستند، مشکلی ایجاد نمی کند. اما وقتی گیاهی همانند بروکلی را برای مدت زیادی در آب داغ نگهداری کنید تا باکتری هایش کشته شود، گلچه‌های آن پلاسیده شده و بیش از حد نرم می شوند.

وقتی بروکلی را بیشتر از دو تا سه دقیقه در آب یا مایکروفر گرم کنید، متوجه می شوید که تُردی و تازگی خود را از دست داده است و دیگر طعم و مزه خوبی نخواهد داشت. حالا تصور کنید که برای کنسرو شدن باید یک بار پیش از کنسرو شدن و بار دیگر پس از بسته بندی، درون آب داغ جوشانده شود. در این حالت، در نهایت یک غذای له شده و لیز به دست خواهد آمد که مسلما برای هیچکسی خوشایند نیست.

البته از دست رفتن بافت بروکلی فقط یکی از دلایلی است که این سبزی را کنسرو نمی کنند. تغییر رنگ و تغییر بو هم عوامل دیگری هستند که مانع از این امر می شوند. وقتی بروکلی زیاد حرارت ببیند، رنگش تیره شده و بوی بدی پیدا می کند که بدون شک کسی حاضر نیست در قوطی آن را باز کند.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود