آیا خوردن سوپ مرغ در مبارزه با سرماخوردگی موثر است؟

آیا خوردن سوپ مرغ در مبارزه با سرماخوردگی موثر است؟

دانش مادربزرگ ها در آماده کردن سوپ مرغ برای نوه هایی که سرما خورده اند چیزی نیست که کسی با آن بیگانه باشد، اما آیا این غذای خاص خاصیت های درمانی که ادعا می شود را دارد؟ آیا هورت کشیدن یک سوپ مرغ داغ می تواند ما را از مراجعه کردن به داروخانه بی نیاز سازد؟ تاکنون تحقیقاتی در این مورد به طور جامع صورت نگرفته و نمی توان دلیل علمی برای مفید بودن سوپ مرغ در برابر سرما خوردگی پیدا کرد اما این دلیل نمی شود که سعی خودمان را نکنیم. بر اساس مطالعاتی که اخیراً انجام گرفته، سوپ مرغ می تواند تاثیرات ضد التهابی داشته باشد که در کاهش شدت علائم و نشانه های مربوط به عفونت های سیستم تنفسی در هنگام سرماخوردگی مفید خواهد بود.

محققان در هنگام حضور سوپ مرغ، تحرکات گروهی از گلبول های سفید خون به نام نوتروفیل ها را مورد بررسی قرار دادند. مشاهدات نشان می داد که در صورت مصرف سوپ مرغ، تحرکات و فعالیت های این گلبول های سفید به میزان قابل توجهی کاهش می یابد که می تواند نشان دهنده مکانیزم ضد التهابی باشد که خوردن سوپ مرغ می تواند در کاهش نشانه های ناخوشایند سرما خوردگی مانند آبریزش بینی و عطسه کردن داشته باشد. دکتر استفن رنارد، مسئول این تحقیقات و استاد پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه نبراسکا در اوماها در این باره چنین می گوید:” در سوپ مرغ موادی وجود دارد که می توانند سلول های بدن را تحت تاثیر قرار دهند و پتانسیل تاثیرات دارویی دارند. اما ما تحقیقی بر روی این که این مواد برای ما خوب هستند یا نه انجام ندادیم”.

از آن جایی که این تحقیقات در داخل ازمایشگاه انجام شده و روی انسان ها نیز صورت نگرفته است بدین ترتیب هنوز مشخص نیست که آیا بدن انسان می تواند این مواد را جذب کند یا خیر. هر چند می توان گفت که احتمال مفید بودن سوپ مرغ برای بهبود سرما خوردگی وجود دارد اما باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد و با تحقیقات محدود کنونی نمی توان با قطعیت ادعا کرد که سوپ مرغ می تواند در بهتر شدن شرایط بیماران مبتلا به سرماخوردگی مفید باشد.

بوی سوپ

بو، مواد تند و فلفلی موجود در سوپ و همچنی گرمای آن می تواند به تمیز شدن سینوس ها و بهبود نشانه های ناخوشایند عفونت و ابتلا به سرما خوردگی را در افراد دارای مشکلات تنفسی کمک کند. برخی در گذشته سوپ مرغ را نوعی پنی سیلین خوراکی و طبیعی قلمداد می کردند. مطالعات گذشته نشان داده که سوپ مرغ نسبت به آب داغ در تحریک سیستم انتقال مولکولی که به بهبود شرایط سیستم تنفسی کمک می کند و به بدن این امکان را می دهد که از دست ذرات خارجی و عفونت خلاص شود، عملکرد و تاثیر بسیار بهتری دارد.

این سیستم مولکولی در بهبود تمامی بیماری های مربوط به عفوئت سیستم تنفسی موثر است از جمله سرما خوردگی. به گفته ی پزشکان هر چیزی که باعث شود مسیرهای تنفسی با سرعت بیشتری باز شوند می توانند باعث کاهش خطر ابتلا به عفونت و یا از بین بردن عفونت کنونی شوند. بالا کشیدن مایعات گرم باعث می شود که گلو نرم شده و نشانه های سرماخوردگی نیز بهبود خواهد یافت. به همین دلیل در تحقیقات نیز مشخص شده که آب سرد کمترین تاثیر را در بهبود نشانه های سرما خوردگی دارد و در مقابل سوپ مرغ بیشترین تاثیر را در این زمینه داشته است هر چند مشخص نیست که چه ترکیبی در این غذای آبکی باعث این تاثیر شگرف می شود.

کاسه ای پر از مواد مغذی

اگر مطالعات را کنار بگذاریم، کارشناسان نیز بر این موضوع تاکید دارند که استفاده از سوپ مرغ در هنگام بیماری و زمانی که خوردن غذای جامد برای بیمار سخت است بسیار سهل الوصول و البته موثر خواهد بود. کریستین اسمیت، متخصص تغذیه و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی در این باره چنین می گوید:” سوپ مرغ می تواند گزینه ی تغذیه ای مملو از مواد مغذی باشد به خصوص زمانی که شخص اشتهای غذا خوردن ندارد. این موضوع همچنین به بالا رفتن سطح آب بدن می تواند موثر باشد که در هنگام بیماری یکی از چالش های اصلی به شمار می آید”.

بسیاری از سوپ های مرغ حاوی ترکیباتی است که مقدار زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین خواهند کرد. برای مثال، هویج ویتامین اَی بدن را تامین می کند، ویتامینی که در واکنش سیستم ایمنی بدن به بیماری نقش تعیین کننده ای دارد. همچنین سوپ مرغ حاوی مقداری روی است که در مقادیر فراوان می تواند در مقابله با سرماخوردگی بسیار مفید باشد. همچنین گوشت مرغ موجود در سوپ می تواند به ترمیم بافت های آسیب دیده بدن کمک کرده و مقادیر قابل توجهی آمینو اسید سیستئین در خود دارد که آن نیز به شکل مکمل در بهبود شرایط افراد مبتلا به سرما خوردگی موثر است. البته میزان تاثیر سوپ مرغ وابستگی بسیار زیادی به ترکیبات آن دارد و بسیاری از سوپ های کنسروی ترکیبات مفید برای کاهش اثرات سرما خوردگی را ندارند.

همچنین برخی محققان بر این باورند که کلاژن موجود در آبگوشت و برخی دیگر انواع سوپ ها می تواند در درمان سرماخوردگی موثر باشد، هر چند هیچ تحقیقات علمی مبسوطی در این زمینه انجام نگرفته است. روی هم رفته می توان گفت که اگر چه نمی توان با قاطعیت گفت که سوپ مرغ در درمان سرماخوردگی موثر است اما بدون شک دستکم باعث خواهد شد که بیماران احساس بهتری داشته باشند. به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند که به بیماران خود هنگام سرماخوردگی غذاهای آبکی داغ مانند سوپ بدهید. پزشکان بر این باورند که هیچ چیز به اندازه ی تغذیه خوب در هنگام سرماخوردگی در درمان آن موثر نخواهد بود و بعد از آن نیز استراحت و نوشیدن فراوان مایعات می تواند کمک کننده باشد.

منبع: cnn
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود