نگاهی به تعدادی از عجیب ترین مجسمه های دنیا

نگاهی به تعدادی از عجیب ترین مجسمه های دنیا

مجسمه‌ ها اصولا از مواد مختلفی همانند چوب، گچ، فلز یا انواع سنگ‌ ها و در اندازه های مختلف و با اهداف گوناگون ساخته می شوند. برخی برای بزرگداشت وقایع تاریخی هستند و تعدادی دیگر به عنوان یادبود چهره های برجسته طراحی شده‌ اند.

نکته جالب در مورد مجمسه ها، رابطه آن ها با مذهب است. در دوران باستان، یونانیان، خدایان متعدد خود را بصورت مجسمه در معابد خود قرار داده و آنها را پرستش می کردند. مصریان باستان هم عقیده داشتند که روح هر انسانی پس از مرگ به این جهان برمی‌گردد و برای اینکه آن روح سرگردان نشود، مجسمه‌ هایی از سنگ، برنز، چوب یا گچ می‌ ساختند و در مکان‌ های امنی قرار می‌ دادند.

همچنین، بد نیست اشاره کنیم که در سراسر دنیا مجسمه های عجیب و جالبی وجود دارند که هر کدام به منظور خاصی طراحی و ساخته شده اند. از این رو اگر کنجکاو هستید تا در مورد آن ها بیشتر بدانید، توصیه می کنیم ادامه این مطلب را از نظر بگذرانید.

دست بیابان – بیابان آتاکاما، شیلی (Hand of the Desert)

در حد فاصل ۷۶ کیلومتری از جنوب روستای آناتوفاگاستا، در بزرگراه بیابانی آتاکاما، یک مجسمه‌ی دست انسان با ارتفاع ۱۱ متری از زمین سر برآورده است. این مجسمه به گونه ای است که تصور می کنید غولی بزرگ زیر توفان خاک شده است. اما این توهم و خیال نیست. این مجسمه با نام «دست بیابان» در اوایل دهه ۸۰ میلادی توسط مجسمه ساز شیلیایی ساخته شده است. البته این تنها مجسمه دستی نیست که این هنرمند ساخته است. دست مشابه آن نیز در ساحل پونتا دل استِ در اوروگوئه نصب شده است و نظر بیننده را به خود جلب می کند.

پوسانکا – تورکو، فنلاند (Posankka)

پوسانکا – از دوکلمه فنلاندی خوک و اردک ساخته شده ودر واقع نوعی مجسمه پلاستیکی است که از ترکیب اردک و خوک ساخته شده است. این مجسمه بزرگ که در فضای شهر کار گذاشته شده، ایده پردازی هنرمندی به نام آلوار گولیشن است. بنابر اظهارات خود هنرمند، این مجسمه نوعی انتقاد به فناوری های مدرن و ادای احترام به سنت های پیشرفته شهر است. نخستین طرح او تلفیق کامیون نفت‌کش و جاروبرقی صنعتی بود که به منظور مکیدن سموم حاصل از نفت و بنزین ساخته شده است.

دو عاشق – پورتو مونت، شیلی (Two Lovers)

با نگاه به ساحل پورتو مونت در جنوب کشور شیلی متوجه دو مجسمه بزرگی می شوید که عاشقانه در کنار هم نشسته اند. شاید به نظر برسد این دو عاشق غمگین بسیار غرق در احساسات خود هستند و به اطراف خود توجه ندارند. اما به دلیل بزرگی بیش از اندازه نمی توانند خود را از دید دیگران مخفی کنند. این مجسمه در طول زمان دچار آسیب های فراوانی شده است و مردم نقش و نگارهای مختلفی روی آن ها ترسیم کرده اند. البته، مردم این شهر چندان دل خوشی هم از این دو عاشق ندارند زیرا تصور می کنند به چهره شهر آسیب رسانده اند.

میگولین – شانگهای (Miguelin)

چه کودک بزرگی! میگوئلین حدود ۴ متر ارتفاع دارد و همچون یک کودک نفس می کشد، پلک می زند و می خوابد. این مجسمه غول پیکر توسط یک کارگردان اسپانیایی به نام ایزابل کویست ساخته شده است. این کودک چشم آبی و خندان، میلیون ها بازدیدکننده از نمایشگاه بین المللی ۲۰۱۰ در شهر شانگهای را به سمت خود جذب کرد. با اینکه این نمایشگاه در اکتبر همان سال اتمام یافت اما این مجسمه همچنان در آنجا باقی مانده است.

مردی با ماهی – شیکاگو (Man with Fish)

اینکه یک مجسمه بزرگ ماهی را در مقابل یک آکواریوم بزرگ قرار دهند کاملا منطقی به نظر می رسد اما گذاشتن مجسمه ای از ماهی که یک مرد غول پیکر آن را در آغوش گرفته است در جلوی آکواریوم بزرگ Shedd در شهر شیکاگو چندان معنایی ندارد. هیچ توضیحی برای این مجسمه وجود ندارد. اما از سال ۲۰۰۱ میلادی، بازدیدکننده های این آکواریوم پیش از ورود با این مجسمه روبه‌رو می شوند. این مجسمه حدود ۴ متر ارتفاع دارد و توسط هنرمند معاصر آلمانی به نام استفان بالکنهول ساخته شده است که برای مجسمه های بی توضیح خود از انسان ها شهرت دارد.

مجسمه آزادی از طریق مسیح – ممفیس (The Statue of Liberation Through Christ)

مجسمه آزادی توسط یک مجسمه ساز فرانسوی به نام فردریک آگوست بارثولدی طراحی شده و در واقع تفسیر عینی این هنرمند از الهه آزادی روم باستان به نام لیبرتاس (Libertas) است. اما تندیس دیگری مسابه آن با اندکی تغییرات نیز در سال ۲۰۰۶ در شهر ممفیس آمریکا نصب شد. مجسمه آزادی از طریق مسیح، در یک دست خود کتاب ده فرمان را گرفته (به جای لوح سنگی) و در دست دیگر، در بالای سر صلیب (به جای مشعل)  نگه داشته است. با اینکه برخی از شهروندان آمریکا این مجسمه ۲۲ متری را نوعی هدررفت سرمایه (۲۶۰ هزار دلار) می دانند، اما برخی به آن به عنوان نمادی از کتاب مقدس احترام می گذارند.

عبور از دیوار – پاریس (Le Passe-Muraille)

در یکی از خیابان های آرام و بی صدای مونتمارت، مردی را خواهید دید که تلاش می کند از دیوار بیرون بیاید. هر چه نزدیک تر شوید، متوجه می شوید این یک مجسمه برنزی است و واقعیت ندارد. این مجسمه از داستان کوتاه فرانسوی «مردی که می تواند در میان دیوارها حرکت کند» الهام گرفته است. هنرمندی به نام مارسل آیمه این مجسمه را از روی شخصیت مردی که نیروی ماورای طبیعه دارد و از آن برای دزدی از بانک ها استفاده می کرده، ساخته است.

آویزان– پراگ (Hanging Out)

این مجسمه ترس و وحشت زیادی در دل رهگذرها ایجاد کرده است و بیشتر آنها با پلیس تماس رفته اند و تصور می کردند انسانی واقعی از آنجا آویزان است. این مجسمه که نشان دهنده مردی است که در معرض افتادن روی سنگفرش های خیابان زیر پای خود قرار دارد در واقع مجسمه فایبرگلاسی با اندازه های واقعی از روانکاو مشهور یعنی زیگموند فروید است. این مجسمه را هنرمند اهل چک به نام دیوید کرنی ساخته است. این مجسمه تا پیش از مستقر شدن در پراگ، در استکهلم، برلین و لندن نمایش داده شده است.

گل شکوفا – بوینس آیرس (Floralis Genérica)

در ساعت ۸ صبح هر روز صبح، این گل غول پیکر استیل و آلومینیوم در کاخ ملل متحده باز می شود. این مجسمه را هنرمندی آرژانتینی به نام ادورادو کاتالانو ساخته و در سال ۲۰۰۲ میلادی نصب شده است. این مجسمه همچون گل های واقعی با حرکت خورشید باز و بسته می شود – فقط در اندازه ای بسیار بزرگ تر. هنگامی که به طور کامل باز می شود – حدود ۲۰ دقیقه بعد از ۸ صبح – گلبرگ های فلزی این گل تا ۳۲ متر آن طرف تر را اشغال و آب استخری که روی آن قرار دارد را منعکس می کنند. هنگام شب، گلبرگ ها بسته می شوند و به رنگ قرمز می تابند و طول آن به حدود ۲۳ متر می رسد.

مجسمه پطر کبیر – مسکو (Peter the Great Statue)

این مجسمه که با نام «۳۰۰ سال از ناوگان روسی» نیز شناخته می شود، مجسمه ای ساخته شده از برنز، استیل و مس است از سال ۱۹۹۶ میلادی که ساخته شده تا کنون بحث های زیادی داشته است. یکی از بلندترین مجسمه های دنیا با ارتفاع حدود ۹۱ متر – نشان دهنده پطر کبیر – در بالای یک ­گالیون‌ (کشتى‌ بزرگ‌ داراى سه‌ یا چهار دکل‌ که‌ در قرون‌ ۵‏۱‏ و ۶‏۱‏ به‌ عنوان‌ کشتى‌ جنگى‌ و یا کشتى‌ تجارتى‌ به‌ کار برده‌ مى‌شد) که بالای کشتی های دیگر قرار دارد، ایستاده است.

سازه ی الماس ها – استرالیا (Diamonds)

یک هنرمند نیوزیلندی به نام نیل داوسون سازه هنری را خلق کرده است این سازه توسط سیم های نسبتاً نامرئی در هوا معلق مانده است.

سازه باریکی و عروج – استرالیا (Diminish and Ascend)

پلکانی تا آسمان توسط دیوید مک کراکن ساخته شده و در شهر سیدنی استرالیا نصب شده است که رازی در خود دارد. در واقع هر چه این پلکان بالاتر می رود پله ها کوچک تر می شوند. از این رو وقتی به آن نگاه می کنید بی انتها دیده می شود.

مجسمه تعادل – دبی (Balancing sculpture)

مجسمه ی تعادل در دبی در واقع تمامی قوانین فیزیک را زیر پا می گذارد. چطور ممکن است که این مجسمه که توسط یک استاد مجسمه سازی لهستانی به نام جِرزی کدیزورا ساخته شده به خاطر نیروی جاذبه زمین و وزش بادهای شدید سقوط نمی کند؟ این موضوع چیزی است که همه ی بینندگان این شاهکار به آن فکر می کنند.

دست تناسب، کیپ هومی، کره جنوبی

دست تناسب یا دست هارمونی، در ساحل هومیگات در یکی از شرقی ترین مناطق شبه جزیره کره واقع شده است. این مجسمه از برنز و گرانیت و در سال ۱۹۹۹ ساخته شده است.

کلپی – گرنجموث – انگلستان

این پروژه که ساخت آن حدود ۷ سال به طول انجامید، برای بازسازی فرهنگ اسکاتلندی وابسته به اسب با خلق سر اسب هایی در ارتفاع ۱۰۰ فوت و توسط «اندی اسکات» طراحی شد. این اسب ها در اسکاتلند به منظور حمل بارهایی چون زغال و برای شخم زدن زمین ها نیز مورد استفاده قرار می گرفتند. (افسانه: روحی که به صورت اسب درآمده است و مردم را در آب خفه می کند)

منبع: travelandleisure
یک نظر

ورود