آیا با دوش آب‌سرد می توان به مقابله با بیماری های فصلی رفت؟

آیا با دوش آب‌سرد می توان به مقابله با بیماری های فصلی رفت؟

نظریات گوناگونی در مورد دوش آب سرد وجود دارد. برخی از مردمی که عادت دارند با آب سرد حمام کنند، ادعا می کنند که این فعالیت موجب سلامت بیشتر بدنشان شده است. اما این حرف تا چه اندازه صحت دارد؟

گروهی از محققان برای یافتن پاسخ این پرسش، با استفاده از اطلاعاتی که در سال ۲۰۱۶ در نشریه علمی PLoS One منتشر شده بود، به مطالعه تاثیر دوش آب سرد بر سلامت بدن افراد پرداختند. آن ها با استناد به داده های مذکور، ۳ هزار نفر که عادت به دوش اب سرد ندارند را مورد آزمایش قرار دادند.

در راستای این آزمایش، شرکت‌کننده ها به ۴ دسته مختلف تقسیم شدند. از گروه اول خواسته شد تا هر روز حمام معمولی خود را انجام دهند و در ۳۰ ثانیه آخر، دوش آب سرد بگیرند. گروه دوم مجبور بودند این کار را به مدت ۶۰ ثانیه انجام دهند. گروه سوم ۹۰ ثانیه و گروه چهارم، از قرار گرفتن زیر آب سرد در روزهای سرد زمستانی مصون بودند. یعنی گروه چهارم همان استحمام معمولی با آب گرم را باید انجام می دادند.

از شرکت‌کننده ها خواسته شده بود که حتما تمام طول زمان درخواست شده را زیر آب بمانند. اما اگر به هر دلیلی قادر نبودند ۳۰، ۶۰ یا ۹۰ ثانیه زیر آب سرد بمانند، باید حتما آن را در دفتر ثبت تمریناتشان وارد می کردند.

این نکته گفتنی است که این تحقیق در دی ماه و در کشور هلند انجام شده است.

پس از ۳۰ روز، شرکت کننده ها یک ماه دیگر نیز به همین روند حمام کردن ادامه دادند.

دوش آب سرد فقط بدن را مقاوم می کند تا بهتر بتوانید شرایط سخت را تحمل کنید.

در طول این زمان، داوطلبین مورد آزمایشات گوناگونی قرار گرفتند. در انتهای این دوران، محققان متوجه شدند که کسانی که هر روز دوش آب سرد گرفته اند، ۲۹ درصد کمتر از دیگر افراد بیمار می شوند. اما خودشان احساس اینکه کمتر بیمار می شوند را نداشتند.

کسانی که دوماه مداوم دوش آب سرد گرفته بودند نیز امکان ابتلا به بیماری را داشتند اما حالشان به گونه ای بود که می توانستد سرکار حاضر شده و فعالیت های روزانه خود را انجام دهند. زیرا به تحمل شرایط سخت، عادت کرده بودند.

در نتیجه، باید گفت که این ادعا که دوش آب سرد شما را از بیماری ها مصون نگه می دارد، درست نیست. این امر فقط بدن را مقاوم می کند تا بهتر بتوانید شرایط سخت را تحمل کنید.

عکس

البته این ادعا در حالی است که گروه دیگری از محققان بیان داشته اند که برای پیشگیری از سرماخوردگی های مداوم در فصول سرما، بهتر است هر روز دوش آب سرد بگیرید.

یا عده ای دیگر نیز گفته اند که دوش آب سرد فواید فراوانی دارد؛ از کاهش وزن و سلامت پوست تا کمک به بهبود شرایط موها.

منبع: theverge
بدون نظر

ورود