با پنج اپلیکیشن مخصوص کودکان آشنا شوید

با پنج اپلیکیشن مخصوص کودکان آشنا شوید

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

بچه‌ها از همان ماه‌های اول زندگی گوشی موبایل را دست والدین خود می‌بینند و دایماً ابراز علاقه می‌کنند با این وسیله که بسیار برایشان جالب است بازی کنند و کارهای والدین مثل تماس گرفتن و پیام دادن را تقلید کنند. اما اینکه موبایل خود را به امان خدا در دست کودک رها کنید اصلاً عاقلانه نیست. به همین دلیل اپ‌هایی به وجود آمده‌اند که کار شما را راحت و ایمن کرده‌اند و حتی تلاش می‌کنند به کودک چیزهایی هم یاد بدهند، در عین حال که او سرگرم می‌شود. این اپلیکیشن‌ها هم نمونه‌های خارجی دارند و هم نمونه‌های ایرانی. امروز با چند اپ از این حوزه آشنا می‌شویم.

گربهٔ ایرانی

کاموا یک نمونهٔ ایرانی از اپلیکیشن‌های بازی برای بچه‌هاست. کودک در این بازی از یک گربه نگهداری می‌کند و به او غذا می‌دهد. این اپلیکیشن‌ به کودک یاد می‌دهد که مسئولیت غذا دادن و تمیز کردن چیزی شبیه به یک حیوان خانگی را بر عهده بگیرد. کاموا محصول شرکت فن‌افزار است و امیرحسین فصیحی، مدیر این شرکت، دربارهٔ کمبود بازی‌های ایرانی مناسب کودکان می‌گوید: «خود ما بعد از ساختن کاموا تصمیم گرفتیم دیگر در این حوزه کار نکنیم. یکی از دلایل این موضوع این است که اپلیکیشن‌های این حوزه درآمدزایی خوبی ندارند. انگار هنوز فرهنگ هزینه کردن برای محصولات فرهنگی بین ما جا نیفتاده است. برای همین طراحان بازی کمتر سراغ ساختن چنین اپ‌هایی می‌روند»

دهکدهٔ‌ شادی

آموزش و بازی هدف این اپلیکیشن است. در دهکدهٔ شادی بچه‌ها می‌توانند اسم حیوانات، محل زندگی حیوانات، اعداد، لوازم پزشکی، ماشین‌ها و چیزهای دیگر را یاد بگیرند و بازی کنند. دهکدهٔ شادی به شکل یک دهکده طراحی شده که هر کجای آن مثل تعمیرگاه، بانک، آرایشگاه و مغازه محتوای آموزشی برای کودکان دارد. در این اپلیکیشن کودک صدای گوینده را می‌شنود و نیازی به خواندن نیست. همچنین دو بازی منچ و مار و پله هم در این اپلیکیشن وجود دارد.

نوازندگی و بازی

اپلیکیشن پیانوی کوچک (baby piano) سال‌هاست که یکی از پرطرفدارترین‌ها به شمار می‌رود و این مسئله تعجب چندانی ندارد، چرا که این پیانوی هشت کلیدی می‌تواند کودکان را از سنین ابتدایی با مفهوم موسیقی آشنا کند. هر یک از این کلیدها می‌توانند صدای یکی از حیوانات و شخصیت‌های کارتونی را برای کودک پخش کنند و به او کمک کنند که با استفاده از این صداها و موسیقی پس‌زمینه آهنگ دلخواه خودشان را بسازند. «kids piano melodies» و «baby zoo piano» هم از جمله این بازی‌ها هستند که در کافه‌بازار وجود دارند. در این‌گونه بازی‌ها کودکان می‌توانند کلیدهای مخصوصی را یاد بگیرند که اشعار و موسیقی‌های کودکانه پیش‌فرض دستگاه را برایشان پخش کند. اما از آنجا که این اپ‌ها ایرانی نیستند، این شعرها به زبان انگلیسی هستند و از جنبهٔ دیگر می‌توانند مهارت زبان‌آموزی کودک را توسعه دهند.

جغجغهٔ الکترونیکی

اپ Baby rattle برای بچه‌هایی که همه چیز را تکان می‌دهند و انتظار دارند از هر چیزی صدایی دربیاورند حتماً ایده‌آل خواهد بود. هر بار که این اپ را فعال کنید و تلفنتان را به کودک بدهید با تکان دادن آن تصاویر زیبا و صداهای جالبی پخش می‌شود که برای او جذاب به نظر می‌رسد. با تنظیم چهار حالت تکان دادن کودک یاد می‌گیرد که هر کاری چه واکنشی به دنبال دارد و انیمیشن‌ها و موسیقی‌های جذاب نیز او را بیشتر درگیر بازی می‌کنند. کاش اپلیکیشنی هم وجود داشت که به کودک یاد می‌داد گوشی تلفن همراه را سمت دهان خود نبرد!

بازی شکل‌ها

اپلیکیشن مخصوص شکل‌ها، «Busy Shapes»، هر چند برای کودکان دو سال به بالا طراحی شده، اما واقعیت این است که در بیشتر بچه‌ها از سنین چهار سال به بالا بیشتر به کار می‌آید. چون حل کردن معماها یا در واقع پازل‌های آن آن‌قدرها هم ساده نیست! اما شکل‌های رنگارنگ ساده و جذاب آن برای کامل کردن تکه‌های گم‌شده، خود قدرت استدلال و منطق کودک را وادار به فعالیت می‌کند. این اپ ساده چندین سری معمای پازل و تمرین‌های جاگذاری شکل درست در خود دارد که حتی در سنین پایین‌تر می‌تواند به نوعی آموزش اشکال و رنگ‌ها هم به حساب بیاید. یکی از ویژگی‌های جالب اپ این است که کودکانی که مهارت کافی در استفاده از موبایل ندارند هم با آن راحت کار می‌کنند و این اپ با لمس هر کجای صفحه بسته نمی‌شود. این ویژگی برای آن است که بچه‌ها این برنامه را به طور اتفاقی نبندند و پدر و مادر خود را هر چند دقیقه یک بار صدا نکنند.

منبع: madarsho
دیجیاتو
بدون نظر

ورود