تنبیه مرد شماره دو کره شمالی به جرم «رفتار نانجیبانه»؛ تصفیه سیاسی ادامه دارد

تنبیه مرد شماره دو کره شمالی به جرم «رفتار نانجیبانه»؛ تصفیه سیاسی ادامه دارد

به گفته ی یک حقوقدان اهل کره جنوبی، دو شخصیت برجسته نظامی کره شمالی به خاطر چیزی که «رفتار نانجیبانه» توصیف شده است تنبیه شده اند، اقدامی که بسیاری از کارشناسان مسایل سیاسی آن را در راستای ادامه ی تلاش های کیم جونگ اون برای بدست گرفتن قدرت در مقیاسی وسیع تر و انحصاری تر دانسته اند. مقامات اطلاعاتی کره جنوبی در اظهارنظری کوتاه در این مورد، نام این دو فرمانده نظامی را هوانگ پیونگ سو، رییس دایره ی سیاست عمومی کره شمالی و معاون او، کیم وون هونگ ذکر کرده اند. برای اولین بار است که در ۲۰ سال گذشته تغییری در چنین مقیاس و به این ترتیب در دایره ی سیاست های عمومی کره شمالی رخ می دهد.

هنوز مشخص نشده که این دو مقام بلندپایه به چه شکلی مجازات و تنبیه شده اند اما به گفته ی کارشناسان به احتمال فراوان برای آن ها آموزش مجدد در نظر گرفته شده است که شامل دوره ای برای آموزش های ایدیولوژی خاص کره شمالی خواهد بود. به گفته ی یک کارشناس سیاسی برجسته در کره جنوبی “کیم جونگ اون نمی خواهد که هیچ کسی در ارتش این کشور برای مدت طولانی در قدرت باقی بماند… او باهوش، بدبین، بیرحم و بسیار کارآمد است”.

قبل از این تنبیه، هوانگ یکی از سه مقام رسمی پایین تر از رهبر کره شمالی بود که بر ارتش این کشور تسلط زیادی داشت. دو نفر دیگر در واقع وزارت دفاع و فرمانده کارکنان نظامی این کشور بوده اند. به گفته ی آندری لانکوف، استاد برجسته دانشگاه  کوکمین در کره جنوبی “وظایف این افراد به طور کامل ترسیم شده اما همپوشانی زیادی در وظایف آن ها دیده می شد و روی هم رفته ارتش این کشور را کنترل می کردند”. دایره ی سیاست عمومی مسئولیت اطمینان از این که نیروهای نظامی این کشور در زمینه ی ایدیولوژی کمونیستی کشور به خوبی توجیه شده و آموزش هایشان بر این اساس باشد را بر عهده دارد. همچنین این اداره مسئولیت رسیدگی به زندگی و آموزش های خانواده ی کیم را در اختیار دارد که در کنار وظایف دیگر از عمده فعالیت های این اداره به شمار می آیند.

کمیسرهای سیاسی در شاخه های مختلفی از ارتش به کار گرفته می شوند تا اطمینان حاصل شود که هر شاخه از ارتش بزرگ این کشور خط مشی ایدئولوژیکی و سیاسی رهبران کره شمالی را به خوبی و به تمامی دنبال کند. قدرت اعضای این دایره حتی از بلندمرتبه ترین مقامات نظامی نیز بالاتر بوده و اعضای ارشد دارای محافظ شخصی و مزایای فوق العاده هستند. در کل کارشناسان بر این باورند که این اداره یکی از قدرتمندترین واحدهای سیاسی در کشور کره شمالی به شمار می آید. این تنبیه مقامات ارشد نظامی کره شمالی تنها یک هفته پس از فرار متهورانه یک سرباز اهل این کشور و ورودش از منطقه ی غیرنظامی بین دو کره به خاک کره جنوبی رخ داده است.

این سرباز کره شمالی، محل نگهبانی خود را در آن طرف مرز رها کرده و علی رغم این که مورد اصابت ۵ گلوله قرار گرفته اما در نهایت توانست خود را به طرف دیگر مرز در خاک کره جنوبی برساند. وزارت دفاع کره جنوبی تایید کرده است که بیش از ۴۰ گلوله به طرف این سرباز فراری شلیک شده است که اکنون در بخش مراقبت های ویژه به سر می برد. مسئولیت آموزش و شستشوی مغزی سربازان کره شمالی بر عهده ی همان دایره ای بوده که هوانگ ریاست آن را بر عهده داشته و اکنون مورد شماتت و تنبیه رهبر جوان کره شمالی قرار گرفته است. این سرباز که نام او فاش نشده سومین سربازی به شمار می آید که در یک سال گذشته از مرز فرار کرده و خود را به خاک کره جنوبی رسانده است. به گفته ی کارشناسان تنبیه رییس دایره ی سیاست عمومی کره شمالی بدون شک با فرار این سرباز در ارتباط بوده و کامل و درست نبودن آموزش های ایدیولوژیکی علت فرار این سرباز تلقی خواهد شد.

در کره شمالی اگر خوش شانس نباشید خواهید مرد!

کیم جونگ ایل، پدر رهبر کنونی کره شمالی به واداشتن مشاوران، دستیاران و مقامات کشور خود به جاسوسی و تله گذاشتن برای یکدیگر وا می داشت تا بدین ترتیب همواره آن ها را مطیع و بیمناک از خیانت و نافرمانی نگه دارد. معلوم نیست که کیم جونگ اون تا چد حد از این سیاست استفاده می کند. اگر چه اطلاعات بسیار کم و محدودی از اتفاقات درون کره شمالی و به خصوص هسته ی سیستم حکومتی این کشور در دسترس است اما بسیاری بر این باورند که کیم جونگ اون به طور مداوم در حال تصفیه کردن ارتش و جایگزین کردن فرماندهان نظامی است تا به قدرت زیادی که برای حاکمیت وی خطرناک باشد دست پیدا نکنند.

به گفته لانکوف، از زمان به قدرت رسیدن کیم جونگ اون در سال ۲۰۱۱، مقامات بلند پایه نظامی این کشور به طور متوسط تنها یک سال در مقام خود باقی مانده اند و ژنرال ها هر ساله تصفیه شده و افراد جدیدی جایگزین آن ها می شود. لانکوف در این مورد می گوید:” به محض این که به نوعی پایگاه حمایتی قدرت دست پیدا کنید کار شما تمام است. اگر خوش شانس باشید شغلی بسیار دور از ارتش به شما محول خواهد شد. و اگر خوش شانس نباشید چیزی جز مرگ در انتظارتان نخواهد بود”.

جانگ سونگ تائک، دایی کیم، قبل از به قدرت رسیدن خواهرزاده اش یک ژنرال بانفوذ و قدرتمند بود که در سیستم حکومتی این کشور از جایگاه بسیار خاصی برخوردار بود. به نظر می رسد که جانگ نقش مهمی در مدیریت روابط کره شمالی و چین داشته و بر تجارت مرزی کالاهای لوکس که از جانب چین وارد کره شمالی می شد نظارت مطلق داشته است. بیش از ۹۰ درصد واردات کره شمالی از چین صورت می گیرد که باعث شده بود روابط با چین به ممر حیات مقامات کره شمالی و اقتصاد این کشور تبدیل شده و جانگ نیز بدین ترتیب به یکی از افراد قدرتمند کشور تبدیل گردد. اما جانگ خیلی زود به یکی از قربانیان سیاست تصفیه سازی سیاسی کیم جونگ اون تبدیل شده  و بعد از این که «خائن تمام دوران» لقب داده شد در سال ۲۰۱۳ اعدام گردید.

کارشناسان بر این باورند که این تنبیه سخت در واقع پیامی برای چین بود که انتظار داشت جانگ نقش مشاور ارشد و مربی رهبر جوان را ایفا کند. همچنین کیم می خواست با این کار به ژنرال ها و مقامات بلندپایه ی نظامی و غیرنظامی این کشور که به شدت در حال افزودن به ثروت و قدرت خود بودند هشداری داده باشد. بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که تنزل درجه های اخیر نیز در راستای همین سیاست بوده باشد. تحلیل گری سیاسی در کره جنوبی به نام مایکل مدن در این باره می گوید:” چیزی که اون نمی خواهد دوباره رخ دهد اتفاقی است که در مورد دایی اش رخ داد. وقتی که گروهی از افراد بسیار قدرتمند دور هم جمع شده و بر پول زیادی تسلط پیدا کرده و قدرت کنترل زیادی داشته باشند ممکن است به این فکر بیفتند که می توانند از دستورات رهبر عالی کشور سرپیچی کرده یا این که با دستوراتش موافقت کامل نداشته باشند.

دایره ی سیاست عمومی تحت جکومت کیم جونگ اون بسیار بسیار قدرتمند شده بود. بدین ترتیب قدرت آن ها بدین شکل به شدت کاهش داده شد”. به احتمال فراوان هوانگ به سرنوشت مشابهی مانند جانگ دچار نخواهد شد اما به مدت سه تا شش ماه برای آموزش مجدد سیاسی ایدئولوژیکی از سمت خود کنار گذاشته خواهد شد. مدن در این باره می گوید:” او تنزل درجه پیدا کرده است. او در واقع دومین کسی بود که نامش در مراسمات عمومی کره شمالی برده می شد. اما اکنون به نفر چهارم تبدیل شده است”.

منبع: cnn
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • محسن آذر ۲, ۱۳۹۶

    قدرت، پول، جاودانگی، تسلط و …

    چرا ما انسان ها اینقدر کم به یادِ مرگ میوفتیم ؟ !!!

  • عباس مهر ۱۰, ۱۳۹۷

    حالم از این سگ کثیف به هم می‌خوره