آیا جزیره تَبَسکو تندترین مکان دنیاست؟

آیا جزیره تَبَسکو تندترین مکان دنیاست؟

جزیره اوری (Avery Island)، یک جزیره نمکی در جنوب ایالت لوئیزیانا در کشور آمریکاست و به این علت که خاستگاه «سس تَبَسکو» است، شهرت جهانی یافته است.

تقریبا همه ما سس تند و فلفلی Tabasco را می شناسیم و به خوبی می دانیم فقط چند قطره کوچک از این سس کافیست تا غذا حسابی تند شده و دهان و زبانمان را بسوزاند.

این جزیره که اطرافش را مرداب و باتلاق های نمکی فراگرفته است در پهن‌ترین قسمت خود حدود ۴ کیلومتر امتداد داشته و از دهه ۱۸۰۰ میلادی تاکنون خاستگاه اصلی سس تبسکو بشمار رفته است.

فلفل های چیلی که این سس مشهور از آن ها تهیه می شوند، همگی در جزیره آوری کشت داده می شوند. شاید جالب باشد بدانید که تبسکو، در واقع از نام خانوادگی خاندانی گرفته شده که مالکیت این کارخانه را به مدت ۲۰۰ سال پیاپی به دست داشته اند.

«ادموند مک‌ایلهنی» (۱۸۱۵-۱۸۹۰) فردی بود که نخستین بار این چاشنی مشهور جهانی را اختراع کرد. او در پی جنگ های داخلی به همراه همسرش به جزیره اوری فرار کردند؛ جایی که خانواده اش معدن نمک داشت.

تولد تاباسکو

پنجمین نسل از خانواده مک‌ایلهنی، آنتونی «تونی» سیمونس، که مدیرعامل کنونی کمپانی مک‌ایلهنی است در رابطه با سس تبسکو گفته: «جد بزرگ من یک بانکدار و کارآفرین بود و به شدت به طعم فلفل علاقه داشت. او طعم غذاها بدون فلفل را دوست نداشت. از این رو، سس تبسکو را برای طعم‌بخشیدن به غذاهای موردعلاقه خود اختراع کرد.»

با اینکه در مورد چگونگی دستیابی به فلفل های چیلی مخصوص سس تبسکو و اینکه چگونه وارد این منطقه شده اند هیچ اطلاعاتی در دست نیست، اما گفته می شود که ممکن است این ماده اولیه و کلیدیِ سس از مکزیکو یا آمریکای مرکزی به اوری رسیده باشد.

بر اساس افسانه یک سرباز اهل نیو اورلئان که نامش معلوم نیست، دانه های این فلفل را به مک‌ایلهنی داده و وی نیز بذرها را در زمین کاشته و فلفل هایی با میزان تندی بسیار زیاد را برداشت کرده است. سپس، او در مرحله بعدی به کوبیدن فلفل ها و مخلوط کردن آن ها با سنگ نمکی که از همین جزیره به دست آمده، پرداخته. مخلوط به دست آمده را درون بطری شیشه ای ریخته و یک ماه کنار گذاشته است.

در مرحله بعدی به آن سرکه افزوده و یک ماه دیگر نیز در آفتاب گذاشته تا برسد. پس از این مراحل، سس به دست آمده را در میان دوستان و فامیل تقسیم کرده و به این ترتیب، پایه گذار تولید سس تبسکو شده است.

مک‌ایلهنی در سال ۱۹۶۸ میلادی کارخانه تولید چاشنی موردبحث را راه اندازی کرد.

دستور تهیه سس تبسکو

مک‌ایلهنی در اقدامی جالب، کتابی در مورد روش تهیه این سس و همه فوت و فن آن نوشته و برای نسل آینده باقی گذاشت. در حال حاضر، هنوز هم از همان دستور برای تهیه این سس استفاده می شود.

سس تبسکو در ۱۸۷ کشور جهان فروخته و محتویات شیشه های آن به ۲۲ زبان زنده دنیا نوشته می شود. تاباسکو را از فلفل قرمز، سرکه، آب و نمک درست می‌کنند و در بشکه‌هایی از چوب بلوط سفید عمل می‌آورند.

تنها تفاوت سس ها در کشورها مختلف، زمان به عمل آمدن سس است که از ۳۰ روز تا ۳ سال متغیر است. گفتنی است که مراحل چیدن و انتخاب فلفل های قرمز چیلی تماما دستی انجام می شود. از آن جا که این سس کاملا طبیعی است بر رسیده و سالم بودن فلفل ها تاکید بسیاری وجود دارد. باید همیشه فلفل های کاملا قرمز رنگ انتخاب شوند که رنگ نهایی سس قرمز باشد.

این سس در سراسر دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. درهای کارخانه برای بازدید عموم باز است و علاقه مندان می توانند با هماهنگی قبلی به بازدید از مراحل تولید محبوب ترین سس تند جهان بروند.

در آخر بگوییم که میزان تندی سس فلفل تبسکو ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ واحد است. این در حالیست که سس فلفل واکرزوود اسکاچ بونت که محصول کشور جامائیکاست، ۱۰۰ هزار تا ۳۵۰ هزار واحد تندی دارد.

منبع: cnn
دیجیاتو
بدون نظر

ورود