تداوم سونامی تغییر در عربستان سعودی؛ دستگیری چند شاهزاده و وزیر به جرم فساد

تداوم سونامی تغییر در عربستان سعودی؛ دستگیری چند شاهزاده و وزیر به جرم فساد

العربیه، خبرگزاری سرشناسی که توسط مقامات سعودی حمایت می شود روز شنبه اعلام کرد که یازده شاهزاده پس از تشکیل کارگروه مبارزه با فساد توسط سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور، دستگیر شده اند. سه وزیر نیز از مقام خود کنار گذاشته شده که عبارتند از: عادل بن محمد فقیه وزیر برنامه ریزی و اقتصاد، شاهزاده متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز وزیر گارد ملی  و دریادار عبدالله بن سلطان بن محمد آل سلطان فرمانده کل نیروهای دریایی. گفته شده که دستگیری این افراد بر اساس دستور جدیدی که توسط ملک سلمان به منظور مبارزه با فساد صورت گرفته که جزیی از یک دستور کار ایجاد انقلاب داخلی “به منظور مقابله با مشکلات مزمنی است که تلاش ها برای توسعه در این کشور را در دهه های اخیر ناکام گذاشته است”.

این دستور پادشاه تشکیل چنین کمیته ی ضد فسادی را ” به خاطر میل شدید برخی افراد به سوء استفاده، قرار دادن منافع شخصی شان بالاتر از منافع عمومی، و دزدیدن بودجه ی عمومی” ضروری دانسته و این کمیته “هر گونه فساد در هر اندازه ای را رصد کرده و با آن مبارزه خواهد کرد”. ریاست این کمیته را ولیعهد این کشور، محمد بن سلمان، بر عهده خواهد داشت و وی می تواند رأساً به بازجویی، دستگیری، ممنوع الخروج کردن و ضبط اموال کسانی که فسادشان ثابت شود را خواهد داشت. سه وزیر اخراج شده نیز نیز با شاهزاده خالد بن عبدالعزیز بن محمد بن عیاف المقرن به عنوان وزیر گارئ ملی، محمد بن مزیاد ال تواجری به عنوان وزیر برنامه ریزی و اقتصاد و دریابان فهد بن عبدالله آل قفیلی در نقش فرمانده نیروهای دریایی جایگزین شده اند.

گفتنی است که در سال اخیر با روی کار آمدن محمد بن سلمان جوان به عنوان ولیعهد پادشاه این کشور، شاهد تغییرات زیادی در این کشور در سطوح مختلف بوده ایم که در تاریخ این کشور و حکومت داری آن بی سابقه بوده است. در حالی که عربستان در میان کشورهایی قرار داشت که آزادی بیان و حقوق شهروندی در آن به خصوص برای زنان در بدترین شرایط خود بود اما با گشایش هایی که در یک سال اخیر و با ورود محمد بن سلمان ایجاد شده به نظر می رسد که تغییرات سیاسی و مدیریتی بیشتری نیز در راه خواهد بود.

ماه گذشته نیز اعلام شد که زنان حق رانندگی و ورود به ورزشگاه ها را از ابتدای سال میلادی آینده دریافت خواهند کرد، حقوقی که فعالان مدنی عربستانی سال ها و دهه ها برای بدست آوردن آن تلاش کرده و همواره در دستیابی به آن ناکام بودند. به نظر می رسد در روزها و ماه های آینده نیز باید منتظر تغییرات بیشتری در این کشور باشیم که نقطه عطفی در تاریخ این کشور پادشاه محور که عمده ی مسئولین آن را شاهزادگان و نزدیکان خانواده سلطنتی تشکیل می دهند خواهد بود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود