شهری کوچک در ایالت چیاپاس مکزیک که همگی به اسلام گرویده اند

شهری کوچک در ایالت چیاپاس مکزیک که همگی به اسلام گرویده اند

در چیاپاس مکزیک ۴۰۰ بومی این منطقه در حال ساختن هویتی جدید از ترکیب ریشه های فرهنگی قدیمی و دین اسلام هستند. یک عکاس ایتالیایی به نام جیولیا یاکولوتی اخیراً سفری به این منطقه داشته و سعی کرده است که بیشتر با این اقلیت اشنا شود. در سال ۲۰۱۴، یکی از استادان دانشگاه محلی، یاکولوتی را با امام جماعت یکی از مسجدهایی که تازه در شهر مکزیکوسیتی ساخته شده و میزبان جمعیت در حال افزایش مسلمانان این منطقه شده بود آشنا کرد.

به مدت یک سال این عکاس ایتالیایی در پروژه ای به نام “جنت” که در زبان عربی به معنای بهشت است در در مراسم دینی مسلمانان این منطقه شرکت کرد. در چند دهه گذشته اسلام با شدت بسیار بیشتری نسبت به گذشته وارد مکزیک شده است و این موضوع با مهاجرت مسلمانان لبنانی و سوری و گروهی از مسلمانان صوفی از اسپانیا در دهه ی ۹۰ به این کشور محقق شده است و به سرعت رشد کرد. به گفته ی یاکولوتی این کشور اکنون ۵.۲۷۰ مسلمان دارد که سه برابر تعدادی است که ۱۵ سال پیش در این کشور حضور داشتند.

یک معلم عربی به آن ها کمک می کند که قرآن بخوانند و به برخی نیز بورس تحصیلی برای درس خواندن در مدرسه ای مذهبی در یمن داده می شود. در مکزیک که اکثریت جمعیت آن را مسیحی کاتولیک تشکیل می دهند داشتن یک سیستم اعتقادی از پیروی کردن از یک دین خاص مهم تر است. یاکولوتی در این مدت با مادران کاتولیکی صحبت کرده که از گرویدن دخترانشان به اسلام بیم داشته اند اما وقتی دیده اند که این تغییر دین باعث پرهیزکارتر شدن دخترانشان شده از آن استقبال کرده اند. وی می گوید که در مکزیک گرویدن به اسلام بسیار راحت تر است زیرا برخلاف اروپا، در این کشور به مسلمانان به چشم تروریست نگاه نمی شود.

یاکولوتی می گوید که این گروه تازه شکل گرفته از مسلمانان بدنبال ساختن هویت هستند. گرویدن به اسلام در این شهر به سرعت جریان دارد و افزایش زاد و ولد در این خانواده ها و خانواده های پرجمعیت باعث شده که این جمعیت به سمت حاشیه های شهر کشیده شوند. بعد از یک سال زندگی در میان این گروه از مسلمانان مکزیکی، یاکولوتی با یکی از امامان جماعت مسجدی تازه تاسیس در منطقه چیاپاس دیدار کرد. یک گروه قومیتی ۴۰۰ نفره از تازه مسلمان شده ها از ترکیب سنت های قدیمی خود و آداب و روش های زندگی اسلامی، شیوه ای جدید از زندگی را بوجود آورده اند که با همسایگان مسیحی شان تفاوت بسیار زیادی دارد.

آن ها به زبان محلی سخن می گویند، لباس محلی می پوشند اما به دین اسلام ایمان دارند. اما دوردست بودن محل زندگی انجام برخی از فرایض اصلی دین اسلام را برای آن ها مشکل کرده است. چیاپاس یکی از ایالات بسیار فقیر مکزیک است و گوشتی که در اصطلاح مسلمانان “حلال” باشد بسیار کم یافت می شود. یاکولوتی می گوید که علی رغم عدم اعتقاد شخصی به دین خاصی هیچ گاه از وی برای گرویدن به اسلام درخواست نشده و این موضوع وی را تحت تاثیر قرار داده است. وی می گوید که این افراد اعتقاد و باور دارند و این موضوع زندگی را برایشان لذت بخش کرده که یاکولوتی به آن غبطه می خورد. آن ها در روز عید قربان گاو قربانی می کنند و از گوشت آن به همسایگان مسیحی خود می دهند و این چیزی است که یاکولوتی را به تعجب وا می دارد.

منبع: nationalgeographic
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود