راهنمایی‌هایی برای والدین در مورد خرید تلفن همراه برای کودکان

راهنمایی‌هایی برای والدین در مورد خرید تلفن همراه برای کودکان

این جمله را مادر و پدرها در روزهای ابتدایی زبان باز کردن کودکانشان از آنها می‌شنوند. کسی نیست که نداند بیشتر بچه‌ها چقدر از بازی کردن با تبلت و موبایل لذت می‌برند و اسباب‌بازی‌های محبوب کلاسیک مانند دوچرخه و یویو دیگر سقف آرزوی کودکان امروز نیست. این لوح‌های جادویی را گاهی پدر و مادرها، به ویژه آنان که پرمشغله‌تر هستند، برای ساکت و سرگرم کردن بچه‌ها استفاده می‌کنند. اما تصمیم خریدن تلفن‌ همراه هوشمند برای کودک می‌تواند یکی از دشوارترین تصمیم‌هایی باشد که والدین با آن مواجه‌ هستند.

هرچند مانند سن قانونی گرفتن گواهینامه رانندگی هیچ قانونی برای سن مالکیت تلفن هوشمند وجود ندارد، اما در آمریکا به طور متوسط کودکان اولین تلفن خود را در سن ۱۰ سالگی به دست می‌آورند، در حالی‌ که در سال ۲۰۱۲ حداقل سن یک کودک برای تصاحب اولین تلفن هوشمند به طور میانگین ۱۲ سال بوده است. هرچند کودکان زیادی هستند که در سنین بسیار پایین‌تر از این اسباب‌بازی پررمز و راز برخوردار می‌شوند. بیشتر مشاوران تربیتی و پدر و مادرهای باتجربه موبایل را وسیلهٔ خوبی برای کودکان و نوجوانان نمی‌دانند و توصیه می‌کنند تا جای ممکن زمان خرید این وسیله به تعویق انداخته شود. اما واقعیت این است که والدین نمی‌توانند در مقابل اصرار و تقاضای کودکان مقاومت زیادی کنند و دیر یا زود ناچار به تهیهٔ آن برای فرزندانشان خواهند شد. اگر قصد دارید برای زمان موبایل‌دار شدن فرزندتان برنامه‌ریزی کنید، این کار را آگاهانه انجام بدهید. داشتن موبایل لزوماً به معنی تباه شدن آینده کودکان نخواهد بود!

آیا او آماده است؟

البته که سن فاکتور مهمی در تکامل فرد است، اما هر پدر یا مادری فرزند خود را بهتر از سایرین می‌شناسد. مسئولیت‌پذیری یکی از فاکتورهای مهم آمادگی برای بچه‌هاست. با دادن مسئولیت‌های کوچک مثل نگهداری و همراه داشتن کلیدها او را آزمایش کنید. ارتباط داشتن با غریبه‌ها و وجود اطلاعات شخصی روی یک دستگاه نیازمند این است که فرزند شما شرایط نگهداری و امنیت دستگاه را بداند و بهتر است زودتر یاد بگیرد که پست کردن محتوای مختلف عواقب مختلفی می‌تواند به دنبال داشته باشد.

قوانین را یاد بدهید

شخصیت مجازی داشتن و ارتباط با دنیایی پر از آدم‌های مختلف می‌تواند پر از پیچیدگی باشد. پس اگر به این نتیجه رسیدید که فرزندتان آمادگی لازم را دارد، تلاش کنید قوانین و مقررات فضای مجازی را به او بیاموزید. این کار نیازمند آن است که ابتدا خودتان آنها را کامل یاد بگیرید تا بتوانید درباره مباحثی همچون سوءاستفاده، جعل، آزار و اذیت و توهین با او صحبت کنید. اگر در مدارس یا فرهنگسراها کارگاه یا کلاسی برای این موضوع وجود دارد، حتماً بچه‌ها را ملزم به شرکت در آن کنید، حتی اگر شده به عنوان یکی از پیش‌شرط‌های خرید موبایل!

بنشینید پای قرارداد

برای کنترل و حفاظت فرزندتان از همان ابتدای خرید موبایل یا حتی پیش از آن قرارداد لازم را نهایی کنید! در این مورد جدی باشید، بعد از موبایل‌دار شدن کنترل رفتار بچه‌ها دشوار می‌شود و او به شدت در معرض خطر اعتیاد به تلفن‌ همراه قرار می‌گیرد. به کودک بگویید مالک دوم موبایل والدین هستند و میزان دسترسی به گذرواژه‌ها را خودتان معین کنید. از ساعات استفاده غافل نشوید و خاموش و روشن بودن دستگاه و ممنوعیت استفاده در تخت‌خواب را بیان کنید. وقتی از قرارداد حرف می‌زنیم منظور قرار لفظی مادرانه نیست، بلکه دقیقاً در مورد قراردادی حرف می‌زنیم که روی کاغذ نوشته و امضا می‌شود. برای این کار حتی قراردادهای آماده‌ای روی اینترنت وجود دارد که می‌توانید آنها را دانلود، ترجمه و چاپ کنید!

اَپ‌های والدین

وقتی کودکتان موبایل به دست گرفت و شما هم درگیر کارهای خود شدید، احتمالاً پس از مدتی کنترل اوضاع را از دست می‌دهید یا آن را دشوار احساس می‌کنید. درنگ نکنید و از همان ابتدا روی موبایل خود و فرزندتان اپلیکیشن نظارت و کنترل والدین را نصب کنید، هرچند که کودک چندان موافق نباشد. برای این کار آن‌قدر اَپ وجود دارد که تقریباً همهٔ نیازهای موبایلی والدین و فرزند را پوشش می‌دهد. برخی از آنها به شما کمک می‌کنند بدانید فرزندتان کجا می‌رود و با تلفن خود چه می‌کند و برخی دیگر می‌توانند به شما هشدار بدهند فرزندتان در چت کردن از کلمات خطرناک استفاده کرده است. البته شما باید به حریم خصوصی فرزندتان احترام بگذارید. به‌ خصوص در سنین پایین به این کار به چشم جاسوسی نگاه نکنید. خطرات بالقوه‌ای وجود دارند که از طریق تلفن و گروه‌های دوستان و غریبه‌ها در کمین هستند، نباید نقض فضای خصوصی بچه‌ها را با حفاظت آنها اشتباه گرفت.

هوا را از من بگیر موبایلم را نه

حتی اگر فرزند شما قوانین را شکست، گرفتن موبایل نباید اولین راه‌حل شما باشد. از بچه‌ها بخواهید قوانین را رعایت کنند و اگر مشکلی پیش آمد با شما در میان بگذارند. فضایی پدید آورید که او بتواند دربارهٔ مشکلات و تهدیدها یا موارد سوءاستفاده یا خطر آسیب با شما راحت حرف بزند و از دست دادن موبایل پیامد حرف زدن او با شما نباشد. همهٔ ما می‌دانیم تلفن‌ هوشمند حتی برای خود والدین هم می‌تواند اعتیادآور و زمینهٔ افتادن به دام کلاهبرداری یا سوءاستفاده باشد. اما اگر از دست دادن تلفن همراه پیامد انجام خطاهای کوچک باشد، دیگر نباید انتظار داشته باشید که بچه‌ها بیایند و همه‌ چیز را با شما در میان بگذارند. گرفتن موبایل مشکل را حل نمی‌کند بلکه آن را پنهان می‌کند، موضوعی که می‌تواند به مراتب خطرسازتر باشد. پس مشکلات را ببینید و بپذیرید و به بچه‌ها یاد بدهید که چطور با آنها مقابله کنند. فراموش نکنید هرچه سن کودک هنگام خرید اولین موبایل بیشتر باشد، خطر کمتری او را تهدید می‌کند.

منبع: مادرشو
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • زهرا هاشملو اردیبهشت ۹, ۱۴۰۲

    من فقط از لطف شما وتلاشتون که فوق العاده مفید وکاربردی هست تشکر میکنم ..لطفن به فعالیت مفیدتون ادامه بدین