آیا نسخه مصنوعی «هورمون عشق» می تواند مشکلات انسان را برطرف کند؟

آیا نسخه مصنوعی «هورمون عشق» می تواند مشکلات انسان را برطرف کند؟

هورمونی که تقریبا بیشتر مردم با نام آن آشنا هستند، یعنی «اکسی‌توسین»، که به «هورمون عشق» نیز مشهور است سبب ساخته شدن محبت مادرانه، ارتباطات عاشقانه و احساسات خوب و حس اعتماد می شود. اخیرا دانشمندان نسخه غیرطبیعی این هورمون را ساخته اند که پایداری بیشتری نسبت به نمونه طبیعی خود دارد و به گفته کارشناسان، عوارض جانبی خاصی هم روی بدن فرد بدنبال نخواهد داشت.

اما برخی در مخالفت با این ادعا، می گویند که این هورمون مصنوعی نمی تواند راهکاری برای حل مشکلات بزرگ شیمیایی باشد.

اکسی‌توسین در زمان تولیدمثل و زمان شیردهی تولید می شود، از این رو در یک آزمایش علمی اعلام شد که بوئیدن این ماده شیمیایی می تواند در بازی‌های شرط بندی میزان اعتماد افراد را افزایش دهد. اما این ادعا بعدها مورد نقد قرار گرفت. دانشمندان این تحقیق تصور می کردند این هورمون، قول و پیمان را به عنوان درمانی برای اضطراب اجتماعی، اوتیسم و اختلال  شخصیت مرزی نشان می دهد. به این خاطر که گفته می شود اکسی‌توسین تاثیرات منفی روی قلب و عروق دارد و موجب افزایش تپش قلب و فشار خون می شود، محققان نوعی هورمون مصنوعی تولید کردند که تمامی خواص مثبت اکسی‌توسین را داراست اما اثر منفی روی عملکرد قلب از ان حذف شده است.

البته پیش از خوشحالی در این مورد باید بدانید که این دارو نیز همانند دیگر داروهای شیمیایی عوارض جانبی خاص خود را دارد.

نسخه تازه ای که از اکسی‌توسین تولید شده، پایداری بیشتری نسبت به نسخه واقعی دارد و از جوانب گوناگون مورد آزمایشات متعددی قرار گرفته است. اکسی‌توسین مصنوعی تزریق شده به سلول های رحمی باعث می شود تا سلول ها منقبض شوند، درست همانند واکنشی که پس از ترشح هورمون طبیعی در بدن شاهد آن هستیم.

همچنین، با تزریق اکسی‌توسین مصنوعی به بدن موش هایی که از محرک ها ترسیده بودند، مشخص شد که ترس کمتری را نسبت به دیگر موش ها احساس می کنند.

اکسی‌توسین مصنوعی در بدن انسان هیچ ضرری برای قلب ندارد، این در حالی است که نسخه واقعی آن می تواند عوارضی برای این عضو از بدن به دنبال داشته باشد.

دانشمندانی که این هورمون را تولید کرده اند، قصدشان شناخت نحوه عملکرد این هورمون در بدن انسان نبوده. بلکه می خواستند تا بدین واسطه برخی از مشکلات اجتماعی انسان ها را درمان و برطرف کنند.

اکسی‌توسین می‌تواند مهارت‌های اجتماعی را در افراد خجالتی و کمرو تقویت کرده و بهبود بخشد.

البته شبهه های زیادی در رابطه با اینکه آیا واقعا اکسی‌توسین می تواند اعتماد ایجاد کند یا خیر وجود دارد. تحقیقات زیادی ثابت کرده اند که این هورمون آن طور که برایش تبلیغ می شود، کارآمد نیست. مثلا با مصرف داروی اکسی‌توسین شما نمی توانید از خیانت کردن همسر خود پیشگیری کنید.

همچنین در آزمایشی دیگر نیز مشخص شد کسانی که این ماده را اسنیف کرده اند، هنگام بازی های مالی با غریبه ها، از میزان مشارکت خود کاسته اند. همچنین، هورمون های ایجادکننده ارتباط عمیق مادر و فرزندی نیز ممکن است باعث شوند تا در برابر کسانی که شبیه ما نیستند حالت دفاعی داشته باشیم و این امر با افزایش میزان حسادت و حسرت کشیدن نسبت مستقیم دارد. هنوز هیچ اطلاعاتی در دست نیست که آیا نسخه مصنوعی اکسی‌توسین می تواند از چنین عوارضی پیشگیری کند یا خیر.

با تمام این حرف ها، نمی توان اثرات مثبت این هورمون مصنوعی را انکار کرد. اما بهتر است پیش از اقدام به مصرف در مورد تمامی عوارض جانبی آن تحقیقات لازم به عمل بیاید.

در آخر شاید بد نباشید توضیح دهیم که اکسی‌توسین هورمونی است که اساسا در هیپوتالاموس ترشح می‌شود و در مغز به عنوان یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی عمل می‌کند. این هورمون قوی در روابط و این که چگونه با دیگران همراه می‌شویم، نقش بزرگی بازی می‌کند. افزایش اکسی توسین در بدن منجر به اتفاقات خوب و خوشایندی در کل سیستم فیزیکی و روانی فرد می شود. هورمون عشق، در لحظه زایمان زنان به بالاترین سطح ترشح خود می‌رسد. محققان می‌گویند اکسی توکسین روی رفتارهایی از قبیل اطمینان و فداکاری تاثیرگذار است. این هورمون همچنین موجب بروز رفتارهای کاملا متضاد مانند حسادت و غرور نیز می شود.

اکسی‌توسین می‌تواند مهارت‌های اجتماعی را در افراد خجالتی و کمرو تقویت کرده و بهبود بخشد. همچنین احساس همدردی و پیوند را به ویژه بین والدین و فرزندان افزایش می‌دهد. در انتها نیز بگوییم که واکنش‌های متفاوت افراد در برابر ترس، به سطح گیرنده‌های اکسی توسین بستگی دارد. به طوری که هرچه این گیرنده‌ها فعال‌تر باشند، افراد شجاع‌تر می‌شوند.

منبع: theverge
دیجیاتو
بدون نظر

ورود