معرفی ۱۰ راهکار کاربردی برای نگهداری از گیاهان خانگی

معرفی ۱۰ راهکار کاربردی برای نگهداری از گیاهان خانگی

داشتن چند گلدان کوچک در خانه می‌تواند به تمیز کردن هوا و کاهش استرس کمک کند. علاوه بر اینها شما می‌توانید با استفاده از گیاهان جلوه‌ای زیبا و بکر به خانهٔ خود ببخشید. اگر تصمیم دارید از این دوستان سبزرنگ نگهداری کنید، بهتر است روش‌هایی را که به رشد و تازگی آنها کمک می‌کنند بشناسید.

اسفنج را فراموش نکنید

اگر گلدانتان بعد از آب دادن خیلی زود خشک می‌شود، از این ترفند ساده استفاده کنید تا رطوبت خاک ماندگارتر باشد. برای این کار هنگام عوض کردن خاک گلدان یک اسفنج مرطوب را ته آن جای بدهید. این اسفنج مثل یک مخزن آب عمل می‌کند و همچنین اگر به طور اتفاقی آب اضافه در گلدان بریزید، از سرازیر شدن آب روی زمین جلوگیری می‌کند.

با آنها چای بنوشید

برای گیاهان سرخسی، گاردنیاها و دیگر گیاهان اسیددوست برنامه‌ای مشخص کنید و گاهی همراهشان چای بنوشید. هنگام آبیاری چای دمی را جایگزین کنید یا چند برگ چای مرطوب را داخل خاک قرار دهید تا گیاه شما ظاهری شاداب و مجلل به خود بگیرد.

برایشان روزنامه بخوانید

این کار واقعاً می‌تواند از دو جهت برای سلامت گیاهان مفید باشد؛ یکی اینکه کربن دی‌اکسید موجود در نفس شما می‌تواند به چرخهٔ تبادل گاز آنها نیرو ببخشد و دیگر اینکه اگر نور طبیعی کافی برای روزنامه خواندن شما وجود دارد، می‌توانید بفهمید که گیاهانتان هم نور کافی برای رشد در اختیار دارند.

آنها را در تعطیلات تنها نگذارید

آب دادن منظم به گیاهانتان را فراموش نکنید و زمانی که برای تعطیلات در خانه نیستید گلدان را بدون زیرگلدانی داخل سینک یا وان حمام بگذارید. زیر گلدان یک حولهٔ مرطوب مخملی قرار دهید و مطمئن شوید که حوله با سوراخ‌های آب تماس داشته باشد. شیر آب را کمی باز کنید، طوری که قطره‌های آب به آرامی روی حوله بچکد. این کار باعث می‌شود آب کافی از حوله به ریشه‌ها منتقل شود.

ریشه‌ها را فراموش نکنید

برخلاف باور عمومی آب پاشیدن به شاخ و برگ گیاهان راه مؤثری برای افزایش رطوبت گیاهان نیست؛ برای مرطوب نگه داشتن گیاه بهتر است یک ظرف پر از سنگریزه زیر گلدان بگذارید و آن‌قدر توی ظرف آب بریزید که آب فقط با ته گلدان تماس پیدا کند. آب پاشیدن به گیاه البته برای تمیز و تازه نگه داشتن برگ‌ها و گیاهان تازه قلمه زده خوب است. آبی که با آب‌پاش به گیاه می‌پاشید نباید از دمای اتاق سردتر باشد و هرگز روی گیاهانی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارند آب نپاشید.

به آنها آب گازدار بدهید

مواد معدنی موجود در آب گازدار به گیاهان سبز کمک می‌کند که رشد کنند. برای گرفتن بهترین نتیجه هفته‌ای یک بار کمی آب گازدار توی گلدان بریزید. علاوه بر این وقتی تخم‌مرغ آب‌پز می‌کنید آب به‌جامانده را دور نریزید و بگذارید سرد شود. این مایع مواد مغذی فراوانی به گیاهانتان می‌رساند.

یخ توی گلدان بگذارید

چند قالب کوچک یخ درست کنید و آنها را گوشه و کنار خاک گلدان قرار دهید. حواستان باشد که قالب‌های یخ ساقهٔ گیاه را لمس نکنند. این کار باعث می‌شود با ذوب شدن تدریجی یخ، رفته‌رفته و به صورت مساوی، آب به همه جای خاک نفوذ کند.

خاک آنها را عوض کنید

عوض کردن خاک را می‌توانید هر زمان که خواستید انجام دهید، اما بهترین زمان درست قبل از شروع رشد گیاه است که در اکثر گیاهان خانگی در بهار اتفاق می‌افتد. چهار نشانه برای فهمیدن زمان عوض کردن خاک وجود دارد: برگ‌های جدید و کوچکی روی گیاه ظاهر می‌شوند. خاک گلدان نسبت به قبل زودتر خشک می‌شود. ریشه‌های گیاه از سوراخ آب پایین گلدان یا بالای خاک ظاهر می‌شوند. ریشه‌ها محکم به هم پیچ می‌خورند طوری که اگر گیاه را از گلدان بیرون بیاورید، خاک چندانی بین ریشه‌ها نمی‌بینید.

جای مناسب برایشان انتخاب کنید

یادتان باشد که پنجره‌هایی که رو به جنوب باز می‌شوند از پنجره‌های شمالی آفتاب بیشتری می‌گیرند. پنجره‌های غربی و شرقی بسته به شرایط می‌توانند آفتاب‌گیر باشند یا نباشند. گیاهانی که شاخ و برگ‌هایشان رنگ روشنی دارند نیازمند آفتاب بیشتری هستند، پس در انتخاب گیاهان دقت کنید. هر روز یا هر دو روز یک بار گلدان را کمی بچرخانید، زیرا شاخه‌ها ناخودآگاه به سمت نور کشیده می‌شوند و شکل خوبی پیدا نمی‌کنند.

منبع: madarsho
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود