«تبریز» شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸

«تبریز» شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸

آیا تاکنون در مورد پروژه «تبریز ۲۰۱۸» چیزی شنیده اید؟ این عبارت را می توان در اکثر خیابان های تبریز مشاهده کرد. آیا می دانید تبریز ۲۰۱۸ چیست؟

شاید پیش از توضیح این طرح بد نباشد شما را با «شهر نمونه گردشگری جهان اسلام» آشنا کنیم. گفتنی است، «سازمان کنفرانس اسلامی» معروف به «سازمان همکاری اسلامی» طرحی را از سال ۲۰۱۵ با نام معرفی شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی کلید زد. در این طرح هر ساله شهری از کشورهای اسلامی به عنوان «شهر نمونه گردشگری جهان اسلام» معرفی می شود.

ائل گلی تبریز

در سال ۲۰۱۵، شهر قدس فلسطین، در سال ۲۰۱۶، شهر قونیه ترکیه، در سال ۲۰۱۷ شهر مدینه عربستان به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام معرفی شدند. در نهایت، شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد.

این انتخاب در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر انجام شد.

تبلیغ تبریز ۲۰۱۸

باید گفت که این انتخاب بر اساس فاکتورهای تاریخی، فرهنگی، دینی و مذهبی صورت گرفته است. کلانشهر تبریز توانسته است خود را به عنوان مدرن ترین، سالمترین، زیباترین و توسعه یافته ترین شهر ایران در جهان معرفی کند.

تبریز دارای ۲۶۳ سال قدمت پایتختی ایران در طول تاریخ است و ظرفیت های بالایی برای جذب گردشگر و حفظ میراث فرهنگی و توسعه صنایع دستی دارد.

کاخ شهرداری تبریز

در این راستا و به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، تمهیدات ویژه ای اندیشیده و اجرا شده که از جمله می توان به تکمیل موزه فرش و منطقه ای، بهسازی، مرمت، حفظ و احیای بازار تبریز، ربع رشیدی، ارگ علیشاه، افتتاح چند موزه جدید در استان، راه اندازی بازارچه های صنایع دستی و نورپردازی اماکن تاریخی به صورت مشارکتی با شهرداری تبریز اشاره کرد.

ائل گلی تبریز

رویداد تبریز ۲۰۱۸ فرصت مناسبی برای معرفی جاذبه های گردشگری ایران به جهان به شمار می رود.

بازار مظفریه تبریز

چندی پیش، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیان داشت: رویداد «تبریز ۲۰۱۸» در تاریخ ۱۰ دی سال جاری در تبریز به صورت رسمی آغاز می شود و برای حضور در افتتاحیه این رویداد مهم و بین المللی از رئیس جمهوری، اعضای کابینه، وزرا و سفرای خارجی دعوت شده است.

او با بیان این که هماهنگی با تورگردانان برای تعریف تورهای خارجی به مقصد تبریز یکی دیگر از اقدامات برای معرفی این شهر است، گفت: برنامه ریزی ها برای برگزاری هرچه مطلوب تر این رویداد در سال ۲۰۱۸ از ماه ها پیش در دو سطح ملی و استانی آغاز شده و یکی از مهم ترین کارهایی که در آینده انجام خواهد شد، برگزاری نشست معاونان گردشگری سراسر کشور با هدف برنامه ریزی برای تعریف تورهای گردشگری به مقصد تبریز است.

عینالی

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نیز با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد بین المللی، گفت: «خوشبختانه پرونده ثبت جهانی ارسباران به یونسکو ارسال شده و جلسه شورای ثبت یونسکو برای تصیم گیری درخصوص این پرونده تیرماه سال آینده، هم زمان با رویداد «تبریز ۲۰۱۸»، برگزار می شود که درصورت ثبت جهانی شدن ارسباران، تقارن آن با «تبریز ۲۰۱۸» از اهمیت ویژه ای برخوردار است.»

مسجد صاحب الامر

صادق نجفی، شهردار تبریز، نیز با تشریح برنامه های شهرداری تبریز برای این رویداد مهم گفت: در مجموع، ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه برای برگزاری این رویداد در نظر گرفته شده است. او گفت: سامان دهی بازار تبریز، مرمت برخی از ابنیه تاریخی این شهر، سامان دهی ورودی های شهر تبریز، احداث سرویس های بهداشتی در ۲۰ نقطه از شهر، بهسازی پیاده روها، مرمت بخش هایی از مقبره الشعرا، نصب مجسمه شهریار، تجهیز ۳۰۰ اتوبوس نو به ناوگان حمل ونقل درون شهری، نورپردازی ابنیه تاریخی و … از مهم ترین فعالیت های شهرداری تبریز درخصوص این رویداد است.

مقبره الشعراء

همچنین گفته شده احداث اقامتگاه های ییلاقی، خدمات دهی خانه های بهداشتی روستا به گردشگران، برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری، تولید فیلم های مستند، تولید تله فیلم، لکه گیری آسفالت معابر، برگزاری نمایشگاه های تجاری، برگزاری نشست های تخصصی تجاری، برپایی نمایشگاه صنایع دستی افراد تحت پوشش بهزیستی نیز از مهم ترین برنامه هایی هستند که به مناسبت رویداد «تبریز ۲۰۱۸» دستگاه های مختلف درحال اجرای آن ها هستند.

عمارت ساعت (عمارت شهرداری)

در آخر بد نیست لوگوی تبریز ۲۰۱۸ نیز اشاره کنیم. این لوگو با الهام از اماکن تاریخی تبریز توسط خانم لیلا حجبی طراحی شده است. استفاده از مقبره الشعرا، برج ساعت و مسجد کبود در این لوگو می تواند بترتیب نماد فرهنگ، تمدن و دین باشد که هدف اصلی تبریز ۲۰۱۸ نیز معرفی و ارائه داشته ها در این موارد است.

بهره گیری از رنگ فیروزه ای که تبریز نیز به عنوان فیروزه جهان اسلام معروف است در این نماد به چشم می خورد. نماد تبریز ۲۰۱۸ هر آنچه که مفهوم آنرا برساند در خود دارد و سادگی آن از نقاط قوت آن است. مخاطب در نگاه اول با نماد تبریز ۲۰۱۸ ارتباط برقرار می کند و این بزرگترین رسالت لوگوی تبریز ۲۰۱۸ است.

به طور کلی باید گفت که تبریز شهر نخستین ها بوده و نخستین تراموا، نخستین آتش نشانی، نخستین مدرسه و بسیاری از نخستین های دیگر در این شهر ایجاد شده اند. از اکنون می توان پیش بینی کرد تبریز میزبان خوب و شایسته ای برای رویداد تبریز ۲۰۱۸ باشد. تبریز ۲۰۱۸ فرصتی است که نه تنها این شهر می تواند ظرفیت های خود را معرفی کند؛ بلکه می توان از این فرصت برای اطلاع رسانی و معرفی جاذبه های کل ایران بهره برد.

تبریز
ائل گلی تبریز
تبریز
مسجد صاحب الامر
ائل گلی تبریز
تبریز
ائل گلی تبریز
مسجد صاحب الامر
موزه قاجار
مقبره الشعراء
نمایی از عون بن علی (عینالی)
نمایی از عون بن علی (عینالی)

عمارت ساعت (عمارت شهرداری)

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۸ نظر

ورود

  • علی آبان ۲۰, ۱۳۹۶

    مقبره الشعراء تبریز الان در حال ساخت ساز و اصلا ارزش دیدن نداره بغیر از موزه! (اون عکس قدیمیشه)
    عینالی در دو حالت ارزش دیدن داره وقتیکه کاملا سرسبز باشه یا وقتیکه روش برف نشسته باشه در غیر اینصورت زیبایی نداره
    میدون ساعت تبریز هم فقط بدرد عکس انداختن میخوره موزه ش الکیه نرید داخلش!(حتی بعضی چیزهای دروغینی توش هست خندتون میگره اگه ببینیدشون)
    بازارش خداوکیلی باحاله حس جالبی به آدم دست میده وقتی تو بازار قدیم تبریز قدم میزنی حتما برید
    ائل گلی هم به شرطی که توش کلاغ نباشه! آبش تمیز باشه! گل داشته باشه! قشنگه (البته تو پاییزم قشنگی خاص خودشو داره)
    درکل من خودم از تبریز خوشم نمیاد بیشتر از مناظر و طبیعت های آذربایجان خوشم میاد

    • hasan آبان ۲۲, ۱۳۹۶

      داداش یکم تند میری یواش تر.۱ هفته پیش تبریز بودم خیلی زیباست.عمارت هاش و موزه هاش عالی،بازار و ائل گولی و عینالی هم فوق عالی.اگه از تبریز خوشت نمیاد انصاف نیست این همه تخریبش کنی

    • تبریزلی اردیبهشت ۲, ۱۳۹۷

      اق پسرچاییدی یه سر بروماماپزشک نیگات کنه بعد دوباره برو تبریز حضور حاج تقی یکم tabriz2018رو واست بشکافه بعدشم
      مارنشونت بده

    • مملی مرداد ۲۸, ۱۳۹۷

      شماکه ازتبریزخوشتون نمیادخوب نیست بیایین واظهارنظرکنین واین شهرتاریخی وزیباروزیرسوال ببرین
      من تبریزی نیستم ولی محض اطلاعتون سازمان ملل این شهرروبه عنوان زیباترین ومتجددترین شهرایران انتخاب کرده،آثارباستانی تبریزکثیرامنتهی ثبت نشدن،شماعاشق نقاطی ازایران هستین که همین آذری هاوشاهان تورک ایرانی ساختن وآبادشون کردن ولطفااین حرف روبه حساب نژادپرستی و…نذارین

    • امر دیگع ببخشی ها یکی از اینا رو ت تهران یا ی شهرهای دیگع تبریز میتونی میدا کنی اصن چون الن توریستی شدع چشم دیدن ندارین خرداد ۲۶, ۱۴۰۱

      امر دیگع ببخشی ها یکی از اینا ت تهران یا شهر های دیگع تبریز شهر اولین تبریز ۲۰۱۸ برین حال کنین میدونم حسودین ولی خدا بالا سر ترک هاس

    • ترک خرداد ۲۶, ۱۴۰۱

      ببخشی ها ولی بدان ک حسودی میکنی ت ایران اصن همچین شهری نیس ت شهری میدا کن ک وسطش رود باشع بعد رو اون عمارت باشع ن ی مثال بزن حسودیع این واسع خدتون بد میاره ما ترکا همیشع گنگمون بالاس

  • هادی مهر ۳۰, ۱۳۹۷

    داداش تبریزو ندیدی تو این جور چرت وپرت میگی من خودم تبریزم وبه شهرم افتخارمیکنم تو ایران یدونس

    • علی زمانی آبان ۱, ۱۳۹۷

      آقا هادی میشه بفرمایید کجای این مطلب روزیاتو مصداق چرت و پرت و دری وری بود!؟!! شما به هر چی دوست داری افتخار کن، اما حرف غیر منطقی نزن.